hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Råd mot krybbebiting??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Råd mot krybbebiting??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  10:28:31  Vis profil  Svar med kopi av melding

hesten min har en tendens til å gnage og spise på boks innredningen sin.
Jeg har forsøkt å smøre på sånn krybnix der hvor han biter mest, men ser ikke ut til at dette hjelper no særlig.
Tror i grunn ikke problemet er at han kjeder seg heller, for om sommeren går han ute 24/7 så lenge været ikke er for ille, og om vinteren er han ute fra 09 - 19 hvis det ikke er alt for kaldt så han er jo ikke så altfor mye inne heller... Ingen av de andre hestene på stallen har dette problemet.
Adferden har blitt bedre på 3 måneder, men ikke kurert....

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  10:59:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Antibite, fungerer ikke der kan du jo prøve å smøre på noe annet som smaker fælt. Tjære for eksempel. Minuset er at det lukter tjære i hele stallen da..
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  11:29:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hørte en gang om noen som hadde kanel på der hestene gnagde på treverket. Det fungerte, men så luktet det også kanel i hele stallen.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  12:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe... Litt vittig igrunn at hesten klarer og tygge på boksen når den står ute 24/7... ;)

Du kan jo prøve å slå på metallister på kanter i boksen og passe på at den hele tiden har tilgang til grovfor når den er inne. Kan og legge inn kvist/liten grein til han som han kan tygge på.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  13:15:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe... jeg mente jo i grunn da det var vinter eller ett fryktelig regnvær så hesta må tas inn da;)
men det med kvist var smart... han biter ikke på selve dørene og slikt, men på veggene....hmm

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  18:39:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Hos Hööks får du kjøpt noko som heiter Crubnix, som du smører på der hesten bit, det fungerar uten unntak. Ei boks varer lenge også. Smaker grusomt!!
Har prøvd anti-bite spray fra leovet, men den fungerte ikkje i det heile tatt. Hesten beit på boksdøra berre eit par minutt etter at eg hadde spraya på, fekk igjen pengane da:)

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  12:05:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Hun har jo prøvd crubnix, står i det første innlegget, så da kan det vell ikke fungere uten unntak??
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 11/07/2006 :  13:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei crubnix fungerte ikke i det HELE tatt for min.. kjøpte jo denne selv på hööks og de sa at de fleste hester avskydde smaken og sluttet med denne bitingen, men ikke min nei... han fortsatte uten stopp...snodig type :oD

Løkki

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  15:13:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Ok, las ikkje skikkelig eg då;) Rart at det ikkje fungerar for deg, har brukt det i årevis, på mange forskjellige hestar, og det ar alltid fungert umiddelbart. Har smurt på eit tjukt lag på treverket med svamp, og rakkarane har ikkje vore der igjen. Einaste det ikkje fungerte på var ei hoppe som var luftslukar, ho åt ikkje på treverket, men satte tennene i eit metallbeslag og slukte luft. Vi smurte på metallbeslaget, men ho tørka det vekk med underleppa og slukte vidare! Så det fungerer nok best på treverk, der det får trekke inn. Har fått det i kjeften sjølv også, fysjom!
ForumHest

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  15:13:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Ok, las ikkje skikkelig eg då;) Rart at det ikkje fungerar for deg, har brukt det i årevis, på mange forskjellige hestar, og det ar alltid fungert umiddelbart. Har smurt på eit tjukt lag på treverket med svamp, og rakkarane har ikkje vore der igjen. Einaste det ikkje fungerte på var ei hoppe som var luftslukar, ho åt ikkje på treverket, men satte tennene i eit metallbeslag og slukte luft. Vi smurte på metallbeslaget, men ho tørka det vekk med underleppa og slukte vidare! Så det fungerer nok best på treverk, der det får trekke inn. Har fått det i kjeften sjølv også, fysjom!
ForumHest

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/07/2006 :  15:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
En stabil og tilstrekkelig forplan med fri tilgang på høy bidrar også til at hester ikke vil gnage på treverk.
En hest spiser/gnager 18 av 24 timer i døgnet.
Det bør være et tankekors..

Fri tilgang på grovfor er derfor et naturlig "tidsfordriv" og stimulerer også fordøyelsen for hesten får i seg mer fiber.
Dette sitter altså både psykisk og fysisk.
Gi hesten feks. halm eller høy inne og sjekk at vit/mineralbehovet er balansert og dekket.
Har man en hest som lett legger på seg kan man gi fjorårs-slått eller et H3 høy som ikke er så næringsrikt.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  14:39:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Skal man gjøre noe med et problem, må man finne ut hvorfor problemet har oppstått. Ikke bare forskyve reaksjonen som har oppstått. Hvis det ikke funker med midler som får det til å smake gørr, er det ikke noe poeng å prøve et annet.

Hester er i vill tilstand er dyr som lever fritt. Den er ikke skapt for å stå innestengt i en boks. Jeg har lest litt rundt omkring, og kom over noen som har forsket på det med uvaner hos hesten. De kom fram til at uvaner kommer av stress og kjedsomhet.

Når en hest, som er et byttedyr må stå innestengt. Hvilke muligheter har den til å flykte? INGEN! Det gjør den stresset. når hesten blir stresset, skiller den ut et hormon (som jeg ikke husker navnet på). når hesten utvikler uvaner, så reduserer det stresshormonet i kroppen. Uvaner er avslappende for hester, samtidig som dem har noe å drive med.

Dessuten har hesten en relativt liten magesekk som er beregnet for å gå å småspise hele dagen, slik som den gjør i naturen. Ikke får å få tre sore måltider. Et forslag kan jo være å gi hesten flere måltider om dagen, bare i mindre mengder.

-Eller man kan gi hesten en saltstein å slikke på, da får den også mineraler i seg.

-Hvorfor ikke legge en kvist inn til den? Hester liker å tygge på treverk, og en veterinær sa til meg at det bra for tennene. For dem slites ned naturlig.

-Eller så går det an å prøve LikIt-produkter. Slikkestein med smak og mineraler.

Det jeg prøver å komme fram til, er at hesten trenger noe å gjøre, noe annet å tenkt på. Hesten sover i gjennomsnitt ikke mer enn fire timer i døgnet, og tenk så kjedelig det må være å bare stå å glane i veggen helt til morgenvakten kommer. For husk, den er ikke skapt for å stå innesperret, så vi må gjøre det som vi best kan for at den skal trives.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  15:26:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
AinaVj kommer med mange gode poeng. Mine hester har heldigvis ikke det problemet heller, men har de så mye ute som mulig også da. Og da mener jeg ikke 8-10 timer.
De er stortsett ute fra 06:00 - 24:00 hele vinteren, og hele døgnet om sommeren så lenge som det lar seg gjøre.

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  14:07:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
saltstein har den selvsagt i boksen sin kontinuerlig.. men det med kvisten skal jeg forsøke:) er det noen kvister som er "bedre" enn andre?

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  15:17:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Jeg tror man gjerne skal bruke gran trær når man henger opp slike kvister, hester også veldig glad i juletrr, pleier ofte og samle inn juletrær til hestene våres på vinterstid da står de og drar i hver sin ende og koser seg og spiser de opp. det du kan gjøre er og sake fire lange stykker, binde de sammen i naturtråd og henge de opp i stallen i hjørnene. og du kan ta en brusflaske, fylle med pellets og lage små hull så bare litt pellets kommer ut, da står hesten og fikler og koser seg med denne og prøver å få noe ut. dette er gode ideer for hester som kjeder seg på boksen! Ang det med bitingen kan du prøve å smøre på sterk sennep. dette er ersj for hestene og bitingen pleier ofte og ta slutt.! hehe :D
sooove ja takk Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  15:18:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å legge inn bjørk og gran til hesten min:) Det syns han er nam-nam. Så lenge du unngår giftige saker, som feks. eik, tror jeg du kan ta det meste.

Du kan også spre maten (i hvertfall grovfôret) litt utover boksen, så hesten bruker lengre tid på å spise. Gir du i høynett, kan du velge et høynett som er mer finmasket. Store steiner i kraftfôrbøtten er også lurt, da må hesten skyve rundt på de for å finne tak i kraftfôret.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.