hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressur, bitt og metall!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressur, bitt og metall!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2003 :  13:08:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
3 åringen min går nå på nytt bitt. Den har tidligere gått på et massivt, middels tykt trinsebitt. Nå går den på tredelt (sweet iron), og fungerte bedre med dette. "Hovedinstruktør" syntes også tredelt var et bedre alternativ fordi det lå bedre i munnen. Trinsebittet "klyper" også i munnviken selv om det passer.

Men hva kan man benytte når man skal starte egentlig. "Hjemme" sier de at det ikke er lov å benytte tredelt (det vet jeg i og for seg er tøv), samt at bittet skal være at "samme" metall - og sweet iron, kobberinnlegg etc. er ikke tilatt.

KR § 426 - 5 sier følgende;
Bitt skal være av metall og av avbildet modell, se Tillegg 1. På trinse- og bridonbitt må bittringen være høyst 8 cm i diameter. På D-bitt må det rette stykket være høyst 8 cm. På stangbitt må undersjenkelen være høyst 10 cm lang. Bittet må ikke være så tynt at det kan skade hesten. På trinse-/bridonbbitt med to ledd må
midtstykket være avrundet.

1. Nå er ikke jeg noen kløpper i kjemi - men er ikke kobber også metall? Og hva med sweet iron?

2. Hva får så mange til å anta at et tredelt bitt er så skarpt. Slik jeg har forstått er det for mange hester mildere enn trinse (nøtteknekker). Er ikke det individuellt?

Fant ellers dette om metall/ bitt;

Kobber: Kobber varmer seg fort opp til hestens munn og er derfor mer behagelig å få i munnen. Det er derimot ikke like sterkt som rustfritt stål, og kan med tiden slites så at det oppstår skarpe kanter, eller at bittet ryker. Fordelen med bittet er at det smaker godt, og hesten vil derfor produsere spytt. Kobberbitt kan påvirke hoppenes brunst. Hopper som jevnelig bruker trinsebitt vil ha mindre makert brunst periode. Det er diskusjon om hvorvidt kobber har en skadelig effekt på avl.

Kobberblandinger: Det finnes bitt på markede som er laget av en legering av stål og kobber. Dette er bitt som er laget for å kombinere styrken fra stålbittene med kobbereret kvaliteter. Messing: Messing er en legering av kobber og sink, og er litt sterkere enn ren kobber. Messingbittene har de samme egenskapene som kobberbitt.

Sweet iron: Dette er bitt som er laget av et metal som har den hensikt at det skal ruste. Når bittet oksiderer avgir det en søt smak som får hesten til å sutte på bittet å produsere spytt for på denne måten å ungå en tørr munn

Må si jeg er litt forvirret Altså, "ekspertene" hjemme sier Sweet Iron ikke er tillatt grunnet metallet, NRYF's reglement fastsetter at bittet skal være av metall (that's it!?)- og etter hva jeg har funnet er Sweet iron også en type metall. Er det i såfall andre alternativer? (Har prøvd vanlig rustfritt stål, men den så unektelig ut til å trives bedre med Sweet iron). Hva med messing og argentan? Føler jeg er helt ute på jordet i metallenes verden.

Så enkel og grei slutt på et ellers langt og rotete innlegg - hva kan jeg egentlig bruke?

Guro
» VIP

Skrevet - 16/09/2003 :  13:29:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå leste jeg bare det du har skrevet, har ikke sjekket KR selv, men støtter meg til det Destrier bruker å skrive:
Så lenge det ikke står at det _ikke_ er lov så er det lov.
Altså, det skulle stått noe ala:
bitt med flere forskjellige metaller i er ikke lov å benytte, eller noe lignende hvis det ikke skulle vært lov...

Men jeg er ikke hundre prosent sikker da:-)

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2003 :  14:26:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kobber er et metall som smaker søtt. Årsaken er som du sier fordi kobberet oksideres av hestens spytt. Nå vet jeg at kobber tilført på denne måten absolutt ikke er sundt for oss mennesker, og vil absolutt tro at dette gjelder for hester også. Helt sikkert derfor NRYF har forbud mot dette bittet i Norge. Derfor ønsker en å benytte metaller i bitt som ikke gir denne effekten.

Jeg fikk forøvrig en reklamebrosjyre på sweet iron-/kobberbitt på Oslo Horse show for mange, mange år siden. Jeg la alle brosjyrene jeg hadde samlet på stuebordet hjemme, og pappa (som var kjemiker) leste blandt annet om dette bittet. Han frarådet meg å bruke slikt bitt da han antok at dette var farlig, fordi dette er såpass skadelig for mennesker. Og han synes det var rart at man fikk lov til å selge slikt.

Selv om jeg ikke er kjemiker selv, og vet hva som er bra for hest kontra for mennesker så vet jeg iallfall at kobberbitt har jeg ikke tenkt til å prøve en gang. Når metall smaker så betyr det at det skjer en kjemiskreaksjon, og metaller er som vi alle vet ikke bra for oss mennesker, og helt sikkert ikke for hestene våre heller. Jeg ville holdt meg langt unna.. Metaller som ikke smaker (derfor ikke oksiderer så lett) er derimor ikke skadelig på samme måte.

--
spoff

Redigert av spoff den 16/09/2003 14:27:53
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/09/2003 :  15:37:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vil dette si at man må kjøpe et sånt bitt i utlandet for å få tak i det!?
Eller selges det i Norge, tenkte sånn siden NRYF har forbudt bittet...

Guro

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 16/09/2003 :  15:50:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Reglementet sier at bitt skal være av metall, det står ingenting om hva slags metall - eller at det kun skal være ett metall. Altså - alle slags metall er 'lov'. Hvilket metall man benytter, er rytterens ansvar, og her gjelder det å bruke sunn fornuft, og ikke bruke noe som kan være skadelig på sikt.

I år er det altså slik at bitt skal være av metall, og ut fra dette kan man lese at gummi og plast etc ikke er lov.

Til neste år kommer det nytt bitt-reglement, og da blir det sannsynligvis innført plast og gummi også. Plast og gummibitt er tillatt internasjonalt, og i feltritt - så det er ingen grunn til at man ikke skal kunne ha det i spesialdressuren.

Som sagt - i år skal det være av metall - og det finnes ingen metaller som er 'forbudt' - men her (som med alt annet) gjelder det å bruke sunn fornuft og ikke noe som kan være skadelig. Sistnevnte er rytterens ansvar.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2003 :  16:16:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Takker Det vil i praksis si at jeg kan bruke akkurat det bittet jeg ønsker, så lenge det er "riktig" type.

Så at messing skulle gi tilnærmet lik effekt som Sweet iron, noen med erfaringer her? Ellers så har jeg jo sett at Argentan blir en del benyttet, spes. fra Sprenger. Argentan skal visstnok også gi en lignende effekt, men være helt uskadelig for hesten. Noen som vet nærmere...

Akk, den jungelen av bitt... håper og tror Sweet iron ikke skader så veldig. Hesten går jo strengt tatt ikke så mye med det bittet. Den ris på bane en dag pr uke bare foreløpig. Under lonsjering og tur går den med vanlig trinsebitt i rustfritt.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/09/2003 :  23:34:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Her var det mange spørsmål på en gang..Jeg besvarer det jeg er helt sikker på og det er at "Messing-bitt", består ikke bare av messing..Messing er for mykt til at det kan brukes gjenomgående i et bitt, derfor blandes det inn blt. Argentan.Sprenger har brukt dette i sine "messingbitt" i mange år og det er godkjent av FEI.Ellers vet jeg at det har vært tatt "stikkprøver"på stevner fordi enkelte har ridd med blandede metaller i bittet;altså "messingdelen" i munnen, men blanke bittringer.

I Sprengers "messingbitt" serie er det blandede metaller fordi bittene består av 20% kobber og 80% argentan..Men de er jo godkjent av FEI, så skjønn det den som kan...Ikke lett å være dommer,må jo nesten ha cand.mag.i Fysikk..

Et tredelt bitt ER mildere enn et V-trinsebitt, pga stykket i midten.Et V-bitt bryter mer i munnen til hesten pga.vinkelen på bittet når det ligger på hesten.
Sprenger har et kjempebra tredelt bitt med Argentan som de kaller for "Utdannelses-bitt".Har selv hatt flere av de på unghester og det gikk så det susa!De er forholdsvis dyre i innkjøp men du har et bitt som holder i evigheter, og som ligger tungt og stødig i hestens munn og "produserer" masse salvia.Dette vil jeg anbefale på det varmeste!

Jeg har også veldig sans for sweet iron bitt, det bruker jeg nå på min 3 åring.Det er litt buet slik som Mylerbittet,og det er kobberinnlegg.Spørs vel om du ble noe klokere av innlegget mitt, men håper du har fått svar på noe..
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2003 :  00:34:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Messing er en legering av sink og kobber og vil neppe være skadelig på lik linje med et rent kobberbitt.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2003 :  06:51:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
jeg driver ikke med dresssur, men jeg vil bare tipse om 2 ting :
1. gå til hovedommer på neste stevne, og spørr. Er dette bittet lov å ri med?

2. rir islandshest, og da er reglene slik at det det ikke stor noe om er ikke lov. altså det som står at er lov er lov. resten er ikke lov. kanskje det er sånn for dressurhest også?

søk hjelp hos dommerne er mitt rå.
De skal vite dette, alle ryttere og ridelærere kan tro, mens en dommer bør vite slikt.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2003 :  16:50:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Følger Chess, og skal prøve Sprengers "utdannelsesbitt". Høres bra ut. At det er dyrt i innkjøp får så være... vi legger masse penger i utstyr uansett. Synd om man da skal undervurdere hestens munn som i og for seg er så himmla viktig. Tenk hvor mange som slurver med tenner og bitt... som kan være opphav til så mye problemer.

Noen som vet om hestebutikker som fører Sprenger? Driver liksom å leter litt, men finner stort sett Stübben-bitt.

Redigert av vixi den 18/09/2003 11:44:48
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/09/2003 :  09:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen! Vixi;

Mener det er Three Horses som har agenturet på Sprenger i Norge, så da kan du spørre deg frem den veien også.I Akershus området mener jeg at Løvenborg,Caprilli,Pet-mix evt.Lillestrøm Hest og Hund fører dette.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  14:50:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ok :) Takker...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  15:12:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er ganske sikker på at Caprilli går for Myler på bittfronten. På web har Lillestrøm hest og hund kun Stübben og Happy Mouth i sitt utvalg. Pet-Mix som driver webbutikken MinHestebutikk.no har noen "merkeløse" bitt, RS og Princhless. Så du må nok regne med at noen av disse butikkene spesialbestiller til deg, da det kan virker som om de har valgt andre merker i sitt bittutvalg. Mulig Løwenborg har Sprenger. Uannsett så har likevel de fleste av disse butikkene (vet iallfall Løwenborg, Caprilli og Lillestrøm har) de nye Sprenger stigbøylene inne, og da bør du lett kunne skaffe bitt også. Det er mulig faktisk Løwenborg har Sprenger i sitt bittutvalg, men for å være ærlig er jeg ikke helt sikker (de har iallfall et bredt utvalg i bitt, og det er ikke Myler mener jeg..). Du får ta en tlf å sjekke. Er jo greit å få kjøpt bittet når man trenger det, og ikke vente i all evighet. Selv om jeg har gode erfaringer med å spesialbestille varer hos både Lillestrøm og Caprilli.

--
spoff
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  16:06:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Tenker jeg prøver å bestille det nå hos Lillestrøm eller Løwenborg. Er ikke så ofte på de kanter, men skal da til Spektrum. Både Lillestrøm og Løwenborg skal vel dit så... ordner seg vel. Har ikke så hastverk. Den ris jo ikke så mye, og går på sweet iron bittet nå.

Men Chess... du som har erfaring med dette bittet. Hvilken tykkelse skal man anta at er best. Så www.divoza.com hadde dette bittet i flere tykkelser. Hesten er jo veldig lett og myk i munnen, og man trenger sjelden "ta tak" i den. Bør jeg da fortsette med et relativt tynt bitt? Mange anbefaler jo tykke bitt på unghest, men denne (og flere andre sikkert) ser nå ut til å trives bedre med litt mindre i munnen.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2003 :  09:19:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vet at både Caprilli, Lillestrøm og Løwenborg helt sikkert skal i Spektrum. Tror Pet-Mix også er der, men ikke sikker..

--
spoff
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/09/2003 :  09:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen,vixi!

Jeg hadde en stor Halvblods og valgte derfor et "middels" tykt bitt.Men i ettertid ville jeg nok valgt et nokså tynt da det ligger "penere" i munnen og er ikke skadelig så lenge man er flink med ettergiften.Ikke bra å "fylle opp" munnen med store bitt heller.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.