hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilder i dressur.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Bilder i dressur.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 68

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 02/01/2007 :  16:15:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Her er noen bilder av meg og den gamle travern min:

Vi er ikke så gode altså hehe:P

Kommenter gjerne alle feilene mine xD hehe...

Opprinnelig postet av Yrvinter

La oss anta at vi kunne trylle bort hesten under deg... Svisj..borte. Hvordan ville du landet på bakken?? Ser du det?

Opprinnelig postet av oleo

hehe, ja, ser det Skulle skaffa meg en instruktør så jeg får retta opp i sitsen min, men er ikke så mange gode instruktører her i nærheten :(
Gå til toppen av siden

AsgriimSvarten

» VIP

Skrevet - 02/01/2007 :  22:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å helsikken for en NYDELIG hest du har, hestefreek !!! Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  00:25:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
hestefreek: sier det samme til deg som til Lene jeg, tror jeg. hesten er jo bak loddplan, og havner dermed på framparten og bakbena blir "hengende etter".
regner med at dere ikke jobber så aktivt mot det, siden han tross alt går bak lodd så godt som hele tida, men er det noe dere synes er greit eller vil dere heller ha ham fram?

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 03/01/2007 :  00:54:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurte på det samme som Hanna og Lukas. Jobber dere bevisst hesten bak loddplan? Den går jo slik hele tiden. Men ellers en veldig fin hest Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 03/01/2007 :  11:25:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hestefreek

fin hest du har
men ikke ri den i så dyp form og ikke still den så mye i nakken

Den begynner å bli voksen nå og det sliter bare unødvendig mye på frambeina om den skal få gå i den formen så mye lengere.

opp og frem. rid den opp til utvendig tøyle (bruk gjerne litt tid til å finne ut hvordan) bakbeina innunder er viktig.

Flott hest du kan gjøre mye morsomt med den.

Lykke till
Munti

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  12:46:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Noen nyere filmer av Kenzo og meg (dårlig kvalitet):

http://s92.photobucket.com/albums/l15/spinnvill88/?action=view¤t=kenzofilmdes001.flv
http://s92.photobucket.com/albums/l15/spinnvill88/?action=view¤t=kenzofilmdes002.flv
http://s92.photobucket.com/albums/l15/spinnvill88/?action=view¤t=kenzofilmdes003-1.flv

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  15:41:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
kenzo er så fin ;)
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  20:40:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
tja, ingvild, du vet jo hva jeg synes om Kenzo!
men siden vi er så godt i gang om loddplan, så sier jeg det samme her, jeg! det er ikke såå mye, men det er der. det ser du jo helt sikkert selv.
sååh.. jeg ville konsentert meg en del om å få ham fram i formen.

leste i en debatt på FH i sted (var det om hjelpetøyler, tro?) at du noen ganger red ham "dyp og rund".. haha, alle mine "rollkur-alarmer" gikk av for fullt XD men vet jo at du ikke rir rollkur.. bare formuleringen som fikk mine reflekser til å ta av hehe..

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  23:53:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Kunne noen fortalt hvordan jeg forminsket? ;)
Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  01:13:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tja, ingvild, du vet jo hva jeg synes om Kenzo!
men siden vi er så godt i gang om loddplan, så sier jeg det samme her, jeg! det er ikke såå mye, men det er der. det ser du jo helt sikkert selv.
sååh.. jeg ville konsentert meg en del om å få ham fram i formen.

leste i en debatt på FH i sted (var det om hjelpetøyler, tro?) at du noen ganger red ham "dyp og rund".. haha, alle mine "rollkur-alarmer" gikk av for fullt XD men vet jo at du ikke rir rollkur.. bare formuleringen som fikk mine reflekser til å ta av hehe..

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Jeg synes rett og slett du blir for blind, og dette fokus på helt feil ting. Det er skulderne, ryggvirksomheten og bakbeinsaktiviteten som beskriver hvor du har hesten i balanse, ikke nesa. Dette har vært tema i denne debatten i løpet av de første sidene også, og det er ikke riktig og slavisk henge seg opp kun i denne nesa, og miste begrep om resten av hesten. Da vil du faktisk ikke oppnå at hesten går korrekt.

Dette betyr ikke på noen måte at du med hensikt skal snurpe hesten inn (rollkur har mer med hensikt av å ri slik, og skal ikke forveksles med å ri hesten forran eller bak lodd generelt). Hvor hesten har halsen og hodet har faktisk ingen ting å si så lenge hesten i sin helhet bærer kroppen riktig. Dersom hesten er riktig proposjonert, og riktig bygd, vil den perfekte hest, som er i bæring på topplanet under en treningsøkt (der du gjerne vil være når du er inne på konkurransebanen), bære hodet i en holdning som tilsier til lodd. Det du ønsker er en balansert hest, og da skal nesa være til lodd. Men du kan ikke avgjøre om en hest er balansert ut fra hvor nesa er. Ofte vil en hest som faller frempå, falle ned og bli dyp. Men det finnes mange hester som går til lodd som f.eks. går på forparten, f.eks. går på to spor, f.eks. går uten balanse i kroppen osv. Det er viktigere å gripe helheten, enn å måle centimeterne hesten går fra lodd. Ofte vil du faktisk se hester som både går forran og bak lodd, som går perfekt, fordi de er generelt riktig balansert gjennom hele kroppen.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  09:38:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
joda, jeg vet godt hva du mener, spoff. på den første jeg kommenterte det med loddplan på, hadde jeg tross alt bare et bilde å gå etter, og det jeg så da var blant annet det med loddplan. så da kommenterte jeg det, og det ble litt diskusjon rundt akkurat det.
på den neste rytteren gikk hesten ganske mye bak lodd omtrent hele tida, så jeg synes det var naturlig å spørre om hun ville det, eller ikke. om hun vil det, så er jeg jo interessert i å høre begrunnelsen, f.eks. om hun mener hesten balanserer seg bedre, som du sier.
Ingvild (kenzo) kjenner jeg ganske godt, og det med loddplan fant jeg ut var det eneste (eller ihvertfall en av de få) tingene jeg så som vi ikke hadde snakket om før. og siden vi var så godt i gang, sa jeg det her også. jeg har allerede kommentert skuldrene til Kenzo, og ingvild har begrunnet det, og det var ikke noe poeng å ta det opp igjen. da kommenterte jeg formen.

FORDI: jeg tror ikke en hest kan jobbe 100% riktig med hele kroppen om den går bak loddplan. for at den skal kunne gå bak lodd, må flere muskelgrupper motarbeide hverandre, og da jobber den vel ikke riktig?
det er to måter en hest går bak lodd på (vanligvis); enten at den lener seg så mye på hånden at panna tipper frem, eller at den unnviker kontakt med bittet (kanskje pga for hard håndbruk osv). synes du ikke at dette er ting som burde kommenteres i en "kommenter-feilene-mine"-tråd? det synes jeg.
dessuten er det veldig, veldig lett at en hest faller på framparten og mister bæring om den går bak loddplan. jeg sier selvfølgelig IKKE at om den går foran/på loddplan er den automatisk riktig balansert, men det skal litt til for at den skal være helt riktig balansert når den går bak loddplan.

det er alltid andre ting man kan rette på, så klart. men jeg er ingen ekspert, jeg ser ikke ALT på disse bildene/filmene heller, og i motsetning til bæring osv er det med loddplan ganske lett å se. om du ser noe annet, feel free to tell us! men jeg synes at den trenden med at halvparten av alle hester i Norge (og verden for den saks skyld) går jevnt bak lodd ikke er spesielt positivt.. så da kommenterer jeg det.

men maja, om du synes det var mye annet å kommentere der, så kom med det så kan jeg lære litt også.
er veldig enig i at man ikke bare skal henge seg opp i hodet, men se resten.

(og det med rollkur var bare en spøk, en morsom litt intern ting.. ikke ment som noe mot ridningen hennes, så klart.)

ludo: du må enten forminske bildet i paint/photoshop før du laster det opp, eller forminske det der du har lastet det opp. pleier å være en "edit"-knapp i albumet ditt, f.eks. på photobucket.

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  10:06:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Hadde jeg plukket Kenzo mer "opp og fram" i formen, hadde ryggen senket seg, og dermed er hele vitsen med dressurridning borte. Før hesten er sterk nok (dvs før den kan gå i en intermediaire/grand prix form), er det viktig å ha fokus på at den skal bruke hele kroppen i arbeidet, og ha en rund form. Jeg vil vel kanskje ikke si at Kenzo går bak loddplan, men det er hvert øye som ser. Han er verken for tung eller for lett i hånden, han går frem av seg selv, og han er myk og lett i bevegelsene. Han har lagt på seg og bygget muskler på de rette stedene, og da kan man vel ikke si at treningen er negativ på den måten at noen muskelgrupper motarbeider hverandre?

Jeg har startet stevner i hele 2006 sesongen, og ikke EN ENESTE GANG har det blitt kommentert at han går bak loddplan. Ikke EN gang. Og jeg har blitt dømt av mange forskjellige dommere med forskjellig utdanning, erfaring og bakgrunn, og da har man et ganske vidt spekter på hvem som ser.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  22:41:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
tja, da har du jo kontroll på det hele, da
om du mener han ikke går bak og er fin å jobbe, så er det jo din hest, jeg har selvfølgelig aldri sittet på den (eller, sannsynligvis, kompetanse til å bedømme alt dette med ryggvirksomhet, balanse, osv).

det er ikke noen stor greie for meg, dette med loddplan, altså. jeg er INGEN ekspert og jeg vet meget godt at både spoff og ingvild har mer peiling enn meg på dressur. jeg sier kun det jeg har lært av folk jeg stoler på; som sier at det er galt at hesten går bak loddplan. om jeg ikke ser bra nok, og kommenterer ting som ikke er tilfelle, så beklager jeg, virkelig.

men jeg mener fortsatt at det ikke er bra for en hest å gå bak lodd, selv når den ikke er sterk nok til jobbe helt riktig. da vil jeg heller ha den (langt) foran. (her er noe av grunnene mine.)
og btw ingvild, jeg mener ikke "opp og fram", men "ned og fram".
jeg vet jo meget godt at Kenzo er en superflott dressurhest, misforstå meg rett! det har jeg jo sagt før og jeg mener det like mye nå.
men i denne tråden ber man jo om at andre skal kommentere det de ser, og alle her inne er tross alt ikke utdannede ridelærere osv, så da får man jo ikke forvente at alle svarene er perfekte. beklager, igjen, om det jeg sa er feil, men det var det jeg så, og det er da det dere spurte etter.

men det er opp til enhver å bestemme hvordan de vil ri hestene sine. Salinero går bak lodd rett som det er, han (og det er det ikke bare jeg som sier ) , og Anky vinner jo det som er å vinne, omtrent. det er like mange meninger som det er ryttere, og jeg har full respekt for andres metoder, så lenge de er velbegrunnede. men MIN mening er fortsatt at det er galt om hesten går bak loddplan, nesten uansett.
om det er tilfelle her, lar jeg andre få bestemme tror jeg

(OT- ingvild, du har 1111 innlegg XD )

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 04/01/2007 22:44:07 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  23:51:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Siden det er snakk om det her.. Jeg synes bildene generelt er umulig å kommentere. Jeg har tatt masse bilder før, og har bilder av de mest talentløse rytterne, som viser en veldig god setting, samt at jeg har bilder av landets beste ryttere, hvor de rett og slett ser helt talentløse ut.. Et bilde forteller settingen i et sekund der og da, og selv om hesten går bra, så kan gal vinkel (eksempel på typisk veldig dårlig vinkel fra min sine er når hesten galopperer og har forbeina i bakken. Da ser det ut til at alle hesten stuper) tyde på at tilfelle er noe helt annet. Men selvfølgelig.. Virkelig gode bilder får du ikke tatt av en talentløs rytter.

Siden Ingvild har lagt ut filmsnutt er det litt enklere å se settingen, men samtidig er det bare små klipp, og jeg synes ikke dette viser helheten likevel. Jeg synes oppvarmingen i trav er helt grei. Kenzo er noe dyp, men ris med fokus på å komme i aktivitet, og ris relativt dyp. Synes kanskje han faller litt over takt til tider, slik at han faller litt fra hverandre, blir litt sjanglete/tosporig på volte. Men helt greit, man er trossalt under oppvarming.

På de andre bildene er det igrunn samme øvelse som går igjen. Det vises mellom/øket trav, og mellom/øvet galopp. Dette er øvelser som langt fra er lette å få til. Jeg skulle ha ønsket at hesten var litt mer innenfor rammene innen treningsøkten før man begynte å ri disse overgangene. Jeg tror det kunne vært mer å hente i oppvarmingen mellom snutt en og snutt to. Jeg vet ikke hva som har funnet sted da. Det at hesten ikke har satt seg ordentlig i arbeidsgangartene fører til at hesten til tider kanskje kan se litt ubalansert ut og løpete, og blir generelt litt flat. Å få gode overganger her er som sagt veldig vanskelig. Ved å sette fokus på å få hesten mer innenfor rammene, da ved å tenke på å skyve setet under hesten, få hesten mer engasjert bak, så får man automatisk nesa opp og frem også. Fordi vekten legges bak. Men fokuset skal ikke ligge på hestens nese, den skal ligge på hvordan hesten tråkker inn under seg. Nesa kan være hvor pokkerivold hesten selv ønsker, så lenge den går slik vi vil med bakparten. Går den riktig, er nesa også på rett plass.. Når hesten tråkker inn under seg får du fastere rammer, og generelt en mer stabil hest.

Men jeg synes både Ingvild og Kenzo er flinke. Det å få gode overganger mellom arbeidsgangartene og mellom/øketgangartene er ikke lett. Det krever styrke av hest og rytter, det krever smidighet og løsgjorthet, det krever rakhet, det krever lydighet osv. Denne ekvipasjen er iallfall godt på vei. Det er som Ingvild sier selv også, de jobber med å få han sterkere.

Om man titter lutt rundt på eliterytterne, både på stevner, TV eller bilder, vil du faktisk ofte se at en hest ikke går dønn stabilt til loddplan. F.eks. i mer samlede øvelser som piaff og passage, kan du se veldig flotte utførte øvelser, hvor nesa faktisk faller litt forran. Du skal se på helheten, og helheten har lite med nesa å gjøre. Om fokuset på hvordan hesten går legges på nesa vil du aldri oppnå å ri riktig. Du kan ikke slippe tøylene, og få nesa frem, og tro at du får med bakparten på den måten. Hesten skal bære hodet sitt frem, eller tilbake i de tilfellene den blir lang.

PS: Dette har lite med hvordan Anky rir. Hun har en treningsmetode som bevist går ut på å flekse hestens hals og form, blant annet med det som hensikt. Oss normale rir hestene bakfra, og er ikke bevisst ute etter å ha nesa på en bestemt plass. Jeg kjenner ikke Ingvilds ridestil veldig godt, men kjenner iallfall noe til en av trenerne hun rir for. Vedkommende har veldig klassiske metoder å ri på, og jeg tror hverken hun eller Ingvild har med hensikt at hesten skal gå 3 cm bak lodd fordi det er målet. Neppe..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 04/01/2007 23:52:54 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 05/01/2007 :  12:55:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor hesten har halsen og hodet har faktisk ingen ting å si så lenge hesten i sin helhet bærer kroppen riktig. .

Opprinnelig postet av spoff

Du tror ikke at utsagn/ holdninger som ovenfor siterte, kan være en grunn til dette, da??

Kopi av melding:
Det at hesten ikke har satt seg ordentlig i arbeidsgangartene fører til at hesten til tider kanskje kan se litt ubalansert ut og løpete, og blir generelt litt flat. Å få gode overganger her er som sagt veldig vanskelig. Ved å sette fokus på å få hesten mer innenfor rammene, da ved å tenke på å skyve setet under hesten, få hesten mer engasjert bak, så får man automatisk nesa opp og frem også. Fordi vekten legges bak. Men fokuset skal ikke ligge på hestens nese, den skal ligge på hvordan hesten tråkker inn under seg. Nesa kan være hvor pokkerivold hesten selv ønsker, så lenge den går slik vi vil med bakparten. Går den riktig, er nesa også på rett plass.. Når hesten tråkker inn under seg får du fastere rammer, og generelt en mer stabil hest.

Det er nemlig en logikkbrist i det du sier her, en hest KAN ikke gå i ønsket balanse med BÅDE nesa inn (bak loddplan) og aktivert bakpart. Så det er ikke HELT uinteressant hvor den nesa på hesten er hen, vi kan da ikke BLOKKERE for riktig ryggaktivitet, og dermed bakpartens engasjement ved å "bryte" kontakten gjennom hestens nakke på den måten som det skjer ved ridning bak loddplan, (skape spenninger) og fremdeles forvente at hesten skal finne balanse.

Det er nettopp dette at folk tror det skal være "både og" som ødelegger for f.eks grunngangarter, stabil form, og ikke minst takten i hesten.
Gå til toppen av siden
Side: av 68 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.