hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Konkurransehester på beite
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Konkurransehester på beite
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:53:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg heter Ingvild, og jeg er en hønemor. Og jeg trives egentlig med det.

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Hehe, jeg er nok litt hønemor jeg også

Det finnes så mange ulike ideer om hva som er best for hesten, at enige blir vi nok aldri. Og så lenge hesten ikke lider, så har vel ikke det noe å si? De fleste (iallefall her på forumet) vil jo bare det beste for hesten sin.
Dagens "moralpreken"

Hege Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  23:54:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hesten min går med kopper og stryksokker på beitet (står der bare om dagen, under oppsyn), kanskje dette gjør meg til hønemor, men så lenge hesten ikke plages av det, ser jeg ikke problemet...
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  07:32:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min går med kopper og stryksokker på beitet (står der bare om dagen, under oppsyn), kanskje dette gjør meg til hønemor, men så lenge hesten ikke plages av det, ser jeg ikke problemet...

Opprinnelig postet av lino

Dårlig spøk, søs?

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/06/2006 :  08:47:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av lino

Jeg synes, for å være helt ærlig, at ja, det kvalifiserer til tittelen hønemor.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/06/2006 :  09:25:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det må jeg si meg enig i jeg også..Vil kanskje gå skrittet lenger; å kalle det overbeskyttende jeg da..
Men jeg bruker ikke belegg når jeg rir heller, kun hvis skal trene på spesielle øvelser (feks. spin og stop).
Så jeg er nok ikke den rette å "prate med" ang. dette.

Men er terrenget så ulendt at dette virkelig er nødvendig og/eller de andre hestene kranglete hadde jeg nok heller vurdert å sette hesten min på beite et annet sted.
(Er det helt nødvendig feks.pga. feil beinstilling, blir situasjonen annerledes da.)

Ikke ment som personlig kritikk,bare min mening om det var hesten min.

Redigert av - xxxx den 21/06/2006 09:43:13 Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  10:08:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg starter gjevnlig med min hest i travløp. Han står på grønt om dagen, men ikke når det er bløtt. Dette er fordi jeg er redd han skal få et gledes sprell og skli, og da ødelegge seg. En hest typen hadde gjorde nemelig dette. Beinet knakk rett av!!! En grusom opplevelse. Ellers så står han inne om natta og spiser. Han er så vandt til denne rutinen, at når kl er 18 står han å venter ved åpningen å vil inn:) Samme dag som løp står han ikke på grønt, men i grus innhegningen.
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/06/2006 :  10:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg starter gjevnlig med min hest i travløp. Han står på grønt om dagen, men ikke når det er bløtt. Dette er fordi jeg er redd han skal få et gledes sprell og skli, og da ødelegge seg. En hest typen hadde gjorde nemelig dette. Beinet knakk rett av!!! En grusom opplevelse. Ellers så står han inne om natta og spiser. Han er så vandt til denne rutinen, at når kl er 18 står han å venter ved åpningen å vil inn:) Samme dag som løp står han ikke på grønt, men i grus innhegningen.

Opprinnelig postet av Norm Rigel

Hester er vanedyr, og det de er vant til retter de seg etter. De vet jo ikke annet etter hvert
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  14:08:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja, så jeg er den eneste i hele forumet som har mine konkurransehester på beite døgnet rundt?? Huff og huff.. Jeg føler meg plutselig litt slem...

Men de ser bra ut og går bra, så jeg tror jeg fortsetter med det!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!
Redigert av - Liten_Lista den 21/06/2006 14:25:45 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  14:13:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jaja, så jeg er den eneste i hele forumet som har mine konkurransehester på beite døgnet rundt?? Huff og huff.. Jeg føler meg plutselig litt slem...

Selv om de ser bra ut og går bra, så tror jeg fortsetter med det!

Opprinnelig postet av Challe_og_Mille

Nei du er ikkje den einaste. Eg har min ute døgnet rundt også.

Eg hadde ikkje hatt samvittighet til å ha hesten oppstalla over lenger tid på eit sted som er så lite utetid som 4-5 timer for dag. Over kort tid ok den kan gå. Men det er mitt syn. Min hest går ut og inn som den vil heile året. Den blir klipt osv, eg starter treninger og konkurranser gjennom heile året.

Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  15:25:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Merket veldig stor forskjell på min hest under ridning etter at jeg flyttet han fra en rideskole til en liten privatstall. Tidligere stod han ute tre til fire timer i "frimerkepaddock", nå står han ute fra ca kl 08 til halv ni om kvelden når det er fint vær, når det bøtter ned blir han tatt inn i halv fem tiden. Han har også fått mye større plass ute. Fra å være en nervøs og spent hest som tittet og skvatt for alt mulig rart, har jeg nå fått en rolig og harmonisk hest. Nå rir vi også kun på utebane og han har fått mye bedre gangarter, stivhet i krysset er borte, og han har begynt å fungere på stevner. Angrer ikke et sekund på at jeg flyttet han. Trodde han trivdes greit der vi stod tidligere, men merker jo nå at dette ikke er tilfellet. Trenerene mine kjenner nesten ikke hesten igjen lengre.

Men jeg skjønner også de som velger å ha hesten på en rideskole/stort ridesenter, er jo ofte mye bedre fasiliteter. Men med den forskjellen jeg har merket på min hest, kommer han ikke til å bli flyttet annet enn hvis jeg finner en stall med ridehus med tilsvarende utemuligheter, og det må jeg nok lete lenge etter her i området.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  00:35:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg har en konkurranssehest (dv, spranghest) som nå står ute på beite døgnet rundt... Fram til jeg reiste på et par ukers ferie i juni-juli, stod hun dagen lang på beite og spiste gress, men inne om natten. Da jeg dro stod hun altså ute hele døgnet, uten noe ridning, og gjør fremdeles det. Har beg. å mosjonere henne igjen etter "pausen" for å bli klar til neste stevne, og gir derfor kraftfor i tillegg til gresset. Kommer nok til å la henne stå ute døgnet rundt til uti august kan jeg tenke meg...
Resten av året står hun også ute på store beiter helt til jeg tar henne inn om kvelden Så kan vel trygt si dette er en hest som får stå masse ute og leve et naturlig hesteliv i flokk, selv om hun brukes i konk.

Og det fungerer kjempebra Hun trivs veldig bra, og er langt ifra lat og utav form! Rei henne for første gang etter ferien i dag, uten å gitt kraftfor eller noe, og hun sprek og ivrig som aldri før, og ikke minst lykkelig Og hun viser tydelig at hun vil ut igjen på beite, er småurolig i boksen, og fyker i full galopp nedover til flokken sin når jeg slipper henne

Så det at noen mener at hestene blir slitne av å stå på beite og at konk.-hester bør stå på boks mesteparten av døgnet, er nesten trist å høre
Har en her i stallen som bare lar ponnien stå i paddock alene fordi den skal konk., den får heller ikke stå på beite med de andre nå om sommeren, og jeg må innrømme jeg syns litt synd på denne ponnien.

Det å la hesten stå på beite selv om den konkurerrer har aldri skapt noen problemer med stevner/trening osv, med meg og min hest i alle fall Har ikke troen på at hesten presterer bedre om den kun får stå 1 time daglig i paddock, og aldri smake gress (satt litt på spissen)! Syns det er litt egoistisk og overbeskyttende å behandle hesten som den er laget av porselen, bare fordi den er "en dyr konkuransse-hest"... Tror ingen hester har vondt av beitegang

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 15/07/2006 :  09:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror dette med beite og konkurranse avhenger også av hvilken gren en konkurrerer i, hva slags type konkurranse en sikter seg mot.

Maraton/distanseritt er f.eks noe helt annet enn galopp/travløp. I maraton/langdistanse er det utholdenhet som gjelder, i et travløp skal i tillegg den hurtige muskulaturen tas i bruk. For dette trengs overskudd. Jeg som driver med trav kunne aldri latt hesten stått på beite 24/7 i en løpsaktiv periode. Gå på beite om dagen er ok ja, men jeg tror det er noe i det at hesten som brukes eksplosivt trenger hvile og restitusjon. For en hest som skal gå et løp der han løper så fort han kan i 3 min er faktisk mye beiting i forkant energikrevende.

Ikke misforstå- jeg er ikke imot å ha hestene på beite. Har en mulighet for å ha hesten på beite er det sikkert både deilig og motiverende for den. Men hester som skal brukes i konkurranse av eksplosiv art trenger i tillegg hvile og restitusjon for å vinne, noe jeg tror den får best når den står inne på en boks på natten.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 15/07/2006 09:21:29 Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  09:46:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Svalgårds Cheri : jeg blir utrolig glad av å lese sånne innlegg som dine. Synes altfor mange hester står veldig mye inne :( Det er jo ikke rart hester som er ute noen timer bare, tar helt av når de først er ute!!
Hesten min går ut hele døgnet året rundt. Har stor og fin boks som han kan gå inn i når han selv måtte ønske. De gangene han er inne, er når gradstokken går over 20 varmegrader. Da har han en sval og solfri boks å slappe av på. Nå skal det sies at min hest IKKE er noen konkurransehest da :) Men hester er skapt for å røre seg. Og vite at mange hester ikke får løpe fritt på ett stort jorde i full galopp, gjør vondt langt inne i margen!!!
En ting er sikkert, vi driver hestehold på mange måter :)

Beate & Alger Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  17:22:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Det høres ut som om hestn din har det supert, Krogstad
Det er slik et hesteliv skal være...

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  21:39:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, godt å høre at jeg ikke er sjuk i hue, Svalgårds-Cheri. Høres ut som vi har samme innstilling når det gjelder hestehold..

Jeg har hatt litt uflaks nå da, hestene stod på et beite med endel skog, og en dag la jeg merke til at den ene hesten min hadde fått et dypt sår i bringen, ble satt på smertestillende og antibiotika i 10 dager. Da stod dhan på boks om natta og i egen padock på dagen.
Noen dager etter fikk jammen den andre hesten min samme skade, men i "overarmen", samme behandling på henne. *Snøft* Dyrt... Men i morgen er medisineringen over på begge så da bærer det ut på beite igjen (ikke skogsbeite nå da....)

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.