hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er det farlig å dette av en gang i blant?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 er det farlig å dette av en gang i blant?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  12:00:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
hejhei....

jeg har lest mange plasser nå"du kan dette av", "bruk sal så du ikke detter av" og sånnt..... er det så farlig og dette av da? selv har jeg ikke dottet av så mange ganger og det syns jeg i grunnen er litt synd.....
og hvis man har gått på Judo lærer man seg å dette, så jeg skulle ønske jeg hadde gått på Judo å hadde lært d....
"pappa'n" min sier det kan være sunt å dette av og til( ikke at jeg hører å detter av med vilje) , men så lenge man ikke rir på det fjelle jeg ikke kommer på hva heter, det som går rett ned på begge sidene:/ det som ikke dreper deg styrker deg, er det ikke sånn?

selv har jeg klart å hoppe OVER en hest, fikk jo kjempevont men det var jo komisk så det glemte jeg fort.....men du skal jo ikke utfordre sjebnen, tro'kke det er så lurt heller.....

hva syns dere om dette her? jeg vil gjærne høre deres mening

koziz@

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  13:31:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Neida, det går bra de aller fleste gangene man ramler av. Man kan selvfølgelig skade seg stygt, men da skal man ha max uflaks. Hvis man ikke absolutt skal ri fort og farlig på steinete underlag da. Opp gjennom årene har jeg ramla av hundrevis av ganger og tror ikke jeg har fått noen varige men. Baken har selvsagt vært temmelig blå innimellom, og noen skrubbsår og utslått pust har det blitt. Vet ikke om det har noen hensikt å lære å falle. Det skjer ofte så fort at man registrerer bare at man plutselig befinner seg på bakken. Og når det skjer så fort er man rimelig avspent i selve fallet, slik at man slår seg mindre enn om man skulle være forberedt og stiv i kroppen. Har blitt litt mer pysete nå enn når jeg var 15 år og rasa omkring i full fart barbak på en nordlandshest med egne meninger om retningen vi skulle ta. Men har hatt et par luftige svev over hodet på den langbeinte "giraffen" jeg har nå også. ....og kunne overrasket reise meg opp og konstantere at ingenting var brukket

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/08/2003 :  14:06:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Epetra.

Du glemmer en litt viktig ting når du har fallt av; HESTEN,-står den bare der, eller stikker den kanskje av og skader både seg selv og andre?? Selvfølgelg er det større risiko for ulykker/skader når man ikke rir i en sal, og JA, det kan være farlig å dette av en gang i blant for den dagen du plutselig datt av,da havnet du under hesten for den skled!!!Synes ærlig talt dette blir for dumt å diskutere,prøv å hold dere i salen dere, det er det som er meningen..
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 31/08/2003 :  21:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Så klart det kan være farlig å dette av... Du kan dette av 100 ganger uten å slå deg, ELLER du kan dette av to ganger og brekke en arm eller et bein begge gangene...'
Jeg har falt av noen ganger, men ikke verre enn et brukkent ankle(som er stivt den dag i dag 4 år etter)og vondt bak...
Ja, det KAN være farlig å dette av en gang i blandt, man vet jo aldri hvilken gang det går riktig ille!

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 31/08/2003 :  21:33:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting er det at man faller av hesten og kan slå seg. Hvis man bruker sikkerhetsbøyler, og ikke faller på noe hardt eller skarpt, så går det som regel bra når man faller av. Men når man er ute og rir på tur, synes jeg man har plikt til å anstrenge seg til det ytterste for å ikke falle av, rett og slett fordi at man setter både seg selv, hesten og omgivelsene i fare hvis man faller av. De fleste steder rir man i områder hvor det ferdes andre mennesker, og kanskje også i trafikken. Det kan oppstå farlige situasjoner hvis en hest løper løs, og folk kan bli skadd. Dessuten er det mye lettere å slå seg stygt hvis man faller ute på tur.

Når jeg sier "anstrenge seg til det ytterste", mener jeg ikke at man skal sitte og holde seg fast så hardt man kan. Jeg mener at man bør legge opp turene på en slik måte at det er lite sannsynlig at man faller av. For eksempel: Hvis hesten er redd for trafikk, ikke ri i trafikk. Hvis hesten er stri og løper ut når man galopperer, ikke galopper.

Jeg synes IKKE det er greit å falle av på tur. Jeg anser det å falle av på tur i et område hvor det er folk og trafikk, som en potensielt svært farlig situasjon. Ryttere som stadig kommer hjem uten hesten sin, det kaller jeg uansvarlig. Alle kan falle av en sjelden gang, men skjer det til stadighet, får man bare pelle seg inn på ridebanen og begynne på bunnen med det mest grunnleggende. På ridebanen gjør det jo ingenting om man faller av, så lenge man ikke slår seg. Og det gjør man som regel ikke hvis man er litt forsiktig..

Det er min mening ;).
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 03/09/2003 :  18:55:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Det er nok sundt for rytteren å dette av så lenge man ikke skader seg selv eller hesten. Men man bør jo prøve å holde seg i salen. Man vet jo aldri når man skader seg...

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2003 :  20:45:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
hehe, denne siden her passer jo bare meg så bra da!!! :=)

Må bare først nevne at jeg har ridd i 10 år og vil da ikke påstå at jeg er uerfaren, men jeg trur jeg har beinkjørhet ass, ellers så har jeg bare TOPPEN Uflax når jeg detter av :p

Hm, dette kan bli litt av en liste å navne opp hva som har skjedd med meg, mange spør fortsatt hvorfor jeg vil ri, for jeg har vært i en del ulykker :) men de stopper ikke meg så langt i fra!!

Vel kan jo nevne noen eksempler på hva som har skjedd.

eks: 1: drev å red sprang, da hesten klikket og beina litt ut i ridehuset tok da å bråstoppet og tok ett sikklig bukk! Da fløy jeg ut av salen og stupte med hode først inni veggen, svimte da av og våknet at jeg måtte på sykehus, der fikk jeg vite at jeg hadde fått kraftig hjernerystelse.

eks: 2: i ridehuset rej jeg dressur da hesten plutslig fant ut at den ikke gadd å ha meg oppå ryggen mer, bokka da sidelengs og så steila da datt jeg av, landet på rompa, men så tar hesten og bukker på nytt og treffer meg da i rygger ble da sparket noen meter bortover bakken, var bare griseheldig at ikke ryggen brakk!

eks: 3: hesten klikker ute på jorde, bukker og littavhvert kaster meg da av og steiler på nytt og lander oppå meg, knakk da 2 ribbein, var heldig at jeg ikke punktrete en lunge og at jeg ikke knuste noe!

eks: 4: Hesten bokker foran hinderet i sprangen landet så på nakken på hesten så fant hesten ut at den skulle hoppe over hinderet for det med meg hengene under halsen, så når den landet datt jeg av, og knakk 2 steder oppe ved skulderen min og slo ut ett skall av overarmen min.

eks: 5: hesten løper ut i full galopp bukker da så i en bratt nedover bakke, flyr av og brekker begge bena i håndledet mitt!

eks: 6: hesten klikka i ridehuset kastet meg av, men jeg ble hangende fast med foten i stigbøylen, hesten løp i full galopp i ridehuset, knakk da benet mitt!

eks: 7: dettet av og fått brist i venstre arm da hesten bråstoppet foran hinderet og jeg føyk rett inn i hinderet!

og aner ikke hvor ofte jeg har måttet gå med krykker Pga, brist eller forstuelse eller å ha knekt noe, ikke morro ass!

ja gud hvet hva som har skjedd med meg, jeg har knekket mye i hele meg, hva skal jeg si, at jeg er heldig som ikke er handicapet enda!
eller at jeg ikke er forsiktig av meg siden alt dette skjer?
mange detter av hester, og mange detter av på forskjellige måter, har bare ikke vært heldig, hehe :p

Klemz Prospect Gold &

Pia
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2003 :  23:08:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Gøsj, Prospect! Den hesten der hadde jeg grunntrent på nytt!

Mvh Line, totalmotstander av å falle av!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  07:46:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Man kan nok på en måte si at det er sundt å falle av en gang i blant. Å ha trening på å falle riktig er ikke så dumt. Og det går jo stortsett bra også. Men desverre går ikke alle fall like bra. Som eligj nevner er det faktisk en stor fare særlig på tur. Løs hest i trafikken som en ikke vet hva gjør er ikke spesielt gøy. Hesten klarer seg stortsett, men det er andre utenforstående som kan havne i ulykke med hesten. Dessuten er det ofte terreng som gjør at fall ute på tur er mer skummelt (asfalt og trafikk f.eks) og det kan være vanskeligere å tilkalle rask hjelp dersom fallet er stygt.

Men også på bane kan fall ende stygt. Så selvfølgelig gjør man alt for å holde seg i salen. Tryggest det.. Men rir man endel så faller man av endel før eller siden. Og heldigvis går de aller, aller fleste fallene bra også.

Hold deg i salen.. Det er tryggest.

Et annet poeng.. Man burde kanskje trene mer på å falle som en gjør i annen sport som f.eks. judo som du nevner. Men i ridning handler det om et levende individ som skal bære deg rundt. Trener du mye på å falle av vil kanskje hesten skjønner poenget. Dessuten faller en jo gjerne av pga at hesten gjør ett eller annet. F.eks. steiler, bukker, bråstopper forran hinderet eller noe.. Dette er vel ofte ulydigheter du ikke vil lære hesten for å trene og falle av (ok.. Av og til faller man av pga reaksjon en redd hest får. En redd hest skal ikke straffes, men den bør ha en rytter på ryggen som den kan store på iallfall..). De gangene hesten er ulydig med meg ønsker jeg helst å sitte på hesten nettopp for å kunne ta den og si at "hei hør.. Dette er ikke noe du får lov til å gjøre". Utrolig kjipt å sitte på bakken i en slik situasjon, for da får du ikke sagt noen ting. Når du hopper opp igjen på hesten er det for sent å si fra. Det har jo litt med generell oppdragelse/dressur av hesten å gjøre.

--
spoff
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2003 :  16:29:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

... En masse rart...

Prospect: Hadde jeg hatt alle disse uhellene i løpet av relativt få år, hadde jeg satt meg ned og sett seriøst på hva jeg egentlig driver med. Alle kan falle av litt nå og da, men alt det du forteller om! Jøje meg...

Du spør om du ikke er forsiktig nok. Tja.. Man KAN jo ha veldig mye uflaks, men folk som har veldig mye uflaks, er ofte de som er litt uforsiktige også. Det er jo helt umulig for oss å vite hva du driver med og om du er forsiktig nok, det er det du som må sette deg ned å tenke litt over. Som Cowgirlchris sier: Kanskje du må se litt nærmere på grunnutdannelsen til hestene du rir? Eller kanskje du må tenke etter om du rir "over evne" (det vil si fortere enn du og hesten din er klare for, hopper høyere enn dere bør gjøre osv.). Du har jo på en måte hatt flaks så langt som "bare" har skader som blir bra igjen. Kanskje på tide å sørge for at det ikke skjer noe mer alvorlig?

P.S. Det høres ut som det kan være en god ide for deg å investere i en sikkerhetsvest.. :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  19:41:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

... En masse rart...

Som eligj sier.. Du burde kanskje bruke sikkerhetsvest.

Men jeg spørr deg heller (om noen ennå viktigere).. Hva med hjelm? Du sier i presentasjonen din at du vanligvis bruker hjelm. "Du skulle bare bevise noe på de bildene". For meg beviser du vel bare at du er teit som ikke bruker hjelm. Med så mange fall og ulykker som du har opplevd burde du vite bedre enn de fleste andre. Regner med at ditt "bevis" ikke var at du er teit, så ta på hjelm hver gang du skal på hesteryggen.

Selv har jeg hatt mye flaks når det gjelder ulykker til hest, men har flere opplevelser som har vært nære på og som kunne ha endt tragisk. Heldigvis har jeg tatt lærdom av dette, og viser respekt for hest og hestesport mer den dag i dag enn hva jeg hadde før. Jeg tror det igrunn er lurt, for jeg hadde lite respekt før..

--
spoff

Redigert av spoff den 04/09/2003 19:42:49
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/09/2003 :  21:39:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har vært håndballspiller i flere år, og har i den anledning lært å falle om jeg blir dytta framover osv. Vi har lært teknikker for å slå oss minimalt og komme oss fort på beina. Det er bare det at faller man av hesten så er man ikke garantert å lande på fast fint underlag.
Ikke alltid er man forbredt på å falle av heller.
Men selvfølgelig, jeg tviler ikke på at falltreningen flere ganger har fått meg til instinktivt å reagere riktig, slik at ikke ryggen har blitt blå eller at jeg har slått pusten ut av meg!!
Men, det gjør det ikke noe mer gøy å falle av.

Når jeg setter meg opp er det alltid med det som mål at jeg ikke skal være i nærheten av bakken annet enn når jeg selv bestemmer det.
Klart ulykker kan skje, klart det ikke alltid er til å unngå. Men man kan jo begynne med slike ting som salen osv. og man kan prøve å ikke la det gå sport i hvem som har vært "nærmest et kjempeuhell".
Jeg prøver stadig å utfordre meg selv, og den hesten jeg rir, men jeg utfordrer ikke skjebnen og andre folks helse og forhold til dyr.

Om man ute på tur skulle falle av, og hesten skulle løpe sin vei, tenk da på hvor mange den kan skremme. Hvor mange barn som kan bli livredde, hvor mange bilsjåfører som kanskje må bråbremse.
Som hesteeier har vi et ansvar for å alltid gjøre vårt for at ikke bare vår, men også hestens og andre menneskers sikkerhet bli ivaretatt. Det er ikke kult å løpe ned folk, det er ikke kult at hesten tar av og bukker oss av. Man rir ikke barbak hvis man skal på løpetur og vet at hesten høyst sannsynlig kommer til å bukke stort når de andre løper fra han.

Nå høres jeg sikkert ut som en skikkelig "tante-livredd" men jeg tror ikke jeg er det. Jeg liker feltritt, for det er en kalkulert risiko, jeg vet hva jeg driver med, forholdene er lagt til rette for at jeg og hesten skal klare oss om vi er godt forbredt osv. Men det er ikke sånt man kan garantere ute på en vanlig vei. Ingen står foran svingen, eller hindringen og ser til at ingen er i veien osv.
Jeg mener ikke at det er dødssynd å falle av, eller løpe på tur osv. men jeg mener at man skal ta hensyn til både seg selv og omgivelsene, og det innebærer at man tenker seg om både en og to ganger før man skryter av at man har vært sååå nær ved å bli halvdø osv.

Dessuten, personlig syns jeg det er ganske mye kulere å kunne fortelle om da jeg satt på når det var vilter bukking på gang
(derfor digger jeg dressursaler...man sitter litt stødigere i de, eller jeg sitter litt stødigere i de enn i en sprangsal!!)

ok, masse viss vass, men jeg mener at det er ikke sundt å falle av, man ender bare opp med å skade seg selv eller andre, og det er ikke gøy!! Selvom jeg innrømmer at noen ganger kanskje et fall kan være en tankevekker for noen!!

Guro

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2003 :  14:19:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
hm, jeg tenkte mange ville skrive til meg anngående mine uheldige tilfeller med brekking.
ja på noen av bildene mine ser du at jeg rir uten hjelm, og hvis dere da også ser er det på min hest, som jeg stoler kjempe mye på, har heller ikke brukket noe med han eller falt av, men det kan jo selvfølgelig skje det også, men det har også vært enkelttilfeller at jeg har ridd uten hjelm, det har bare typisk blitt tatt bilde av de få gangene jeg har gjort det!
rir til vanlig med hjelm, spesielt nå som jeg har fått ny!
jeg er sikker på at det er mange som har dettet av her ass, og manger heldige som ikke brekker noe, ja noen kommer aldri til å brekke noe, mens jeg har hatt den uflaxen med å brekke, jeg kan jo nevne at det er ikke bare hest jeg er uheldig med, i 6 klasse på skolen jeg gikk på før lenge siden nå, spilte vi slåball :p og når jeg løp da skulle jeg bremse med å ta meg imot i veggen kom ikke i neon stor løpe fart heller, men vips så brakk jeg venstre hånledd med å ta meg imot, enten har jeg jævlig dårlig beinbygning eller bare toppen av uflax, har også skjedd andre tilfeller uten at det har vært hest innblandet i det, men tok jo selvfølgeli ikke med det i forrige skriv, da dette handlet om hest, men det jeg prøver å si at noen har mye uflax eller dårlig beinbygning som jeg nok har, hehe :p

men jeg vil også nevne at hver gang jeg har blitt kastet av har jeg hatt hjelm, og den gangen jeg knakk skulderen min, og ble sparket i ryggen og den gangen jeg fikk hjernerystelse, vel da brukte jeg sikkerhetsvest!!!!!!!!!!
men det fungerer nok ikke alltid den heller!!

men folk skal ikke dømme andre på forhånd når de ikke aner hvem den personen er, av hva slags erfaringer man har og hva jeg gjør.
Bruker nesten alltid hjelm var bare typisk at de bildene ble tatt de dagene jeg ikke gjorde det, men det er jo nok til at dere dømmer meg med å være uforsiktig og ikke har peiling på hva jeg driver med!!
dere hadde ikke sagt noe sånt hvis dere aldri hadde sett meg uten hjelm!
og dere viste heller ikke at mange av de ulykkene skjedde når jeg brukte sikkerhetsvest, fordi da red jeg nede ved Marit Delebekk og der er det krav på å bruke VEST!!
så pass på å dømme personer, skjønner at det ikke er enkelt og ikke gjøre det heller for ingen skjenner hverandre her inne, men tenkt på hva dere sier, føre dere kanskje sårer noen eller noe annet, jeg selv tar det ikke noe tungt på hva dere sier, for jeg vet at jeg er forsiktig, rir nesten alltid med hjelm tilåme med vest av å til, men har bare ikke vært heldig når jeg detter av hesten med å knekke!

klemz Prospect Gold &

Pia
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/09/2003 :  12:46:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

men jeg vil også nevne at hver gang jeg har blitt kastet av har jeg hatt hjelm, og den gangen jeg knakk skulderen min, og ble sparket i ryggen og den gangen jeg fikk hjernerystelse, vel da brukte jeg sikkerhetsvest!!!!!!!!!!
men det fungerer nok ikke alltid den heller!!

Veldig bra:) er det ikke flott å tenke på da!? At man faktisk hadde på vest og hjelm osv. da man falt av!! Og at det hjalp!? For det gjør det jo. Å si at det ikke virker med sikkerhetsvest, fordi du fikk hjernerystelse er vel litt feil!?

Husk, vesten skal beskytte ryggrad, og indre organer. Altså skal den hindre at du punkterer lunger osv.
Hjelmen skal fordele trykket utover hodet når du faller. Dvs at du kan få hjernerystelse med hjelm på hodet, men uten hjelmen ville det gått værre, fordi da ville du fått hele trykket fra fallet mot et punkt på hodet!! (og muligens klart å få brist på hodeskallen el noe sånt i verste fall!!)

Kopi av melding:

men folk skal ikke dømme andre på forhånd når de ikke aner hvem den personen er, av hva slags erfaringer man har og hva jeg gjør.
Bruker nesten alltid hjelm var bare typisk at de bildene ble tatt de dagene jeg ikke gjorde det, men det er jo nok til at dere dømmer meg med å være uforsiktig og ikke har peiling på hva jeg driver med!!
dere hadde ikke sagt noe sånt hvis dere aldri hadde sett meg uten hjelm!
og dere viste heller ikke at mange av de ulykkene skjedde når jeg brukte sikkerhetsvest, fordi da red jeg nede ved Marit Delebekk og der er det krav på å bruke VEST!!
så pass på å dømme personer, skjønner at det ikke er enkelt og ikke gjøre det heller for ingen skjenner hverandre her inne, men tenkt på hva dere sier, føre dere kanskje sårer noen eller noe annet, jeg selv tar det ikke noe tungt på hva dere sier, for jeg vet at jeg er forsiktig, rir nesten alltid med hjelm tilåme med vest av å til, men har bare ikke vært heldig når jeg detter av hesten med å knekke!

Prospect, hvis du var så sikker på at dette kom til å komme opp, hvorfor kunne du ikke da nevne at du hadde vest og hjelm!? Kunne du ikke i ditt første innlegg nevnt at det var det du ville fram til!? At det ikke alltid hjelper å ta forholdsregler!?
Du sier at vi kjenner ikke hverandre, og derfor skal vi ikke dømme hverandre. Vel, den eneste måten vi kjenner hverandre på er utsagn på forumet, og presentasjon på vip'en!! Og den sier jo ofte noe om folk!? eller hva!?

Vel, så var kanskje Spoff litt krapp i tonen i sitt innlegg...men slik jeg forstår det (nå gjelder jo ikke innlegget meg, så det kan hende det er derfor jeg ser det sånn) er det bare et ønske om å få deg til å tenke deg om!!
Nå vet jeg ikke riktig hvor gammel du er, men Spoff er 25 og har ridd store deler av livet sitt, tror bare hun prøver å være hjelpsom...vi er alle glad i idretten vår, og i hester og ikke minst i livet. Det jeg vil fram til er at mange av oss er opptatt av at idretten vår ikke skal få et dårlig rykte fordi den yngre garde syns det er stas å være den som har "nærmest døden opplevelser".

Tror ingen prøver å dømme noen her, vi prøver stort sett å hjelpe hverandre. Men dessverre er det slik at hester og hestehold innvolverer mange følelser for de fleste av oss, og mange vil ikke innse at de har noe å lære av andre, annet enn når det kommer til akkurat ridning!! Derfor er det kanskje greit om noen og enhver av oss ikke ser på alt som generell kritikk mot vår person (selvom jo Spoffs innlegg muligens kunne oppfattes slik) men heller som en rettledning innen vår idrett og vårt hestehold.
Man skal ikke ta alle råd for god fisk, men man kan gjerne veie dem opp mot det man selv gjør, og prøve å gjøre en objektiv vurdering. Slik at både vi, hestene vi omgås og idretten vår nyter godt av det!!

Dette ble et springende og litt vasete innlegg, men jeg håper alle skjønte meningen (altså: å tenke seg om skader ikke)

Guro

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/09/2003 :  15:15:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror grunnen til at man kan bli litt krass noen ganger, er at man tenker med gru tilbake på ting man selv har gjort som holdt på å gå galt. Og så blir man litt oppgitt når man ser at andre gjør det samme senere, selv om man prøver å advare om det.

Det prospect forteller, er egentlig ganske lærerikt. Selv om man rir med hjelm, og til og med sikkerhetsvest, kan man faktisk slå seg ganske hardt, eller skade seg. Det er umulig å sikre seg helt mot uhell. Men det man må tenke på, er at hvis man bruker hjelm, og gjerne vest også, så slipper man unna en god del skader hvis uhellet først er ute. Det er bedre å brekke en arm, enn å brekke en arm og få hodeskade i tillegg.

Jeg mener at hvis man bruker hodet sitt når man omgåes hester, og dessuten investerer i litt sikkerhetsutstyr, så kan man få ned risikoen på et akseptabelt nivå. Man kan ikke bare kjøpe en hjelm, og så være fornøyd med seg selv. Man må tenke hele tiden, når man tar inn og ut hester, når man rir inne i ridehus, når man hopper, når man er på tur og så videre. Man kan fortsatt ha uflaks og falle av hesten, men da har man i alle fall gjort sitt for å unngå skade. Og hvis ulykken først er ute, så trenger man ikke sitte etterpå å tenke "hvis jeg bare hadde giddet å feste hakestroppen den dagen.."
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2003 :  21:26:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
takk for mange svar

det er jo ikke det at jeg prøver å falle av(ikke at jeg plutselig ruller av) tvertimot!!

men jeg takker for mange svar, jeg har fått en del å tenke på, tusen takk.....

Laura på Trana, ikke Lø.... å hun er ikke i skyggen av noe annet en et tre!!!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.