hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Konkurransehester på beite
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Konkurransehester på beite
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  14:04:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
frkelin: du dukker opp med linker til et hvert emne! det er helt utrolig

All ros til deg!

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/06/2006 :  14:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes ikke noe "fasitsvar" på dette tror jeg,men mye utegang har aldri skadet noen hest.
(Såfremt den ikke blir stukket opp av mygg og "stress-går" eller er alvorlig plaget av sommereksem feks.)
Man må bruke litt skjønn og sunn fornuft synes jeg.

Kopi av melding:
Når gresset er spist opp vil jeg jo såklart ta inn hestene på natten og gi de høy/gress på dagen, ellers løper de jo gjennon gjedret..

- Når beitet deres ikke holder over hele sommeren og hestene snart må inn over natten alikevel (som du skriver),kan man jo feks. spare på gresset ved å ta hestene inn de nettene det er veldig dårlig vær.
Da blir ikke beitet så opptråkka/ødelagt heller fordi det er søkkvått/leirete.
Da forlenger man også beitesesongen mot høsten og slipper fore med høy så tidlig.
Det er jo litt dumt å la de "turbo-gresse" beite tomt midtsommers når de kunne nytt det mye lenger..
Har man store beiter er jo ikke dette noe problem,men slik du skriver virker det ikke slik da du skal fore med høy etterhvert for at de ikke skal gå igjenom gjerdet.
Da ville jeg prøvd å spare det litt jeg å ta de inn en regntung natt nå og da,og automatisk forlenge beitesesongen.
Bare et tips.

Ellers tror jeg ikke konkurransehester "tar skade" av å gå på beite.
MEN; som jeg har nevnt bør man nok se an hest og type bruk.
Det har jeg sett flere eksempler på opp igjenom åra..
Noen blir veldig oppblåste/tunge og derav "dorske",sikkert ikke noe fordel i feks.feltritt,galopp,distanse og trav.
Heller ikke mtp. bein/belastning.

Andre krangler/egler kanskje litt for mye med andre..
Det kan bli jæ... surt når man har trent mot sesongen i månedsvis men må stryke seg fra klassene (kanskje resten av sesongen),pga. skader.
Har sett flere eksempler på dette også-tragisk for både hest og eier.
Bare ett eksempel var en hest som måtte stå inne resten av sommeren på varm boks i 3 mnd. pga. et brudd og noen bitemerker som fluene forårsaket alvorlig betennelse i.
Hesten gikk på beite med mye vegetasjon og mange andre hester, så det var for risikofylt å sette på den dekken som hindret fluer og shitt å forverre sårene.
Så eier prøvde å smøre på alt av anbefalte salver og lot hesten få gå på beite.
Resultatet ble altså at den etter kort tid ble stående inne på boks 24/7 på penicilinkurer lange som vonde år.
Det behøver ikke nødvendigvis være en konkurransehest som blir skadet,kan skje de fleste,derfor må man se an hesten og beiteforholdene.

Noen ganger er det kanskje like greit at hesten heller får stå ute i 12 timer i gresspaddock ved siden av noen,enn med "rang-forkjempere"..
Det er så mye som spiller inn så derfor synes jeg det ikke finnes noe "fasitsvar" som at; "Ja,alle konkurransehester kan gå på beite hele døgnet hele sommeren".
Man ser vel an hver enkelt individ og har de så mye ute som mulig.
Ikke for enhver pris liksom.
Noen hester kan rett og slett ikke være 24/7 på beite av både fysiske og psykiske årsaker.
Sån er det bare og det må vi både godta å ta hensyn til.
Det er lett å kritisere når man ikke har opplevd enda å komme i samme situasjon selv.
Jo eldre man blir, jo mer erfarer man- OG endrer syn på ting.

Det finnes friske,runde og positive konkurransehester som ikke går på grønt gress 24/7 også..

Redigert av - xxxx den 20/06/2006 14:52:52 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  16:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hege J: Bare av interesse... Har de så evig mange små paddocker i stedenfor en stor?? Hvorfor det? Jeg har høre en liten fugl synge om de vil gjøre det på samme måte der jeg tidligere hedde hest, men jeg forstå ikke hvorfor de ikke bare lager to-tre store.( og da snakker jeg store nok til at de ikke står oppå hverandre å sloss).

Opprinnelig postet av BirgitteG

Grunnen til dette er vel blant annet fordi plassen er for liten. De luftegårdene de har nå er av ok størrelse, men om de hadde slått de sammen, ville det blitt trangt å gått sammen med mange andre. Dessuten ville det mulig blitt litt styr under foring, spesielt om de skal begynne å fore kraftfor ute. Men hesten synes å trives slik som det er nå iallefall:)

Hege Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  16:44:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hege J: Bare av interesse... Har de så evig mange små paddocker i stedenfor en stor?? Hvorfor det? Jeg har høre en liten fugl synge om de vil gjøre det på samme måte der jeg tidligere hedde hest, men jeg forstå ikke hvorfor de ikke bare lager to-tre store.( og da snakker jeg store nok til at de ikke står oppå hverandre å sloss).

Opprinnelig postet av BirgitteG

Grunnen til dette er vel blant annet fordi plassen er for liten. De luftegårdene de har nå er av ok størrelse, men om de hadde slått de sammen, ville det blitt trangt å gått sammen med mange andre. Dessuten ville det mulig blitt litt styr under foring, spesielt om de skal begynne å fore kraftfor ute. Men hesten synes å trives slik som det er nå iallefall:)

Opprinnelig postet av Hege J

Ang det, Syntes også det er litt synd at det ofte blir små paddocker til en og en hest på de store senterene. Ser så kjedelig ut. Forstår jo godt at å slippe en haug hester ute sammen på en liten plass ikke er så lurt (typisk "det er sånn man gjør med skolehestene" :P)

Noe som jeg syntes ofte er bedre sånne steder er hvis to hester (evnt 3)som trives godt sammen får gå ute sammen, på like stor plass som to/tre små enepaddockene hadde tatt. Da får de ihvertfall sosial kontakt med andre hester, som er veldig viktig, hester er jo sosiale dyr. En annen ting som gjør det bedre er hvis de får høy ute i gruspaddocker, som Hege forteller om. Å stå rett opp å ned i en pitteliten paddock uten mat og selskap, må jo være kjempekjedelig. Jeg har ihvertfall veldig gode erfaringer med å ha to og to hester ute sammen i paddock.

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  16:46:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest gjennom alle innleggene,dette er et interessant tema!

Har tidligere hatt varmblods i full trening (vi startet sjelden,treningen var av egen interesse),og jeg må si at det å slippe han sammen med andre hester,la han få mer utegang og beite mesteparten av sommeren, gjorde godt for hesten. Han ble mye mer harmonisk,ble mindre "pusete",ble flinkere til å bevege seg osv..
Han løp og tøffet seg mye i starten,noe som gjorde at han ble sliten. han oppførte seg også noe rart mot de andre hestene. For en hest som hadde levd mesteparten av livet på stall,et par timer i luftegård daglig og kun gått på bane,var dette helt fantastisk. Men etterhvert som han skjønte at dette var noe han skulle få lov til hver dag,roet han seg og begynte å oppføre seg mer som en hest.

Jeg er overbevist om at mange hester,spesielt konkurransehester kunne ha hatt en bedre psyke dersom de hadde fått beitegang, eller ihvertfall stor plass og hestekompiser å gå sammen med. Jeg mener at dersom man har råd til å kjøpe hest til 100-200 000,bør man også ha råd til å la den få gå med andre hester. Dyre hester bør ha like mye krav på et sosialt liv som billighester.

Har selv hatt hesten på et ridesenter en periode,og jeg har aldri hatt så mye dårlig samvittighet som det jeg hadde da. Hesten min var heldig,han fikk gå ute helt fra 9-13. Han hadde ingenting å bedrive tiden med de timene jeg eller kusina mi ikke var der,bortsett fra at han kunne spise innimellom.
De hestene som var mindre heldige (dette er hester som gikk sprang og dressur på høyere nivå),fikk gå ute i frimerkepaddocker 1-2 timer daglig. De fleste ble helt ville når de endelig kom ut,og skadene var et faktum.. Forstå logikken den som kan..

Jeg tror at et stort problem for mange er at en del staller med mye hester oppstallet,ikke har nok uteareal i forhold til antall boksplasser..

Dette ble litt off topic,men jeg tror at alt har en sammenheng.

Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  16:58:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Hmm? veldig slitene trur nok jeg dem ikke blir..*vet jo ikke helt da*
Min står ute å koser seg ute hele døgnet, så står hun inne dagen før stevne;) Står bare ute hele døgnet på sommer`N da;) hehe
Som Ingvild skriver lenger opp, så er ikke hesten hennes mye ute:/ etter min mening om hvor mye hester skal være ute..fra 9 til kl et hmm? d var ikke lenge...Og max en time på grass som ikke var så ofte... Vet at det er sånn på staller men akkurat det der liker jeg ikke! Hestene er jo født til å være ute:D

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/06/2006 :  18:03:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De hestene som var mindre heldige (dette er hester som gikk sprang og dressur på høyere nivå),fikk gå ute i frimerkepaddocker 1-2 timer daglig. De fleste ble helt ville når de endelig kom ut,og skadene var et faktum.. Forstå logikken den som kan..

-Den logikken er vel ikke så vanskelig å forstå..
De står i for små luftegårder og får ikke bevegd seg nok.
Når de da endelig får større plass får de også muligheten til å utfolde seg mer og herjer så mye at de drar på seg sår/skader.
En hest tenker ikke at ;"nå må jeg ikke løpe og herje så mye at jeg skader meg da.."
De følger sine innstinkter og de er ikke alltid like "gjenomtenkte"..

Hadde de hatt store (og mange nok), luftegårder og fått mer tid der enn 1-2 timer pr.dag hadde de med stor sannsynlighet ikke "tatt av" når de kom på et stort område.
Det er helt logisk og gjelder ikke bare hest, men også mange andre firbeinte-som hunder feks.

Redigert av - xxxx den 20/06/2006 18:07:39 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  18:23:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

-Den logikken er vel ikke så vanskelig å forstå..
De står i for små luftegårder og får ikke bevegd seg nok.
Når de da endelig får større plass får de også muligheten til å utfolde seg mer og herjer så mye at de drar på seg sår/skader.
En hest tenker ikke at ;"nå må jeg ikke løpe og herje så mye at jeg skader meg da.."
De følger sine innstinkter og de er ikke alltid like "gjenomtenkte"..

Hadde de hatt store (og mange nok), luftegårder og fått mer tid der enn 1-2 timer pr.dag hadde de med stor sannsynlighet ikke "tatt av" når de kom på et stort område.
Det er helt logisk og gjelder ikke bare hest, men også mange andre firbeinte-som hunder feks.

Opprinnelig postet av In Nancyville

Akkurat det jeg mente.. Logikken i tankegangen hos hesteiere som mangler..
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  20:18:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å, jeg er så enig så enig i Kine/Tassen, in Nancyville og Kristine/Sabrina

Ingvild: MEnte ikke at DU hadde hesten bare for å ri, men at mye av hesteholdet generelt var for mye på menneskets prinsipper, ikke så mye på hestens Sorry for at du misforstod!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:05:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
En interessant debatt det her! Har desverre ikke så mye kunnskap om temaet, men jeg kan jo bare si litt om det jeg har observert hos mine forhester.
Begge hestene står ute fra etter morgenforing til de tas inn om ettermiddagen. Gjennomsnittlig er de ute i 8-10 timer i døgnet. Den ene hesten står alene i paddock, mens den andre står på stort beite i flokk sammen med andre hester (på gress nå om sommeren).
Begge hestene trives meget godt med å være ute, og blir grinete hvis de må stå inne (natrulig nok). Hestene er også flinke til å si fra når "nok er nok", og den ene forhesten min (som står alene) blir urolig og vil inn ved dårlig vær / mørke, eller hvis den blir stående alene.
Den andre hesten, som nå står i flokk, var skikkelig vanskelig å fange inn før. Etter at hun kom på beite og fikk stå ute mye lengre har hun blitt helt forandret. Hun lar seg fange inn og har blitt mer harmonisk. Jeg tror ikke noen av disse hestene ville trivdes med å være mindre ute!
Begge hestene går aktivt i konkurransesammenheng og har aldri merket at økt utegang har gjort noe negativ for prestasjonsnivået dems.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 20/06/2006 :  22:13:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare få skyte inn en kommentar på at hestene blir slitne på beite. Det stemmer det, den første perioden.

Hestene skal orde opp rang i flokken, og dette kan ta noen dager. Hestene blir stressa, og slapper ikke helt av. Beitesesongen må tilvennes den som ethvert bytte av miljø. Selv om hestene kjenner hverandre og treffer hverandre dag ut og dag inn, kanskje det kommer et par på besøk kun for beite også, uansett så må alt få "gå seg til". Og i denne tilvenningsperioden kan hestene bli slitne.

Noen blir fort fete og slappe, andre blir magre av kun gress og trenger kraftfòr/tilleggsfor, andre igjen blir stressa, de har kanskje lav rang og blir jaget rundt, noen blir skadet i konfrontasjoner med de andre hestene, etc, etc.

Enhver kjenner sin hest best, det tror vi selv i alle fall, og ut i fra det så forsøker vi å gjøre det beste. Jeg ser mye dulling, dilling og dalling rundt meg. Hønemødre som så til de grader skal beskytte hestene sine. Men mot hva? Det å være hest?
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:18:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å, jeg er så enig så enig i Kine/Tassen, in Nancyville og Kristine/Sabrina

Ingvild: MEnte ikke at DU hadde hesten bare for å ri, men at mye av hesteholdet generelt var for mye på menneskets prinsipper, ikke så mye på hestens Sorry for at du misforstod!

Opprinnelig postet av Challe_og_Mille

Det går bra det Jeg skjønner hva du mener, men jeg vil gjerne at folk skal være åpne for at det finnes flere typer godt hestehold

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:40:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Enhver kjenner sin hest best, det tror vi selv i alle fall, og ut i fra det så forsøker vi å gjøre det beste. Jeg ser mye dulling, dilling og dalling rundt meg. Hønemødre som så til de grader skal beskytte hestene sine. Men mot hva? Det å være hest?

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Amen!!!!!!!!!!!!!!

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:46:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg heter Ingvild, og jeg er en hønemor. Og jeg trives egentlig med det.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.