hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sesongstart
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Distanseridning
 sesongstart
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 16

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  16:57:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir ingen tur til Bjerke neste uke allikevel. Hun som trimmer høvene til Lipdonn var hos oss i dag, og hun anbefalte å vente et halvt år, for det er så mye som skjer i bena hans nå siden jeg har tatt av skoene.
Hun ville at jeg skulle sette igang å ri/gå tur med han, så han får så masse mosjon som mulig, bare han ikke halter (da skulle jeg dra inn og røntge). Hun kan ikke se noe galt på hesten i musklene og slikt, men om det er noe i bena/leddene trenger det tid. (Det blir vanskelig å få med alt hun sa her, dessverre.) Er jeg villig til å gi han tid, var hun sikker på at jeg kom til å få en super hest. Det at han har hatt tre eiere før meg, viser bare at de ikke har gitt han tid nok, og derfor er stri og vanskelig, var det hun sa.
Hun trodde også at han hadde vært overbelastet fordi han er såpass stri, at han stresser på seg overbelastning på en måte. Hun ville også gjerne at en equiterapeut skulle gå over han og se etter låsninger osv.

Jeg er overlykkelig over at jeg kontaktet henne, for når hun er her, så lærer jeg ikke bare -masse- om høver, men alt mulig annet også. Fordøyelse, punkter som gjør at de slapper av, hudproblemer, ja absolutt alt

Edit pga feil

- Marie & Lipdonn -
Redigert av - LilleMarie den 27/06/2006 17:00:47 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  20:38:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Oi så spennede da??! Jeg håper inderligt at hun har rett og at det hjelper med og gi ham mer tid. Det høres jo fornuftigt ut det hun sa.
He he, skulle nesten ønske du tok deg laaang tid til og skrive ALT hun har lært deg ang. avslpningspunkter, fordøyelse og hudproblemer
Hadde vært kjempespennende og få lære mer om slikt noe!!
Heldig du er

Jeg håper så inderlig at dette funker for deg og Lipdonn! Men du har jo egentlig all verdens med tid, hele deres liv vet du. Så hvorfor ikke prøve dette?!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  12:08:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal i allefall prøve å få det til å gå. For han er en helt toppen hest, akkurat hva jeg var ute etter.

Hun legger ikke ut i det vide og det brede om alt dette, men nevner ting og tang som jeg fanger opp. Hun forklarer alt veldig godt, og sammenhenger mellom ting.

Det akkupunkturpunktet hun viste i går var under overleppa, over tennene tror jeg. For han ville ikke stå i ro, og da skulle hun prøve å massere ørene hans men selv etter masse trening, vil han ikke la noen ta på ørene hans, så da viste hun meg dette i munnen :)

Hun nevnte også at klikkertrening kanskje hadde vært noe for oss, for da lærer han veldig fort å streve etter å gjøre det som er riktig, og han får stimulert hjernen

Ligger du bra an til rittet da, Bente? Håper det blir fint vær, men ikke altfor varmt

Og jeg måtte bare legge til; få en eller annen til å ta maaaange bilder!

- Marie & Lipdonn -
Redigert av - LilleMarie den 28/06/2006 12:12:08 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  15:59:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja jeg skal høre med hestepasseren min om hun kan være så snill og knipse masse bilder med kameraet mitt

Jo, jeg ligger egentlig godt an til rittet, har roet ned tempoet på turene våre og kortet inn på antall km, for ikke og slite ham ut. Tenker som så at han må få "lade opp" til rittet, men jeg aner ikke om det er riktig det jeg gjør. Bare tar det etter magen min..
Ellers så går det greit, men føler meg veldig alene om dette... Min mann er som min "mentor" innen distanse og alt annet med hest, han står på sidelinjen og kan si hvordan jeg skal ri videre etter etappemål, han kan kjøle ned ved etappemål/mål og alt annet... Men nå skal han jo ikke være med da...
Har ikke erfaren hestepasser innen distanse, så jeg er usikker på hvor godt jeg og hun får det til siden jeg alltid har overlatt alt ved etappemål/mål til ham..
Skal pakke alene, laste Etanec alene og kjøre med uerfaren sjåfør (min svoger), så jeg er sååå tankefull for tiden..

Alt går sikkert bra til slutt, og jeg er innstilt på og gjennomføre, ikke ri for og vinne, men har hodet fullt av tanker likevel.. Æææh, for noe dritt!!

Men hvertfall så er Etanec i fin form, han køddet og herjet som en annen dust med meg i dag, ha ha
Elektroyttene er innkjøpt og han er kommet igang med det i fòret (har diskutert sammen med hun jeg kjøper fòret av, hvordan jeg skal fòre ham fremover til rittet). Kjekt og få råd og vink fra henne

Det punktet du skriver om tror jeg at jeg har massert på selv, uten og vite at det var beroligende. Men husker at jeg lo litt for meg selv, for han ble så rolig og slapp av det

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  00:15:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres ut som det du gjør er veldig riktig, for meg i allefall. Ville nok gjort det på en sånn måte jeg også, men jeg har heller ikke noen erfaring fra sånne lange ritt.
Eieren til en hest jeg red for noen år tilbake, som gikk veldig bra som distansehest en stund, tipset meg om å gi fri dagen før. Det var litt av spenningen sa hun, ikke en gang en leietur. Men dette tror jeg man vet best selv, hva som passer din hest best.

Ikke bekymre deg du! Alt går så fint så. Hun kommer nok til å prøve og hjelpe deg som best hun kan, og det er sikkert godt nok og mer enn det Du får ta et lite kurs en dag eller to før dere drar, hvor dere går igjennom alt. Så vet hun hva du forventer. Eller så hadde jeg satt pris på å bli "jaget" rundt av personen som rir, om jeg selv hadde vært usikker på hva som skulle gjøres (om jeg hadde vært hinknisse for noen)

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  10:13:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja jeg har alltid pleid og gi fri dagen før rittene ellers, og da har jeg bare luntet på 2 mila ha ha
Men denne gangen måtte jeg gi fri i går, skal skritte i dag (er driiitvarmt ute ) og mulig jeg skritter en tiny weeny tur i morgen om jeg får tid.
Skal jo bade Etanec i morgen (flaut om han kommer inn til etappemål/mål full av moldsvette, hi hi ), pakke og vaske/pusse utstyr. Så jeg får se hva jeg får tid til. Hadde vært greit med en tur for og samle tankene og roe meg ned (10 000 tanker i hodet for tiden, om alt FØR rittet og masse andre tanker som ikke har med ritt og gjøre også )

Jeg får bare jobbe masse med Etanec og drive å pakke og diverse fra i dag av, så holder jeg vel tanker og styr unna, he he

Ja jeg tror også hun vil gjøre så godt hun kan, og hun er flink til og jobbe Det eneste eneste jeg er usikker på er når vi to skal kjøle ham ned, kjøler vi for mye går pulsen opp og vi taper tid.. Det er det eneste jeg er bekymret for, for ellers tror jeg vi skal greie oss helt fint
Jaja, vi får jobbe etter magefølelsene våre så går det nok bra. Vi har jo pulsmåler selv nå, så da kan vi få sjekket pulsen jevnligt under kjølingen. Dette er jo en grei mulighet til og lære stole litt mer på meg selv og min egen dømmekraft

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  10:54:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jaja...
Fikk ryttermeldingen nå, der står det at jeg må ha hesteregistrering på Etanec. Jeg trodde det var hestepasset hans, men det stemte jo ikke...
Så da kan jeg ikke stille på lørdag da...

Har punget ut med kr.1400.- til nå bare for og få stille på lørdag, så en kan si at jeg er rimelig fortvilet og lei meg nå ja...

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  22:55:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva?? Nei, noe så kjedelig. Får du ikke ordnet det på noen måte?
Har fulgt med her så lenge debatten har foregått og virkelig gledet meg med deg for at du skulle starte.

Huff, utrolig kjedelig at dette skulle skje da... Håper du får ordnet det...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  00:50:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nei... Jeg ringte Norges Rytterforbund, eneste muligheten jeg hadde var og komme til dem med hestepasset hans så kunne de ordne det mens jeg ventet. Men det er ca. 8 timer for meg èn vei til Oslo, så det er uaktuelt...
Jeg prøvde med at jeg kunne betale i dag og vise kvittering på lørdag, men neida...

Så i dag har jeg gått fra og være rimelig forb***** til og bare synest synd på meg selv og grine en skvett Er ganske sliten og lei alt nå.. Problemer på alle fronter så dette var ordentlig nedtur jah...
Det hele er nok min skyld såklart, men syntes det er litt rart at der står f.eks. "husk rytterlisens" men ikke noe om hesteregistrering noen plass?
Jeg forstå ikke hvorfor ikke hestepasset er godt nok, han er jo registrert her i Norge da jo...
Jaja, jeg får vel punge ut med enda mer penger om jeg skal få startet.. (Hesteregistreringen koster kr.850.-)

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  13:58:38  Vis profil  Svar med kopi av melding

Er det sant, Bente???
Så utrolig leit! Hvem er det som har sendt ut det hestepasset han allerede har?
Huff, dette var ikke morro. Kan jo trøste deg med at VIBA har satt opp ny dato for sitt ritt, tror jeg. Vet ikke helt når, men det finner man nok snart ut av.

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  15:43:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Norsk Hestesenter har sendt ut passet hans. Det er et slilkt vanligt hestepass som araberne får når de blir registrert.
Fatter bare ikke hvorfor han må registreres 2 ganger??? Han er jo nå reg. som min hest èn gang her i Norge, hvorfor er ikke det nok?
Hva skal han med 2 reg.nr.?

Det som er mest irriterende er at der ikke står noe i proppene om det, men bare rytterlisensen... Hvertfall så langt jeg har lest...
Hun jeg pratet med på tlf. sa de måtte skuffe mange i disse tider med hesteregistreringen, og at de ikke fikk starte...

Det er jaggu meg ikke enkelt og finne ut av alt dette virvaret av ting en må ordne av papirer, bare for og få starte konkurranser...
Har ofte hørt ryttere si at de ikke gidder starte høyere klasser pga der er mye som må ordnes før de kan få starte, og at de ikke fatter hvordan de skal fikse alt sammen.
Jeg forstår dem fullt ut!! This sucks!!

Du skal ha så masse lykke til i morgen; Miriam, og jeg rekner med du "topper hele dritten"??
Selv skal jeg sitte hjemme og forb**** hele verden!! Selv om det er min skyld når det kommer til klingen, men jeg orker ikke skylde på meg selv riktig enda. Jeg skal først få sutre og frese ifra meg, he he

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  18:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er norsk hestesenter som har sendt ut det ene til Ferrari, så har det vært innom nryf på sin tur.. leit at det ikke skulle gå deres vei denne gang, Bente, men det kommer flere sjanser, heldigvis

hehe, første målet er å gjennomføre, så får jeg se etterhvert, hvordan det utarter seg nå skal jeg hvertfall pakke.

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  20:46:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Skal du pakke??....

Jeg skal tyne meg med godter nå og syntes synd på meg selv jeg.. Starter likesågodt i kveld og fortsetter heller i morgen jeg.

Hestepasset til Etanec har bare kommet fra Norsk Hestesenter og rett i postakassa til Kjell det.. Mellomturen til passet hans skal jeg ordne med så snart jeg er ferdig med og sture
(Dvs. mest sannsynlig mandag eller noe )

Ja flere sjanser byr seg, det er helt sant! Neste ritt er i august på Hovsherad, og så må du si fra så snart du hører hva tid Viba skal ha - og hvor *krysser fingre hardt for at de ikke blir Tau eller noe slikt *

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  23:02:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å, huff a meg. Jeg trodde du tulla først, men så jo lenger nede at det faktisk var sant.

Som du sier er det innmari mange ting som må fikses for å starte litt høyere nå, jeg fikset pass fra NRYF i vinter, for angloaraberne har ingen egen forening og går da som blandingshest, og det var egentlig lettere enn jeg trodde. Men det er vaksiner (det er uansett vanlig da), pass, registrering, rytterlisens, grønt kort osv. Synes alt dette skulle vært "påbudt" i selv de små klassene, for da hadde det ikke vært så mye forvirring og misforståelser rundt det.

Heldigvis er det flere ritt i år

og lykke til til deg Miriam! Håper det går veien

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  00:07:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nei Marie, jeg tuller ikke... Hadde det bare vært tull...
Joo, der er flere ritt i år. Men bare to stk som jeg kan starte på, hvis Viba ikke skal arrangere sitt på Tau i år også. Da tviler jeg på jeg kan starte der heller Men det får jeg diskutere med mannen min, for det er han som da evnt. er sjåføren min.

Hmmm, ja tror du det blir så mye enklere egntlig om en gjør at det blir påbudt i de små klassene også?...
Selv tror jeg at vi kan komme til og miste mange nye potensielle ryttere pga mange kvier seg for og sette igang med denne "smørja" av papirarbeid og masse penger som skal betales. Mange som holder seg på lave klasser av denne grunn, dessverre...

Men hva med og tilby hjelp til og ordne slike ting under Grønt Kort-kurset? Det tror jeg hadde vært mye enklere og tror vi hadde fått flere ryttere ut i løypene fra LB og oppover

Er der andre ting som skal ordnes om jeg vil starte høyere klasser tro?
Nå har jeg rytterlisensen i orden, Grønt Kort, passet og skal registrere ham i Norges Rytterforbund + medlemsskap i klubb.. Da er jeg vel i boks eller?..
(Har sørget for og betale nok i lisens slik at jeg kan starte høy nok klasse på det i år).
Hvor høy klasse må jeg starte før der kommer tilleggsvekt om jeg ikke veier 75 kg.? Og er det bare NM-hestene som trenger vaksine 2 ganger i året?

Side: av 16 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.