hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er det farlig å dette av en gang i blant?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 er det farlig å dette av en gang i blant?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  10:39:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
bare vært sånn småskader på meg, men gjett om jeg har falt av jah!!!
Men farlig, DET kan det være.. Alltid når jeg har falt av fjordhoppa mi, så har jeg forstua venstre arm! Mens fall fra shettisen min (93 cm fra manken og ned) har ikke akkurat resultert i noen skader! hehe

Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2003 :  12:48:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er nok ikke så altfor farlig å dette av!! selv har jeg ramlet av hesten min 3 ganger allerede.. har bare hatt ham en måned!!! det høres sikkert ut som at jeg ikke kan ri... men det å ramle av lærer deg en del ting... sist jeg datt av var på onsdag! det endte med sykehus og hjernerystelse OG ikke ridning på en uke!! :)
Jeg synes jeg har lært mye av å dette av!! men farlig?? nei...
Skader KAN det jo også bli, men det å ri er en risikosport!! Vil du ri, så rir du og glemmer alt om knall og fall!! =)

Redigert av pia_88 den 27/09/2003 12:50:45
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 27/09/2003 :  18:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og falle av en gang i blandt må alle regne med at kan skje.Og noen ganger f.eks under sprangtrening,er det større sjanse for at man havner i flisa,enn f.eks dressurtrening.
Men en dag kan man være uheldig å få alvorlige skader,spesielt på tur,der man ikke vet hva man lander på,så man bør jo prøve å holde seg på hesten.
En annen ting er hvis rytteren faller av i tide og utide kan hesten lære seg hvor lett det er å kvitte seg med en rytter.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  18:46:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
ser at mange sier at det ikke kan være så farlig å dette av...
det er jo anpå åssen man faller og åssen det skjer. mange brekker no, punkterer lunger og slikt. det er veldig fort gjort, ass!

jeg datt av en gang i sommer under et sprangstevne, på ryggen, og fikk brist i lunga. og så tryna hesten min over meg i slutten av juli, og jeg fikk hodeskader. og selv det minste fall kan medføre store skader!

selv om hesten bare tråkker deg på beinet, kan du brekke noen tær, alt kommer anpå hvor den har tråkket hen og slikt. men altså, det er ikke alltid sikkerhetsstigbøyler hjelper. ikke alltid det løser seg ut...det er veldig kjipt!

Redigert av amayan den 03/11/2003 20:48:13
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/10/2003 :  19:59:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes Amayan har noen gode poenger. Dessuten: Hvis man først faller av, er det veldig ofte flaks og uflaks som avgjør om det går helt fint, eller veldig dårlig. Har du flaks, faller du av på noe mykt, og du faller vekk fra hesten. Har du uflaks, faller du på en stein, eller hesten hopper til siden og tråkker på overkroppen din.

Ja, man må regne med noen fall. Og SOM REGEL går det også bra. Problemet er at når det ikke går bra, så kan det gå veldig dårlig. Jeg foretrekker å ikke overlate helsen min til flaks og uflaks mer enn nødvendig.

Jeg har falt av to ganger i løpet av de siste 10 månedene. Det synes jeg er mer enn nok. Hadde jeg drevet med sprang, hadde jeg vel måttet godta noen flere fall. Som sagt: Hadde jeg falt av flere ganger i måneden, hadde jeg definitivt begynt å tenke over hva jeg driver med. Det skal ikke være hverdagskost å falle av. Da er det noe galt et sted.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2003 :  20:26:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har ikke epetra sagt at man bør falle av med vilje da! jeg kjenner henne, og jeg kjenner også hesten hun ha på fôr siden jeg hadde den på fôr før hun, og den er supertrygg! faller du av, men holder i tøylene, så stopper hun med en gang hun kjenner trykket i munnen. hvis du slipper tøylene så løper hun til nærmeste gressflekk (matvrak til tusen!!!). det er faktisk bare en gang hun har løpt langt etter jeg har falt av, og da løp hun ned til byen... politiet ble tilkalt og det havnet i avisen og det var fordi jeg skulle ha henne til å vente litt så hun som ikke ville galloppere (hadde med ei som ikke var så erfaren) skulle få kommet seg opp i bakken. de andre red da etter, men det Laura (hesten) ville da ikke være sist... det var rett etter jeg fikk henne også. det var forresten min feil at jeg datt av...

tilbake til temaet: det epetra mener er at mange ikke vil ri med sal fordi de kan falle av, og hun stiller litt spørsmål med det.

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  19:14:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
takk kristy!
mange har misforstått meg!!!!!
jeg detter jo ikke av med vilje, hehe!!!!!
jeg holder meg på så godt jeg kan, tenk!

Laura på Trana, ikke Lø.... å hun er ikke i skyggen av noe annet en et tre!!!!!
Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 06/10/2003 :  09:50:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan være farlig en gang i blandt, ja..!! Men stort sett så går det jo bra. Det viktigste er bare å være forsiktig og ikke ta unødige sjanser. Har selv sluppet unna med hjenerystelse og noen brista ryggvirvler etter mange fall, sånn skjer. Har også fått hester ramlende over meg uten å få en skramme (litt mørbanka men..). Kroppen tåler mer enn man skulle tro. Det er da mye farligere i trafikken sier nå jeg. Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  16:10:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann =) Vil ikke si at det er så lurt hvis du skader deg alvorlig ;) men man sier jo at man blir ikke en god rytter før man har falt av så og så mange ganger, og når du har falt av en gang, er det lurt å holde seg fast nestegangen ;) Det kan jo kanskje være litt lurt, da blir man jo minna på at man kanskje ikke er verdens beste rytter osv =) Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  17:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
klarte ikke dy meg

man er ikke en god rytter får man har falt av 100 ganger

da er det bare å begynne å telle da...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  20:28:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Det kommer helt an på hesten og omgivelsene hvorvidt det er bra å dette av. Sånn generellt sett er jeg veldi for barbakkridning, og det at man triller av nå og da, gjør ingen verdens ting!
Når jeg å venninna mi rir rundt i skogene ved hytta hennes om sommeren er det full pinne uten sal og detter man av så detter man av...Var det nå digre varmblodsgamper vi red på, ville ikke jeg har rast rundt på dem barbakk, men nå er det islandshester som jeg stoler vedli på, så da får det gå som det går. Rir jeg på banen derimot er det bare flaut å dette av=)
Men sånn grovt sett har vi bare godt av det=)

Ellbell&Thirladyret
Gå til toppen av siden

libban

» VIP

Skrevet - 28/10/2003 :  23:57:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelibban  Svar med kopi av melding
Å falle av kan være livsfarlig, og det kan andre ganger være ufarlig og ufrivillig komisk. Det kommer helt an på situasjonen og flaksen. Jeg har opplevd et par skikkelig stygge fall som kunne fått livsvarige konsekvenser, hvor jeg bare reiste meg opp og red igjen. Men jeg har også hatt et "fillefall" som medførte brukket arm pga maksimalt uheldig landing på en liten stein... Det eneste positive med de gangene jeg har falt av, er at jeg har lært noe av de fleste. Som regel er det noe jeg har gjort galt før, under eller etter fallet som jeg kan ta til etterretning. Men formålet med ridningen er jo å sitte på hesteryggen, ikke ligge på bakken!

Noen ganger er det umulig å holde seg på hesten, enten fordi bevegelsene blir for voldsomme til å holde balansen, eller fordi man ikke er oppmerksom på situasjonen før det er for sent, og da er det greit å ha lært noen lekser før. Men selvsagt skal man ikke kaste seg av hesten med vilje, det tror jeg heller ikke epetra har ment... Man bør forsøke i det ytterste å holde seg på hesten og unngå å ri der det er sannsynlighet for å falle av. På en inngjerdet ridebane blir følgene oftest minimale, så lenge hesten holder seg der. Men ute på tur kan en løs hest føre til skader på dyr, mennesker og materiell, trafikkulykker osv.

Libban, som har spist noen kilo ridebaneunderlag gjennom årene...
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 03/11/2003 :  20:51:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
tenkte på det der med at man ikke er en god rytter før man har falt av 100 ganger..
det viser jo bare hvor elendig man er til å ri! dårlig balanse, styrke og sånn! seff må man regne med mange fall, men har u reacha 100, så bør du nesten tenke på om ridning er noe for deg...:P

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2003 :  22:00:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det der med hundre ganger må ha vært en dårlig rytter som fant opp for å rettferdiggjøre seg selv;)

Nei, personlig velger jeg å prøve så langt det strekker seg å holde seg PÅ hesten, både med og uten sal. Pleier heldigvis å greie det. Har, helt ærlig nå, ikke falt av på... tja... 3 eller 4 år... Liker liksom ikke å dette av...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 04/11/2003 :  00:24:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, helt ærlig, så datt jeg av seinest igår jeg..

Slik forløp det:
Jeg driver og trener inn galoppfatninger på Astor nå, og han kan bli ganske heit.. Allikevel går det veldig bra altså, uten at jeg skal gå nærmere inn på det. Men akkurat igår var han tydeligvis ekstra skvetten for bilder, som han vanligvis ikke pleier å reagere på i det hele tatt, etter at vi hadde møtt på en slik el-bil som var sååå skummel.. Den el-bilen møtte vi da vi galopperte rundt jordet, og da vi kom opp på ridebanen, og det sto en stooor svart bil med bråkete v8'er igang, så hoppa han himmelhøyt, og rett til høyre.. Lille meg gjorde som jeg pleier gjøre hvis en hest hopper til siden med meg oppå, nemlig lente all vekt over i motsatte stigbøyle.. Men så sklei salen rundt, og der lå lille Ida, med svekket stolthet og gjørme over hele seg..
Etter raskt å ha konstatert at alt gikk bare bra, så brast 'hele stallen' i latter..
Jeg lo ikke fullt så mye akkurat da.. Var vel mest irritert på meg selv for at jeg hadde ridd med en sal jeg veit veldig godt at sklir rundt.. Jeg kan ikke engang stige opp på hesten uten at salen sklir rundt, og da er det jo passe uforsvarlig å ri rundt på en uinnridd unghest med akkurat den salen.
Men så teit er altså jeg da.

Sist jeg datt av var da jeg rei Tuppa engang i sommer. Det var forøvrig første gangen jeg datt av henne noengang, og dessuten første gangen jeg datt av på mange år.

Selvom jeg foretrekker å sitte oppå hesten, så er jeg ikke akkurat 'livredd' for å dette av heller. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg egentlig har detti av, men jeg har hittil aldri skadet meg, til tross for noen tilsynelatende svært stygge fall. Bank i bordet!
Kanskje det har noe å gjøre med at jeg har trent kampsport siden jeg var 8 år, og derfor 'veit hvordan jeg skal falle' for ikke å skade meg?

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.