hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Konkurransehester på beite
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Konkurransehester på beite
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  13:55:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Litt OT: Jeg synes også altfor mange hester står inne! Kun et par timer ute i en frimerkepaddock synes, ihvertfall ikke jeg, at høres så innmari bra ut.
Da jeg hadde hesten min på stall (ett år siden) sto de ute fra klokka (ca) 9:00 til rundt 18:00. Pluss mosjon. Dette var en liten stall, 4 hester, der tre av dem gikk helt fint sammen, og en av dem måtte gå alene. Men han sto på stor "paddock/luftegård" rett ved siden av de andre. Dere som opplever at hestene deres freaker litt ut når de blir satt ut: det er vel kanskje ikke så rart? Når de står inne mesteparten av dagen, og lader opp batteriet, blir det vel som å sette fyr på en kruttønne! Og siden luftegårdene ofte er ganske små, blir det mindre plass og bevege seg på og dermed også lettere å skade seg? Hm... ^^,
Hadde hestene stått ute mer hadde de ikke trengt å ha så mye energi når de først ble sluppet ut.... Kanskje?

Så til saken da... Siden hesten min ikke er noen konk. hest kan jeg vel ikke si så mye om den saken. Men kan vel si litt hva jeg TROR (og som virker ganske logisk). Det er jo tross alt ett forum hvor alle kan si sine meninger om saker og ting. Ok...

Vi på stallen gjør det slik at hestene står på gressbeite på dagen, også blir de flyttet over til et annet beitet, hvor de også har mulighet til å gå inn, på kvelden til neste morgen. Tror det egentlig er ganske lurt, for jeg innbiller meg at fordøyelsen deres har godt av å "hvile", for hestene her spiser som om de aldri får mat
Som noen skrev tidligere, gidder ikke sjekke hvem *lat*, har nok hestene godt av å stå på beitet som er litt kupuert, sammen med andre hester osv. Tror mange vil oppleve at hesten deres blir tøffere, får mer balanse og muskler og kanskje de kvikner til litt på en annen måte? Jeg vet ikke. Men jeg tror da, hehe...

Eller så håper jeg at alle hester, konkurranse hest eller ikke, får stå litt på sommerbeite!

Haoli <3 Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 02/08/2006 :  20:57:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt min "konkurransehest" (sprang) på sommerbeite (ute på gress døgnet rundt) i 6 uker nå. Noen som kjenner hans tidligere eiere mener at han kanskje bare har stått på sommerbeite 1 eller 2 ganger før, så er litt stolt jeg =] og kom ifra det uten for mange skader. (En altfor nedslitt hov, skrubbsår på pelsen osv.)
Ellers må jeg inrømme at utegangen på stallen ikke er det beste jeg har vært borti. Det er ikke mulighet til utegang om natta. Det er 1 stor gruspaddock og 2 store gresspaddocker, og 7 mindre utenom (noen med grus, noen med jord. (gjørme), plass til 2-3 i hver.) Men når en person skal begynne å sette ut 40 hester hver morgen.. Noen står ikke med andre, og noen skal ha disse og disse teppene på, noen skal ha benbeskyttere på og stå ute så og så lenge.. Det er ikke plass til alle samtidig heller. Derfor har vi hatt en ordning at vi kan sette dem ut selv. Jeg har min ute så mange timer som mulig (det er noen hester som bare får stå i kanskje en time imens en møkker..), men så er det bare 3 hester på stallen han står fint sammen med. Han står som regel med 1 eller 2 av dem.
Det er noen som ikke har hatt dem på sommerbeite i det hele tatt pga. stevner, det er dem som satser litt.
Jeg vet at mange kommer til å reagere med "åh stakkars hester som ikke får stå ute 10 timer i døgnet", men de har det faktisk bra. Det er ingen som løper rundt som gale når dem blir satt ut, de står heller bare og kjeder ved porten etter et par timer. Det er individuelt og en vanesak da, det hadde nok ikke vært gøy for en hest som er vandt til å stå ute om natta. Men hestene her har ikke noe problem med det.

Har heller ikke merket det på formen til hestene, omtrent alle er aktive konkurransehester og mesteparten er i veldig god form. (Noen kunne kanskje trengt å få stå ute litt mer, men men..)
Jeg synes egentlig det er helt greit, for vi gjør jo andre ting med hesten enn å ri/ha ute. Leieturer og slikt er vanlig.=) Hesten får også stå i stallen og være sosial med både hester og mennesker, og selv om noen mener det er mer som porselenshester, så er det mange som elsker å bli dullet med. =]. Men nå som stallen har nye eiere, blir det kanskje en ny ordning på dette.

Men altså, for å slutte av (), det er ikke nok plass/nok ansatte til å ha hestene ute om natta og sånn. (jeez dette ble langt og rotete.)

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  12:05:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Ok, det er nok noe i det du sier, hva hestene er vant til... Hesten min er skadet nå, og må derfor holdes i ro i minst 3 uker. Så da står hun mest på boks og er ute i en liten paddock... Men det virker som om hun trives med det. Når jeg setter henne ut, står hun bare å henger ved porten og vrinsker. Har vel sammenheng med at hun er en veldig sosial hest da... Men når hun står inne kikker hun ut av boksen sin og følger med hva som skjer både inne og ute (står på boks ved inngangen). =) Ps! Står på et ridesenter nå til hun er bra, ikke "hjemme"...
Haoli <3 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.