hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avdanket traver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Avdanket traver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Flokus

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  11:04:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å passe på en vbltravervallak på 8 år som har vært traver før. Han er veldig flink til både dressur og sprang, men hvor høyt er det forventa at en traver kan nå i denne alderen og "forfatningeng" (jada, det er feil ord..)? Han ble danket i 5 års alderen og er som sagt 8 år.
Jeg har ridd litt dressur med ham, og han er flink til det. Noen som vet?

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Lopke

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  12:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer jo helt an på den som trener hesten.. Klarer du å få hesten på M nivå er det sikkert mulig, men har du bare forutsetninger for L klasser så blir det vel det? alt etter som hva du legger i treningen. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 07/05/2006 :  19:45:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
sukk... slutt å kall det avdanka i alle fall dah... Hørt om en avdanka spranghest før, for eksempel? Disse heter plutselig "fin lærehest" eller lignende...

Når det gjelds dressur tror jeg slike hester begrenser seg litt i forhold til kvaliteten på galoppen om en skal konkurrere mot vanlige ridehester , i alle fall fra middels og videre. Det finnes sikkert hederlige unntak, får en tro.

Kvaliteten på galoppen er vel kanskje også det det står på i sprang også? Og kanskje det enkelte indivitest kroppsbygning og spenst, dette er jo noe som varierer.
En varmblodstraver som er bygd med hasene og bakbeina bak kroppen, vil ha vanskeligere for å samle seg enn en med mer ridehest aktig bygning.

Ellers er jo disse ofte både samarbeidsvillige og læreglade hester, så orker en å drive på med dem, og gi dem utdanning, blir de ofte supre hester.

resyme... Jeg mener altså at det kommer an på bygningen og egenskapene til det enkelte individet, siden travere er avlet på prestasjoner og ikke utseende, og de kommer i alle typer..
Og på rytterens ambisjoner og evner, altså.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 07/05/2006 :  21:13:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med LisaFi

Mye kommer ann på hesten og hvor mye du som rytter "gidder" å bruke tid på å lære hesten diverse. "Gidder" du å bruke tid på å omskolere så kan du få deg en grei dressur/sprang hest som kan komme seg et stykke på vei Og husk at selv om du ikke kommer til topps i gradene så har du en hest du kan kjøre med

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 08/05/2006 :  00:17:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med LisaFi... "avdanka" er et litt nedverdigende ord.. Liker bedre å kalle dem omskolerte eller ex-travere. Disse hestene fortjener å bli omtalt med såpass verdighet.

Er enig i at galoppen kan bli den største utfordringen, men med mye trening og tålmodighet kommer den gjerne etter hvert.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 08/05/2006 :  15:40:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Morsomt det der med "titler" på hester som har byttet karriereretning. Leste i siste nummer av hestesport om en engelsk fullblodshingst som nå var blitt kåret til beste hingst i sin klasse. Den ble omtalt som "gammel sliter" fra galoppsporten, noe som visstnok var en stor kamel å svelge for enkelte i miljøet.

Flott hest forøvrig, og hva den har bedrevet med i fortiden synes jeg er uvesentlig.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  17:03:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hmm,jeg synes nå alikevel det er traven som er vanskligst å plente inn jeg da.da galoppen kommer av seg selv,men det gjelder sikkert bare de individene jeg har møtt på.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  17:24:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
med de traverne jeg har vært borti har hva man kan forvente variert veldig, den jeg rir nå søker veldig lett ned til tøylen uten mye dressurtrening og tar visse sjenkeløvelser osv, mens en venninne sin traver fortsatt sliter med å samle seg skikkelig etter 1-2 år med masse ridetimer, så det kommer vel litt ann på individet og hvor "godt" de er bygget innenfor ridning.
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 08/05/2006 :  18:36:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke ordet avdanket traver er noe stygt. Det betyr bare at den ikke driver med det lenger. Og jo, jeg kan si det om en spranghest også, dersom den ikke hopper lenger. Om den bare starter lavere (før 140, nå "bare" 110) så er det ok med lærehest. Da har den rutinene i orden, og er stabil og grei.
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 10/05/2006 :  21:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt et par travere, og de har som forskjellige forutsetninger for å klare dressur og sprang.

Men å håpe at en traver kan nå Middel nivå i dressur er nok ganske urealistisk. Da får den problemer med kvaliteten på traven og kvaliteten på galloppen. Her skal de ikke bare trave og galloppere, men det skal være slik og slik.

I alle lette klasser kan traveren gjøre det bra! Betyr ikke at den nødvendigvis kan vinne, men det er i alle fall gøy å være med hvis den kan øvelsene.

Noen travere lærer fort, andre lærer sakte, og noen midt i mellom. De har kropp som er laget for å trave, så at den som oftest vil få problemer med å samle seg skikkelig er et faktum.

Men det er veldig gøy, og det er moro å se hvor mye de kan klare! I høyere klasser sprang blir det nok også vanskeligere, da galloppen må være god. Har sett travere som har trava rundt på sprangbanen og til og med vunnet! Ikke at det ser så pent ut da....

Min erfaring er at travere som ikke har vært travtrent eller kjørt, har gjort det noe bedre som ridehest. Den siste kalde jeg hadde var jeg veldig overrasket over! Hun gikk bra, og det viste seg at hun hoppet godt også!

Jeg har sett flere "dårlige" omskolerte travere enne gode for å si det sånn. Det er vel ikke alle som er like motiverte langs veien med en x-traver.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  21:52:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva en traver eller en hvilken som helst annen hest har forutsetninger for å klare begrenser seg først og fremst i gangarter. Skal den kunne gå de lette klassene, må den ha tre gode og balanserte gangarter. For traveren er det ofte galoppen som begrenser. Men om den har en god og balansert galopp bør du kunne trene den opp til LA. Det som er vanligst at skiller LA-hesten fra middelsklassene er galoppbyttene. Dette ligger ikke like naturlig for alle hester, og for travere som ofte har galopp som en av sine svake gangarter, vil dette ligge ennå mindre naturlig for dem. Men det finnes travere som kan..

Jeg vet om kaldblodstravere som har gått opp til MA dressur. Rai Rapp er et eksempel på en kaldblodstraver som startet NM for senior i dressur på 90-tallet. Kark Junior er også en kaldsblodstraver, husker ikke helt om det var junior eller unge ryttere den ble startet i, men noe.. I NM. Den gjorde det faktisk ganske bra i de klassene også. Men dette er ikke noe alle travere vil kunne, disse kan man nok vente at er noe litt utenom det vanlige. Men travere kan også :)

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  23:12:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det virket som dere har vært borti alle hester jo!
hmm,jeg har aldri hatt noe problem med hverken samling eller gangarter på min:)
å han har faktisk vunnet travløp også;)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  08:55:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det er som regel rytteren som er begrensningen, ikke hesten. Det er en fryd å se en godt ridd LC. Man trenger ikke ri høye klasser for å være en dyktig rytter. Man trenger heller ikke ha hest med 'kanon-gang' når man skal lære det grunnleggende. Når det er sagt, kan en x-traver være svært krevende og vanskelig å få til på det helt grunnleggende, fordi den sliter med en del i 'bagasjen sin' som den helst ikke skulle hatt, gjennom hva den har lært og hvilke erfaringer den har gjort.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  12:12:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir så glad når jeg leser innlegg som dine Destrier
Har selv slitt blod ( bokstavelig talt) og tårer i to og et halvt år nå på min egen varmblodstraver.
Jeg klarer ikke å gi meg for han fortjener en og flere sjanser, og langt langt der inne bor det faktisk en liten "dressurtraver" som jeg så veldig gjerne har lyst til å lokke ut med tid og stunder.
Muligheten for å nå LA er der om mange år, men det er ikke lenger den viktigste motivasjonen for meg, veien har blitt målet for meg og traveren min..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 11/05/2006 :  22:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir også glad når jeg leser innlegg som det Destrier skriver

I mine øyne vil jeg si at det står større respekt av det å ha klart å lære f.eks en traver det grunnleggende i ridning som da gjerne har litt i bagasjen enn å ha ridd en som en avlet til ridning opp

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  15:20:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne hesten er virkelig et funn!
Vi har drevet med sprangtrening i noen uker nå, og i dag hoppa jeg 120 cm! Jeessjess! Elsker den hesten ;-) <33

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.