hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vi har et problem!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 vi har et problem!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  20:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

I stallen vår får vi snart tilbake en hest som biter. hun har vel egentlig bitt alle i stallen, utenom meh siden jeg alrdi setter meg i en slik posisjon med henne.

Vi har funnet ut at hun har noe galt med magen (husker ikke hva)
men når hun kommer tilbake vet vi ikke hvordan vi skal håndtere henne :(

inegn tør å fore henne, sleppe henne inn/ut eller å ta på/av henne dekken osv. alle er redd henne!

eieren er jo bare 15 år og har aldri hatt hest før................... men men
vi ser heletiden at hun burde sende henne en plass for de kan hjelpe henne uten nytte.

hvordan vil dere mene vi burde gjøre for å gjøre det lettest mulig for henne og oss andre??? trenger råd! eieren har heller ikke mye peiling på horsemanship, hun ser på det som tull. jaja, sider jeg bare da!!!!!
hehe

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  20:16:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem er det som fòrer, ordner dekken og utslipp da?
Er eieren selv redd denne hesten, biter den henne?
Om hesten er syk evt. har smerter kan dette være en grunn til at hun biter.
Hester med slik atferd forsøker å fortelle en noe og det er vår oppgave å finne ut hva.
Har det forresten vært veterinær hos hesten og behandlet den?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  20:33:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun må jo ha vært til vertrinær for at vi skal kunne fastslå at hun er syk da men.....

Det er eieren som ordner alt det nå, og hun bitter henne også ja. ofte.....
vi vet at hun biter fordi hun er syk, jeg innbiler meg jo at hun er blitt behandlet siden hun har vært hos vetrinæren.. men fikk bare just høre at vi skulle få henne tilbake. friket litt ut da siden hesten hennes alltid skader min :(

men syns det blir galt å ''slå'' henne når hun egentlig bare prøver å beskytte seg selv. men det gir heller ikke noen effekt å prøve å være på hennes side. :( vi vet liksom ikke helt hvordan vi skal behandle henne når hun biter oss, noe som definitivt kommer til å skje.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  22:33:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om jeg forsto deg rett men er det slik at denne hesten blir slått?
Om hun ikke har fått behandling av veterinær og hun konstant går rundt med smerter/ ubehag ville jeg i det minste gjort noe med dette aller først.
En syk hest er som regel ikke en blid hest.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  23:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi har funnet ut at hun har noe galt med magen (husker ikke hva)

hvordan fant dere ut det?

ja, jeg syns det blir veldig galt å slå henne, spesielt når du selv sier at hun biter fordi hun er syk.
få en veterinær til å se på henne og fine ut om hun har vondt noe sted/er syk.
hesten må være frisk før dere kan forvente at hun skal slutte å bite.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  09:49:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når eier er så ung som 15 år,er det eiers foreldre/foresatte og ansvarlig for stallen dere må snakke med.
Så vidt jeg forstår dreier problemet seg her om at dere andre ikke tør håndtere hesten,da er det dette dere må si ifra til stalleier/stallansvarlig og eierens foreldre om.

Uavhengig av grunnen til at hesten biter,om dere ikke er pålagt å løse problemet og slik virker det ikke på det du skriver.
Er hesten syk,får det da være noe eier/foreldre må ta tak i.

"Vi tør ikke håndtere denne hesten,så det må finnes en annen løsning på foring/utslipp o.l." enkelt og greit.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  19:17:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror enkelte har misforstått her :S

vi har allerede funnet ut athun er syk pga oppførselen hennes.( snur seg ofte mot magen, biter, vil ikke gå på den ene sjenkelen osv)
Så det har allerede vært en vetrinær der!

det er ikke vi andre som slår henne, men eieren hennes hadde blitt så sur på henne siden hun beit henne og slo henne med møkkegreipa!!! stakkars!
vi(som også er satllansvarlige) har sagt alt dette til foreldrene hennes uten lykke. foreslått at hun burde sende henne til en plass hvor de kan hjelpe henne.

Jeg syns det blir litt mitt proble også siden hver gang jeg forer må jeg gi for til henne og hver gang jeg skal slippe inn/ut nå jeg gjøre dette med henne. derfor vil jeg gjerne ha noen tips på hvordan jeg kan gjøre dette best mulig for henne. jeg vil ikke slå henne eller noe sånn, men hvis hun biter må hun jo bli straffet siden det er galt.

men hun biter ikke bare når hun er redd, en gang sto vetrinæren på andre siden av jordet og hesten kom bort( av egen vilje vel og merke, full mulighet til å flykte) og fløy på vetrinæren helt uten grunn. vetrinæren bevegde seg ikke en gang, ingen trusel i det heletatt..

syns hele saken er merkelig da men. er det noen som har noen tips til meg?? hun kommer imorgen :(
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  21:20:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ikke misforstått, men mente du burde få veterinær til å se på henne igjen og være HELT SIKKER på at hesten ikke har noe vondt.
hvordan syk er hun?
Kopi av melding:

vi har allerede funnet ut athun er syk pga oppførselen hennes.( snur seg ofte mot magen, biter, vil ikke gå på den ene sjenkelen osv)
Så det har allerede vært en vetrinær der!

skjønner ikke helt dette jeg...har veterinæren behandlet henne da?
hva sa veterinæren da han var der?
hvis hesten er syk og har vondt så syns jeg ikke den kan belastes for å være litt sur og grinete.

Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  22:51:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo akkurat det. jeg vet selv at hun ikke gjør slike ting for å være grinete, men fordi hun er redd og har det vondt.
Jeg har selv ikke pratet med vetrinæren siden det er ikke min hest!
Har egentlig ikke snakket med eieren så mye siden vi fikk just vite at hun skulle komme i morgen. det er gått 2 dager. Det som jeg har ment tidligere er at hun må jo ha blitt behandlet eller blir behandlet siden vetrinæren lot henne ''gå''. hvis hun hadde vært syk hadde han jo ikke latt henne vandre rundt for å ha det vondt..........

Hvis det så må vest-agder få seg nye vetrinærer!

Men det er ingen grunn til å sende inn vetrinæren inn en gang til for å si akkurat det samme.... det er bare akkurat jeg som ikke husker hva som feilte henne utenom at det var noe med magen og tarmene... men eieren vet det. det er jo det som er viktig. så lenge hun er syk, så er hun syk. det er jo ikke akkurat som at jeg kan skade henne på noen måte siden jeg ikke er i en slik kontakt med henne. er du med nå? hehe... trøtt, så det er vel en god del skrivefeil og mangel på mellomrom
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  01:02:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kolikk?? Min eneste teori...
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  09:05:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kolikk?? Min eneste teori...

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

må være kronisk kolikk da. eller langtidskolikk?

Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  09:23:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var ikke kolikk. det husker jeg. husker bare ikke akkurat hva det hette. er jo så mange rare navn på sykdommene, greier ikke følge med på alt. hehe.. snakket med mora til eieren i dag og hun hadde fått behandlig, det var derfor hun var reist bort og er kommet tilbake nå.

vi får henne i dag, glad jeg skal flytte hesten min snart! gruere meg bare til den dagen det kommer en liten unge inn til henne og hun biter ihjel ungen. hun er forresten veldig sinna hvis man kommer inn i boksen hennes.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  10:39:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Huff, det høres ikke kjekt ut i det heletatt dette... Forstår godt deres redsel overfor denne hesten..
Men det som slår meg når jeg leser hestens væremåte er om hesten virkelig har det bra? Jeg mener altså med seg selv, eller om den har såpass store smerter at den lir på noen måte?.. Jeg vet at en veterinær ikke burde "sluppet" den om det var fare for dette, men kan den det likevel?
Burde den evnt. fått smertestillende?
Syntes det er rart at dere bare skal godta denne oppførselen. For hedsten viser jo tydeligt da at den ikke har det bra...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  14:55:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
men bente 71, er det egentlig så mye VI kan gjøre egentlig. vi harprøvd å fått eieren til å inne at hesten ikke er frisk i et halvt år nå og just nå ble hun sendt opp til unndersøkelse/behandling. men så er det ikke vårt ansvar med hesten(selv om at jeg får dårlig samvittighet)
vi kan jo ikke bestemme hva de skal gjøre. men nå er hun jo blitt behandlet etter det jeg har fått med meg, men burde vi bare la henne være i fred? slik at hun ikke har mulighet til å bite oss, selv om at det blir vanskelig. skal ut i stallen nå for å fore dem :S gruer meg! :S vil jo ikke bli drept liksom.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  18:25:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg skrev ikke det for og angripe deg da Men etter som du skriver og forteller og spør, så var det det jeg satt igjen med.. En del spørsmål.. Jeg mener ikke at du har alle svarene og at det er du som skal ha noen form for ansvar for dette.
Jeg forstår godt at du ikke vil ha noe ansvar, og jeg forstår meget godt at dere er redde denne hesten (det hadde så absolutt jeg også vært!). Men hva annet kan dere da gjøre enn og gi beskjed til eier om at han/hun får komme og gjøre alt selv med hesten?
Så lenge eier velger og beholde en hest som er såpass uberegnelig, syntes jeg hvertfall at det blir for mye forlangt og legge noe ansvar over på andre i stallen.

Om hesten skader noen andre er det jo likevel eier (eller i dette tilfellet foreldrenes) ansvar. Vet de det?

Min mening er hvertfall at dere bør si fra at dere ikke vil ha noe med hesten og gjøre, og så får de ta seg av hesten sin selv. Siden den er såpass uberegnelig og sint.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  09:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
bente 71: eieren og foreldrene vet det. men de som styrer med stallen er nære slekninger av eieren og vil derfor ikke sende henne ut på ''gata''. forståelig nok siden ingen vil ha hesten...
men tror vi har kommet fram til en løsning i stallen. eieren skal slippe hesten ut/inn, foret selv, møkke, av/på med dekken osv. vi andre skal ikke gjøre noen ting. men det er jo så dumt siden jeg pleier alltid gå ut på beite til ehsten min for å kose med han, men kan jo ikke det siden hun kommer flygende etter meg :( plagsomt!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.