hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva kommer til å skje med sporten vår?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva kommer til å skje med sporten vår?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tritla4alltid

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  19:37:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tenkt frem og tilbake på om jeg skal stille dette spørsmålet her eller ikke.. Men kom frem til at det bare er å hoppe i det

Lurer på hva som kommer til å skje med sporten vår fremover hvis ting fortsetter som den har gjort de siste par årene. Det er snart ingen bredde i sporten igjen! Etter kvalifiseringskravene til A og B stevner kom synest jeg personlig at ting har endret seg. Yngre og yngre kjøper (får...) dyrere og dyrere hester.

50 000 er mye penger, men det er en brøkdel av hva en konkurranse hest i "NM - stil" koster.
Er det dette vi virkelig vil?! Kan rett og slett bruke ordtaket "Vinn - eller forsvinn" i denne sammenhengen. En kjøper en god hest, og neste år er det noen som kjøper en enda bedre hest...

Vet at det er mange som er enige med meg i disse påstandene, men ingen som tør å pate om det. Slik virker det iallefall..

Jeg sikter ikke til spessielle personer, men at selve miljøet holder på å falle sammen litt. Synest det er litt dumt, for islandshesten er en fantastisk hest, og helt show å konkurerre med

lino

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  22:02:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Nå driver ikke jeg med islandshester, men jeg synes egentlig det er slik overalt i hestesporten, jeg. Og det er skikkelig synd!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  22:26:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig, Malene. Det er veldig synd og det går vel spesielt utover bredden i junior/ungrytter (snart følger vel barna etter..), siden man må ha så utrolig god hest for å hevde seg, selv i de klassene. Det er dumt at de som bruker masse tid og energi og er intresserte i å trene hesten sin, ikke har nubbesjans fordi hesten deres ikke kostet f.eks 150 000, men "bare" 70..
Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 22/04/2006 :  11:16:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er synd at vi går i denne retningen.
Bredde i sporten er svært viktig mener jeg, spesielt siden vi har en så allsidig hest. Ikke minst har ikke alle råd til å investere en halv årslønn i en 4beint kompis..

Helt greit at "eliten" har hester til 150 000 + , det skulle forsåvidt bare mangle.

Jeg synes fremdeles at man bør dele klassene. De som har hester som går til 6'ern bør ikke hele tiden starte mot de som ligger på 4,5 ..
En mulighet er å gjøre som de gjør i "den store brune" verdenen, klassene blir stengt for ekvipasjer som har vært på et visst nivå.

14 åringer på hester til 70 -80 - 90 000 er jo helt "hverdagslig" , og jeg synes nesten det er litt horribelt...

Jeg har ingen store ambisjoner pr dags dato, men det hadde vært gøy med en rosett i ny og ne.....
Gå til toppen av siden

Tritla4alltid

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  16:17:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er det greit med skille i klassene, men blir dumt at de som ikke har kjempegode hester skal kun få konkurrere på Pinsestevnet og ett og annet klubbmesterskap.

Før (når jeg begynte...) kunne man komme med omtrent hvilken som helst hest, utstyr og klær, uten å bli sett ned på. Synest sporten blir mere og mere snobbete. Mamma sier at hun snart ikke orker å være med meg rundt på stevner lengre, fordi hun blir kvalm av at folk går rundt å prøver å vise hvor mye penger de har.. Dette gjelder kanskje ikke så mange, men noen iallefall..

Hunsker når vi var til Nordisk for to år siden. Da var det ikke så veldig "snobberi", men det var etter det det begynte....
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  17:12:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Må si meg helt enig i dette...
Husker også i begynnelsen når jeg begynte med dette her,da fikk jeg oppleve en del ganger å komme i finaler på de større stevnene men idag,har vel nesten ikke sjangs.
Og det er klart at de med masse penger skal få kjøpe gode hester,men syns det er litt surt når dem kjøper seg plasseringer omtrent.
Er helt klart mye gøyere å konkurerre hvis man kan ha håp om å komme litt opp på resultatlista.

Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  20:02:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig! Å ri finale er jo noe jeg bare kan drømme om, i hvert fall slik det ser ut i dag! Deling av klassene hadde vært bra, hadde det da blitt etter hvilke resultater ekvipasjen har oppnådd tidligere? Og diskuteres dette?

Men jeg ser ikke hvorfor folk "kjøper seg til plasseringene", virker da mye mer tilfredsstillende å ri opp en "dårlig" hest til gode plasseringer..
Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  20:39:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Syns også de burde dele klassene, sånn at hadde man fått over sånn og sånn, så kunne man faktisk ikke ridd i en lavere klasse med den hesten.

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

Tritla4alltid

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  00:10:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig at en kanskje burde ha delt klassene. Men hva gjør en med finaler da? Tar jo en hel dag bare å arrangere "4- gang ungrytter" hvis en skal ha finaler i alle "karakter- klassene..."

Siren: Er ikke mange som skjønner at det er en helt spessiell følelse å klare å komme langt med en hest du har trent selv. Jeg har selv ofret både blod, slit og tårer for å komme dit jeg er i dag.
Jeg fikk høre som 12 åring av noen av norges næværende instruktører at Tritla "ikke dugde til en dritt og at jeg måtte selge henne, og finne meg noe bedre"... Slik sier du ikke til et barn som elsker hesten sin for alt den er verd uansett hvordan den ser ut eller beveger seg.. De tok heldigvis feil

Husker også når jeg og ei venninne var og så på NM i Grimstad (!) i 98. Var ei teit jente fra klubben som kom bort til meg og sa "Du skal ikke ri NM snart du da??!!" og lo meg opp i trynet... "Jo det skal jeg det så" sa jeg!... Etterpå gikk jeg hjem og grein med middagsbordet og sa "Jeg vil også ri NM mamma!" Går nok ikke det vennen min, sa hun...

Hvis en vil noe virkelig mye, så går drømmen i oppfyllelse, uansett....

Eneste måten en kommer noe sted i verden er å ha troa på seg selv
Vet det høres dumt ut, men det er faktisk sant...

Gå til toppen av siden

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  12:05:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne måtte jeg bare kommentere frk.Vatnedal!!

Det er så bra å høre deg beskrive hvordan tingene har vært hos deg i henhold til Tritla.
Du har i dag ALL æren for det hesten din står for. Det er du som har fått den dit den er og uten deg, ville den nok ikke kommet så lanngt (siden alle mente du hadde en 'dritt-hest' tidligere)
Du har all grunn til å heve hode flere hakk høyere enn de andre, for du har slitt deg frem på en 'håpløs' ponni og ikke kjøpt og betalt for 'lykken'!!!
Vær stolt av deg selv og ikke minst ponnien din som IKKE sviktet den store drømmen om å ri NM!!!

Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  13:45:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er det sikkert ikke. Håper flere finner ut at de har lyst til å oppleve den følelsen, selv er det en drøm jeg har..

Da må det jo være ekstra tilfredsstillende siden ingen hadde troa på dere! Det ga kanskje litt ekstra motivasjon også?
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  14:07:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo masse preik om å ha den beste hesten, jeg vil ha en hest som passer mitt bruk som ligger utenfor konkurranse ;-)

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Tritla4alltid

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  16:13:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir nesten rørt til tårer av å sitte her å skrive
Er ikke få ganger de siste årene jeg har gått ut i stallen, hengt meg rundt halsen på Tritla og bare latt tårene renne fritt.. Forguder denne hesten for det hun har gjort for meg. Vil aldri, aldri gjøre henne noe vondt.. Det ga selvfølgelig litt motivasjon at flertallet ikke trodde på oss, men jeg var bare et barn da.

Rei mitt første speedpass- strekk på klubbmesterskapet 2000 (Var 13 år da...) Var nesten ingen som visste at Tritla gikk pass, og de fleste fikk bakoversveis når jeg rei strekket på 8,4 sek :) Da var hun ikke en dritthest lengre.... Hehe. Er så morsomt å tenke tilbake på sånne minner..

Er ikke det at jeg ikke har respekt for de som kjøper seg dyre, gode hester.. Men mister litt av interessen når en vet prisen og hvem som har ridd den før (og henholdsvis også hvem som trener den 300 dager i året!)

Selv om jeg har gjort det bra, kommer jeg aldri til å bli snobbete. "Man må passe på hva man sier og gjør. De man møter på oppturen møter man sannsynligvis også på nedturen igjen!"

Men en siste ting som irreterer meg noe grenseløst, det er at folk (senest i dag..) kommer bort til meg og spør "Skal ikke du bytte ut Tritla snart? Du har jo ridd henne så lenge!" Hvorfor POKKER skal jeg det... Hva er vitsen med å bytte ut noe når ting fungerer så bra??

Jeg har selvfølgelig fått masse hjelp av instruktører, men kunne ALDRI funnet på å sette hestene mine bort i trening!
Gå til toppen av siden

Lira & Mina

Skrevet - 23/04/2006 :  19:06:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi, så utrolig bra at noen tørr å ta opp dette temaet!! må bare si meg hjertens enig! det begynner å bli så høyt nivå nå at det er helt sykt, og den eneste måten man kan karre til seg topp-plasseringer på er jo å kjøpe seg dødsdyr hest! det er bare det at for oss dødelige er ikke dette en mulighet. synd at sporten har utviklet seg i denne retningen! for noen år siden kunne man jo faktisk gå bort å vinne med en rideskolehest, det er ikke en gang tenkelig i dag! Synd, men sant... Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  20:15:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å bytte ut hvis ting funker bra er jo ingen vits..

Jeg irriterer meg mest over dem som ikke rir sin dyre hest selv engang. Er jo sikkert mange av dem som gjør det, men mange som sender hesten til trening og bare rir dem på stevner og vinner.
Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  22:28:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Syns de burde gjøre som i DK, altså dele klassene inn etter karakter, uavhengig av alder. Har man ridd til over 7 (f.eks), så rir man mot Jói Skúlason, samme om en er 25 eller 14 år. Har man så god hest, så har man så god hest.. Sånn som det er nå, blir man jo bare missmodig av å se på startlistene.

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.