hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Står ikke rolig...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Står ikke rolig...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

essa
» VIP

Skrevet - 27/08/2006 :  22:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har et problem med hesten min... han står ikke rolig når jeg skal på! Utrolig irriterende! Iallefall når han er 1.70 høy... Han er kjempe snill med alt annet, men med en gang jeg setter foten min i stigbøylen, begynner han å gå! Noen tips? Har prøvd mye rart, men ikke funnet noe som fungerer enda...

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  23:11:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Punkt 1 er å være konsekvent med den metoden du prøver ut:)

Min hest sto heller ikke i ro da jeg fikk henne, måtte alltid ha hjelp til å holde henne. Men hver gang jeg skulle ordne stigbøyler, stramme sal og gå opp, rygget jeg henne noen steg og roste når hun sto i ro. Poenget med denne metoden (og også om en sender hesten rundt seg) er at å ikke stå i ro fører til "ubehag". Dette arbeidet (uansett metode) krever masse tolmodighet, god timing og ros! Resultatet trenger gjerne ikke kommer før en god tid etter at du har begynt!

Hege Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  00:15:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
En metode som ofte funker er å stille hesten innmot en vegg mens du stiger på. Jeg hadde en hest på helfòr som jeg hadde det samme problemet med. Men der viste det seg resultater med bare å snakke strengt. Man må være streng, rett og slett. Hestene hører ikke på oss om vi snakker litt småsint å sier "Nei, lille venn, slutt opp". Dere skjønner nok hva jeg mener. Kjefting fra oss som ikke oppfattes som kjefting. Man må være bestemt og vise tydelig hva man vil. Der lå problemet hos denne hesten, pleide ikke få tydelig beskjed.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/08/2006 :  01:02:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flytt han tilbake. Korriger hver gang han går noen steg, flytt han like mange steg tilbake. Hesten skal altså hele tiden bli flyttet tilbake til utgangspunket. Her gjelder det å være konsekvent og ikke minst tolmodig Men det funker.

Problemet er at han tror at han skal gå, og han har ikke skjønt at han må vente på deg. Trening, ros, og tolmodighet fikser som regel slike problemer greit. Vær også obs på de signaler du gir ehsten. At du ikke gir signaler som kan oppfattes av ehsten som at han skal gå frem. Og når du sitter i salen, ikke la han gå avgårde på eget iniativ. Han skal stå rolig og vente på beskjed fra deg, det er viktig!
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 28/08/2006 :  09:11:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
HAr du prøvd å stå på noe når du går opp? Kan være det hjelper. Han vil jo ikke stå rolig de første gangene dere prøver, men få noen til og hjelpe deg og holde han på plass. Kan være han synes det er ubehagelig at du stiger opp fra bakken.

Så kan det være lurt og øve på tur også. Hoppe av, gå litt så opp igjen.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  09:32:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Metoden som funka på Ikaros var å la han velge mellom å stå rolig eller å rundt og rundt. Han var veldig vanskelig å komme seg opp på hvis jeg var ute på tur, og bare gikk unna og styra på.
Man trenger: * God tålmodighet
* God tid
* Egnet sted der man ikke er i veien eller ødelegger noe.

Still hesten opp og gjør deg klar til å stige opp. Det skal ikke være nødvendig å tviholde hesten i tøylene, den skal stå frivillig. Så snart den rører på seg så avslutt oppstigingen og jag den en runde rundt deg. "ok lille venn, er det å bevege deg du vil, så versågod! Men jeg bestemmer at den bevegelsen skal være å gå rundt og rundt!" Prøv igjen. Man trenger ikke ta så store steg om gangen. I starten trenger man ikke kreve mer enn at han står rolig mens man stikker foten i stigbøylen. Ros hesten, og la den forstå at det er nettopp å stå i ro du mener med "maset" ditt Det er ikke alltid like selvsagt for en hest at det er akkurat det vi mener når vi i frustrasjon bli sinte og brøler "STÅÅÅ!"
Legg litt vekt i stigbøylen, og gi enten ros eller send han en runde hvis han går(å flytte på beina for å balansere seg må være lov). Det kan ta tid dette, og føre til svimmlehet hvis man må jage hesten mange runder før det går opp for han at det er bedre å stå i ro, men denne metoden virker
Gå til toppen av siden

Galie

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  14:52:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
Gå inn på http://www.ellenofstad.com/artikler/artikler.htm

Ta deg tid til å sette deg inn i alle grunnprinsippene hennes , så vil du få kjempebra forklaring på hvordan du kan lære hesten din til å stå rolig=)

www.gallemann.piczo.com Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 28/08/2006 :  15:16:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Jeg vender hodet til hesten helt rundt, inntil på den siden jeg skal på. Hvis han da begynner å gå, går han bare i en liten ring og stopper. Da har du iallefall muligheten til enten å hoppe opp eller ned dersom han går. Gjør det alltid, så hesten står alltid i ro!
Let freedom ride... Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  15:05:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Herkula ville heller ikke stå i ro, før.
Vena også var slik.

fikk masse tips.

prøvde, og d hjalp.

tips 1)

sett foten i stigbøylen, når hesten går, trekker du tøylen til deg, til den stopper, når den stopper, gi tøylen ut igjen. Med en gang!
gjør dette noen ganger, da du kommer så langt at du kan gå på hesten, og den står rolig. roser du hesten, så går du av igjen. gjør dette noen ganger, da er problemet løst=)

(dette tipset knerta Vena (og de fleste hester), men ikke Herkula. hun bare rygga=( )

tips 2)
(Herkula-knepet)

kan du å 'vrenge' hode på hesten? (kalles dette også nødstopp(??))
at hesten står med hodet vridd til en side, uten å flytte seg.
hesten blir da mere konsentrert på deg.
husk; når du kommer så langt at du kan gå på hesten, og den står rolig. roser du den, så går du av igjen. gjør dette noen ganger, da bør dette problemet være løst=)

virket på Herkula ivertfall, bare pass på at du holder hode dær, slik at hun ikke kan flytte på seg.

tips 1 er litt enklere enn 2, synes jeg.. eller var det bare hesten som var vanskligere enn jeg trodde?

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 05/09/2006 :  21:18:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
en tidligere hest jeg hadde stod ikke i ro ved påstigning fordi han forsøkte å fortelle meg noe, han følte ubehag ved ridning!
Hvis man er 100 % sikker på at det ikke er tilfelle, så gjør som irriducubilli sier; rygg hesten tilbake et par steg, ta den så frem et par steg. Det gir gode resultater hvis man er konsekvent og rolig.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  21:50:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Mange gode forslag her..
Men det kan være at hesten din føler ubehag når du stiger opp og derfor går framover for å komme vekk fra ubehaget..
Tenkt på hordan du går på og hvilken reaksjon hesten gir..
Står den stille hvis du har noe å stå på eller får hjelp til å komme opp?
Har en hest selv som synes det er skikkelig ekkelt at jeg setter meg opp i salen.. og det gjelder uansett hva jeg gjør.
Men han står hvertfall stille nå, mye fordi jeg er myk når jeg stiger opp. Setter ikke tåen inn i hesten eller slenger beinet raskt over, setter meg lett ned i setet..

Bare noe å tenke på..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.