hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - horsemanshipbilder:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 horsemanshipbilder:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  00:15:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
I fjor sommer var jeg på noe som het "Horse trainers across borders".
Alle instruktørene og foredragsholderne brukte NH i sin omgang med hest.
Sprang, dressur, dressur på lange tøyler (Piet Bakker), dressur/barokk m. handicappet rytter, den spanske skole, trav og Ellens eget framlegg om generell håndtering/kommunikasjon/motivasjon. DVD'en er til salgs hos Ellen Ofstad.
Essensen i det de gav oss var egentlig den samme. Kunnskap om hestens naturlige adferd, kommunikasjon på hestens premisser (med andre ord lett forståelig for hesten) og hensyn til hestens egne behov mentalt og fysisk.

Å kalle NH en "verkebyll" som man bør stikke hull på er for meg totalt uforståelig. Hva er det meningen man skal drenere vekk med det?

Line.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  00:16:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Hva mer som trengs er erfaringer du lærer ved å holde på en stund, handlinger du lærer etter å håndtert på "riktig" måte over lengre tid. Reaksjoner og håndtering. det sier seg vel selv at det er som alt annet. Forskjellige teknikker og metoder, noe som man lærer seg over tid. Erfaring og kunnskap er det som trengs. Man når langt med fornuft og logikk, men teori trengs og likedann erfaring og kunnskap. Likt som med mye annet, kunnskap er en nøkkel i det meste, å kunnskap er mere enn logikk og fornuft.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  00:35:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Å kalle NH en "verkebyll" som man bør stikke hull på er for meg totalt uforståelig. Hva er det meningen man skal drenere vekk med det?
Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Det samme som når man diskuterer barfot vs. sko opp og i mente.
Det er så mange forskjellige meninger på disse feltene at vi ikke vil bli enige uansett, men det er greit å lufte dem en gang i blant - for å utvide horsiontene begge veier, f.eks.. :-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 31/05/2006 00:37:56 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  00:37:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Missy: Jeg har holdt på en god stund. Jeg tror, og håper, at jeg sitter inne med en del kunnskaper og erfaringer - både på godt og vondt. Selv uten å ha en person jeg ser voldsomt opp til eller å ha gått mange kurs. :-) Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 31/05/2006 :  01:09:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg gir opp, NH er å kommunisere med hesten på et språk den forstår nemlig hestespråket, hverken mer eller mindre.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  01:29:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja. Det er dette jeg prøver å komme frem til. Man trenger ikke leke 7 leker, følge Pat Parelli, Monty Roberts eller hvem som helst annen såkalt "trener" for å gjøre det. Man trenger ikke kalle det NH en gang for å kommunisere med hesten. Man kan kalle det sunn fornuft at man gjør det, fordi all sunn fornuft tilsier at man prøver å holde dyr på dyrenes premisser. Man kan kalle det appelsin eller kjeks for den del, det er fortsatt kommunikasjon ;-)

Kommunikasjon kan oppnås på forskjellige måter, og de fleste kan være like riktige/dårlige. Det finnes ikke en fasit som gir det ultimate hesteholdet for alle. Det finnes ikke en fasit som gjør at alle som følger dette ene har hester som har det bedre enn alle andres.

Kommunikasjon oppnås ikke ved å være et ihuga fan av en person og kopiere alt denne gjør - fordi ikke alt som andre gjør fungerer for alle andre kombinasjoner av menneske og hest.

En dressurhest av ypperste klasse og dens rytter kommuniserer seg imellom, selv uten å bruke en roundpen, en taugrime eller hva det måtte være. Forholdet mellom Gåsakteogværetjukkblakken og eieren hans Karikari kan være suverent og med et klart lederskap, selv om Gåsakteogværetjukkblakken og Karikari aldri har hørt om ordet natural horsemanship, baneridning, saltilpasning etc. en gang, og så videre.

Ha en god kveld. :-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 31/05/2006 01:32:27 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  01:38:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjesp... nå gjentar dere både dere selv og hverandre, kverulanter (-;
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  01:41:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Motstand mot et NAVN på en filosofi virker for meg noe bortkastet...
Det finnes da masse annet å gjøre motstand mot som har mye mere for seg?
Dessuten kan en da ikke laste FILOSOFIEN for at det finnes dårlige utøver av den??

Det er som å være motstander av ordet dressur (og heller finne på et annet uttrykk) pga en utøver man er dundrende uenig med. Eller nekte å kalle det at en går på trafikkskole fordi en har hørt om en dårlig en..

Flisespikkeri, fra ende til annen... ;-)

Mvh Line, som alltid kommer til å basere sitt hestehold på NH uansett hvor ille andre synes det er at jeg kaller det for NH. :-)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  01:47:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Sier Line, som mente det var ille at jeg kalte det sunt hestevett, fordi sunt hestevett kan være så mye ille - alt ettersom hvem som tenker det. ;-)

(For øvrig så var mening å få det frem at det etter min mening ikke er en filosofi/en adskilt del fra alt annet. Det finnes ikke en "NH-måte" og en "annen måte". Det er sunn fornuft å behandle dyr på deres premisser - og det mener jeg alle gjør, som bruker fornuften sin til å tenke på dyrenes beste)

Takk for meg, nok en gang.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 31/05/2006 01:50:23 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  02:07:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke sikkert alle har samme oppfatning av sunn fornuft som deg (-;
Derfor er det noen som har utarbeidet en gjennomtenkt og grundig utprøvd oppfatning av SIN sunne fornuft, og gjort den tilgjengelig for andre.
Det er ikke noe galt i å ha ideealer eller "mentorer", har du ingen må du gjerne være din egen, du kan være uening i metoder, øvelser, konklusjoner, tenkemåter... hva du vil, men å kalle NH "sunn fornuft" sier meg overhodet ingenting da det kan være så mangt....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  07:24:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der sa du det Harneshaug! :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  10:47:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Stoppe der?
Og heller fortsette med bildene??

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:15:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Missy: Jeg har holdt på en god stund. Jeg tror, og håper, at jeg sitter inne med en del kunnskaper og erfaringer - både på godt og vondt. Selv uten å ha en person jeg ser voldsomt opp til eller å ha gått mange kurs. :-)

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Har ikke noen jeg ser voldsomt opp til jeg heller, men har lest og lært meg til kunnskap og visdom, ikke bare tenkt meg til ting.
Følger en metode, men har mine egene metoder å, som kommer av erfaring, ikke av seg selv. Å jeg har gleden av å se andres feil og lese om andres feil og ta lærdom av det. ;-)

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:23:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Å da foreslår jeg at sofie kan få fortsjette sin tråd, uten at alt blir pirket på. Å hvis noen skal diskutere dette med NH, å mener at verkebyllen må sprenges så start en egen tråd, å ikke i en bildet tråd. Meninger er sagt, å enig i dette kan ikke alle bli, enkelte ting er jeg sterkt i mot, mens andre mener det er topp, men jeg tråkker ikke noen på tærne av den grunn.

Mine siste ord i denne "debatten" :-)

Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  17:06:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
var det ikke egentlig meningen at folk skulle legge ut bilder på denne tråden?!
http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.