hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips til hester som sparker i boksveggen...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Tips til hester som sparker i boksveggen...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

ked

Skrevet - 06/07/2006 :  20:38:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først litt innføring i problemet.

Kjøpte meg ny hest i mars. En 4 åring. Har litt etter hvert vist seg at han sparker i boksveggen om natta. Ikke så mye under foring, men fikk etterhvert hevelser på begge hasene. Ettersom han står på nok dekke, og rimlig mye ute, var det ikke der problemet kunne ligge. Flere mente nok at det kom av sparking i veggene. Da problemet ble så alvorlig at han ble halt, satte jeg han ut på gress... dessverre viste det seg at han ikke tåler/liker de norske fluene, mygg, klegg mm. Så måtte ta han inn etter ganske kort tid... Men da kom jo sprke problemet tilbake. Han er en veldig rolig hest, men liker ikke å være alene. Sjekka litt rundt og kom over noe som kalles sparke ringer eller massasje ringer fra Monty Roberts. Disse har jeg ikke sett er til å kjøpe noe sted. Snakka litt med smeden min, og vi ble enige om at dette var noe som kansje kunne være verd å prøve... så mange andre alternativer er det jo heller ikke... Ringene lages av rund jern og smis som en hestesko i formen. ringene skal ligge nede på kronranden, og virker på den måten at når hesten sparker vil ringen løfte seg opp, og når sparket "stopper" helt ytterst vil ringen "smelle" ned på kronranden, og da vil hesten merke det som om når vi sparker tåa inn i feks et stol ben... dvs veldig vondt. Hesten vil da ikke prøve dette igjen...

OG JEG TROR DET VIRKER!!!

Smeden min laget to stk i dag som jeg har satt på for natta... Da jeg kom inn med litt høy til han, sparket han litt bestemt bare ned i flisa, og dere skulle sett det uttrykket på han. Løfta beinet rett opp igjen og sa liksom au med hele kroppen, før han så satte benet rolig ned igjen... Det ble ingen flere tramp akkurat der og da...

Blir gøy å se om det virkelig hjelper, for det hadde jo vært kjempe greit...

I tillegg skal også disse ringene massere kronranden, noe som stimulerer blodsirkulasjonen og flere akkupunktur punkter som skal være bra for hov kvaliteten og blodsirkulasjonen også...

Er det noen her som har hørt om sånne sparke/massasje ringer noe sted?
Noen som har prøvd det?

jameho

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  10:19:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette var nytt for meg. Hvor lenge skal han gå med de da? Hvordan fungerer de under trening? Får du trent den tiden han bruker disse? Fungerer det så han slipper hevelsene er det jo bra, bare han ikke blir redd for å røre på seg fordi det gjør vondt når han går/løper?
Vet du hvorfor han er så urolig på boks da? Er han vant med å stå inne, eller har han kanskje gått på utegang? Har han nok høy når han står der? Er det god plass til han? Hva menes med "rimelig mye ute?
Masse spørsmål, men dette ble jeg nysgjerrig på. Alltid spennende å lære noe nytt. :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  13:44:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Går utifra at disse massage/sparke ringene kun er på om natten når hesten står inne?
Isåfall høres det jo ut som noe som kan virke, slik at hesten slutter og skade seg selv slik den ellers gjør. For tror ikke virkningen av denne ringen kan være noe skadelig.
Og om det merkes for hesten slik det gjør for oss når vi sparker i noe, vil den vell mest sannsynlig slutte og sparke slik i veggen, da det vil merkes som ubehagelig for den.

Vært borti at folk bruker KJETTING rundt foten mot det samme problemet, med "sleng på". Altså at det er kjetting rundt og en bitte med kjetting som henger på. Dette synes jeg er forkastelig. Ikke bare vil kjettingen piske/slå, men hva om broddene setter seg fast i løkka få kjettingen om natten? *grøss*

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Wintherpijah

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  17:16:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg leste også om disse ringene i Monty Roberts' bok og de skal vist virke veldig bra. Har også blitt anbefalt for hester med veldig tørre/sprukne høver.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:52:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
På hvilken måte kan de hjelpe tørre/sprukne hover? Noe med massagen å gjøre?
Ble nyskjerrig nå :)

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  20:08:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
kan vi få se bilde??
*nyskjerrige*

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 07/07/2006 :  20:40:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal se om jeg får tatt noen bilder på mandag, har heste fri i helga...

De er bare på om natta ja, og det er massasjen som hjelper for tørre sprukne høver mm. dette pga at de hjelper med å øke blodsirkulasjonen i hoven + at det er mange trigger punkter rundt kronranden...

Hesten min står ute ca 6 timer hver dag sammen med en annen hest på samme alder + at jeg rir han ol daglig. Siden han er ung, har han stort sett grov for hele dagen. (de fores 4 ganger daglig) Nå står han med høynett hele døgnet... Ellers har han vindusboks, og har byttet ut naboen for å se om det hjalp, men det hadde ingen effekt... har også prøvd å sette han i hingsteboks.. Frem til han var tre år tror jeg nok han stod på utegang, løsdrift hvertfall store deler av året hos avler.

Det som var litt morsomt i dag var at han var mer fremover og våken, vet ikke om det nødvendigvis har noe med disse ringene å gjøre, men hvis han har brukt mye energi på å "herje" rundt i boksen er det ikke rart om han fikk litt mer til overs. Ellers har han også ligget nede i natt, så jeg tror dette er bedre enn alternativene...

Men de som tok han ut til morraen kunne ikke forstå hvorfor han gikk så rart, selv om jeg flere ganger+ skrevet på boksen, at de måtte av før han kom ut... Skal som sagt prøve å huske å ta bilder av de både på hesten og alene og legge de ut på vip'en min...
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  21:26:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Intressangt :)
Du får holde oss oppdatert om fremgangen med han :)

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/07/2006 :  14:16:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har jeg aldri hørt om, men det virket jo veldig effektivt og ikke minst interessant. Ellers så kan man jo mikse og trikse litt selv med enkle grep, som f eks å henge opp gummimatter på veggene. Det får nok ikke hesten til å stoppe med sparkingen, for den får ingen smerter av å sparke i gummimatter. Men det demper for lagene og hesten vil ikke skade bena sine. Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  14:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så må jeg komme med noen kristiske spørsmål.
Nå har jeg ingen erfaring med metodene du nå bruker,men er det ikke mulig å få tatt problemet ved roten? Legge opp oppstallingen slik at han ikke lenger har noen grunn til å sparke? Det er jo som regel en grunn til at de sparker..

Synes at det er så mye symptombehandling av hester,om det så gjelder atferd,hovproblemer osv..

Redigert av - Kine og Tassen den 10/07/2006 14:30:55 Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 10/07/2006 :  16:39:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg skrev i et tidligere innlegg, gjør jeg virkelig så godt jeg kan for at han skal stimuleres, og aktiviseres. Han er ikke no hest som vil tåle no særlig utegang ol. I tillegg er jeg avhengig å ha hesten stående et sted med de fasiliteter som er på Epona pga personlige årsaker.

Har nå tatt bilder, men sliter litt med å få lagt de inn her. Enn så lenge er de å se i galleriet på vip'en min...

De i stallen har ikke lagt noe merke til sparking i helga, og han har heller ikke fått hevelser på hasen...
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 10/07/2006 :  18:06:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at han sparker er jo helt klart at han ikke vil være inne.
Det er litt lett å glemme det og finne på masse knep. Første ting er jo å sørge for mest mulig tid ute og se på sikt om det kan bedres. Selv om ringer rundt høvene kan hjelpe en stund må du jo ikke glemme at du har en hest som - hvis han kunne velge - helst vil være ute.
Det er jo ikke alltid vi kan ta hensyn til hva hesten vil, vi har jo hesten for å kunne bruke den etter vårt eget ønske. Samtidig ville jeg husket på dette i årene som kommer og lurt på om alle uvaner og problemer han kanskje får kan stamme fra det faktum at hesten helst ikke vil stå på boks. Disse ringene kan jo hjelpe problemet du har nå, men hvis han senere blir sur, stressa, fyller i bena, vever, sluker luft, ikke har matlyst, er aggressiv mot andre hester, ukonsentrert under trening osv - så ville jeg husket på at han står inne mer enn 12 timer i døgnet og kjeder seg. Frustrasjonen vil komme til syne på en eller annen måte.
Du kan jo håpe at frustrasjonen hans vil komme til syne på måter som ikke skader han fysisk eller fører til ulemper for deg på noen måte. Da er det lettere for deg å glemme den. Men den er der allikevel.
På sikt bør målet være å endre oppstalling. Alt annet demper symptomer men ikke årsak og er bare løsninger på kort sikt.
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 10/07/2006 :  18:43:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes kansje innlegget ditt frkelin er litt krast.

Da er det litt merkelig at han misstrivdes på beite... mistet glansen og trivselsflekkene han hadde og gikk ned i vekk.
Du har verken sett hesten, eller vet hvor stort problemet er. Er ikke sånn at han står å sparker hele dagen, ikke en gang under alle foringene, vet bare at han får svamphas over natta, og etter ei uke ble han da halt pga dette.

Å hentyde til at hesten vil få flere uvaner (eller steriotyper som det heter) hvis han fortsettes å holdes på samme måte er litt grovt uten å ha hatt kontakt med hesten...
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 11/07/2006 :  18:35:09  Vis profil  Svar med kopi av melding

Her er bildene av sparkeringene.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 11/07/2006 :  19:50:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke de så særlig trivelige ut, men det hørtes jo ut som om de gjorde jobben sin. Jeg skal være forsiktig med hva jeg sier for jeg vil ikke bli oppfattet som krass av trådstarter, men man er vel ikke kvitt et problem selv om man putter på slike? Hesten har fortsatt den samme grunnen til å sparke i veggen, hva nå det måtte komme av?

Hvordan er det med disse på om natten når hesten legger seg ned? Er de ikke i veien og er ukomfortable?

Redigert av - nn den 11/07/2006 19:51:11 Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 12/07/2006 :  16:43:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten ligger nede som vanlig og er laget slik at de ikke kan sjenere han mye.

Grunnen til at akkurat han sparker i boksen har vi nå funndert litt på, og kom frem til at da han stod i en tidligere boks var det enten noen vannrør ol. som gikk under boksen som gjorde hestene urolige. Hadde flere hester som var inne og sto der, og alle ble veldig urolige og "stampet" med beina. Tror kansje det kom av det, og så tok han det dessverre med seg videre som det vane dyret hesten er... Håper at ringene skal bryte den dårlige vanen og få det tilbake til det normale igjen. Merker ingen forandring i humøret til hesten, han er som alltid kosete og gla for oppmerksomhet. Prøver heller ikke på noe tull når ringene settes på etter trening ol....

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.