hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sikkerhetsvest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 sikkerhetsvest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  21:59:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde sikkerhetsvest, men har solgt den da den var utrolig ubehagelig å ha på seg...kommer nok ikke til å kjøpe meg en ny en... Synes de er for ekle å ha på... Stive. harde og de dlår nedi salen + at du føler at den "slår" deg i nakken/bakhodet... Veit mange synes det er dumt dset jeg skriver(og det er det jo egentlig også) men det er min opplevelse med sikkerhetsvest...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  22:53:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Som sagt, jeg tviler på at ulykkesprosenten har gått ned siden 60 70åra, men da var det jo for det meste bare folk som HADDE peiling som hadde hest... Tror faktisk folk er blitt for dumdristige og lignende... Men men, jeg skal ikke ha noe sånt på meg, de er ekle, og tror de ødelegger mye av rytterfølelsen, pluss at du blir sittende stiv som en stokk. Bruker hjelm når jeg finner det for godt, men misliker( egentlig dessverre) å ha den på.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 24/10/2003 :  12:36:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg blir faktisk litt irritert her jeg sitter.

1) Dagens sikkerhetsvester trenger ikke være hverken stive, ubehagelige eller for lange. Det er nå kommet modeller for ryttere med kortere og/eller bredere kropp også, så nå er det ingen unnskyldning.

2)Hvis man skal ta seg råd til å ri, må man da ha penger til skikkelig utstyr også. Det er ikke mange hester som er "bombesikre", ulykker KAN skje. De gjør det som regel ikke, men man vet aldri.

3) Hadde jeg hatt en garanti på at jeg aldri kom til å lide verre skader enn brukne armer eller bein, så hadde det ikke vært noen vits i sikkerhetsvest. Men man kan faktisk falle så uheldig og så feil at man brekker ryggen/ribbein/punkterer en lunge/blir spiddet av en stokk osv. Den som ikke tenker "worst case scenario" er kanskje naiv.

4) Hvis man vet med sikkerhet at hesten man rir IKKE er bombesikker, men kan skvette, stikke, bukke eller steile, er sikkerhetsvest et naturlig sikkerhetstiltak. Jeg har unghester på stallen, og disse kan som kjent være eksplosive, og bruker selvfølgelig sikkerhetsvest når jeg rir dem. Hadde et fall her for litt siden der jeg var sikker på at jeg hadde skadet ryggen. Det gikk bra, til tross for mangelen på vest.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2003 :  22:49:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Arwen:
Hvorfor blir du irritret da? At jeg og andre rir uten er vel vårt problem? Jeg rir både heite travere og skvetne unghester, men føler liksom ikke den store trangen. Selvfølgelig kan ulykker skje, men det blir isåfall meg det går utover. Hvorfor gjøre det å ha hest dyrere enn det er? Jeg bruker heller pengene mine på feks fortilskudd som hvitløk, eller nytt dekken fordi det andre var i stykker enn å kjøpe sikkerhetsvest!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  00:44:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Noen ganger burde man få seg en smell rett og slett bare for å få en lærepenge.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  01:15:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Spoff:
Jeg har hatt min del av fall, noen tildels stygge. Jeg vet godt at man kan skade seg osv osv, men jeg liker ikke sikkerhetsvest, jeg liker ikke hjelm og da er jo det mitt problem ikke sant? Har ridd i så mange år at det der vet jeg ganske, og da mener jeg ganske mye om... Har du hatt noen skikkelige smeller???

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  01:31:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kommer jo ann på hvilken verdi du setter på det du kan risikere å miste. Dette har vi diskutert tusen ganger før, og ja det er ditt problem. Men du kan faktisk risikere å få et absolutt unødvendig livproblem ved å gjøre som du gjør. Det kan også skje med sikkerhetsutstyr, men du stiller endel forran i køen med. Det er ditt problem ja, men det beste er vel å komme utenfor problemet.. Iallfall dersom det dreier seg om et livsproblem.

Jeg har falt av og blitt både gul og blå. Fått meg flere lærepenger, men aldri tatt mer skade enn noen skrubbsår, blåmerker og en strekk i ryggen som gjorde at jeg måtte holde meg hjemme fra skolen i en uke, og unna ridning i to uker. Noe mer alvorlig enn dette håper jeg også at jeg unngår. I tillegg har jeg hatt endel nesten ulykker som igrunn har vært det som har gitt meg min største lærepenge. Bl.a. sittet på hest under en bukkeserie på kanten av et stup (jeg hadde vært død, evnt svært handicapet om jeg hadde falt ned der) og bukkeserie under en bro (jeg er sinnsyktglad jeg hadde hjelm da, og at jeg faktisk etterhvert fikk jaget hesten ut på utsiden slik at jeg kun fikk 5-6 skallinger i taket under broa. Dette kostet meg en hjelm, og ingen skader. Jeg hadde nok fått hjernerystelse ellers).

Ingen av ulykkene jeg har vært utfor har vært av en slik art at jeg enten har blitt reddet fordi jeg har brukt sikkerhetsvest, eller at jeg har skedet med mer fordi jeg ikke har brukt sikkerhetsvest. Men flere av ulykkene har vært slik at jeg har spart meg for skade ved å ha hjelm. En dag kan det være andre deler enn hodet som blir utsatt for skade.. Å knekke en arm eller et bein er ikke verdens undergang. Men indre organer er langt verre..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  01:42:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
vel, jeg har hatt mange småulykker selv. Men jeg liker rett og slett ikke å ha på meg sikkerhetsvest, føler at mye av ledigheten blir *BORTE*. Du må da innrømme at hadde det blitt påbudt med sikkerhetsvest i høye dressurklasser, tror jeg ikke ekvipasjene hadde sett så flotte ut... Jeg kommer til å bruke det i situasjoner det er påbudt i. Mens jeg husker det... Så en artikkel i hestesport tror jeg, hvor en visstnok meget dyktig og anerkjent trener fra danmark(tror jeg) red zalmiak firfod... Han brukte jo ikke hjelm eller noe... hadde heeeelt sikkert ingenting å miste...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  01:46:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
De dyreste og de nyeste sikkerhetsvestene jeg har sett er formsydde, og ser overhode ikke stygge eller klumpete ut. Har du denne under en jakke eller en genser så synes den ikke. Sett en som har sånn, og den må jeg si at var innmari fin. Behagelig så den ut til å være også, og det stemte visst.

Det finnes også mange dyktige dressurryttere som rir med hjelm (så og si alle jeg kjenner iallfall. Tenker da på de som i konkurransesammenheng rir uten), og med sikkerhetsvest på hester som kan finne på ting (særlig unghester). En godt skolert dressurhest finner neppe (eller sjelden) på store nykker som en rytter på middelsnivå ikke klarer å sitte på for å takle (på dressurbanen). Men det finnes mange flotte dressurhester som ser spøkelser på tur f.eks. At Zalmiak rides uten hjelm på en fotosession for å "ta seg godt ut" er for det første noe annet enn hva som vanligvis gjøres under trening, eller f.eks. ute på tur.

--
spoff

Redigert av spoff den 25/10/2003 01:54:23
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  01:50:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
har prøvd en del, og syns alle va ekle å ubehagelige. Men men, hver sin lyst sier nå jeg. De som vil ri med, la dem ri med, og omvendt:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 25/10/2003 :  09:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Spoff sier; dette har vi diskutert før, og kommet frem til at selvfølgelig velger alle selv.

Men HUSK at du uansett erfaring/alder/gren er et forbilde for de som er yngre. Derfor skal du være forsiktig med å sette ut påstander om at man klarte seg fint uten før i tiden. Det er mange som har blitt reddet av sikkerhetsvesten, en her i distriktet ble tråkket på ryggen av en skolehest som falt etter et meterhøyt hinder. Vesten hadde hovavtrykk i ryggen!

Derfor er jeg føre var når jeg er ute og rir tur eller rir unghest. Dressur på bane på en eldre, veldressert hest man kjenner godt er en helt annen ting. Se bare Oslojente, som har meget høyt utdannede hester. Jeg vet ikke om hun rir dressur uten hjelm, om hun starter MB og oppover må hun jo ri med hatt på stevner. Men på tur rir hun med vest! Det synes jeg er å ta av seg hatten - eh, hjelmen (eller kanskje ikke..;)) for...
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  14:18:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker sikkerhetsvest så ofte jeg kan. Iallefall når jeg rir sprang. Hadde nylig et fall da jeg hoppa med hesten min, og da var jeg gla' for at jeg hadde på meg vesten. Slo riktignok ryggen min ganske ille, men jeg tror nok det hadde gått værre hvis jeg ikke hadde tatt på meg vesten. Det er nok en billig investering når uhellet først er ute.

Braga
Gå til toppen av siden

FallonD

» VIP

Skrevet - 30/10/2003 :  17:02:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruke vest bestandi når eg håppe no.. Va ikke like flink før nei.. Men da hadde eg en vest som va for kort foran og passeli bak.. Å før d en som va passeli foran og forlang bak..

No har eg e jacson vest som eg kan ta av den bakerste dalen på, den e ganske go=)

Sikkerhetsvest e ikke behageli å ri me! Men d e vanesak, akkurat som me alt anna utstyr eks, ridehjelm! Har du aldri ridd me ridehjelm i en alder av 16 år e d jo ekkelt å få en sån svær tong bøtte på hode da! Men til en trøst så venne du dæ til vesten etter hvert!

Vist du synes at vesten e ekkel kan du jo tenke dæ kordan hestan som blir ridd me ekle bitt, martingala o.l har d!
Gå til toppen av siden

HeleneFøllesdal

Norway

Skrevet - 30/10/2003 :  21:22:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHeleneFøllesdal  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg rir så og si alltid med sikkerhetsvesten min, som ble kjøpt dagen jeg nesten knakk nakken. Som dere sier, man vet virkelig aldri når det gjelder hester. I begynnelsen var jo vesten helt stiv, men det ble jeg raskt vant til. Jeg vil heller se "dum" ut (for de som ikke har peiling på hest og sikkerhetsutstyr), enn å risikere bein eller liv.
Det at folk diskuterer om det skal bli påbudt på rideskoler/ponniryttere mener jeg er ansvarlig og kjempefint. Jo "tryggere" det er å drive med hester, jo morsommere er det, mener nå jeg...:)

Gå til toppen av siden

martinius

Norway

Skrevet - 02/11/2003 :  18:06:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemartinius  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemartinius  Svar med kopi av melding
Jeg bruker sikkerthets vest når jeg rir på tur og rir sprang. Syns ikke det er så behagelig å ri med det når jeg rir dressur men rir ikke dressur så ofte så bruker den nesten hver dag når jeg rir... Et unntak er når jeg rir rolig skrittetur på et sted hvor jeg vet at hesten min er kjent er og jeg vet at jeg kan få hjelp av andre hvis jeg faller av...
Har en venninne som aldri brukte sikkerthest vest men som hadde og en dag når hun skulle hoppe så gadd hun ikke ta påd en som vanlig og så refuserte hesten, hun falt av og slo ryggen sin hardt...Hun kan ikke ri på2år og måtte selge hesten sin! og det hindret som hestn refuserte på var ca80cm høyt og jenta var en veldig erfaren rytter.. Har ridd Glava Cup o.l!
Hun har akkurat begynt å ri igjen nå og hun måtte begynne på nybeggyner igjen siden hun var så skadet!
Tenk over dette neste gang du tenker: ÅÅ..orker ikke å ta på sikkerthestvets idag siden det er så varmt å ri med!

Sikkerhetsvest er en BILLIG forsikring!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.