hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pandehvirvlen sladrer om temperament
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Pandehvirvlen sladrer om temperament
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  09:11:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/1926/

Pandehvirvlen sladrer om temperament

Heste med højt placerede pandehvirvler er sværere at håndtere. I hvert tilfælde hvis man skal tro på et netop offentliggjort polsk forskningsprojekt med 55 konik-heste.

De polske forskere inddelte hestene i fire grupper, alt efter hvor deres pandehvirvel sad. Derefter blev hestenes reaktivitet observeret under håndtering og ved mødet med et fremmed objekt.

Heste med pandehvirvler, som sad højere end øjets overkant, var betydeligt mere urolige under håndteringen. Og heste med dobbelte eller aflange pandehvirvler var længere tid om at gå hen og undersøge det fremmede objekt.

Pandehvirvlerne havde tilsyneladende ingen betydelig effekt på hestenes puls, men forskerne konkluderede alligevel, at deres undersøgelse støtter op om, at placeringen af pandehvirvlen hænger sammen med hestens temperament.

Kilde: Applied Animal Behaviour Science

(tror forresten også hu Tellington Jones eller var det Parelli hadde noe om dette i boka si)

OT: Lopke har laaaang midteskille i pannen, går helt ned på nesen. fikk det kommentert tidligere ang det med temperament, og det stemte på henne

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  09:21:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Puh, godt at mine har virvelen ganske lavt :) Stemmer i grunn på begge de :)
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Musken

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  12:22:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding
Interressant.
Har hørt at de hestene med mange panne virvler skal være værre å håndtere. Jo mere virvler, jo mere umulig hest.

Har sett flere ganger at det har stemt, så kanskje det er noe i det.
To av hestene mine har virvelen litt høy, de er de tøffeste og mest utspekulerte.
Hoppa har virvelen på lik linje med øynene, hun er mere sky og pysete.

Hmm. Ble det det motsatte av det forskningen viste tro..?

http://www.freewebs.com/morgan_kane/ Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  12:36:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, har en hest hjemme på stallen som har tre (minst) pannevirvler, og han er verdens snilleste hest

men jeg skal sannelig ta å undersøke hvor de forskjellige hestene hjemme har virvlene sine

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Toril H

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  13:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
I boka: Å lese hestens personlighet (skrevet av Linda Tellington-Jones) står det mye om pannevirvler og hva de betyr.
http://www.boktunet.no/?aid=9330874&did=9630842
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 11/07/2006 :  19:44:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får det ikke til å stemme jeg. Vickie har høy pannehvirvel som kjennetegn i papirene sine, og hun er verdens snilleste og yndigste hest...

Forskningsresultater tar jeg med en klype salt, og alt er relativt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  20:11:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Sonja (gamlemerra) hadde disse virvlene høyt oppe... Og jeg har nå aldri sett og opplevd snillere hest.. Ulv i fåreklær kanskje?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  15:13:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Madam'en har en pannevirvel, som sitter ovenfor øynene.. Så teoretisk sett skal hun da altså være tøff og snill/fornuftig på en måte (??)

Men i så fall stemmer det på henne.. En liten/stor frøken med sine egne meninger og samtidig kjempesnill å ha med å gjøre!

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  15:22:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Kanskje det er derfor Jivi er litt umulig? Hmm..
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/07/2006 :  16:01:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
55 individer var nå litt lite synes jeg...
Har hørt dette om antall pannevirvler før. Og da fant jeg ut at på de hestene med 2 og 3 stemte beskrivelsen godt i forhold til det jeg leste. Men husker ikke hvor jeg leste det.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  19:27:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Stina sin sitter i rett under øynene. Hun er lett å hanskes med, men veldig vàr ovenfor brå lyder og bevegelser. Bittelitt nevrotisk liksom. Hehe...
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  20:19:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Den har jeg god tro på i grunn, har boken til Linda Tellington Jones, står mye om hvordan man kan lese hestens personlighet uti fra virvler, profiler, øyne osv. der. Interessant!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 12/07/2006 :  21:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
aldri funnet noen som dette stemmer på jeg Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  00:51:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Roxette har 6 virvler i pannen over øyenivå. Oooookay, lissåm.. ;-)

Hun har også stående hals/brystvirvel..
Araberne har sagt at en hest med stående hals/brystvirvel er en ulykke som venter på å skje.. Jeg har alltid sagt at ulykken har skjedd alt.. -Hun havnet jo hos meg.. He-he-he!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  01:37:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe Line. Islendingene sier jo det motsatte, lang halsvirvel gir god hest.

I boka til L. T-J. står det at to virvler ved siden av hverandre mellom øynene gir rolig og godmodig hest eller noe sånt. Fant ut at det stemmer på Lita iallefall. Det jeg synes er påfallende er at jeg faller for hester som viser seg å ha to virvler mellom øynene, ved siden av hverandre. Alle de 3 hestene jeg har hatt har det.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 15/07/2006 :  09:28:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hingsten min har 3 pannevirvler, er snill og lett å håndtere, men er mye hingst i han. Veldig livlig type.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.