hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor verdifull vil du at islandshesten din være?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hvor verdifull vil du at islandshesten din være?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  10:39:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hvor mye ville du gitt for "din" drømme-islandshest som er/har:

-frisk
-rask
-uten eksem
-fra island
-med sal, hodelag, grime, leietau, og et svettedekken
-den fargen du ønsker
-3-4-5 gjenger
-fine og raske gangarter
-lett ridd, stressa, doven ..etter eget ønske
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

-å hvis du hadde valgt å selge denne "pakken" , hvor mye ville du ha solgt den for?

bare lurer på hvor verdifull du vil gjøre islandshesten din..

Never give up on the things that make you smile!

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  10:53:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hvis jeg hadde rå til det, ville jeg gitt 65.000 kr. tror jeg, for en:

-frisk
-rask
-uten eksem
-fra island, men i norge i ett år eller noe sånnt.
-islandsk: sal, hodelag. grime og leietau er jo ikke dyrt! + ett svettedakken e.l.
-jarp
-5 gjenger
-fine, rene og raske gangarter
-stressa, men ikke alt for vansklig...

når jeg skulle ha ridd "drømme-islh. min" ville jeg ha:

-trent dressur
-trent sprang
-trent gangarter
-tur
-voltige
++++

jeg ville ha solgt samme "pakke" for 65.000 fordi:

-trent mer sprang, dressur, voltige osv..
-samme utstyr hvis det ønskes
og for å være sikker på at de som kjøper hesten tar "godt vare" på den

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  12:38:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
tviler på om du får en islandshest fra island uten eksem,men....

venninna mi kjøpte seg islandshest til 60.000 kr og fikk så vidt ridd han en mnd,før det var noe galt med benet hans:(

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  12:42:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Sier meg enig i det Shadowfax skriver....
Så min hadde heller ikke vært særlig billig.
Å hvis jeg virkelig kunne kjøpt drømmehesten hadde jeg hvertfall ikke solgt den.

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  12:44:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

venninna mi kjøpte seg islandshest til 60.000 kr og fikk så vidt ridd han en mnd,før det var noe galt med benet hans:(

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Det er jo ikke alle fra Island som får eksem da,selv om det er stor sjangs...

Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 13/04/2006 :  12:57:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Drømmehesten har jeg allerede hatt , men hun ble dessverre ikke hos meg så lenge..........

Hun var billig,og da mener jeg billig (7500 + en sal i innkjøp) , så de trenger nødvendigvis ikke være så dyre om man er heldig.

Skulle jeg hatt drømmehesten nå derimot, så hadde den nok blit på noen 100 000 gitt...

Gjerne en med litt størrelse, siden jeg er litt brei over fua.
Pen, mye man og hale, lettbygget, velreist. Jeg kan godt tenke meg en hest som synes i mengden, både med og uten rytter.
Gjerne med "morsom farge" , vindot , pen rød (dvs lys man/hale og mørkere kropp), leirjos, skimmel.. Ikke jarp takk. Jarp er dritkjedelig. Svart er også "kjedelig" , men innmari pent. Men, man kjøper ikke hest etter farge. (Med mindre lommeboka er alt for feit)

Gangartsmessig skal den ha mye inne. Store romslige bevegelser med mye løft og strekk (ja takk begge deler) . "Oppover galopp" , utrolig stilig. (Om ikke så godt å ri ..) Sikker tølt med mye bevegelse i alle tempo. Stor, flott trav, og god , avslappet skritt med godt undertramp.
Pass er gøy, så jeg tar gjerne det også.

Villig, men ikke stressa. Samarbeidsvillig, positiv, følsom.

Hingst eller hoppe.

Og gjerne frisk ;)

Om den er fra Island eller Norge er same shit, men neitakk til eksem.

Viss jeg hadde fått tak i denne hesten, da hadde jeg jaggu ikke kvitta meg med den igjen.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  14:05:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Drømmehesten for meg er en hest på 8 mnd - 2 år. Hoppe. 4-gjenger - men 5-gjenger er også OK. Ofte så vet man jo ikke dette i denne alderen. Farge spiller ingen rolle; jeg er ikke av typen som betaler 10-tusen ekstra for en fin farge; personlighet teller mer. Bør ikke ligge an til å bli for liten eller for stor. Gjerne med mulighet for å få en premiegrad.

Vet ikke hvor mye dette ville kostet, men sikkert ikke for mye.
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  14:44:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
1000000000000000000000000 kr ville min kosta.. ;-) Ingen tvil, det finnes ikke pegasus-enhjørnings-islandshester i verden..:-(
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  12:02:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det vil jeg jo absolutt påstå at du helt fint kan få tak i. Av de nærmere 50 hestene vi har på stallen er det 8 Norske hester, og av de resterende 35 fra Island er det kun 4 av de som har eksem.

Tja, "dream horse"... Enten en vanvittig flott tølter eller en femgjenger med super trav, tølt og pass. Uansett 4/5gjenger så skal den ha masse utstråling, bevegelser og personlighet, *god* men styrbar vilje, lett i tøylen, hingst eller hoppe med god stamme og god bygning. Samarbeidsvillig, positiv, rett og slett bare sinnsykt morsom å sitte på. Vi snakker kanskje 9-9,5 for litt av hvert kårings-messig?? ;) Er vel godt oppi en 5-600 000 allerede.. ;) Norsk, Islandsk, Tysk, Dansk, Svensk.. spiller overhodet ingen rolle.
Bare å begynne å spare gitt!

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  14:28:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe. Hadde jeg hatt penger nok, skulle jeg selvfølgelig kjøpt meg en kjempehest

Men sånn mer realistisk, så ligger nok prisen på "min" hest på 40-50 000kr (regnet etter dagens prisnivå) når jeg engang får kjøpt meg hest, forhåpentligvis om 3-4år, når jeg er ferdig utdanna.

Ønsker meg da en:
-helst hoppe (med tanke på evt framtidig "koseavl")
-8-12 år, en godt grunnridd, med litt erfaring, men som fortsatt kan være med meg i mange år fremover
-4-gjenger, eller 5-gjenger ridd som stabil 4-gjenger
-villig, men kontrollerbar
-uten eksem, eller andre former for skader/lyter
-når det kommer til utseende, er jeg svak for de litt krafitgere utgavene, med masse man og hale, men jeg går ikke etter utseende ved valg av hest, da er det lynnet og kjemien mellom meg og hesten som avgjør
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  15:43:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det jeg mente varr stor kjans.det sier i hvert fall det islandske folk:)

prosentmessig i hvert fall,fordi det var ett annet klima o.s.v.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  16:16:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Klima har svært lite med eksemen å gjøre. Derimot har antall insekter svært mye med det å gjøre. :-) Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  17:16:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Drømme-islandshesten:

- Frisk og rask
- Eksemfri
- Hoppe (avl)
- God stamme
- 7-12 år(?) - God grunnridd
- 5-gjenger
- Gode gangarter
- Litt størrelse på den
- Av lettere type
- Ivrig, men kontrollerbar
- Svart med lys buskeman. Ingen anelse hva fargen heter på fagspråket.

Utstyr trenger ikke følge med. Mye artigere å finne "sin egen" sal og hodelag.

Prisen vil jeg ikke tenke på.

Har det noe å si for verdien o.l om hesten er fra island? Er disse hestene mer attraktive enn en som ikke er importert derfra?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  20:55:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
takk,shadowfax:)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  23:38:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Shadowfax: Men klima har ikke alt med det å gjøre. Det er ikke mange forskjellige klimasoner i innlandsnorge, derimot finnes det diverse steder her som er mer eller mindre egnet til hold av eksemhest. F.eks. er fjellet i nærheten av der jeg kommer fra ypperlig - mens 6 mil lengre sør antagelig bokstavelig talt ville pint vettet av en (potensiell) eksemhest. Samme klima, samme fylke - forskjellig bestand av mygg. Forskjellen her er antall små vann. Det er ikke avhengig av klima over hodet. Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  23:49:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Formosissma:

Har det noe å si for verdien o.l om hesten er fra island? Er disse hestene mer "attraktive" enn en som ikke er importert derfra?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.