hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ned på tøylen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 ned på tøylen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2003 :  18:58:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ei dølahoppe på fôr, og jeg har et lite problem med henne. rir henne vanligvis på lange tøyler på tur, men når jeg holder på på banen med henne så jobber jeg litt med å få litt kontakt med munnen hennes (halvparader hele tiden). problemet da er at hun legger seg skikkelig på bittet og løper avgårde... hun er skikkelig seig i munnen også når hun først får fart på seg... når vi står i ro eller skritter er det ikke noe problem, hvis hun vil løpe da så klarer jeg fint å holde henne igjen (hun står og små hopper litt på stedet og stresser litt for seg selv, men løper ikke. gir henne valget mellom å stå i ro eller rygge), men i trav så er hun kjempehard, og noen ganger i gallopp også (ikke vanskelig å stoppe, men hun er skikkelig stressa og løper avgårde)... på tur så bruker jeg setet for å roe henne (men må plukke opp tøylene noen ganger der også), men på banen så vil jeg da ha henne til å gå litt mer i form... noen ganger så ser det ut som hun samler seg, men etter noen steg så "slipper" hun liksom igjen. dette er kun i trav, hun er så stiv ennå at galoppen ikke blir rolig nok, og da er svingene skumle. ikke tar hun galopp så lett heller, tror hun føler seg utrygg fordi det er så liten plass... er det noen som har noen råd? legger mest vekt på å få henne ned på tøylen nå, stivheten jobbes med på tur også... og venligst ikke bruk store "dressurord", er ikke helt inn i dressur så jeg vet ikke hva alt betyr (versader og slikt har jeg ikke peil på...).

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2003 :  21:39:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det som har fungert for meg og flere av de hestene jeg har trent i det siste:

Ang. legge seg på bittet. Vi bruker sterkere bitt frem til uvanen er borte, og da legger vi om til hestens vanlige bitt igjen. Hesten vil faktisk etter hvert søke ned av seg selv, og da etter GOD oppvarming. Nå som hestene våre er i opplæringsfasen, lar vi de bli SVETTE før vi begynner å jobbe med de. Å overbøye i bla. volter er effektivt på unghester. Dette er MEGET kort fortalt hva som har fungert for oss. Husk å gi hesten den tiden den trenger:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2003 :  22:23:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva som fungerer fra hest til hest er veldig individuelt. Virker som hesten din på mange måter ikke er skikkelig dressert, eller har muskler til å kunne gå i rett form (særlig i galopp). Har du forresten ridd hester på tøylen tidligere? Det er vanskelig å forklare med tekst hvordan man skal få en hest på tøylen kun ved å ha lest problemet med tekst også. Er hesten generelt for svak til å gå i form, og kanskje ikke du har allverdens erfaring med å ri hesten på tøylen er det så og si umulig å ta dette her. Tips 1: Finn en god instruktør!

Ellers er min erfaring det at en bør jobbe litt stive og "vanskelige" hester mye i skritt før en kommer igang. Ri mye på bøyd spor og gjør endel øvelser for å få hesten til å løsne. Selv liker jeg godt å varme opp med sjenkelvikninger i skritt (en løsgjørende øvelse) på hester som virker stive. Ri sjenkelvikninger med lite overtramt over en lang strekning dersom hesten er veldig stiv. For noen hester kan det være aktuelt å ri i skritt i gjerne 20 minutter dersom hesten ikke løsner. Har ikke hesten løsnet i skritt er det faktisk ingen hensikt å trave. Det er enklere å få hesten gjennom i skritt enn i trav. Har du ikke ridd sjenkevikninger før, eller ikke har ridd det mye vil jeg igjen anbefale å få hjelp av en instrutør som kan lære deg å koorigere den rett, samt lære deg å få følelsen av hvordan den skal rides.

Først når hesten er løs og fin på begge hender i skritt vil det være aktuelt å begynne å trave. Blir hesten for løpete kan det være lurt å ta den ned i skritt igjen og jobbe den i form igjen (kommer forsåvidt litt ann på hvordan og hvorfor hesten "løper" i travet). I trav kan ridning av serpentiner, bøyning på åttetall og ridning på volter være effektivt for å få hesten gjennom. For noen hester er det også fint å legge inn en galopp tidlig, for så å jobbe hesten gjennom skikkelig i trav.

Dette er egentlig bare en kjapp oppsamling av ting som kan være kjekt å tenke gjennom, og som kan fungere. Men i bunn og grunn er spørsmålet ditt umuligå svare på da det å ri hesten til tøylen krever endel erfaring, timing for å koorigere ting, og kunnskap om når og hvordan ting skal koorigeres og følges opp når hesten reagerer rett. Derfor vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en instruktør som kan hjelpe deg med dette.

I tillegg til instruksjon kan du få mye billig og god hjelp av endel bøker. De forklarer ofte ting grundig, og også begrunner hvorfor ting skal gjøres slik og slik (det gjør det enklere som rytter og tenke seg til hvordan en skal koorigere ting etterhvert). Bøker jeg vil anbegale er "Dressur med Kyra" av Kyra Kyrklund og "Dressurridning" av Louise Nathhorst. De er på mange måter to bøker som tar opp de samme tingene. Men ofte er det bra med en repetisjon og også tingene forklart utifra en annen vinkel. Du klan begynne med en av dem iallfall..

--
spoff
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2003 :  08:47:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig godt råd det der spoff, bortsett fra en liten ting... hun kan ingenting! hun har blitt brukt kun som turhest i hele sitt liv, og har aldri blitt jobbet med for å få på tøylen. eieren hennes har "vent henne til" lange tøyler, og det er jo greit, hun er grei å styres med fra setet, men da kommer det problemet at hun aldri får styrket ryggen sin... der hun sto før så klatret de mye, siden de bodde rett nedenom et fjell, men det alternativet har jeg ikke her... ikka kan hun kjøres med heller, hun er redd for å trekke vogn (ulykke av noe slag)...

har instruktør, men det er ikke ofte nok (hun jobber ofte). nå begynner det å fryse på også, så vi kan ikke bruke banen så mye lenger... men jeg jobber litt med det selv da. har aldri ridd en hest på tøylen selv heller, så jeg vet ikke helt hvordan det gjøres...

Kopi av melding:
Ang. legge seg på bittet. Vi bruker sterkere bitt frem til uvanen er borte, og da legger vi om til hestens vanlige bitt igjen.

jeg vil helst slippe å bytte bitt på henne, hun går på et vanlig trinsebitt nå og trives best med det. det at hun legger seg på bittet skyldes (tror jeg) skyldes at hun er vant til slakke tøyler...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2003 :  19:08:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva sier trenern din når hun instruerer deg da?

Med utrente hester er det ofte bare å ri rett så kan de også gå på tøylen. Selvfølgelig krever det en hel masse mer av rytter, og hesten vil neppe gå stabilt i starten. Du får bare starte treningen. Men litt avgjørende for resultatet er det at du også har ridd mange hester på tøylen før, vet hva det vil si, kan gi rett respons og korigerer feil rett. Hesten er også svak, og vil nok forsøke å snike seg unna. Da er det ennå viktigere at du vet hva du gjør, og gjør ting forståelig for hesten. I starten er kanskje bare et par steg av gangen et bra førstemål. Så stabilt i skritt (dette kan du trene på i hele vinter, så vel på tur som på bane. Bane er oftest enklest fordi det ikke er så mye å henge øynene i for hesten). Etterhvert får du ta travet (du kan nok trave på banen store deler av vintern. Iallfall når snøen har lagt seg på den). Og da også får du ta til takke med et par steg av gangen. I tillegg er klatring og andre øvelser for å styrke hestens rygg bra. Ta en titt på debatten "gi meg noen råd, plis" angående tips til trening for å få bedre ryggmusklatur.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2003 :  01:15:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Driver å omskolerer travhester, og de er rimelig stiv i trynet. Men du kan jo gjerne prøve noe annet først;) Noe som også er bra for muskulaturen, er å jogge 30 min per dag. Det er ufattelig effektivt:) Ikke skritt først, la hesten begynne i jogg. Rolig trav er nemlig meget muskelbyggende. Men dette er min erfaring. Og ang å gå på tøylen... Husk at selv om hun bøyer nakken går hun ikke på tøylen, men du vil merke det ved at hele hestens holdning og ganglag forandres:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2003 :  07:36:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke erfaring med jogging som muskelbyggende, men vil jo tro det har sin effekt. Men uannsett ville jeg valgt å varme opp i skritt først. En hest som har stått stille på stallen i lengre tid tidligere på dagen trenger så absolutt å få maskineriet i gang før den settes til å trene. Er vel ikke noe i veien med å skritte 10 min før og etter, og likevel dra ut å jogge litt.

En annen ting, som du også bær få hjelp til er å i første omgang kreve at hesten heller er dyp og litt lang, enn helt oppsnurpet. For svake hester og unghester er det vanlig å ri i en dyp form. Når hesten går bra bør du da få vite av en instruktør. Det er også viktig å vite når hesten går på tøylen, og når den ikke gjør det. Selv mener jeg det er bedre at hesten blir litt lang, men søker mot bittet, enn at den kortes for mye opp, blir spent, og unndrar seg ved å gå bak bittet (bak tøylen/bak loddplan).

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2003 :  09:34:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg mener helt rolig jogg, som faktisk er en mer effektiv oppvarming. Personen jeg lærte det av har drevet med litt av hvert innen hest i mangen år, og jeg har ingen dårlige erfaringer med dette. Anbefales på det varmeste. Men husk at det er helt rolig jogg, eller arbeidstrav det er snakk om:) Men for all del, det er som du sier spoff, heller ikke noe galt i å skritte først. Bare så jeg ikke gjør meg misforstått nok en gang:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2003 :  12:15:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Husk at selv om hun bøyer nakken går hun ikke på tøylen, men du vil merke det ved at hele hestens holdning og ganglag forandres:)

jeg er 100% klar over det, de gangene hun har senket hodet så har det nok vært bare det. jeg red henne ikke selv, en venninne av meg red henne...

Kopi av melding:
Hva sier trenern din når hun instruerer deg da?

vi konstentreres oss mest om å få en rolig gange på henne for tiden. hun stresser fælt skjønner du, og timen er bare på 45 min og med 2-3 andre "elever" som har flere problmer enn meg. istruktørene (bytter mellom to stykker) er mest fokusert på sprang forresten...

Kopi av melding:
En annen ting, som du også bær få hjelp til er å i første omgang kreve at hesten heller er dyp og litt lang, enn helt oppsnurpet. For svake hester og unghester er det vanlig å ri i en dyp form. Når hesten går bra bør du da få vite av en instruktør. Det er også viktig å vite når hesten går på tøylen, og når den ikke gjør det. Selv mener jeg det er bedre at hesten blir litt lang, men søker mot bittet, enn at den kortes for mye opp, blir spent, og unndrar seg ved å gå bak bittet (bak tøylen/bak loddplan).

hæ?

Kopi av melding:
Men husk at det er helt rolig jogg, eller arbeidstrav det er snakk om:)

du kjenner vel igjen det gemyttet travere kan ha, siden du omskolerer dem? hun har mye traverblod i seg skjønner du, og da blir det bare stress hele tiden. men jeg kan jo jogge meg en tur med hene uten at jeg rir passer veldog bra det faktisk, siden jeg ikke har sal for tiden...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2003 :  12:42:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Du kan godt ri henne i rolig jogg også;) Jeg omskolerer bare en traver for tiden, hvor eieren hele tiden forteller hva jeg skal gjøre... Dette fungerer, og har prøvd det på andre hester også:) Ja, travere skal være heite;)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2003 :  16:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det er bare et problem der (fikk ikke skrevet færdi skjønner du, var på skolen og midttimen var over)... det er ikke noe jogge tempo på henne når jeg rir. da er det full fres hele tiden (traver i hodet. huff, for et slit...). travere skal være heite ja, men hun er ingen traver, hun er tungdøl med to travere i slekten (som jeg kan se på stamtavlen), og det sitter utrolig godt! stress, stress og atter stress på tur, og litt på banen også (begynner å bli bedre der da...) skal ri henne i dag da, en liten kort tur. får se om det blir noe trening, men det tviler jeg på siden hun ikke er blitt skikkelig ridd på en mnd...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2003 :  10:10:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hvis du ikke greier å holde henne, prøv et sterkere bitt! Kan anbefale jaktstang/kimblewick, som du prøver med løs kjetting og øverste hakk først. Er ikke noe gøy å ri en hest som er stuv i trynet på milde bitt... Bruk mye stemmen også, lær henne hva prooo betyr...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2003 :  10:36:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes du rett og slett skal fortsette der trenern din har sluppet. Mener hun at det er rolig gange som er deres greie å trene på nå tror jeg det er langt viktigere enn å forsøke å ri hesten på tøylen.

Du har ikke anledning til å ri for en annne instruktør som kan hjelpe deg mer? Eller ri alene de gangene du rir? Det ville kanskje hjulpet en del.

Selv er jeg skeptisk til å løse problemer med sterkere bitt. Litt fordi jeg har ingen erfaring med at bitt løser slike problemer selv, sterke bitt er ikke noe man anbefaler over et forum til en ukjent hest og rytter, og det ville vært mest genialt om problemene ble løst på annen måte. Har ikke trenern anbefalt noe annet bitt er jeg ganske sikker på at det heller ikke er nødvendig. Jeg vil støtte meg mest mulig opp til hva trenern "tenker" iom at det er en person som kjenner hest og rytter.

Men ingenting i veien med å lese litt bøker på si. Finnes mange fine og svært lærerike bøker. Noe jeg vil kalle veldig billig hjelp. Ellers ville jeg nok forsøkt å få litt mer instruksjon enten av en annen trener som har mer tid, eller med deg alene på timen de gangene du først rir.

Hva med å få litt hjelp av de som er på stallen som rir på cirka samme nivå som deg? Ofte jeg snakker litt med andre når jeg rir. Når man rir sitter man trossalt oppå hesten, og det er lite du får sett fra siden. Ofte kan en person som ser dere fra sidelinjen og tenker litt annerledes enn deg også ha ting å kommentere. Dette er i seg selv ofte ikke en erstatning til å ri for instruksjon, men en god hjelp som faktisk ikke er så dumt å benytte seg av av og til.

--
spoff

Redigert av spoff den 06/11/2003 10:41:06
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/11/2003 :  16:02:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Du, nå har det kommet mange tips her;
Men jeg kom til å tenke på en ting, utfra startinnlegget ditt.
Du sier at hesten hører veldig bra på setet, men på banen ønsker du at hun skal gå litt mer i form, derfor gjør du halvparader, men da legger hun seg på.

Nevner bare at setet er vesentlig også i halvparader, samt at når du gjør en halvparde så skal du per def (iallfall den definisjonen jeg lærte) holde igjen med setet, og la tøylen "komme til slutt" i det du får svar skal det også gi ettergift på tøylen!!

Forutsatt at du traver stødig osv. så fikk en venninne av meg et tips (som hun videreførte til meg) at det er lov å "hinte" om at hesten må balansere seg selv, derfor er det lov å gi etter _veldig_ litt plutselig!! Altså ikke bare gi etter, men slipp etter med hele armen!!
(ikke lenge og for all del ikke om dere er totalt ubalanserte!!!)

Så muligens er det en idè for deg å ikke glemme at hesten din er var for setet også på banen.
Husk også på at det er lov å lirke litt i på tøylen, slik at hun skjønner at du er der, og noe av alle den energien du bruker på å drive fram ikke bare går bort i det blå!!
Og sist men ikke minst, selvom hun "løper" av sted, så skal det være mulig å ri som vanlig. Vet med meg selv at jeg ofte når hesten er "løpete" så blir jeg sittende og blåholde i tøylen. Men selv da skal man i prinsippet drive litt framover, slik at man har noe å bremse opp, slik at hesten tilslutt kan oppnå samling.

Dette ble muligens litt rotete!!
Tenkte bare jeg skulle minne deg på at hesten din vet hva setet betyr også på banen Innimellom er det så lett å glemme de enkle tingene, og da har det ofte en tendens til å bli vanskelig

En liten ting til dette med bitt-skifte; jeg tror det kan være en god idè på travere, nettopp slik Stormy gjør, men en traver reagerer svært sjelden (iallfall de jeg har ridd) på setet, noe din hest gjør, og da tyder hennes "ligge på bittet" løsning mer på mangel på muskler eller balanse framfor at hun er "hard å holde". Mulig jeg tar helt feil..

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2003 :  16:22:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
stormy: hun er ikke hard i munnen! på tur så er det ikke noe problem å holde henne igjen, men med en gang jeg slipper opp så er det full fart igjen. hun skjønner rett og slett ikke at hun skal trave sakte... men hun er blitt mye bedre, i går så red jeg henne en liten tur, og hun travet kjempefint var kjemperolig, og vi skrittet helt rolig hele veien fra vi sluttet å trave til vi kom fram til stallen! ok, det der høres ikke så stort, men vanligvis så er jeg nødt til å hive meg av med en gang hun skritter rolig, hvis ikke så begynner hun å stresse (er utprøvd).

guro: jeg gjør ikke halvparader for at hun skal gå i form, men for at hun skal trave roligere. da driver jeg frem med legg og holder igjen med tøyler (vekselvis selvsagt). når jeg holder igjen så har jeg prøvd mye rart, men har kommet frem til at jeg prøver først med å lirke litt i munnen hennes, hvis hun ikke hører så holder jeg med hele hånden. hvis hun da ikke hører så drar jeg med hele armen, og med en gang jeg har gjort det slipper jeg opp helt. da pleier hun å høre. hvis hun ikke hører da så tar jeg et skikkelig tak, "dumper" ned i salen og blir litt "sint". da bråstopper hun, og prøver seg ikke på en stund... snakker med henne hele tiden forresten, roer henne veldig mye med stemmen... hun legger seg ikke på bittet med en gang, men når hun begynner å bli lei så kjenner jeg at hun henger skikkelig i bittet og vil dra avgårde... da pleier jeg å gi meg, for da er det ingen vits i å fortsette, men det blir litt vanskelig på time hvis vi holder på med noe spesielt og må gjøre oss ferdig med det... hun har forresten ingen muskler i hele tatt, hun blir alltid halt ei uke etter skoing og da raser alle muskler av henne... nå har hun stått i en mnd pga mangel på sal, så nå krever jeg absolutt ingenting av henne de få gangene jeg rir henne. får salen i neste uke, skal begynne å bygge henne opp igjen. skal også skifte hovslager, slik at jeg slipper haltheten...

spoff: har du noen bøker å anbefale? leser mye, blir jo aldri utlært vettu

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2003 :  17:18:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok problemet er at hesten din ikke forstår hva trykk på bittet egentlig betyr. Jeg har også slitt med problemet at hesten løper fortere med en gang jeg løsner på tøylen i trav, men du må nesten la hesten gjøre den feilen, for så å kunne si til den at det var ikke det du ville. Skal prøve å forklare; Når du har hesten i det travtempoet du vil, løsner du på tøylen, hesten vil sannsynligvis løpe fortere, så da må du igjen ta i tøylen til den er i ønsket tempo, deretter løsne igjen. Det kan ta tid før hesten skjønner dette, men da har du også blitt kvitt problemet for godt, det gjelder altså å være konsekvent, og viktigst av alt, du må ikke la deg stresse av hesten, for hvis du er anspent, skjønner jeg godt at hesten stresser.

Men jeg ville nok startet i skritt, rygging er en super øvelse for å lære hesten å stanse, og å lære den å gi etter for bittet!!

Er forøvrig enig med spoff når det gjelder bitt skifte, som jeg har sagt i andre debatter, så sitter dette problemet i hodet på hesten, ikke i munnen. Hesten har nok ikke helt skjønt det med å gi etter for bittet, og du kan jo da bare tenke deg selv: hvis du ikke kan kinesisk, ville du forstått det bedre dersom kineseren snakket høyere??

Dette ble kanskje litt rotete og vanskelig å forstå, håper det hjalp bittelitt likevel

Glemte å nevne en ting; La aldri hesten løpe dersom den er stresset, ri kun i skritt til den roer seg helt ned, før du begynner å trene i trav. For hvis den får løpe hver gang den stresser, forsterker dette denne stress-adferden!!

Redigert av Holter den 06/11/2003 17:22:30
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.