hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vender baken til på beitet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 vender baken til på beitet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Torpedo

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  23:34:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har hesten min samt en hest jeg har på helfòr på egne beiter. Hesten min og jeg har ett ganske godt forhold, når jeg løper på beitet, pleier han løpe etter, når jeg stopper, stopper han. Så er det kos :) Men hoppen jeg har på helfòr nå blir irritert og går mot meg og legger på ørene og vender baken til, hun har ikke komt for nærmt enda. Jeg forstår at jeg plager/irriterer henne, men det er slik når jeg skal hente henne inn fra beitet også. Jeg kjenner ikke denne hesten så alt for godt, men hun står på samme stall som meg til vanlig også. Vet hun er sånn da også. Men jeg lurer på hva jeg skal gjøre? Står man for nærmt når hun snur baken kan man forvente seg ett kraftig spark. Jeg tviler ikke på at hun kan gjøre alvår med truslene sine. såpass kjenner jeg henne. Men jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å evt forbedre dette? Alt av råd er jeg takknemmelig for =)
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  16:28:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Heisann. Det første du skal gjøre er å sjekke utstyret på hesten. Passer salen? Ligger den riktig(altså ikke oppå skulderene)? Passer hodelag og bitt? Har hesten tannspisser? Har den vondt noe sted?

Da hesten min hadde ryggeproblemer sa han fra ved å bli en sur og grinete dustehest for å si det mildt. Men på hvilken annen måte kan hesten si ifra da? Hesten har vondt, og det blir ikke noe bedre at vi bare forsetter som vanlig og kanskje noen også straffer hesten fordi den er så "dum".

Så sjekk utstyret, sjansen er STOR for at det er der det ligger.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/07/2006 :  18:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jag henne vekk. Samme hvor ubehagelig ridning o.l. kan være, tillater jeg ALDRI at hestene truer meg. Det er fint om de sier fra, men ikke om de får lov til å snu baken og true med å sparke! Jag ehnne bort, ta med en pisk med en pose festet i enden, og jag henne om hun prøver å snu baken til.

Tydeligvis er hun ikke spesielt glad i mennesker. Hvorfor ikke? Om du finner grunne til det, kan du også gjøre noe med det. Som det ble nevt her kan utstyret være feil og gjøre vondt. Det kan også være at rytter har urolige hender o.l som hesten ikke liker. Det du må prøve på uansett, er å gjøre det til noe morsomt å være med folk. Gjør noe heste liker, og prøv å få henne til å oppsøke kontakt selv, og ønske å være sammen med folk. Ikke bare lett, men noe må gjøres siden hun så tydelig misliker folk.
Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  15:10:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner godt problemet ditt! Jeg har hatt helt make problem selv, men jeg har klart å løse det.

Grunnene kan være mange til at hester er slik. Som regel fordi de ikke trives på stallen, foring, utstyr ol. Jeg prøvde alt med min hest. Han har alltid vært sånn, men hester er ikke slik uten grunn. Man må begynne på begynnelsen og finne roten til problemet. Horsemanship hjelper veldig. Joinup er en god begynnelse. Da kommuniserer man på hestens språk og hesten får respekt for deg. Det er det som mangler når hesten gjør slik du forteller. Og det er viktig å aldri vise hvor redd du er, uansett, for hesten merker det og det gjør ting værre.

Jeg ville også sjekket utstyret til hesten og hesten selv for å se om det er noe unormalt. De aller fleste hester har vondt ett eller annet sted om enn så lite. Det er fordi det ikke er naturlig for dem å bli brukt på den måten som vi gjør. En liten verk i hodet eller liknende over lang tid kan gjøre den snilleste hest slem.

Foring kan også ha noe å si. Får hesten tilstrekkelig av alt den skal ha?
Kjeder hesten seg? Liker den ikke å være sammen med andre, eller har den for lite selskap?

Det kan også være at hesten ikke liker seg inne, men helst vil være ute hele tiden. Da kan utegang være en løsning dersom det er mulig.

Min hest er en engel nå og kommer løpende mot meg på beitet. Før snudde han å spente... Jeg skiftet sal, for, stall og lot han få være masse ute med mange andre hester. Det har gjort underverker! Han er ugjenkjennelig!

Håper du finner løsningen med din hest og at dette har hjulpet noe

Let freedom ride... Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 11/08/2006 :  14:24:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange kompliserte svar her kanskje er det noe galt også, men jeg vil du skal tenke over hva det innebærer for henne at du kommer på beite? Er det at hun ALLTID må forlate vennene sine der, bli ridd osv?

Jeg er veldig nøye med å besøke hesten min på beite. Iblant har jeg med en gulrot til han iblant ikke. Noen ganger skal jeg ta han ut. Andre ganger skal jeg bare kose og snakke litt med han.

Målet mitt er at han ikke skal se meg og tro han vet hva jeg skal.. Nå har jeg nesten nettopp fått han da.

Med den gamle ponnien min hadde jeg nesten alltid med noe godt. Hadde alltid supergod tid til henne. Koset masse og slikt. Hun kom alltid gallopperende og vrinsket da hun så meg. Det var koselig det :-)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.