hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor viktig er salen i dressurridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvor viktig er salen i dressurridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Guro
» VIP

Skrevet - 19/08/2003 :  14:57:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Starter tråder litt i hytt og pine (jf. la akkurat inn en annen en)

Etter år på rideskolehester osv. og i vanlige forholdsvis billige allroundsaler, møtte jeg for første gang i hele mitt liv en ordentlig dressursal, fra Stübben.
Jeg opplevde det da som at sitsen ble bedre, og det ble lettere å ha beina på rett sted, og ryggen rett.
Altså salen hjelper meg både med holdningen og plassering av hjelpere.
Syns jeg da...

Men hva syns dere!?
Er det ett fett!? Sal ikke sal, hva slags sal!? osv.

Er det meg som er prippen som syns dressur i dressursal er mye bedre (for både meg og hesten som får bære mye riktigere..) enn allroundsaler f.eks?

Guro

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2003 :  15:53:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Gode saler er iallfall gull verdt for meg som rytter. Jeg har ridd litt i en syntetsal jeg ikke likte spesielt godt. Den var glatt å sitte i fordi det var kunstlær, og kneputene var slik at en lett trakk knærne litt langt opp, og da fulgte jo hæler og alt annet med også. Altså endte det for min del opp med en dårlig sits. Har ikke verdens mest perfekte sits fra før, så en god sal gir faktisk god hjelp for meg, og jeg vet hva jeg skal invistere i den dagen jeg kjøper meg hest

Ellers har jeg hørt om hester som har blitt som nye når de har fått bedre saler. Selv om ikke salen har gitt gnagsår før, så har den nye salen ligget så mye bedre at hesten har vist så stor forskjell ved det. Nå trenger ikke en godt tilpasset sal for en hest nødvendigvis være den dyre salen. Faktisk passet den syntetsalen veldig godt for forhesten min. Så for hans del var jo det bra.. Og det er i bunn og grunn det som er viktigst. Men en sal som først og fremst passer hesten, men også meg er min prioritet. Den dagen det blir akktuelt da.. Lenge til

--
spoff

Redigert av spoff den 22/08/2003 23:04:22
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2003 :  17:19:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
En god sal er alfa og omega - både for hest og rytter. Personlig kan jeg ikke fordra Stübben. Har prøvd flere typer på den forrige hesten min og; de lå dårlig, jeg satt "2 meter" over hesten og ble "låst" med bein samt at det føltes som om jeg satt på betong.

Sverger nok for evig tid til Passier. Kjøpte en Passier Optimum i sommer. Den ligger veldig bra. Har bare prøvd den en gang (på skrittetur)- enda. Men hun som rir inn hesten min er svært fornøyd (og hun er ekstremt kresen). Det lille jeg har kjent er at den plasserer deg korrekt med sete, og da faller resten litt bedre på plass. Bena glir naturlig bakover, og litt nærmere "loddrett" sits. Dessuten er den "tynn" og korrekt, og gir suveren kontakt hele veien. Den plasserer litt, uten å låse. Passier sine saler har forøvrig passet perfekt på den forrige hesten min også.

Jeg anser en korrekt sits for utgangspunktet for å ri bra dressur, kort og godt. For de av oss (faktisk de fleste) som ikke har en innebygd loddrett sits er det greit å få litt hjelp....:) Med ny instruktør (Passier-freak selvsagt) fikk jeg en helt ny forståelse av hvor viktig sitsen faktisk var. Det sier seg selv at det er vanskelig å sitte i dressursits i en kombisal.

Så JA - salen betyr "alt".

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/08/2003 :  18:06:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har bare prøvd denne ene Stübbensalen, og det er min "drømmesal" tror jeg, har nok veldig mye å gjøre med at jeg aldri før har ridd i en sal med et sete som passer meg bedre enn akkurat den.
Nå var dette en Stübben Parzival (evt med s) og da en fra Fossum ble spurt om når han trodde salen var ifra så gjettet han på at den stammet fra ca slutten av 70-tallet. Så det var ingen ny sal, og derfor skal jeg ikke uttale meg om dagens Stübben saler
Men for meg var den (og er fortsatt) den mest ultimate salen jeg har sittet i

Har ellers gode erfaringer fra en KN sal.
Husker ikke hva KN står for, men salen er kjøpt fra Fossum Salmakeri.
Den har godt, mykt og dypt sete. Den har bra passform og virker som den ligger stødig på ryggen til hesten. Og i motsetning til denne stübbensalen så veier den heller ikke 20 kg, men akkurat passe mye!!!

Slik jeg skrev i første innlegg så opplever jeg at salen har mye å si. Når jeg sitter og rir på skolehester med dårlige allroundsaler så får jeg stolsits, og føler at jeg bruker mye av tiden på å "slåss" mot salen for å sitte rundt hesten, og ha beina stabilt uten å slenge dem framover, eller knipe meg fast med knærne. (Takker da noen for at de aller færreste rideskolehester er utstyrt med verdens beste steg..)

Et annet spm som slo meg nå ang saler, mer enn dressur egentlig, var lar du hvem som helst ri i salen din!? Hun som er "min hesteeier" vil helst ikke at mennesker som er betydelig tyngre enn henne selv skal bruke salen hennes mer enn sporadisk, da hun mener at dette vil medføre at den "sittes ned" på en helt annen måte enn det hun selv vil gjøre, og at den dermed ikke vil bli komfortabel å sitte i for henne. (altså, dette er snakk om bruk, ikke om engangsforetelser på tur). Altså hun mener at om hun veier 70 kg og noen på 90 kg skal ri, så er det ikke ønskelig å benytte samme sal, da det alltid er den som er tyngst som har mest innvirkning på hvordan salen "sittes til".
Noen meninger om dette!?

Guro

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 19/08/2003 :  19:11:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel mulig at salen formes etter den tyngste personen som sitter i den, men jeg tror egentlig at størrelsen på rumpa betyr mer enn tyngden. Tyngde og størrelse henger ofte sammen, men ikek alltid.

Det er jo selvfølgelig aller best hvis hver rytter som rir hesten har sin egen sal fordi alle rytterne da har en sal som passer perfekt.
Men i praksis er ikke dette så lett. Som hesteeier ville jeg mye heller tatt sjansen på at salen ble noe annerledes ridd inn, enn å la en annen rytter ri i en sal som enten ligger dårligere på hesten, eller som den rytteren ikke sitter godt i. De fleste har ikke to gode saler som man kan velge mellom. Ok, mange har kanskje en dressursal og en sprangsal, men dressursaler og sprangsaler er egnet for helt forskjellige ting. Jeg tror at det å bruke en sal som ikke passer til hest eller rytter, eller en sal som ikke egner seg for det man bruker den til, er mye mer uheldig enn at en sal blir en smule annerledes formet av en litt større rumpe.

Det kan dog være problematisk hvis salen er for liten for rytteren. En sal som er for stor, kan være litt mindre behagelig å ri i, men gjør ingen særlig direkte forskjell for hesten. Men hvis salen er for liten, blir ikke vekten fordelt riktig på hestens rygg. Dessuten er det VELDIG ubehagelig å ri i en sal som er for liten.

Redigert av eligj den 19/08/2003 19:23:54
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  22:12:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Spoff!!: Den salen er faktisk god å ri i. (syntet salen hun snakker om) Den kan brukes til alt og; sprang, dressur, tur osv osv. Verdens mest elendige sal faktisk! Du sa jo at den var god å ri i før den ble kjøpt inn...
Synes i allefall at den er god å ri i jeg! :)

-Milla
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  22:14:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok valg av sal er veldig forskjellig fra person til person.. Er jo noen som syns stubben er kjempe bra, mens andre ikke klarer å ri i den! Salen som Spoff beskrev som "verdens mest elendige syntetsal" syns jeg er kjempe god. Både å ri dressur, hoppe og ri på tur i. Selvfølgelig hadde en ordentlig sprang eller dressur sal vært bedre, men jeg syns denne stoff salen funker bra! Og den er langt fra den værste jeg har sittet i! Den er faktisk en av de beste stoff salene jeg har ridd i. Sitsen min ble ihvertfall ikke noe dårligere i den :)
Så det er nok ikke noe fasit svar på hva en bra sal er. Man må selv finne den som passer for deg!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/08/2003 :  22:27:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jepp, jeg mente heller ikke å finne et "fasit" svar. Men lurte på hva dere mente om hvor mye salen har å si.
Jeg har jo nevnt at jeg "forelsket" meg i en Stübben, som jo mange syns er helt forferdelig.

Hvilken sal som er god har jo mye med kroppsfasong, beinlengde osv å gjøre også.
Siden jeg har nok å sitte på så syns jeg jo ikke Stübbensaler er så ille Tynne "pingler" med masse utstikkende bein syns muligens ikke det samme:)

Men Kerry: hvor mye tror du den salen du har har å si for hvordan du rir!? Og for hvor bra Taharkas går!?

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  22:36:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til kerry og milla
Jeg synes den er alt for glatt, og har kneputer som er så langt frem at jeg trekker beina mer opp enn nødvendig (selv om jeg ikke sitter perfekt uannsett, så gjør ikke dette saken bedre for min del. Sitsen min blir faktisk noe bedre med dressursal som passer meg). Jeg har ridd i ordentlige dressursaler som virkelig gjør under (passier fx.. Mmmmm. Den slår vel alt jeg har sittet i. Ellers er Windozor med høye kneputer og KN saler jeg også liker. Kieffer er også bra, men de Kieffer salene jeg har ridd i har jeg savnet høye kneputer og ordentlig dypt sete i). Men saler er for ryttere som for hester. Noen passer de bra til, andre ikke. Jeg er veldig, veldig glad i dressursal Men selvfølgelig er det at salen passer hesten det viktigste.

--
spoff

Redigert av spoff den 20/08/2003 22:49:48
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  22:41:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg syns det har mest å si at den passer til han! Jeg klarer å ri i de fleste saler og syns ikke det påvirker sitsen min mye! Man må jo hele tiden på hvordan man skal sitte..:) Uansett om jeg rir i en dyr dressur sal må jeg passe på meg selv ;)
Nå kjøpte jeg denne salen usett, kun fordi jeg mente den burde passe Taharkas! Og det gjorde den heldigvis, helt perfekt!
Har hatt et par andre saler som ikke har passet i det hele tatt, og da har han etterhvert protestert bare jeg kom med salen.
Syns også han beveger seg bedre med denne salen. syns han ble noe stiv i bevegelsene når jeg hadde på den forrige dressur salen.

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 20/08/2003 :  22:45:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Mitt bidrag i dag (*s*) er salmerker og om den største rytteren "sitter ut" salen...

Vi har en Hubertus Jubilee, ny i vinter i år. Byttet til den fra alskens allroundsaler som ikke passet. Vi har fjording - da er det opplest og vedtatt at ingen ting passer.

Uansett; nå er ikke hesten vår en "LA hest" (hvis man ble enig om hva det er), og jeg er ingen superrytter, men denne salen er helt vidunderlig å ri i. Vi er to som deler hesten, meg som er normal bred over bakenden (les: riderumpe) og med normal vekt og høyde, og hun jeg deler hesten med er ca 155 høy og ....tja....20 kilo? Ihvertfall liten og tynn da...hehe. Denne salen er den eneste vi har, og dermed rir vi begge i den. Poenget jeg skal fram til er at vi føler begge at vi sitter veldig godt i denne salen, og hesten ser ut til å være enig.

Salen er en 17" så i teorien burde den passe best til meg enn til henne jeg deler hesten med, men hun sitter veldig stille, korrekt og pent oppå der - og hun føler det samme selv. Så hvor mye kan jeg ha "sitet ut" salen? Må den minste av oss begynne å ri høye klasser for å evt merke noe til det? Slik det er nå, er vi super fornøyd alle tre.

Men, når det gjelder salmerker så er jeg blant dem som omtrent faller av i en Kieffer Action sal f.eks. Det er virkelig den værste dressursalen jeg har ridd i noen gang. (Og den var ikke montert på min lille gule kule, men på en "brun" flink en)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/08/2003 :  23:54:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Eh, jeg tror bare det er venninna mi som er litt ivrig på sånt...jeg kan jo ikke si jeg merker noe til sånt..kan vel hende det er fordi jeg sjelden rir i saler jeg har ridd nok med til at jeg har hatt innvirkning på sittinga!!

Nå er det jo skikkelig digg å finne en sal som "alle" liker, og dermed føle at det går framover:) Vilkårlig om man har en liten, gul kul en eller en "brun" flink en

Kerry:
Jeg gjør jo mitt ytterste for å tenke på hvordan jeg sitter, men så framt i fall jeg ikke sitter komfortabelt så er det jo ikke lett å sitte riktig, og dermed så gjør jo jeg det vanskeligere for hesten.
Altså, finne en sal som passer både hesten (1.prioritet) og meg (2. prioritet).
Dessuten liker jeg følelsen av å sette meg ned i salen og føle at jeg sitter riktig med en gang. Og at beina på en måte ikke kommer seg inn i stolsits!!

Alle:
Om man trives best i en stoff sal eller en lærsal har vel mest å si på vanen tror jeg. Og om Spoff ikke liker salen til Taharkas kan jo Milla og Kerry gjøre det likevel. Og da har vi jo 3 av 4 på fornøydskalaen!!

Guro

Ps. hyggelig at litt flere engasjerer seg!!!

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2003 :  00:13:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Uhm jeg syns også at det er viktig at jeg sitter bra i en sal, og har sittet i mange sånne saler. Men jeg mente ikke at det var tilfelle med den jeg har nå.. For meg er den veldig god å ri i.Selvfølgelig er det ikke all den støtten som det er på en "dyr" dressur sal, men det klarer jeg meg fint uten om jeg må. Den neste salen jeg kjøper til Taharkas vil jeg nok finne ut om jeg liker også. Syns det er spesielt vitig om man kjøper en dyr sal!
Jeg har en Windsor sprangsal på ponnien min, og den prøvde jeg selvfølgelig ut. Er ikke like enkelt å bare kjøpe en ny sal til 12.000 som en til 2000 ;)
Men en skikkelig dressur sal skal det nok bli på Taharkas og når han er ferdig å legge seg ut.. Kjedelig å måtte bytte sånne saler 1 gang i året!

At det er en vane å ri i stoff sal eller ikke tror nå ikke jeg.. Har aldri hatt stoffsal før jeg kjøpte denne.. Jeg har for det meste ridd i Windsor og Stubben.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2003 :  01:19:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Debatten dreier seg vel om hva som er den perfekte sal, og om salen faktisk har noe å si for å oppnå best mulig resultat for hest og rytter.

Jeg har faktisk sittet i en god del saler som også er verre enn Taharkas sin, men debatten dreier seg ikke om hva jeg eller andre synes om den salen. Det er dessuten en allroundsal med kunstlær i sete (PVC-materiell som også er glattere enn stoff. Stoffsete er for meg helt greit nemlig..). Mitt poeng er at dette blir for glatt for meg, og salen gir ikke den støtte som "den perfekte sal" gir. Nettopp fordi det er en allroundsal. Og en dressursal med dypt sete og hlye kneputer er ene og alene vidunerkur for min sits. Selvfølgelig sitter jeg ikke perfekt med "den perfekte sal" heller, men den gir meg som rytter utrolig mye.

Og som sagt så er det aller viktigst at salen passer hesten. Men skal du ha en skikkelig sal, så oppnår du faktisk bedre sist og altså bedre balanse, kontakt osv med en god sal. Iallfall er det min erfaring.

Nå har ikke jeg allverden erfaring med å ri i de flotteste salene, men har et par vidunderopplevelser med enkelte saler. Særlig gjelder dette Passier . Men skal man ha Passier sal så krever det først og fremst en fet lommebok (du finner gode saler til under den prisen) og at den faktisk ligger på hesten også. Ellers er det jo ikke noe poeng om jeg sitter aldri så godt. Dessuten vil en kanskje ikke sitte så godt i en sal som ligger feil på hesten heller? Kommer selvfølgelig ann på hvordan salen ligger feil da. Men sikkert ofte. Har også hørt at Appaloosa skal være en svært bra sal, men denne har jeg desverre aldri prøvd. Men god sal har iallfall for meg mye å si, selv om jeg tenker på å sitte pent og rett selv hvis jeg skulle finne på å ri barbakk. Men det er enklere å sitte bra i en sal som gir den rette støtte. Akkurat som det er enklere å sitte ergonomisk riktig ved et skrivebord i en skikkelig god og riktig tilpasset kontorstol, enn på en fislete krakk. Det er iallfall min erfaring.. Med stoler og saler.

Det viktigste på en sal som gjør at den blir god er for meg at kneputene er riktige i forhold til hva som passer mine bein. Og da er dressurkapper bra. Kneputer er som ryggstøtte på kontorstolen nesten . Iallfall for meg..

--
spoff

Redigert av spoff den 21/08/2003 01:22:49
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2003 :  02:38:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
På stallen vår er det vi "fattige" som har Passier faktisk, hm... vi har "alt" mulig rart av andre ting også. Lurer jammen på hvorfor?!?

Det er kjekt å være blond . Lurer jammen på hvorfor lommeboken min er kronisk tom OG klinisk renset for penger. Shop-o-holiker når det gjelder hesteutstyr... kan vel være en medvirkende årsak vil jeg tro!

Nå må jeg bare få solgt "gamlemor" til de som har henne på for... så blir jeg vel kjemisk renset like fort - er jo Spektrum snart... huff!

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2003 :  13:07:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Syns det er fint jeg, om man kan snakke om litt utenom den egentlige debatten og!
Bare svarte på Guro sitt spørsmål, men skal ikke si mer jeg ;)

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.