hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sesongstart
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Distanseridning
 sesongstart
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 16

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  21:40:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
TRENINGSRAPPORT JUNI 2005 FERRARI OG TANHA
UKE 22 TID MIN - HVA SLAGS TRENING - HVOR - HESTER - ANTALL KILOMETER - Skritt - trav - galopp - tils

Fredag 120min - Rolig trav i oppoverbakke - Gylands heia - Ferrari/Tanha 7km - 8km - 5km - 20 km
Søndag 240 min - Tur, skritt og trav - Til Kleiva - Ferrari/Tanha - 15 km - 15km - 0 - 30 km
Sum 360 min - 22 km - 23km - 5km - 50 km

UKE 23 TID MIN HVA SLAGS TRENING HVOR Fredag 40min - Lett trav tur - Ned til banen - Ferrari - 2km - 7km - 0 - 9km
Lørdag 334.05 Gyland CEI 80km Distanseritt, 80km Tanha, 2pl 3km - 37km - 40km - 80km
548 min Gyland CEI 120km 120km Ferrari 1 plass 10 km? - 60 km - 50 km - 120km
Søndag 60min - Skritt hjem fra banen - Fra banen og hjem - Tanha /Ferrari - 6.2km - 6.2km
Sum 648 min - 18.2 km - 67km - 50 km - 135.2km

UKE 24 TID MIN HVA SLAGS TRENING HVOR
onsdag 120 min - rideskole - Fredheim - Ferrari/Tanha - 10 km - 5km - 0 - 15 km
Søndag 230 min - Rolig langtur - Sira - Ferrari/Tanha - 15 km - 15 km - 0 - 30 km
sum 350 min - 25 km - 20 km - 0 - 45 km

UKE 25 TID MIN HVA SLAGS TRENING HVOR
onsdag 160 min - Tur og intervall - banen - Ferrari/Tanha - 8 km - 10 km - 10 km - 28 km
lørdag 60min - Skrittetur - Heggland,elva,lilunden - Ferrari - 6 km 6 km
sum 220 min 14 km 10 km 10 km 34 km

SUM PERIODEN 1578 min - 79.2 km - 115 km - 65 km - 264.2 km

TRENINGSRAPPORT JULI 2005 FERRARI OG TANHA
UKE 26 TID MIN - HVA SLAGS TRENING - HVOR - HESTER - ANTALL KILOMETER Skritt - trav - galopp - tils

Fredag 60 min - Skrittetur alle hestene - Rundt Åtland - Ferrari - 6 km - 6km
lørdag 60min - Skritt, trav(i elva)galopp,bading - Testet nytt hodelag,fungerte bra! - Heggland, elva, ninavei - Ferrari - 2 km- 6km - 1kmspurt - 9km
sum 120min - 8 km - 6 km - 1 km - 15 km

UKE 27 TID HVA SLAGS TRENING HVOR
mandag 120min - Skritt, trav, galoppspurter - Heggland, hestebanen - Ferrari - 3km - 7km - 2,4km - 12,4km
lørdag 8t8min - NM 100km 3plass - Hadeland - Ferrari - 20km - 40km - 40km - 100 km
(lørdag 496 min - NM 80 km eliminert pga halt vb - Hadeland - Tanha - 10km - 50km - 40km - 80+20km)

sum 10t8min 23km 47km 42,4km 112,4km

UKE 28(restitusjonsuke) TID HVA SLAGS TRENING HVOR
tirsdag 40min - skrittetur - Til elva v/Rune Harbo - Ferrari - 3 km - 3km
Fredag 60 min - overnattingstur - Gylandsheia - Ferrari - 6km - 6km
Lørdag 60 min - Hjem igjen - Fra Gylandsheia - Ferrari - 6 km - 6 km

sum 160 min 15 km - 15 km rolig tempo, skritt/trav

UKE 29 TID HVA SLAGS TRENING HVOR

mandag 60min - Morrotur, bading - Heggland, elva - Ferrari - 4km - 4km - 2km - 10km
tirsdag 135min - Trav, galopp, sprang - Hestebanen, elva, hjem lilund - Ferrari - 4km - 4km - 4km - 12km
onsdag - 30min - Trav, galopp, klatring - Rundt åtland - Ferrari - 5km - 5km - 5km - 15km
søndag 140 min - Tur til banen sprangtrening - Banen - Ferrari - 7km - 9km - 2 km - 18 km

sum 365min 20km 20km 13km 55km

UKE 30 TID HVA SLAGS TRENING HVOR

mandag 50min - intervall - Grusveien til nina - Ferrari - 3km - 3,5km - 3,5km - 10km
fredag 240min - Langtur, trav, rolig galopp, litt skritt - Støa-grøtteland-lian+-elva-lilunden - Ferrari - 5 km - 25 km - 20 km - 50 km

SUM 290min 8km - 28,5km - 23,5km - 60km

Sum periode 257,4km

Sånn, litt uoversiktelig her, greiere å bruke sånn rutesystemgreie. Dette er fra i fjor, som sagt.

Ang. den berømte klumpen Bente, du kan jo vente et par dager og se hvordan det går. Hvis han ikke ømmer seg når du tar på den, så høres den jo ikke så vond ut. Kanskje du kan legge på salen og gjorden å se om han reagerer?

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  22:44:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var en lur måte å føre treningsoversikt på!

Jeg er enig med Miriam angående den klumpen, og det blir på en måte noe av det veterinæren sa om beina til Lipdonn og; funker han bra, og ikke halter så er det bare å ri. Kan det være et stikk som er blitt litt hovent? Hmm..

Jeg har funnet ut at når jeg sitter her og leser innleggene, så er det så mye jeg kommer på å skrive, men når jeg skal skrive det, så faller alt bort

10 år er ikke så mye, han har enda igjen lang tid om ikke noe uventet dukker opp. Og føler man seg ung, frisk og rask, ja da er det jo flott

Mariann sa hun skulle ri 120 km, så om hun ikke allerede har kvalifisert seg, blir det vel ikke noe VM. Det får jeg vel høre på sjekken av Lipdonn, for hun blir kanskje med det er fint å ha med en som spør masse, jeg har en tendens til å glemme alt jeg egentlig lurer på, da veterinæren endelig er der.

Det er ikke noe artig med forryttere som ikke forteller deg noe. Altså, når de får lov å ri hesten din, mener jeg at de bør tilpasse seg hva eieren mener og vil, det er jo ikke passeren sin hest.

Jaja, kanskje man må lete hele livet for å finne en hestepasser man er fornøyd med, antageligvis må jeg nok ha det etterhvert om det viser seg at Lipdonn kan bli frisk.

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  00:05:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det var en grei måte og føre treningsoversikt på, selv har jeg skrevet rene dagboka jeg
Tidligere da jeg var frisk skrev jeg for hånd i en treningsdagbok (ble litt "besatt" av dette og det ble 3 tykke hardpermede bøker før jeg klarte stoppe), men nå holder det med og skrive på vipsiden

Var ganske greit og ha det i bøkene for da Etanec trengte undersøkelse av bena på Forus hadde jeg med den ene boken inn og leste opp for veterinæren hvordan jeg hadde trent ham. Noe som var med på og hjelpe ham til og finne grunnen til diagnosen.

He he, ja du vet.. Jeg får helt noia når noe skjer med en av hestene, og spesielt nå rett før et ritt Da er det bare og kaste seg inn her og spør og grave, he he.
Alltid så greit og høre andres meninger og råd.
Jeg er ganske sikke rpå at det er gjordtspreng han har fått, tenkte også på stikk i går (da jeg oppdaget det) men tror ikke det er det siden det er såpass hardt og han ikke har vondt i det heletatt..
Men jeg skal uansett klippe til en pus eller to og ha med til Kvinesdal på rittet, sånn i tilfelle han skulle få problemer med dette igjen.

Har også fått de stigbøylene fra Skoies nå, så jeg kan ri med joggeskoene eller goretex-skoene (kommer litt an på været), så jeg ivrer ordentlig etter og komme meg ut og teste ut tingene.
Ellers så får jeg vel tørrtrene på en slik ha ha

Kopi av melding:
Jeg har funnet ut at når jeg sitter her og leser innleggene, så er det så mye jeg kommer på å skrive, men når jeg skal skrive det, så faller alt bort

Ja enig i det, så det er ikke for ingenting at det ofte tar meg opp til en halvtime og bli ferdig med ett innlegg her på distanseforumet

Ja selv kan jeg bare ikke fatte og bergripe at det går an og bli hestepasser og ikke skjøtte "jobben" ordentlig??!!... Men jeg håper inderlig at du er heldigere med fòrrytter/passer når du finner ei du vil dele Lipdonns trening med

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  14:12:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, ja, hinknisse er verdens morsomste ord for hestepassser (jeg glemte jo å nevne det tidligere, etter at du hadde skrevet det i et innlegg, Marie )

Neida, ti år er en fin alder det. Hesten er frisk og fin, og full av rampestreker ennå Er jo en hest i Sverige som er rett rundt 20 år, ca, som gjennomførte 160km på Gyland for to år siden, så de burde jo holde noen år

Bra du har fått deg nye stigbøyler, Bente. Er ikke noe behagelig å ri i varme, ikke-pustende stall/ridesko
Ingenting er bedre enn gode joggesko
Kjempepraktisk med dette "buret" på stigbøylene.

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  14:32:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja ingenting er bedre enn joggesko, helt sant

Og vet du hva?? Klumpen er blitt til bare en bitteliten tiny weeny mikroskopisk bulk under fingrene mine, så i morgen blir det tuuur på oss igjen

Så da skal jeg få testet ut ridebukse og stigbøyler!! Gleder meg så jeg nesten ikke kan vente til og komme meg oppi salen igjen!!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  14:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jippi, så bra! Så får du testet mye på neste ridetur? Uff, jeg tror jeg nesten hadde daua dersom jeg hadde så mye nytt å teste ut, men ble hindret i det. Godt jeg har et par andre hester som kan fungere i nødstilfeller, om det skulle bli nødvendig. Har forresten lang handleliste over ting som skal bestilles så fort jeg får litt penger, det blir mojjo!

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  15:15:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Daua ja?? Hva tror du ikke jeg har slitt med her hjemme?? Psyken min er jo totalt frynsete etter dette oppholdet, og da jeg på toppen av "skaden" hans fikk dette utstyret holdt jeg på og gå i taket av frustrasjon...
Jeg er veldig kjent for og ikke ha noe tålmodighet når det gjelder slike ting, og vil helst at alt gøy skal skje på en gang, hi hi.

Men nå har jeg vandret rundt her i ridebuksen og stått med èn fot om gangen i hver av stigbøylene ( ) etter at jeg monterte dem på salen.. Så litt har jeg fått testet tingene, selv om det ikke kan måle seg opp mot en god tur og teste det slik det skal testes ut, he he.

Om jeg ser jeg fungerer i løypen er mitt neste kjøp en pulsmåler! Basta bom!! Savner faktisk og ri med det for og se hvordan han ligger an treningsmessigt.
Og hadde det gått an og kjøpe BOB`er på nettet skulle jeg ha bestilt et par slike også
Har ei god veninne som skal hjelpe meg i Kv.Dal (tuusen takk Catrine ) , men hun er den eneste. Men men, vi skal nok greie oss bra vi to!

Men foreløpig må pulsmåler og annet kjøpe vente, etter og ha betalt i dyre dommer på medlemskap i to klubber(kr.400.- pr. klubb) + lisensen (kr.600.-....) + skal betale for og starte rittet (kr.400.-), så tenker jeg at det bør ta litt tid før jeg bestiller noe mer jah...

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  00:30:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, en god BOB er gull verdt
Du burde få deg pulsmåler, lærer veldig mye av å ri med den, pluss at du kan måle pulsen selv før du går til vet.gaten. Jeg bruker bare å ri med pulsmåler på stevner nå, føler jeg kjenner Ferrari såpass bra at jeg vet hvordan han "virker"

Er også greit i forhold til trening når du tenker på de forskjellige fasene av intensitet. Så kan du måle hvilepuls en gang i måneden, se hvordan den utvikler seg. Har målt hvilepuls på Ferrari, en gang ble den målt til 22 pulsslag i minuttet!

Og du har vel allerede kledd deg opp til rideturen imorra?

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  00:49:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja pulsmåler må nok i hus snart
Får jo igjen på skatten snart, så mulig jeg sniker unna litt monetas til en pulsmåler da, hi hi.
Ja jeg føler mer og mer behov for det under treningen... Ønsker mer og mer og bli kjent med ham på det viset også.
Men satser på at noen kan forbarme seg over meg og Etanec før vet.gaten på lørdag, slik at jeg ikke går "i baret" med pulsen hos veterinæren..

Vetdu, jeg salte på ham i dag jeg og tok meg en liten skrittetur på ham. La på ham en pus på gjordten og strammet ikke i det heletatt, gjett om Bente satt muuusestille i salen på turen`a??
Faktisk så ble han bedre i den tiny weeny klumpen etter turen. Kunne ikke merke den da jeg kom hjem, så det blir spennende i morgen og se om den er helt borte.

Ridebuksen og stigbøylene var bare helt Himmelseke!!! Buksen var litt glattere enn den jeg normalt rir med, men det fungerte kjempefint likevel

He he, 22 pulsslag i minuttet?? Går det an?? Mener og huske at Etanec hadde 44 eller 45 pulsslag da han ble målt første gang jeg var på Gyland med ham. Startet ikke siden han var for ung, men tusslet litt i 2 mils løypen deres, laangt bak de andre. Var jo livredd for og forstyrre noen av de som startet, he he

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  11:45:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
SÅ bra med kulen, Bente! Nå ble jeg glad.

Jeg kjenner den trangen om å prøve ut nytt utstyr, alltid like moro.

Jeg vet ikke om dere vet dette; men vet dere om jeg får med røntgenbildene hjem? Hmm..

Hva slags saler bruker dere? Merke og type.. Jeg leter og leter, men vet ikke egentlig hva jeg vil ha.

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  12:52:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri røntget noen hester så jeg er veldig usikker på det, men har lest fløere plasser der de får med seg bildene hjem. Og noen tar dem med til annen veterinær også for og høre hva den veterinæren mener om det.
Håper inderligt at alt går bra for dere..

He he, ja det er ikke det samme som og "leke hest på sofakanten" når en skal prøve nytt utstyr, er mye bedre på hesten, hi hi
Og om en ikke vil eller kan ha distansestigbøyler kan jeg på det varmeste anbefale disse.

Jeg har slitt veldig med og finne en sal som passet ryggen til Etanec.. Men til slutt fikk jeg hjelp av en saltilpasser som tilpasset en Prestige Venus dressursal til ham. Denne ligger kjempefint på ham, men kan ligge litt uroligt under ham til tider, men tipper det hjelper når han blir enda mer muskelsatt ved manken og på ryggen
Men om jeg bruker reinsdyrskinn ligger den 100 % stille på ham

Jeg vil etterhvert prøve og få hjelp til og få tilpasse en sal som er mer beregnet på distanse, men siden jeg har slitt med dette salproblemet i mer enn mindre 4 år, så er jeg overlykkelig for at denne passer.
Så foreløpig slapper jeg av og bare koooser meg med en sal som endelig passer gullgutten min

Det viktigste ved valg av sal er nok at den passer deg og hesten din bra, ser mange som starter med både dressursal, sprangsal og allroundsal. Men hvordan det er i de høye klassene må vår kjære Miriam svare på

Hva tid var det du skulle til veterinæren med Lipdonn, Marie?

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  14:21:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har alltid brukt min kjære kieffer aachen (allroundsal)på hesten min, men da også med reinsdyr, spesielt i lengre klasser.

men denne:

tror jeg er på vei til å bli veldig populær, også i Norge. "Alle" rir med en slik i USA. Salputene under salen festes med kraftig borrelås, dermed kan du selv tilpasse den til din hest. Bommen må jo selvfølgelig også passe. Jeg har prøvd den en gang, og når jeg vinner i lotto, skal jeg kjøpe meg en sånn en. Dette er Tanha sin sal, kjøpt fra usa. Denne salen har også kneputer, noe mange andre distansesaler mangler. (Av de jeg har sett.)

Du får jo spørre veterinæren om du kan få bildene med hjem? Eller om du kan få en kopi av bildene?

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  17:37:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa jeg hadde før fikk jeg salmaker til å tilpasse sal til, og man lærer så masse nytt hele tiden. Det er noe man virkelig bør gjøre. Hadde også tenkt til det på Lipdonn, men så falt jeg helt for Barefoot Cheyenne, den er vidunderlig å ri i, men jeg vil gjerne ha en bomsal også, slik at jeg kan bytte på. I første rekke har jeg tenkt litt på en dressursal, eller Podium som jeg vet en del bruker.
Salen på bildet, Miriam, er den bomløs? Vet du merke og ca hvor mye den koster?

Det blir tur til Bjerke, Onsdag 5. juli, klokken 10.30.
Jeg ber nok om å få de med hjem. Her skal alt tas vare på!

De stigbøylene så veldig ålreite ut er de i plast eller noe slikt? jeg fryser alltid på bena om vinteren med sånne vanlige stigbøyler.

-Tanha-

Skrevet - 27/06/2006 :  12:10:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe,skryde du a salen min..og mammas;) ja d e jo ikke rart fro den sidde som støpt på både ferrari, tanha, filiokus og hans petter faktisk!! stigbøylan e jo au heilt fantastiske, dei e mye bedre enn dei plastikk bøylan man kan kjøpet på distansritt.nu. det er av gjern da, så det kan godt vere man blir kald på bena om vinteren,men jeg merket ikke noe. kjempe stor bæreflate på dem, ja helt topp;) aldri vært så fornøy med noen sal i mitt liv!!!de 20 årene jeg har levd da,hehe.
jeg har til og med hoppet hinder med den, og det vare helt greit,fikk faktisk ikke bommen i magen;)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  15:22:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Salen ser veldig god ut og ri i Men hvordan fungerer det med stigbøylene? Virker som om de ligger litt lenger bak på salen enn på de klassiske salene, stemmer det?
Ja jeg klarer dessverre heller ikke og ri med distansestigbøylene fra Distansritt.nu.... Får så vondt i knærne mine siden de gir såpass mye etter i travet spesielt. Og så er de så brede for bena og skoene mine..
Utrolig kjipt da, men jeg fant noen kjempegode på Skoies da så jeg er jo forsåvidt "reddet"

Hvordan er kanalen på salen din, går der kanal gjennom hele salen og også helt bak? Jeg får vel studere litt på lørdag tenker jeg, hi hi
Om jeg ikke er så overnervøs og stressa at jeg helst bare løper rundt meg selv da! Har bare en steller og hun har aldri vært med på distanseritt før, så jeg tipper jeg kommer til og gjøre mye selv også. Men men, det er jo bare morro det da

Noen som har lyst og fortelle litt om hva som er normalen for hestene og ligge på pulsmessigt sett i de forskjellige gangartene o.l.?
Jeg har fått låne meg en pulsmåler og skal teste den ut litt på Etanec nå frem til lørdag, slik at jeg blir hvertfall litt kjnet med pulsen hans da. Men bare så jeg har en liten pekepinn på hva jeg kan forvente meg pg hva som er "normalt"..

Side: av 16 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.