hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Konkurransehester på beite
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Konkurransehester på beite
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  12:07:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine to konkurransehester går på beite døgnet rundt. Men så hørte jeg en dag at de ble slitne av det, og at konkurransehester burde stå på boks om natta for at de skal klare å prestere på stevner..

HVordan gjør dere med deres konkurransehester??
Erfaringer?

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  12:52:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Min går ute fra 9 til 13 hver dag, vanligvis i en liten gruspaddock. Hvis han står på gress står han der max en time, men det er ikke så veldig ofte. Resten av døgnet står han på boks, bortsett fra vanlig stell o.l.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  13:01:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Huhu, nå har du laget en debatt som kan bli lang

Vi hadde ei på stallen før hvis hester stod ute hele døgnet. Hun mente at de omtrent døde av dette (iallefall blei utrolig slitne), og at de bare måtte få komme inn. Mulig det var tilfelle, jeg vet ikke, kjente ikke hennes hester.

Tror du kjenner hestene dine best. Det du kan gjøre er jo å prøve og ha de inne om natta en periode og se om du merker noe forandring. Gjør du ikke det lar du de stå ute, blir de masse mye piggere når de står inne, lar du de stå inne.
Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  14:38:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke tro at det er noen fare, siden konkurransehester er godt trent og gresset inneholder masse næringsstoffer og energi. Om du setter de på beite dagen før et stevne, uten at de er vant til det, vil de antagelig bli slitne fordi de blir så oppspilte, men går de der til vanlig tror jeg de har funnet den væremåten på beite som passer dem best.

Men tror jeg ville gjort som Ragnhild E. sier, prøv og se hva som fungerer best

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/06/2006 :  15:06:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke du skal sette hestene dine inn fordi noen synes og tror osv. Hvis noen hester presterer dårligere av å stå ute så er det veldig individuelt. Jeg stiller meg litt skeptisk til ideen. Jeg tror det er mest uvant og skummelt for heste-eier at hesten skal stå ute hele døgnet. For hesten er det trygt å stå i flokk, og når de er vant til det, veldig avslappende.
Siden de kan rusle rundt å bevege seg hele døgnet får de mindre fyllinger, bedre sirkulasjon, ofte bedre hovkvalitet og de styrker ledd og sener med mye rolig fri bevegelse. Hvis beite er litt kupert kan hestene også få bedre balanse av å løpe fritt rundt der når de vil.
Jeg synes det blir galt hvis man baserer konkurranse-resultater på at hesten skal være en frustrert kruttønne fordi den ikke har fått bevegd seg men bare stått inne og samlet energi.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  15:30:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet av mange konkurranserytter som tenker at hesten må stå inne for å "unngå" skader og at den skal tapper for energi. Er vel ganske uenig i dette. Har alltid hatt mine konkurransehester så mye som mulig ut (men ikke ute om natta, kun når de har vært på beite og hatt helt treningsfri, ca 2-4 uker). Ingen har manglet energi på noen måte, og jeg tror som frkelin at det bare er sundt for hesten å bevege seg fritt. Og de blir nok ikke tappet for energi, for kraftfor får den vel, og hester er late dyr! Står gjerne på en plass hele dagen:)

Hesten min står ute i gruspaddock fra ca 10-19 hver dag, skulle gjerne hatt dagbeite, men det har vi ikke.. I tilegg skal hun på ferie noen uker i sommer.
Men som de andre sier, kan nok dette være individuelt, men for mine hester har så mye som mulig "frihet" bare gjort dem godt:)

Hege Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  17:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos oss er folk av den oppfatningen at konkurranse-hester som starter hver helg/annen hver helg, og ellers er i daglig trening, ikke bør gå ute på gress døgnet rundt. 3 timer er max, resten står de i luftegård. Begrunnelsen deres er at hestene blir for tunge og dorske, og får "gress-mage". Selv har jeg aldri vært noen aktiv konkurranse-rytter så min hest er ute stort sett hele tiden
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  22:10:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehehe.. Vil ha lang debatt

MIne hester er 2 fullblodshester, og vi er pa stevne annehver helg.

Den ene hesten var veldig tynn før jeg satte henne på beite, etter 1,5 uker har hun blitt hverfall 50 kg tjukkere.. Og ser fantastisk ut. Igår var jeg på sprangstevne, hun gikk suuupert og vi kom på en finfin 2.plass. Sånnsett har hun absolutt prestert bra (bedre?) selv om hun står døgnet rundt på beite.

Hest nr. 2 er litt distre og har veldig mye energi som han ofte legger på tøys, etter å ha satt han på beite, blir han myyye mer fokusert på oppgavene sine, og generelt roligere..

Dette med beite tror jeg mest tapper meg for energi, jeg våknet i natt (det regnet) og fikk ikke sove for jeg var redd for at hestene mine stod ute på beite og frøs.. HEheheh.. Hønemor..

HEst er et dyr, ikke en porselensdokke. At de får skader av å gå ute er det dummeste jeg har hørt. Det de får skader av vil jeg tro er å stå inne så mye som mange gjør.

Ingvild/Kenzo: må ærlig innrømme at jeg synes synd på hesten din. Står den så mye inne fordi du ikke har mulighet for å ha den mere ute, eller hvorfor?? Dette er ikke ment som kritikk, bare et spørsmål...

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  22:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dette med beite tror jeg mest tapper meg for energi, jeg våknet i natt (det regnet) og fikk ikke sove for jeg var redd for at hestene mine stod ute på beite og frøs.. HEheheh.. Hønemor..

Opprinnelig postet av Challe_og_Mille

haha, nå måtte jeg le litt..akuratt det jeg sitter å tenker på nå...det pøser ned ute, og hesten står ute.. hehe...Syns så synd på henne, men hun har det sikkert ikke så ille..hehe..

Vet ikke om min kan kalles konkurranse hest, er ute å starter noen ganger i mnd..Hun står nå på beite hele døgnet, men i full trening. Står inne en times tid når hun får maten bare...

Jeg har faktisk litt erfaring med det at hestene blir slitene av beite. I fjor i månedskifte juli/august var hesten min drit lei beite. Hun løp igjennom hver gang hun ble satt ut der, ville bare inn. Når hun fikk lov til det sluttet hun. Liker å tro at det var hennes måte å si i fra på at hun ikke ville gå ute hele døgnet mer...Men jeg vet ikke....

Se ann hestene dine du..Du kjenner dem bedre enn noen, og du merker fort om de trives eller ikke...

God sommer

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  23:07:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hesten jeg steller er spranghest og blir startet i 1,20-1,30 klasser sånn et par, tre helger i måneden og går på gress på dagen og står inne om natten til vanlig. Men hun skal også ha ca 3 ukers ferie der hun bare står ute og ikke blir brukt. Å ha konkurranse hester ute hele døgnet samtidig som de blir trent og startet er ikke så vanlig her fordi det er ikke så store beiter nær treningsmulighetene.

Men rideskolehestene her står ute hele døgnet sånn mai-september og de er jo også i hard trening, går 3-6 timer til dagen. Men de storkoser seg på beite, det er helt klart favoritt-tiden på året. Men det varier vel fra hest til hest.

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  23:56:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ingvild/Kenzo: må ærlig innrømme at jeg synes synd på hesten din. Står den så mye inne fordi du ikke har mulighet for å ha den mere ute, eller hvorfor?? Dette er ikke ment som kritikk, bare et spørsmål...

Jeg synes ikke synd på han i det hele tatt jeg. 9-13 er utetiden her, skal de stå ute lenger må vi ta inn selv, og siden jeg går på skole til langt utover ettermiddagen, risikerer jeg at han blir stående alene. Gresstiden er så liten, fordi han ikke er vant til mer. Han stod bare inne i Danmark, aldri ute. Bare inne i en boks, så når han kom hit stod han bare ute og bukka og bukka på et sted, fordi han fikk komme ut. Han er ganske livlig ute, og løper gjerne litt rundt, og gresshagene er ganske lange, så det kan bli en god del kilometer tilsammen hvis han skal stå/løpe der i flere timer. Det er klart at han står mere ute i helger/ferier siden jeg da er der hele dagen, men på hverdagene står han kun ute fra 9-13. Akkurat slik som de fleste andre hestene.

Og jeg vet at du ikke mener det som kritikk, men at du sier at du synes synd på hesten min sårer egentlig litt..

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Redigert av - Ingvild og Kenzo den 19/06/2006 23:57:32 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 20/06/2006 :  09:51:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er en veldig interessant link til dere som mener at hesten bare bruker opp all energien sin om den får stå mer ute. http://www.heste-nettet.dk/nyheder/1691/
Det er dessverre mange staller som tilbyr veldig lite utetid og for noen er det ingen andre alternativer enn å ha hesten et slikt sted. Det er likevel en stor fordel å være klar over de ulempene lite ute-tid og mye boks-tid har for hesten og etterhvert kanskje kunne se seg om etter noe annet, eller finne løsninger i samarbeid med andre som står på stallen eller de som driver den.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  10:22:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er likevel en stor fordel å være klar over de ulempene lite ute-tid og mye boks-tid har for hesten og etterhvert kanskje kunne se seg om etter noe annet, eller finne løsninger i samarbeid med andre som står på stallen eller de som driver den.

Opprinnelig postet av frkelin

I stallen min har de løst dette ved å gi alle privathester sin egen luftegård. De blir sluppet ut om morgenen (ca 9/10), og de forer middagen ute. Akkurat nå får de bare høy ute, men det er mulig at vi kan begynne å gi kraftfor til middag etterhvert. De fleste hestene står ute til rundt kl 19 (kvelds i 20-21 tiden inne), og om en kommer etter kl 19, er det alltids noen en kan spørre om å ta inn hesten slik at den ikke blir stående alene ute.

Hege Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 20/06/2006 :  11:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hege J: Bare av interesse... Har de så evig mange små paddocker i stedenfor en stor?? Hvorfor det? Jeg har høre en liten fugl synge om de vil gjøre det på samme måte der jeg tidligere hedde hest, men jeg forstå ikke hvorfor de ikke bare lager to-tre store.( og da snakker jeg store nok til at de ikke står oppå hverandre å sloss).

Jeg kan likevel forstå at 20-30 hester sammen ikke alltid er trykt...jeg vil i allefall ikke ha mitt dyr ute med alle skolehestene, så ejg betaler mer for at hun kun står med et par andre
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  12:36:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
I natt var nok en søvnløs natt, pøsa enda mer, hestene stod fortsatt på beite (UTEN dekken!) usj. Nå skal jeg snart i stallen så håper de har overlevd og ikke er helt apatiske av utslitthet

Ingvild: Bra du tok det pent Men bare tenker på hvor kjedelig det er for hesten å stå på boks 20t i døgnet.. Synes muligens hesteholdet blir veldig mennskesentret, man har hest fordi man vil RI, og tenker ikke på at de er levende skapninger. Jeg tror hesten din løper ute fordi den er overpigg og er glad fgor å være ute,, ikke fordi den ikke trives og vil inn.. LItt OT.

Når gresset er spist opp vil jeg jo såklart ta inn hestene på natten og gi de høy/gress på dagen, ellers løper de jo gjennon gjedret..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  13:34:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ingvild: Bra du tok det pent Men bare tenker på hvor kjedelig det er for hesten å stå på boks 20t i døgnet.. Synes muligens hesteholdet blir veldig mennskesentret, man har hest fordi man vil RI, og tenker ikke på at de er levende skapninger. Jeg tror hesten din løper ute fordi den er overpigg og er glad fgor å være ute,, ikke fordi den ikke trives og vil inn.. LItt OT.

Jeg har aldeles ikke hest bare fordi jeg vil ri!!! Og du kan ikke sitte her og påstå at jeg ikke vil alt det beste for hesten min, og ikke tenker på at det er et levende dyr! Hest er livet mitt. Da jeg kjøpte meg hest, utelukket jeg flere muligheter til andre hobby/livs aktiviteter, og veldig ofte må jeg være på stallen i stedet for å være feks på fest. En stund hadde jeg den første hesten min på en stall hvor de stod ute hele tiden. Og jeg trivdes med det jeg! Men etter hvert kom det krypende at jeg ville ha et større miljø, større muligheter til å lykkes, flere synspunkter, ja rett og slett en helt annerledes stall. Derfor flyttet jeg til et ridesenter. Utetiden plaget vettet av meg den første tiden, men etterhvert fant jeg meg i det, og nå tenker jeg ikke på det lenger. Kenzo ser ut til å stortrives, han er alltid blid og fornøyd (har ikke lagt på ørene en eneste gang, ikke EN!), han fungerer utrolig godt innen ridningen (ja, jeg rir også, tenk på det!), og han er verdens snilleste å leie inn og ut/stelle/o.l. Men når man tenker over det så er alt hestehold menneskesentrert. Uansett hvor lenge de står ute/inne.

Jeg har heller aldri påstått at hesten min ikke trives ute, og derfor løper rundt og bukker. Jeg mener heller det motsatte, han synes det er gøy å stå ute til en forandring, derfor blir han litt sprelsk. Mange mener det er tullete av meg å ha beskyttere på han ute, men dette er kun en sikkerhestløsning for meg og hesten. Jeg har hørt mange skrekkhistorier om hester som har fått store beinskader pga manglende beskyttere ute, og derfor skal hesten min polstres, menneskesentrert eller ikke.

Kanskje jeg ikke tok det så pent denne gangen, men jeg synes det her var litt dårlig gjort.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.