hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hyyyyl, hai i norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Hestemarked.no
 Hyyyyl, hai i norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Bea

» VIP

Norway
Innlegg: 1100

Skrevet - 18/07/2006 :  23:15:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg har EKSTREMT haiskrekk, lette på nrk sine sider etter når haisommer begynner i kveld ( må pine meg litt :p )
og fant dette: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.481398

har problemer med å bade allerede, men NÅ går jeg ALDRI uti igjen Se videoen hvor sykt stor den er, omg


Bea

» VIP

Norway
Innlegg: 1100

Skrevet - 18/07/2006 :  23:19:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
oi, la visst denne feil :p

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 18/07/2006 :  23:24:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
ÆÆÆÆH MEG OG MIN HAISKREKK!

Trøndelag.. OMFG. Drep meg.. Jeg skal aldir bade igjen, bortsett fra badekaret. Haien kommer opp sluken.

Og på Hitra, der har jeg vært, der er min slekt!


Er det bare jeg som ikke fikk se hele filmen??




Redigert av - Bustetrollet den 18/07/2006 23:31:31 Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway
Innlegg: 841

Skrevet - 18/07/2006 :  23:31:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Ooooh, jiiiizezz.. Tonje ikke bade mer i sjø...NEVER..! huff, stooore stygge dyr...
Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 18/07/2006 :  23:40:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fant noe:

Også i Norge finnes det haier, mange haier. Hadde du sett den håbranden på 43 kilo som ble halt opp av Oslofjorden, eller håkjerringen på 775 kilo, så ville du nok lurt på om det var juks. De ser akkurat så farlige ut som de "livsfarlige" haiene du ser på film! Det finnes faktisk også en enda større hai i Norge, det er brugden, som kan bli hele 14 meter lang. Sistnevnte er fetter av verdens største fisk, og som hvalhaien mangler brugda tenner.



Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway
Innlegg: 1331

Skrevet - 19/07/2006 :  02:46:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
HJELP
Og jeg som nettopp så Haisommer (både 1. og 2.)...
Ble faktisk ikke så veldig skremt, det var for det meste bare morsomt, men hadde nok fått full panikk hadde en hai dukket opp "på de trygge strendene i Norge" mens jeg bader...

Men tror nok jeg kommer til å bade for det, ikke på sånne "øde hav" selfølgelig, men tror nok sjansen for at en livsfarlig hai skal svømme inn på stranden og spise meg er liiiten
Og heldigvis er haien på Hitra langt borte fra meg, hehe!

Lykke til med haiskrekken da

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway
Innlegg: 1049

Skrevet - 19/07/2006 :  03:38:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
WOW, jeg er veldig fasinert av haier og prøver å se alle filmene jeg kommer over dem, har vært intr. i dem siden liten jente! *kanskje grunnen til at jeg skaffet meg et 400l akvarium-fiskgalskapen*

Men må ærlig inrøme at hver gang vi skal ud å bade så spør jeg: siiikker på at det ikke fins haier her *lol* tror ikke jeg hadde holdt maska ved å svømme med en SVÆR hai som kan lett slukke deg, skriker som f*** om jeg er ute å bader og en fisk var tilfeldighvis næri meg-HAI!!!! *kremt*

Men om jeg ikke hadde hat hestegalskapen å vært 'pensjonist' så vile jeg defentlig vært hai forsker !! Nei jeg syns haier er UTROLIG flotte skapninger, å i mine øyner så har di all rett til å spise mennesker, havet er ikke vårt, det er fiskenes-å havet er ikke likt menneskes 'verden' Di er jo bare normale skapninger som letter etter mat, som vi så slakter dyr og spiser dem, hos villdyr ved dreping så er det i mye mindre form for lidelser en hva vi påfører dem! Å jeg ser ikke noe problem i at et menneske skal bli spist med forskjell på at man hiver en hest som haimat*sjeldent men feks.*-for meg er det det same, JEG syns ikke at jeg har mer rett til livet en et dyr, samme hvor lite/stort/dumt det nå må se ut, min mening!

Blir så sint når folk dreper haier/dyr pgr av at dem er fare for mennesker når det er vi som går innpå dis teritorium. Joda fins en grense-men syns vertfall havet burde gå i sin egen natur! Er jo ikke sån at en hai kommer løpende opp fra havet å spiser opp alle som liger å soler seg (er mer vi som gjør det mot dem) Litt OT men men..

Fant en link med fakta om noen sorter haier http://www.sydhav.no/fakta/havet/fisker/hai.htm

Litt artigt skrevet av noen innpå siden:
Haiene er ikke så farlige som oss...
Haiene dreper for mat mens menneskene ofte dreper bare for å ta én del av det døde dyret i stedet for å spise kjøttet og dra full utnytte av dyret... I Japan fisker man haier og skjærer av finnene og kaster kroppen ut i vannet for å dø, bare fordi man skal lage suppe til rikfolk.
Siden haiene er på toppen av næringskjeden, så tenk litt på hva som vil skje hvis haiene forsvinner helt og det er kanskje ikke så lenge til heller.
På påstanden om at mennesket bestemmer på jorda og vi burde drepe hai og ulv fordi de er farlige, vil jeg bare si en ting: Hvis du blir angrepet av en hai (noe som forresten er veldig usannsynlig) så kan du ikke bare si til den at "nei, her er det mennesket som bestemmer og derfor får ikke du lov til å ta meg, så lukk igjen kjeften og kom deg vekk..." Hvem tror du egentlig bestemmer akkurat der og da?



Vi har hørt om det samme så altfor mange ganger før. Vi mennesker forventer at vi skal kunne ferdes i naturen uten å bli utsatt for noen som helst slags fare; vi ser på oss selv som så overlegne det dyre- og naturlivet som alltid har eksistert i en balanse at vi tror vi kan luke "trusler" som hai rett ut av næringskjeden. Vi er rett og slett så herskesyke at vi ikke godtar at naturen alltid vil eksistere på premissene til andre skapninger enn bare oss!
En hai er et vakkert, fascinerende dyr, og de har levd i havene helt siden dinosaurenes tid. Grunnen til at mennesker vil de skal slaktes ned, er ikke fordi de er noen enorm trussel - kun et fåtall mennesker blir drept av hai hvert år, og de fleste av disse er uforsiktige badeturister - men fordi de er herskere i et element hvor vi ikke alltid har full kontroll. En hai er et raskt, koordinert dyr, og ja - den er farlig. Men i store trekk: ikke for oss.
Hvis vi virkelig er så opptatt av å leve et liv uten farer, burde vi ikke heller gå tilbake til "gode gamle dager" da folk trasket rundt til fots eller kjørte hest og kjerre? Da ville i alle fall ikke tusenvis av mennesker dø i trafikken hvert år! Nei, vi mennesker har et problem. Vi ser bare fare i skapninger vi ikke forstår, og nekter å innse at det som dreper flest mennesker hvert år, er som oftest teknologi skapt av oss selv.


Nei nå må jeg gi meg her altså !!
Søker dere på Dead Shark, så får man en liten pekkepinne på hva som hender med disse dyra.

Noen som har lust å værme å bade?


Eller kanskje ikke..?

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 19/07/2006 04:36:05 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway
Innlegg: 1100

Skrevet - 19/07/2006 :  10:18:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Er enig med deg Don pedro , har også alltid vært fasinert av haier, og ser / kjøper alle hai filmer, og titter på alle dokumentarer. Etter hva jeg har lært liker ikke haier menneskekjøtt engang, men på samme måte vi tar på ting for å se hva det er, smaker de på ting. Og når en hai smaker på noe, så forsvinner kanskje benet vårt :O
Det hjelper ikke stort på skrekken min dog :P Den er helt urealistisk siden jeg like gjerne er redd i ferskvann!
Kanskje haier er så skumle for man har så lite å si om det skulle dukke opp en å ville smake litt på deg? Pluss faktum at man blir litt hjelpesløs i vannet, og dette med at man ikke ser helt hva som er i vannet rundt seg..


Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway
Innlegg: 495

Skrevet - 19/07/2006 :  11:01:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Selvsagt finnes det hai i Norge også. De fleste er dog både små, og ufarlige.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway
Innlegg: 1100

Skrevet - 19/07/2006 :  11:25:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg vet det finnes hai i norge, men ikke sånne som den linken viser ;)

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway
Innlegg: 2056

Skrevet - 19/07/2006 :  11:25:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Haier er vakre. Spesielt revhaien fascinerer meg dypt. Se på denne skjønnheten da.


Var på Skagerraksenteret for et par år siden, og bosatte meg nærmest i den haitunellen. *sukk*

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin



Redigert av - ToneKristin den 19/07/2006 11:27:25 Gå til toppen av siden

SøbergPrinsen

» VIP

Norway
Innlegg: 199

Skrevet - 19/07/2006 :  11:30:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
Owææh! Jeg hadde nok ikke turt å bade der.. Får nesten frysninger bare jeg ser fisk i elva der vi bruker å bade, enda verre hvis en fisk kommer borti meg..issh.. (Men jeg er med pappa på vinterfiske å drar garn)

Googlet på Brugde..kanskje det var det som var på filmen? Ikke så ulik iallefall.
På denne siden ligger det 2 filmer av brugde:
http://www.fiskeri.no/Biologi/biologibrugde.htm

Jeg ville nok ha gaula HAIII før jeg hadde besvimt av angst hvis disse dyrene kom svømmende mot badestranda

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 19/07/2006 :  11:41:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes denne haiene er skummel!





BRUGDEN.



Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway
Innlegg: 1871

Skrevet - 19/07/2006 :  11:45:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
den har jo ingen tenner jo



Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway
Innlegg: 2320

Skrevet - 19/07/2006 :  12:50:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Da vennine min så den 'Brugden' sa hun: Dæ, den lignet på deg. Fordi du er så storkjeftet.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway
Innlegg: 2178

Skrevet - 19/07/2006 :  14:06:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Haier er fasinerende dyr, men enig med Bea og Sabina, hadde jeg truffet på et hailignende dyr når jeg er ute å svømmer hadde jeg død av skrekk :P Når vi er ute å bader i et lite vann er det nok at søstera mi sier "tenk om det er hai i vannet Eva". Da skriker jeg som besatt og løper for livet ut av vannet. *grøss*
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.