hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Kåbboyer"...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 "Kåbboyer"...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  09:38:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
...bare ett lite hjerte-sukk...
Kan noen svare meg på hvorfor noen tror at de rir western når de har VELDIG slakke/hengende tøyler, "cowboy" hodelag med stang-bitt/hack og "cowboy" sal på hesten sin...?!
Jeg ser ikke ut som noen Cowboy, jeg bruker western sal og et helt vanlig hodelag med helt vanlig trinse-bitt. Jeg er ikke veldig skolert, bare så det er sagt, men har i hvertfall fått med meg at det ikke har noe med "bakke-sopende" tøyler og western sal å gjøre når man ri western.
Håper at folk snart får med seg at å ri western er like vanskelig å bli god i som klassisk dressur, og at det ikke er en gjeng som synes det bare er kult å ri i "bushen" og leke cowboyer. Det er faktisk mange seriøse ryttere, både damer og menn, som har funnet ut at western er grenen som passer for dem...
Puhhh, det var godt å få det ut! he he
Vil gjerne høre om folk er enige/uenige...
Har DU noen gode argumenter for eller imot kansje?

;o) - Olrun -

xxxx

Skrevet - 11/09/2003 :  13:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Desverre slår dette begge veier!Noen tror det er slik western rides, og andre tror da at det er slik det er når de ser "løse tøyler og subbende hester folket" rir.For de i miljøet er dette veldig frustrerende!! Takk og lov begynner nå dette og bli noe bedre men selvfølgelig er det mye "misforståelser" ennå.Ellers er forøvrig "kleskodene" i westernklassene betydligere strengere og "jålete" enn i klassisk dressur og sprang,så hvor folk har fått denne"cowboy-faktoren" fra, skjønner jeg egentlig ikke??...Selvfølgelig er det noen uvitene som kanskje rir og tror det skal se ut slik , men de finner fort ut at det blir litt feil med rutete skjorte og tørkle i halsen..Å ri "cowboy" på tur er noe helt annet enn å konkurrere i westernridning, det må da folk forstå!PLEASE!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  15:01:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Skal gi dere litt mer frustrasjon - nei, mange kommer aldri til å forstå noe. Og det skyldes i hovedsak noen få årsaker. En grunn er hva folk ser på tv, "kåbbåi" livet (og da er det jo selvsagt slik, TV lyver ALDRI). En annen grunn kan vel være at westernridning på andre måter en "kåbbåi" er forholdsvis nytt, og inntrykk kategoriserer mer enn i andre grener. Et vanlig inntrykk er gubbene som trekker på seg hatt og frakk, tar med seg pilsen og rir til byen (episoden fra E-18???, og vi ser det her "hjemme"... Lille-My vet hvem vi sikter til da? Vi hadde forøvrig deler av diskusjonen hos meg i går... :)) Men den store syndebukken er TV. Mange tiltrekkes av "kåbbåi" livet (les: halvgamle gubber). Mann og hest i guds frie natur... wow! Desverre for western-miljøet så synes disse gubbene ganske godt i sine omgivelser. For bl.a. de tidligere nevnte så er hest bokstavelig talt en fest (eller unnskyldning for en fest).

Noen få useriøse elementer skader hele sporten. Slike vil ikke kunne skade en del andre grener på samme måte fordi disse grenene er mer etablert og "godtatt".

Bare min personlige oppfatning... men Lille-My... store deler av hjemmemiljøet vårt anser de "på andre siden av elva" som "Westernriders". Chess... du må bare komme å se, og du forstår! Men det er faktisk verdt et syn... de har jo tross alt en av landets beste westernhester.... sies det fra egne rekker da...

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  15:26:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Når jeg satt her og leste svarene, kom jeg til å tenke på at:
Kansje vi skulle innføre 2 begreper i denne kattegorien...

Cowboy ridning = mennesker som liker å ri i westernsal (eller cowboy-sal som noen kaller det)iført cowboy-outfit (rutete skjorte, chaps, tørkle i halsen og cowboy-hatt) på tur i skog og mark (E-18 og inn på Haakons Pub....) uten egentlig å wære interessert i westernridningens prinsipper.

Western ridning = mennesker som er interessert i sporten Westernridning, og som er seriøst interessert i grenens ride-prinsipper.

Hva tror dere om dette da? Er jeg helt ute og kjøre i min opgitthet over til slengte (i mine ører-)duste kometarer?!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  21:53:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det hadde nok vært en løsning kanskje ja... men er vel litt sent. For vårt distrikt så er det "gutta i skauen på andre siden" som ruler. De tror det, og altfor mange andre også :) De bedyrer jo hardt at de er småproffe i westernridning selv + at de har sikkert trent opp super-western-gampen sin selv også (Ha ha). Back B.... (super-western-hesten B....) Back! Do you remember? Sikkert fint å være så utlært etter så kort tid... typisk selvgode gamle gubber. Småbertene forguder dem for deres brilliante dyktighet innen western og hest forøvrig. Ikke noe rart det går galt kanskje .

Men se for deg scenarioet da... gutta boys sitter hjemme i sofakroken sammen med damene - og ser "kåbbåifilm". Damene sukker henført over den barske kjekkasen med brede skuldre, snerten bakpart og en rullende hjulbeint gange. Så tenker mannen - er det slik jeg må bli - fort!?! Så da skrur de hatten ned i panna så rynkene tyter, trekker på seg fars gammel flanellskjorte, finner igjen den gamle skinnvesten, olabukse og de "giiiilllle" spisse bootsene. Finner en hest og "riktig" sal. Glemmer sitt eget speilbilde over en falleferdig bustete fyr. Skuldrene er langt i fra brede, magen ligner mer en vaskeball enn brett, bakparten er sigen og de kalvbeinte knærne gjør gangen heller usexy. Men i sine egne øyne er de faktisk "barske kåbbåis" som virkelig vet hva de driver med - og hva gjør de - svaret er at de rir western (igjen, i egne øyne).

Alle seriøse som har litt peiling vet at de har et litt misoppfattet bilde av seg selv og omgivelsene - men de som har regelrett 0 peiling på westernridning tror faktisk at dette er hva det dreier seg om. Se ut som en "filmhelt" og ha øldrikking på hesteryggen som bihobby.

Men fra spøk til alvor...

En oppdeling hadde sikkert vært flotte greier. Forøvrig tror jeg faktisk at westernfolket (de ekte altså) bør UT å vise seg frem. Tilby oppvisninger etc. ved utstillinger, event. stevner, show på rideskoler etc. Vis hva det faktisk dreier seg om ved å vise dyktige ekvipasjer - og sørg for at "kåbbåigutta" holder seg milelangt vekk. Med slike innslag av "uekte vare" er det vanskelig å bli tatt seriøst, og det skader hele sporten. Western blir av svært mange sett på som hillbilly-sport nettopp på grunn av slike som tror en hatt og westernsal gjør en til en westernrytter.

Men Lille-My, som vi sa... jeg rir masse med slakk tøyle, men western rir jeg jo ikke. Dressurtante på alle bauger og kanter, men prinsippene er jo ganske like.

Trøst dere med at "stempel" som regel falmer med tiden... Det finnes flere som gutta "over-there" - enkelt og greit. De trenger et evig kurs i hest og ridning, men hvem i all verden vil ha den jobben med å lære dem noe som helst (kanskje Vogel stiller frivillig en gang til ha ha...). Fy, nå var jeg slem...

well, lykke til

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  00:44:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
OK, DETTE, kan jeg si noe om! He-he...

I miljøet har man flere typer mennesker.
1)Westernrytterne, dem som rir og trener for å utvikle seg som ryttere.

2)Wanna-be's, dem som syns det ser kult ut og prøver å etterape uten at de hverken har skjønt stort eller gidder skjønne det.

3)Fence-riders, dem som henger på gjerdet og glaner (og mener noe om alt) men aldri rir sjøl.

4)Hang-arounds, dem som synes cowboys er DØDSKULE uten at de er spesielt begeistra for de schwæære dyra som lukter og er litt skumle...

Velg selv hvilken type du vil være... He-he-he!

Mvh Line.

Redigert av cowgirlchris den 12/09/2003 00:47:39

Redigert av cowgirlchris den 12/09/2003 00:49:03
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  09:15:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
He he, jo jo, det kan bli en morsom diskusjon dette her hvis flere henger seg på!!
Må si at det letter jo litt på trykket bare å få sakt det og lese hva dere svarer, men jeg tror vi skal være litt forsiktige med å henge ut enkeltpersoner....?! men, men, de burde vel kansjke vite bedre for de har passert 35 de fleste av dem.
Men jeg tror at de seriøse i sporten bør pressisere litt oftere at det heter western- og ikke cowboy- ridning!!

Jeg ønsker alle heste venner en strålende dag!!

- Olrun -

PS. besøk hjemmesida mi da!!!
http://www.angelfire.com/magic/lille-my/
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/09/2003 :  01:33:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan/howdy!

De seriøse innen westernmiljøet har slitt med stygge blikk, spydige kommentarer,og hemningsløs kritikk i mange år her hjemme på berget, og det kommer til å fortsette en god stund til er jeg redd..Så lenge det finnes så inni granskauen mange "forståsegpåere og jeg veit aller best" hestefolk i dette landet,er det ikke rom for noe annet tydeligvis..Derfor er det en sann befrielse og reise på stevner til Sverige;Her har de tydeligvis skjønnt et og annet som vi Nordmenn ennå ikke helt klarer å fatte..Nemlig at Westernridning er super-seriøst og en utfordring selv for den som har ridd klassisk dressur i 20 år!Bare i Sverige var det på siste stevnet i August,ca.250 startende og stevnet varte som vanlig fra Torsdag til Søndag..Som "vanlig" var det ca.10 seriøse Nordmenn med som gjorde en god figur.Forholdene er også godt tilrettelagt med 2 ridehus og 2 utebaner samt kafe,bar,rytterhotel mm.På denne måten blir det et skikkelig stevne og kvaliteten på hester/ryttere deretter.Kanskje skulle jeg arrangere en felles busstur til Sverige slik at "flosshattene og alle de andre" fikk seg en aldri så liten "få opp øya tur"..?Dette bør ikke være nødvendig , men en begynner jo å lure på om folk kan være så uopplyste og trangsynte!Jeg er inneforstått med at enkelte tror at "bushrytter-cowboyene" er Westernridning, men en voksen person som har ridd noen år og vet litt om ryttersporten, må da skjønne at dette ikke har noe med saken og gjøre..?Jeg vet ikke om jeg ville ha sett de du skrev om "vixi", trolig hadde jeg begynt å gråte i ren og skjær fortvilelse.."Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør"...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  09:41:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Beklager Chess, men jeg kjenner til flere voksne folk som har ridd "hele livet" - og en del av dem anser western som "galskap i bushen". Deres syn på western kan enkelt beskrives; sløv ridning utført av mennesker som tror hesten er et leketøy. ALL ridning foregår med westernsal og stangbitt. Hestene har "på-knapp" (sparke hardt med sporer) og "av-knapp" (nappe i stangbittet). Hestene styres således ved å dra i tøylen! Vel, noen av dem anser at western utføres av dyktige ryttere, MEN de vi har i Norge... bare en snodig klan.

De forandrer neppe syn uten å se hva som faktisk foregår. Jeg tror faktisk bare western-folket (og helst de seriøse da) må ut å vise seg frem litt mer... det er vel helt klart at en del vet ikke hva western er. De burde vel kanskje holdt seg for gode til å uttale seg, men...

Og de jeg og Lille-My snakker om er ikke så ille hele tiden da (skal si såpass til deres forsvar). Hest for dem er stort sett et leketøy, og menn går lei av leketøyene sine. Hestene får mat og stell i hvertfall, og har det sånn sett bra. Det er jo noe! Problemet med en slik gjeng er at de skaper et feilaktig inntrykk av en ellers bra sport - seriøs hestesport er ikke bare en lek. En annen ting er jo at de tydeligvis anser seg selv som ganske utlært - noe en viss Horsemanship-trener merket. Vi har også vært der, og de har de mest snodige filosofier på så mangt. For å vinne min respekt ang. hest er det et minimumskrav at man vet hva man holder på med, og at man behandler hesten sin som litt mer enn et tidsfordriv, image-forbedring eller leketøy.

Og påstanden om at de har en av Norges beste westernhester tok for meg virkelig kaka. For å si det slik, har sett hesten under rytter. Hadde jeg visst at den tilhørte "eliten" hadde jeg nok bedt om en demonstrasjon... greit nok at den tåler kruttlapp-pistoler som smeller - det gjør den ikke til en westernhest.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/09/2003 :  02:46:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Vi har et Show Team som har hatt litt oppvisninger, blt.Hellerudsletta,Hasle,Lier osv.Problemet er at vi må prioritere egne stevner og de er det nok av pga.at vi reiser til blt.Sverige,Danmark og Tyskland også.I tilegg er det clinicer mm.Show Teamet er et prosjekt som Wran står bak.(WRAN:Western riders ass.of Norway.)

Et annet prosjekt som vi også har tatt tak i er et gratis trenings-tilbud til Juniorrytterne.Vi har arrangert treningsSøndager i Politiets Ridehus i Oslo en gang i mnd.fra feb-mai, og dette gikk knepent innimellom alt annet vi var opptatte med..Skulle så gjerne profilert denne grenen "kontrollert" med de beste rytterne, men det blir rett og slett ikke tid nok!Derfor må nok både dere og vi leve med at en del andre tar "saken i egne hender" og gir oss andre et dårlig inntrykk og rykte..

Å trene hesten til og bli "skuddsikker" er nok ikke særlig aktuelt da ingen av Western-grenene som er innunder WRAN/AQHA inneholder noe skyting..Ihvertfall ikke det jeg vet....Hi,hi.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  18:02:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Nei, det var det med cowboy og film da...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2003 :  11:37:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg er nok en typisk bushkåbbåi... Har ridd et weekendkurs i USA for mange år siden, men saler gjerne min uskolerte kåbbåifjording med både kåbbåisal, kåbbåibrøst og kåbbåihodelag med kåbbåibitt! Og så meg, kåbbåien oppå selvsagt;) Men jeg gjør det fordi westernsalen er enestående på tur, og fordi litt tilbehør bare er stilig. Liker å dilledalle litt, hehe. Jeg vil veldig gjerne lære meg og hesten orntli western, tror mange fjordinger vil egne seg faktisk:) Har også vært ute for en med sikkert norges beste westernhest, en av norges dyktigste NHtrenere som trener og hadde nok norges beste teknikk, men kunne ikke se noe spesielt imponerende da jeg ikke så denne sitte på hesten en gang...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/11/2003 :  06:59:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Den som har lyst til å være "bush-kåbboi",får jo bare få lov til det..
Og NH,har ikke noe som helst med Westernridning å gjøre.Det er bakkearbeid.Vil du lære deg West.ridning,så anbefaler jeg ikke i utgangspunktet at du kontakter en NH-trener..De er som oftest flinke på bakken,men ridekunnskapene kan være skralle...
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  08:45:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Det var jo ikke mennesker som rir på tur i western-sal og tilhørende utstyr som jeg er oppgitt over, det skjer heletiden på stallen der jeg "camper", men de som rir rundt og TROR at de kan westernridning og som mener at de er de fremste til å promotere westernridning. De tror også at "cowboy-sal", stangbitt, chaps, rutete skjorte og buts er hele greia!!
Som Chess sa: "Tilgi dem, de vet ikke hva de gjør".

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  09:33:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er klar over at NH og western ikke er det samme, skulle bare fortelle om buskmannen jeg har møtt på, med ifølge denne norges mest sannsynlig beste westernhest, og han var en av norges dyktigste NHtrenere. Jeg så han aldri ri, og superhesten var livredd mennesker selv om han *NHèt* henne ofte. Tror han er som deres buskemenner. Skal jeg lære western vil jeg lære det av en ordentlig trener, for da skal hesten min lære det også.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  12:02:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Det er en bra innstilling. Jeg har ikke mye erfaring med westernridning enda, men har i hvertfall skjønnt at det ikke har med klærne å gjøre... he he. Har veldig interesse for sporten og så snart "Vesla" er klar (om et år ca) blir det kursing og coaching av dyktig trener.
Det er innmari gøy å se på de beste, og hvis jeg bare blir en brøkdel så god....! (Det er lov å drømme eller....?!) he he
- Olrun -

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.