hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kva gjer du om hesten bukkar?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Kva gjer du om hesten bukkar?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  18:57:25  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
Dagmøy bukket litt når ho fekk ny sal og den var litt stiv . men ellers bukker ho nesten alldrig.
det kan hende ho tar eit lite bukkasprang i galoppen,enten for ho vil gallopere fortere,eller av glede .

når hesten bukker driver eg hesten framm med kroppen /beina og har såpass kontakt med hesten sin munn at den ikkje kan ta hode ner.

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  21:13:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Joddahhh...Heller jo på å innri 4 åring. Hoppe. På beite blei leier litt overivrig, og begynnte å jogge med hesten. Etter et svært elegant bukk, ble eg like elegant kastet av. Men vi bare roet hesten ned forsiktig, og satte meg oppå i gjen. dette er jo snakk om en hest som er blitt ridd 1 gang ( i alle fall her) før. men problemet var bare det at hun da forstod kordan å slenge av rytteren, og prøvde senere da minstejenta skulle oppå. (før hun kom seg opp) så på en måte ble det jo joggingen sin feil, selv om hesten var litt små frustrert før. menmen....poenget er vel at så lenge det gjelder unghester (som skal innris, eller nettopp har blitt) så er det, synst eg, vanskelig å gi straff, for samtidig som man skal vise at det ikkje er noe farlig med rytter på, så skal man vise at dette ikkje er lovt.
Menmen...

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  21:47:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvis hesten bukker så setter jeg inn alt på å finne ut hvorfor.
Bukking er tungt for hesten, derfor vil jeg gjerne vite hva hesten prøver å fortelle meg med den tunge jobben den gjør for å vise meg så sterke signaler..

Ubehagelig utstyr, fysisk problem eller angst/redsel kan få hesten til å gjøre dette.
Derfor ville jeg gjort alt jeg kunne for å være sikker på at det ER ulydighet og ikke noe annet før jeg korrigerte det.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Wintherpijah

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  20:31:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde tidligere en rideskolehest på fôr. Når jeg rir han på tur sammen med andre hester blir han veldig fort avhengig. Om jeg da(når vi galopperer) prøver å bremse han for å få litt bedre avstand bukker han ofte. Jeg ser ikke på dette som et problem, men forstår at enkelte synes dette er ekkelt. Når han gjør det setter jeg meg godt ned i salen og fortsetter å bremse han. Han pleier som regel å gi seg når han skjønner alvoret.
Jeg mener det kommer veldig ann på situasjonen. Har erfart med de hestene jeg har ridd at man bare bør fortsette med det man holdt på med, og overse bukkingen. Dette gjelder selvfølgelig når hesten bukker for å slippe unna/være frekk. Om hesten har vondt blir det selvfølgelig anderledes.
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  20:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier og fortsette og ri fram og dra opp hode til hesten...

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  21:32:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg finner ut hva som er grunnen til at den bukker. Bukker den fordid en er glad, oppspilt? Eller er det fordi den er redd, sint? Eller har den vondt? Er det en unghest bukker den kanskje fordi den er frustrert og ikke forstår. Jeg sjekker utstyr, hestens helse osv.

Om det bare er gledesbukk prøver jeg å drive den frem og korte inn tøylene noe. Da pleier den å gi seg.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  11:03:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis hesten bukker så setter jeg inn alt på å finne ut hvorfor.
Bukking er tungt for hesten, derfor vil jeg gjerne vite hva hesten prøver å fortelle meg med den tunge jobben den gjør for å vise meg så sterke signaler..

Ubehagelig utstyr, fysisk problem eller angst/redsel kan få hesten til å gjøre dette.
Derfor ville jeg gjort alt jeg kunne for å være sikker på at det ER ulydighet og ikke noe annet før jeg korrigerte det.

Mvh Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Helt enig med Line

Therese
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  17:59:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Sint er noe jeg aldri blir, men jeg skulle nok ønske at jeg greide å bli det inne i mellom. Ponnien min pleide å bukke hver gang jeg fattet gallopp med han. Alle fysiske plager er sjekket og utelukket, salen passer helt, så vi har kommet ned til at det faktisk er en uvane han har for å slippe å jobbe. Etter en uke på rideleir nå i sommer fikk jeg hjelp av en veldig god berider til å ri han godt igjennom. Som forventet kom bukkene da han fattet gallopp, men berideren satt som klistret i salen og fortsatte og jobbe videre med ponnien. Han fikk ikke fri av den grunn. Etter en uke på denne rideleiren går han nå som en engel også med meg i salen, både i skritt, trav og gallopp. Vi læret oss to-punkts-sits som gjorde det mye lettere å takle bukkenen hans når de kom, enn hva det elllers ville vært i western sits. Til vanlig rir vi western hjemme og denne rideleiren var mer fokusert på feltritt. Resepten på hvordan ponnien min ble kurrert for bukking var: kort opp tøyler og ri i topunkts sits, driv frem og få opp hodet når bukkene kommer. Avled med mye volter og vendinger slik at hesten må konsentrere seg på noe annet enn å protestere. Selvfølgelig utelukk alle fysiske årsaker før du presser ponnien/hesten gjennom protestene deres. Jeg tenker alltid ulydighet som siste årsak, endog det selvfølgelig kan være grunnen.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  11:16:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Don bukker så og si aldri av faenskap eller smerte, men han tar ofte gledesbukk på stevne og i sprangen. Hvis jeg gir ham et rapp med pisken i sprangen når han ikke hører på sjenklene mine, får jeg ofte et kjempebukk til svar, som i "Jeg kan faen meg gå frem!". Så lenge det ikke er spesielt ofte, og kun av glede, bryr jeg meg ikke spesielt mye med det. Men dette kommer helt ann på situasjonen.

Man må først finne årsaken til bukkingen før man kan gjøre noe med det, syns nå jeg. En hest som bukker av smerte, hjelper det f.eks. ikke å ri frem.

Gå til toppen av siden

LaraCroft
» VIP

Skrevet - 11/07/2006 :  11:46:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg spiller det ingen rolle om hesten bukker fordi den er glad eller fordi det tøys eller fordi hesten er vrang. Bukkesprang skal ikke forekomme(forutsett at du har ustyr som passer og at hesten ikke har vondt noe sted). En hest som har noe å tenke på vil ikke ha tid til å komme på meg slikt tull... En annen ting, en hest som er bøyd vil aldri kunne bukke. Ri på volte, ri sikksakk, legg bommer på veien, ri rundt koner, ri sjenkelvikninger, gjør hva som helst bare ikke la hesten få sjansen til å bukke. (Hesten er sterke enn deg og den er større enn deg, men husk; at du er smartere enn hesten) Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  18:20:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Min forrige hest bukket alltid når jeg skulle lære henne å fatte gallopp. Hva skjedde? Jo... Hun ble rett og slett forvirret. Signalene som ble sendt fra mine sjenkler til hjernen hennes "kolliderte". Det var rett og slett en reaksjon på en sjenkel foran og en sjenkel bak på den andre siden.

Hva gjorde jeg: Jeg lærte henne å galloppere på sits. Når hun bukket, Latet som ingen ting hadde skjedd, og bare fortsatte som ingen ting. Hvorfor skal bli sinna og straffe henne når hun bare ikke skjønte hva jeg ville ha henne til? Jeg tenker heller: Godt forsøk jenta mi, prøv en gang til. Når hun greide det, økte jeg bare presset til det gav seg.

Nå var jo poenget med dette temaet hva jeg gjør når hun bukker.
Jeg fant ut hva som var problemet, og gjorde noe med det. Enkelt og greit. Vær tålmodig.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  21:34:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
For å svare på spørsmålet: Ler, ler og ler enda mer.
Daytona har det med å bukke hver gang jeg fatter høyregallopp, og da ler jeg bare fram til hun ikke slutter. Da får hun et rapp med pisken.
Men om hun bukker sånn VIRKELIG ler jeg ikke lengre. Havna i bakken en gang hun ble skremt av en hund. Frossen åker uten snø var min fine myke landing, au... Var stiv en uke etterpå

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

aspøylisa

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  22:30:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaspøylisa  Svar med kopi av melding
Min fjording var og sånn at hu bukka før... Og eg såg på utstyr og ingen ting var galt eller klemde! så det var bare tull! (dette var bare i galoppen) Når hu syns hu hadde galopert nåkk prøvde hu å stoppa...Eg dreiv fram og hvis hu bukka bare dreiv eg fram...Nå e hu blitt møje bere! Det hjalp for meg hjallefall!
ta en kikk på min vip...! Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 19/07/2006 :  16:39:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Maxi bukker kun av og til når vi galopperer på store områder og lignende, da blir hun veldig gira, og når jeg irriterer for mye med sjenklene.

Når vi galopperer på store områder, så kan det bli ett problem. Men jeg overser det bare, og driver henne frem som vanlig. Jeg har en erfaring med at å straffe hesten når den bukke, bare bringer frem flere bukk. Men ved å overse det, så får hesten ingen oppmerksomhet, å da slutter hvertfall Maxi.

Når vi rir på bane, så hender det hun bukker, men da er det min feil. Hun gir bare beskjed om at jeg skal slutte å gi sjenkel hele tiden, for jeg har en tendens til å gjøre det innimellom, og da er det bra å ha en "lærer"=)

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  21:36:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Når jeg rir på ridebanen og hesten begynner å tulle (f.eks bukke) så bruker jeg å ri henne på en volte i trav, få henne til å konstentrere seg sikkelig å få henne til å gå perfekt på tøylen og kansje ta en liten rolig galopp, og når jeg da begynner å ri på sporet er hun ferdig med tulle sitt og er fantastisk! For hvis hesten min først begynner å tulle så klarer den ikke å legge det fra seg så da må den bort fra det den holder på med og gå i volter og etter på kan jeg prøve det jeg holdt på med igjen
(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.