hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gangvei eller ikke? Er vi bilister?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Gangvei eller ikke? Er vi bilister?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/07/2006 :  02:06:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
burde reglene revurderes?

jeg mener ja

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

-Stalin-
» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  14:16:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nyttig link: http://www.rytter.no/files/%7B7E338442-12ED-4050-A223-AEB454B097C4%7D.pdf

Gå til toppen av siden

Musken

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  14:48:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding
Både hester og sykler er sett på som kjøretøy i trafikken, men det sier seg selv at vi ikke kan ri på f.eks. E6. I bolig felt og i 50 sonen holder jeg meg på veien. Hvis jeg er nødt til å bruke gangveien er det viktig å ikke være i veien for folk og hoppe av og dytte til sides hesteskiten som vi evt. setter igjen.
På Byåsen her i Trondheim er det kommet inn utallige klager på hester som bruker gangfelt i 60 sonen. Og det kan bli skikkelig utrivelig til tider når man møter folk som overhodet ikke liker hester. Da er det best å ikke skite ut hele veien og vike unna for fotgjengerne, de har tross alt første retten der.

http://www.freewebs.com/morgan_kane/ Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  09:34:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Som så mange andre har sagt, er hest og rytter kjøretøy. Går du derimot av og leier hesten, er du gående. Mulig det skilles mellom sykkel og gangstier som er beregnet for både syklende (kjøretøy) og gående og fortauer som er beregnet kun for gående. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  10:33:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var mye oppi denne diskusjonen da jeg var så dum å ha hest i Larvik.
Der skal ikke firbente ting bevege seg utenfor banene sine med mindre de bjeffer gitt.
Regler med sjekket grundig og resultatet var at Nei,vi har IKKE lov til å ri på gangvei,gang og sykkelvei,fortau eller dertil hørende plasser.

Vi KAN derimot LEIE hesten som Frøya sa....Jeg leide hesten in mye rundt på fortauene i Larvik en periode...red midt i veien også. Var jeg "kjørende" så var jeg!
Ut i gatene sånn ca 15.30,oppover "nansetgata" for dere som er lokalkjent,pent plassert i det ene kjørefeltet,i skrittmuten å trekke til siden,gjennom rundkjøringer o.l. stoppet for fotgjengere...

Det forutsetter at man har en riktig trafikksikker hest og at man har kjeften på rette plass og gjerne en kopi av vegtrafikkloven på innerlomma,men DU så festlig!!

(Nå red vi alltid rundt med både friluftslov og vegtrafikklov på innerlomma i det distriktet,da...)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

hanfla

» VIP

Skrevet - 11/07/2006 :  13:08:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.. her er svaret jeg fikk når jeg spurte sjefen i norges turrytterforening:

Det fines ingen fast regel for dette.

I veitrafikkloven står det at hest skal oppføre seg som kjørende når det passer best, men det betyr altså at hest kan være både kjørende og gående.

I utgangspunktet har derfor hester lov til å ri på gangveier.

Gangveier er ofte kommunale, og i enkelte kommuner kan de lokale myndighetene fastsette egne regler for bruk av gangveier, for eksempel forbud mot hest.

Olaf Nyby,som er en av Starums senior instruktører,fastholder også at i Norge er det hevd på at hest, når den går på vei, kan gå på den siden av veien hesten fungerer best på (dvs. føler seg tryggest på).

Så jeg oppfører meg som kjørende når det passer best og som gående når det passer best... men til deg kurre: hehe skulle liktå se ansiktene til de som lå bak deg når du var ute på veien ve halv fire tida..hihi..de hadde nok gladelig latt deg få ri på gangveiene
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  13:39:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Då eg rir ned til hallen (5 km kvar veg), rir eg på gangfeltet. Der er eit gangfelt som er ca. 100-150 meter langt. Det går nesten ikkje and å gå på vegen, då der er veldig smalt, og svingete, så me må nesten berre gå på gangfeltet for å ikkje bli køyrde ned. Men eg brukar alltid å gå "ut på" vegen om der kjem folk gåande, og går opp igjen når folka har passert. Med syklar går eg heilt uti kanten på gangfeltet..
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 11/07/2006 :  16:16:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Likte svaret til hanfla jeg

Og til Kurre: Stemmer det. Var Larvik kommune jeg ALDRI burde flytte til, hehe

Tack for mange svar, fikk t.o.m. de svarene jeg ønsket meg... yay
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 11/07/2006 :  20:27:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja noe bør gjøres!

vi er alltid syndebukker over alt virker det som!

folk klager på hestemøkk over alt om de ser en liten kladd og det er gjerne de som har bilder som spyr ut eksos vanligvis, som for engang skyld er ute og går!

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Men andre mennesker må ikke tråkke i eksosen etter bilene, som man ratt gjør med bæsj etter hesten.. Skal man ha med hest der andre mennesker går, er det ikke mer enn rett at man sparker unna møkka hesten eventuelt legger igjen.. Samme gjelder hunder, synes jeg.

Angående hvor man har lov til å ri, så kan man vel bruke fortau/sykkelvei, men skal da ta hensyn til gående, siden dette er de med størst rettighet. Om man må ri langs vanlig vei uten fortau, skal man være på høyresiden om man rir (samme side som syklende), men om man leier hesten skal man være på venstresiden (samme som gående).

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 11/07/2006 :  20:28:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
var et artig innlegg i budstikka eller aftenposten idag *husker ikke hvem*
der en dame med stokk sa at det var en hund som hadde løpt forbi henne med en pinne i munnen.
så hadde hun sett eieren og sagt klart fra om at det var båndtvang, da hadde eieren smilende sagt; ja det skulle det jammen vært på gammle damer også, og tuslet rolig sin vei med hunden sin.

den satt tenker jeg

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Ser ikke helt hva dette har med emnet å gjøre, men synes dette var rett og slett frekt av hundeeier. Er det båndtvang skal hunden være i bånd om man har den med ut. Enkelt og greit.. Er en grunn til at man har båndtvangsperioder

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  06:26:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
så det vil si at du rir på vei selv i 80 km sone?

Opprinnelig postet av cecilie_stormur

har jeg sagt at jeg følger reglene??
den gngen jeg blir stoppa,så skal jeg personlig fortelle hva jeg mener om den regelen..så det så!
satser ikke liv og helse på grunn av gamle "røyer" som egentlig burde holt seg innendørs om de skal eie vegen.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  11:35:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Var mye oppi denne diskusjonen da jeg var så dum å ha hest i Larvik.
Der skal ikke firbente ting bevege seg utenfor banene sine med mindre de bjeffer gitt.
Regler med sjekket grundig og resultatet var at Nei,vi har IKKE lov til å ri på gangvei,gang og sykkelvei,fortau eller dertil hørende plasser.

Vi KAN derimot LEIE hesten som Frøya sa....Jeg leide hesten in mye rundt på fortauene i Larvik en periode...red midt i veien også. Var jeg "kjørende" så var jeg!
Ut i gatene sånn ca 15.30,oppover "nansetgata" for dere som er lokalkjent,pent plassert i det ene kjørefeltet,i skrittmuten å trekke til siden,gjennom rundkjøringer o.l. stoppet for fotgjengere...

Det forutsetter at man har en riktig trafikksikker hest og at man har kjeften på rette plass og gjerne en kopi av vegtrafikkloven på innerlomma,men DU så festlig!!

(Nå red vi alltid rundt med både friluftslov og vegtrafikklov på innerlomma i det distriktet,da...)

Opprinnelig postet av Kurre

Hvordan reagerte folk på at du red på bil veien da?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  12:40:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Leier du hesten blir du sett på som fotgjenger.

Rir du blir du sett på som bilist.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  21:20:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid ridd på gang og sykkelveier hvis det er en vei med stor trafikk... men er det rolig(som det vanligvis er her) rir jeg i veien. Etter det jeg har lært skal hester ris som biler blir kjørt hvis dere skjønner hehe Men da jeg rir på gang og sykkelveier og det kommer noen bryr de seg vanligvis ikke om hesten. Men da rir jeg vanligvis ut i gjøfta å står der til de har pasert Virker som folk setter pris på det...
mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.