hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Til dere som har fòrrytter...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Til dere som har fòrrytter...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  21:23:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vurderer å få meg fòrrytter et par dager i uken til islendingen min...
Hvor gammel er forrytteren deres og kunne hun/han ri islandshest fra før? Hva tar dere for det?

Takknemlig for flere svar da jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre her...

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:27:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
alder er ikke det du burde sette i første rekke..
sett heller personlighet først.å hvordan h*n kommuniserer med hesten din..å godt tips er å se på flere ganger når personen rir.tviler på jeg skal ha for-rytter igjen,da hun forie gjorde så han nesten måtte reise til slaktern..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:32:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg tar 50kr gangen fordi det er masse hjelp for meg !

hu blir 15 snart og jeg tror ikke hu har ridd islandshest før men har hatt hu som forrytter i 4 år så dette funker

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  21:44:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har satt ut annonse om at jeg ønsker forrytter men får nesten bare svar fra 11 åringer... føler at det er i det yngste laget, men på en annen side hadde jeg hest på halvfor selv da jeg var på den alderen..
Hun ene som er int. har ridd islandshest i et par år og virker rolig og grei. Hesten min er grei å ri,kald og rolig i hodet men man vet jo aldri, en kan bli skremt osv osv...
det er så mange som advarer meg mot å ha så unge forryttere derfor er jeg usikker her da..
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:57:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er fôrrytter, er 12/13 år, har ridd i ca 5 år på rideskole og vært på -ent rideleirer + hatt flere hester på fôr før.. ;-)

Hehømm.. *Kremt*
Ikke meningen å ''skrøyte'' på noe vis, viss du oppfatter det sånn..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  22:07:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er fôrrytter, er 12/13 år, har ridd i ca 5 år på rideskole og vært på -ent rideleirer + hatt flere hester på fôr før.. ;-)

Hehømm.. *Kremt*
Ikke meningen å ''skrøyte'' på noe vis, viss du oppfatter det sånn..

Opprinnelig postet av *Hrafn*

He he oppfatter det ikke sånn, er glad for å høre flere meninger jeg. Hun 11 åringen som er int. har ridd i noen år og virker flink nok, er bare det at "alle" advarer meg mot å la så unge jenter ri hesten min, derfor er jeg så usikker på hva jeg skal gjøre!!
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:25:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Er 11 år selv jeg, og har veldig lyst på islandshest på halvfôr... Men hvis du skal ha en like ung fôrrytter som meg syns jeg at h*n bør være hvertfall litt erfaren, og ikke være en av pysenem hvis du skønner... =)
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fyllte 11 år da jeg fikk min første hest på halvfôr. un som eide hesten sa jeg var veldig mye flinkere enn hva hun venta av alder og sånt. Det beste er å la personen prøve seg på hesten, så ser du hvordan det går ;-)
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:42:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg sendte deg en melding, Cindy. :-) Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:51:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Øydis, du er heldig som fikk hest på fôr:P Får ikke låv jeg... Veninna mi har en liten sta shettis på halvfôr, men jeg er hos den mer en henne:P
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:00:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Det viktigste med en fôrrytter er at vedkommende er voksen og ansvarlig nok til å kunne takle ting som måtte skje. Hvis man kommer ut for en ulykke av noe slag (der enten en selv, hesten, begge eller en tredjeperson blir skadet), hva gjør man f.eks da? Det er veldig lett å få panikk, eller rett og slett ikke vite hva man bør gjøre, og jo eldre man er, jo lettere er det å holde hodet kaldt (selvsagt, det finnes jo voksene som får fullstendig panikk i slike situasjoner..). Her hvor jeg har hest, er det mange staller i omegn og det er ikke få jeg har møtt på tur og tenkt "Herregud, tør de virkelig sette så unge jenter på hestene sine?! Hva tenker de egentlig på?" Dette har vært hester de ikke har hatt kontroll over eller som de har keiet rundt og herset med (man rir gjerne litt anderledes når man rir alene enn når eieren av hesten står og ser på.....).
Stol på magefølelsen og bruk sunn fornuft ved valg av fôrrytter, men ikke glem at 11-åringer fysisk sett er barn, uansett hvordan du vrir og vender på det, ikke voksene. Med dette mener jeg at syn, hørsel, evne til å ta avgjørelser, etc, ikke er fullt utviklet og dermed kan man ikke kreve at de skal reagere som voksene ville gjort i gitte situasjoner. Ikke ta forgitt at såpass unge skjønner at man ikke rir ut på f.eks islagte vann.... Det sier seg ikke alltid selv ta det ikke er spesielt smart, iallefall ikke hvis de har sett/hørt at noen andre har gjort det en eller annen gang før dem (akkurat *det* ble bevist en gang for alle på en annen stall i nærheten her, da en hest og en jente gikk gjennom isen på et vann. Jenta overlevde, så heldig var dessverre ikke hesten, og dette var en jente på rundt 17 år).

Selv har jeg blitt mindre og mindre begeistret for konseptet fôrrytter, og vil nok aldri vurdere å skaffe meg en selv, men det går nok mest på at jeg vil ha fullstendig oversikt over treningen til hesten min og ikke vil at andre skal "ødelegge" noe... ;)

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  23:19:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det viktigste med en fôrrytter er at vedkommende er voksen og ansvarlig nok til å kunne takle ting som måtte skje. Hvis man kommer ut for en ulykke av noe slag (der enten en selv, hesten, begge eller en tredjeperson blir skadet), hva gjør man f.eks da? Det er veldig lett å få panikk, eller rett og slett ikke vite hva man bør gjøre, og jo eldre man er, jo lettere er det å holde hodet kaldt (selvsagt, det finnes jo voksene som får fullstendig panikk i slike situasjoner..). Her hvor jeg har hest, er det mange staller i omegn og det er ikke få jeg har møtt på tur og tenkt "Herregud, tør de virkelig sette så unge jenter på hestene sine?! Hva tenker de egentlig på?" Dette har vært hester de ikke har hatt kontroll over eller som de har keiet rundt og herset med (man rir gjerne litt anderledes når man rir alene enn når eieren av hesten står og ser på.....).
Stol på magefølelsen og bruk sunn fornuft ved valg av fôrrytter, men ikke glem at 11-åringer fysisk sett er barn, uansett hvordan du vrir og vender på det, ikke voksene. Med dette mener jeg at syn, hørsel, evne til å ta avgjørelser, etc, ikke er fullt utviklet og dermed kan man ikke kreve at de skal reagere som voksene ville gjort i gitte situasjoner. Ikke ta forgitt at såpass unge skjønner at man ikke rir ut på f.eks islagte vann.... Det sier seg ikke alltid selv ta det ikke er spesielt smart, iallefall ikke hvis de har sett/hørt at noen andre har gjort det en eller annen gang før dem (akkurat *det* ble bevist en gang for alle på en annen stall i nærheten her, da en hest og en jente gikk gjennom isen på et vann. Jenta overlevde, så heldig var dessverre ikke hesten, og dette var en jente på rundt 17 år).

Selv har jeg blitt mindre og mindre begeistret for konseptet fôrrytter, og vil nok aldri vurdere å skaffe meg en selv, men det går nok mest på at jeg vil ha fullstendig oversikt over treningen til hesten min og ikke vil at andre skal "ødelegge" noe... ;)

Opprinnelig postet av Birgitte&Kongen

Der sa du det! Jeg er redd for at forrytter skal ødelegge hesten min, han er veldig lydig, fin og myk i munnen, gode gangarter +++ Har selv vært 11 og da er fart veldig moro... Men så trenger jeg forrytter da for det blir litt mye å ha han hver dag selv. Jaja... får se hvordan det blir...
På en annen side er det sikkert mange flinke 11 åringer og,... puh....
Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  23:28:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg sendte deg en melding, Cindy. :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Har ikke fått noe PM jeg Formosissima!!?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:36:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hmm, hvem sendte jeg den til, da? :-P Sendte deg en melding via VIP-en, men jeg kan sikkert prøve igjen? Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  23:40:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm, hvem sendte jeg den til, da? :-P Sendte deg en melding via VIP-en, men jeg kan sikkert prøve igjen?

Opprinnelig postet av Formosissima

Hmm.. la du igjen i gjesteboka eller på hotmailen?
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:51:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok jeg ville valgt en som hvertfall var tenåring, og helst en som har en del erfaring med gangartsridning/og eller dressur. Det er kjekt om de kan bøye litt på hesten og holde den myk og lydig.

Du kan ha f.eks en måneds prøvetid. Følg litt med på hvordan det går og gjør det klart at du vil at alt skal fungere før du bestemmer deg. Snakk med foreldre også, det er viktig. Og ha gjerne en kontrakt i tilfelle en ulykke skulle skje. Gjør ting klart for hvordan du vil ha ting gjort med hesten din, hvor mye skal skal ris etc.

Alder trenger ikke bety alt, men jo yngre, jo mindre erfaring som regel. Prøv deg frem, og ikke vær redd for å "si opp" en forrytter om det ikke skulle fungere. Og la flere prøve hesten før du bestemmer deg for en forrytter.

Jeg har to forryttere på 14 og 16. Begge med islandshesterfaring, og rolige, fornuftige jenter det går an å snakke med.

Jeg tar 500kr/mnd (fra hver). Da rir de 2 ganger i uka eller mer, og får mye frihet (under ansvar). Også kjekt at de kan være med på kurs og lære litt med hesten min.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.