hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - mobil og røyk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 mobil og røyk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

AinaVj

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  23:17:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Nå er det tre år siden jeg sluttet å røyke, men ser ingen problem med å røyke eller prate i mobil på hesten om det bare er en kort samtale. Jeg tror hesten fint kan si fra selv hva den syns om lukta. Og det får være ens egen sak mener jeg. Red jeg en rolig hest, så kunne jeg godt ta meg en røyk, men ikke hvis jeg red en sprek hest. Det samme gjelder med mobil.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Lunah

Skrevet - 21/09/2006 :  00:46:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Det jeg synes er stygt er når foreldre sitter inne i ridehuset på tribuna å røyker mens barna har ridetime! De kan da i allefall gå utenfor. Jeg synes heller ikke noe om at folk står å røyker utenfor stallen når det er elever tilstede. Men om privat personer tar seg en røyk på ridetur sammen med venner er det greit.
"Oh, come on. You heard them, just behind the veil, didn’t you? They were just lurking out of sight, that’s all. You heard them." - Luna Lovegood

http://www.hildeogreggy.piczo.com/
RIP bebin min </3
Gå til toppen av siden

anneogida

» VIP

Skrevet - 07/10/2006 :  03:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Røyker ikke nå, men kunne ikke tenke meg å røyke på hesteryggen på den tiden jeg røyka heller. Bryr meg ikke hva andre gjør, men jeg ville følt meg litt harry . Kunne heller aldri tenke meg på høre på musikk mens jeg rir. Mesteparten av kosen min når jeg rir i skogen er å ta inn lyder og lukter. Sitter også og skravler med Lekkmin når jeg rir alene Jeg har alltid med mobil og med lyden på. Han skvatt litt første gangen den ringte så var han vant til det Jeg har barn hjemme som ringer meg rett som det er. Klart jeg må ta telefonen da! Ikke ser jeg på det som farlig heller. Synes det blir litt hysteri noen ganger (sorry...) Gå til toppen av siden

Mari E

» VIP

Skrevet - 12/10/2006 :  23:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære deg som har startet denne lille tåpeligheten!

Jeg er røyker, hesteeier og selvfølgelig er min beste venn en liten samsung.
Tenk deg at vi rir på tur sammen, merker hesten din om jeg tar meg en røyk? neppe... ville vell plagd deg mere tenker jeg, tenk for en skam å bli sett sammen med en SÅ lite sportslig rytter!!!
Men da må jeg jo bare si at jeg gir blaffen i hele sportsligheten, er vell en ganske stor del av rytternorge som har hest som hobby!?! Hvorfor kan man ikke da få ta en røyk uten at det skjemmer andre når man tusler avsted på hesteryggen, er en hobby og meningen at man skal koble av ikke sant?!
Hadde jeg hvert konkurranserytter og hvert på trening så hadde den røyken fått vente til ridningen var unnagjordt. Så ver så snill å skill litt på situasjonene her!!! En turrytter i treningstøy og joggesko (som meg) ser mallplassert ut på hesteryggen uansett røyk i hånda eller ikke, men WHATEVER jeg koser meg!!!!

Hva mobil og røyk måtte ha med hest å gjøre bør vere opp til hver enkelt da det er helt på eget ansvar!
Du gjør sikkert mye rart på hesteryggen på en rolig søndagstur du også, er mange ting å henge seg opp i hvis man bare tenker seg om!
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  02:39:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Syns det er i orden at folk røyker og snakker i mobil på hesteryggen. De får gjør som de vil;)
Selv bruker jeg å skrive sms når jeg skritter av, for da kjeder jeg meg sånn:p Snakker også i mobilen om noen ringer, på tur da, tar ikke akkuratt og ringer til folk midt under trening.

Hvis det ser usportslig ut når jeg sms-er på hesteryggen, ja, så får det bare se usportslig ut! Samme hva det ser ut som...

Jeg ser egentlig ikke særlig risiko i det å røyke/mobil når man rir tur...

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 13/10/2006 :  11:15:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen spørsmål til dere som syns at røyking på hesteryggen og i nærheten av hestene er helt OK.:

- Hva hvis dere mister en glo ned på hesten mens dere rir. Vet dere hvordan en varm glo sprer seg og etser i hestens hud? Hva er grunnen til at dere tør å utsette det kjæreste dere eier for farlige brannsår?

- For dere som trener seriøst: Hvorfor vil dere utsette idretsutøveren deres for passiv røyking når dere vet hva det kan gjøre med lungefunksjonen til idretsutøveren? Tror dere noen blåser røyk oppi Bjørn Dæhlie rett før han skal ut og gå et løp eller trene for den skas skyld? Hva er egentlig forskjellen.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  14:12:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor utsetter de som har konkurransehester de for den belastningen det er å stå på stall/boks alt for lenge i døgnet, stå i små luftegårder, være inne i en hall hele dagene mens sola skinner når de skulle vært ute på store beiter og kost seg?
Det er ALVORLIG mange flere fysiske skader som kommer av unaturlig hesthold i konkurransemiljøet enn om det skulle sive forbi et snek med røyk... Herregud hvor kvasi kan det bli????

Ang. å miste glo er det vel ingen som holder røyken over hesten, man holder den ut til siden og en glo etser ikke den brenner/svir akkurat som hvilken som helst annet glo. Mindre enn et brennmerkingsjern feks. og smerten og konsekvensen er uansett mindre enn for de som har 20t oppstalling i døgnet. IKKE at det er greit å svi hesten for all del!! men det er faktisk MYE værre ting folk i sin uvitenhet gjør mot hesten sin enn å røyke i nærheten av den....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  16:36:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor utsetter de som har konkurransehester de for den belastningen det er å stå på stall/boks alt for lenge i døgnet, stå i små luftegårder, være inne i en hall hele dagene mens sola skinner når de skulle vært ute på store beiter og kost seg?
Opprinnelig postet av Harneshaug

Jeg har konkuranssehest og vil bare si at:
Hun står ute fra tidlig om morgenen helt til kvelden (6-7) Står på stoooore marker der det er gress nesten året rundt, i flokk på ca 10 hester. Sommerhalvåret står hun ute hele døgnet. Ridehall har vi ikke, rir tur halvparten av dagene i skikkelig terreng, løper og koser oss. Jeg syns det er svært viktig at hesten får være hest og leve naturlig, selv om jeg konkurerrer med henne kan jeg ikke ta fra henne alt som heter et naturlig hesteliv;)
Så ikke dra alle konk.hester under en kam;) Vet dessverre at flertallet av konk.hester har det sånn du beskriver Disse syns jeg oppriktig synd på... Men ALLE har det ikke sånn!

Dette ble litt OT, men måtte bare si det;)

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  16:41:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har noen spørsmål til dere som syns at røyking på hesteryggen og i nærheten av hestene er helt OK.:

- Hva hvis dere mister en glo ned på hesten mens dere rir. Vet dere hvordan en varm glo sprer seg og etser i hestens hud? Hva er grunnen til at dere tør å utsette det kjæreste dere eier for farlige brannsår?

- For dere som trener seriøst: Hvorfor vil dere utsette idretsutøveren deres for passiv røyking når dere vet hva det kan gjøre med lungefunksjonen til idretsutøveren? Tror dere noen blåser røyk oppi Bjørn Dæhlie rett før han skal ut og gå et løp eller trene for den skas skyld? Hva er egentlig forskjellen.

Opprinnelig postet av Tone_

Vet ikke om jeg er en av de du sikter til, siden jeg er en av de som syns det er ok at folk røyker på hesteryggen. Vil bare si: jeg røyker ikke selv! Vil verken utsette meg eller hesten min som idrettsutøver! Selvsagt har ikke hesten godt av å være passiv røyker...

Men hvis andre vil røyke, så ok! Det får vel være deres valg...

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  19:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja men kjære lille Svalegård! Jeg siktet da heller ikke til deg (-; eller de andre som holder konkurransehester som du gjør! Mitt poeng var at der er mange andre og mye værre måter man kan utsette hesten sin for ubehag/misshandel som det her virker som hun synes, enn å ta seg en røyk på tur. Blir bare så utrolig oppgitt over slik sinnsyk naiv tankegang... "åh.. iiik, hesten kan få kreft av å snuse inn røyk fra en sigarett" mens alt annet man putter i de, legger på de, staller de opp i, treningsmetoder, ekstrautryr osv osv nei det er jo såååå greit og naturlig.

Røyking innendørs være seg i ridehall, satll eller hus er uakseptabelt men hva man gjør ute i guds frie natur på hesteryggen, nei vet du hva... der bestemmer jeg faktisk selv og nekter å føle meg som noen hestemisshandler fordi!
Hestene mine har det så utrolig mye bedre enn andre på mange måter så det bryr jeg meg ikke om.

Dette blir slik som den hysteriske læreren vi hadde på konsen hvor vi ikke kunne røyke på røykerommet fordi røyken for ned på gulvet (eh... han er god i kjemi og fysikklover?) snek seg ut , for langs med gulvet, utover i rommet i kantinen, satte seg i gardinen og ventet ommentrent på at han skulle komme, hoppet fra gardinen over i genseren hans, ble med han hjem, forlot genseren da han var inne i hjemmets trygge hule, hoppet fra genseren hans og over på ungene som fikk kreft....

Jadda, slike tar man serrriøst!

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  00:04:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja men kjære lille Svalegård! Jeg siktet da heller ikke til deg (-; eller de andre som holder konkurransehester som du gjør! Mitt poeng var at der er mange andre og mye værre måter man kan utsette hesten sin for ubehag/misshandel som det her virker som hun synes, enn å ta seg en røyk på tur.

Ja, jeg vet at det var det du mente:) hehe, følte bare for å si at det er ikke alle konk.-hester som har det unaturlig og fælt;) Det er så mange som tror hesten ikke får leve som en hest fordi den er konkuranssehest:(

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  00:06:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette blir slik som den hysteriske læreren vi hadde på konsen hvor vi ikke kunne røyke på røykerommet fordi røyken for ned på gulvet (eh... han er god i kjemi og fysikklover?) snek seg ut , for langs med gulvet, utover i rommet i kantinen, satte seg i gardinen og ventet ommentrent på at han skulle komme, hoppet fra gardinen over i genseren hans, ble med han hjem, forlot genseren da han var inne i hjemmets trygge hule, hoppet fra genseren hans og over på ungene som fikk kreft....

hehe, nå måtte jeg bare glise litt

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/10/2006 :  12:02:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen grunn til å hisse seg, jeg stilte kun spørsmål til hvorfor dere vil utsette hestene deres for røyk. Det er ikke det samme som "å si at noen er dyremishandler".

Det må jeg få lov til å gjøre, selv om jeg er enig i at det selvfølgelig finnes flere andre uheldige ting enn røyken vi alle utsetter hestene våre for. Jeg satte det kanskje litt på spissen for å få i gang en diskusjon, men jeg ser faktisk viktige poeng i det jeg nevnte.

Og nå er det faktisk røyking denne diskusjonen handler om..

Så klart er jeg klar over dette unaturlige hesteholdet som heller ikke er helt ideelt for hesten. Men somregel er grunnen til at vi gør som vi gjør fordi vi ofte ikke har noen valg, og begrenset tilgjengelighet. Kanskje den eneste plassen vi har mulighet til å ha hest på er en stall med små luftegårder. Vi prøver da å gjøre det beste ut av situasjonen fordi om.

Vi har faktisk et valg om vi vil ta en røyk fra hesteryggen eller ikke. Vi kan ta røyken fra hesteryggen, eller vi kan vente til vi kommer hjem og har satt fra oss hesten.

Kopi av melding:
Ang. å miste glo er det vel ingen som holder røyken over hesten, man holder den ut til siden

Tja, da håper jeg at hesten er iskald i hodet, og ikke som mine, som kan skvette til om de blir skremt, og en plutselig får bruk for begge hender på tøylene. Får håpe det er vindstille slik at en har kontroll over at gloen faller ned til siden, og ikke på hesten. Dessuten: går dere som røyker av hesten når dere skal slukke sigaretten, eller kaster dere en glødende sigarett i naturen?

Kopi av melding:
"åh.. iiik, hesten kan få kreft av å snuse inn røyk fra en sigarett" mens alt annet man putter i de, legger på de, staller de opp i, treningsmetoder, ekstrautryr osv osv nei det er jo såååå greit og naturlig.

Jeg har ikke nevnt kreft, men jeg har nevnt nedsatt lungefunksjon. Så lenge dette gjelder for menneskelige idrettsutøvere, hvorfor skulle det da ikke gjelde for hester som er idretsutøvere? Rett før hesten min skal starte løp eller ut å trene lar jeg den ikke bli utsatt for påasiv røyking. På lik linje som en seriøs fotballtrener ikke vil at fotballspillerne skal bli utsatt for passiv røyking før de skal spille kamp. Hva er egentlig forskjellen?

Når det gjelder foring, treningsmetodert osv. som ikke er heldige for hesten er dette en helt annen diskusjon, dette er ting vi somregel putter i dem eller på dem av en hensikt, for å nå et mål, eller rett og slett fordi vi ikke vet bedre. Men med røyking vet vi jo ganske mye etter hvert..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  20:01:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men somregel er grunnen til at vi gør som vi gjør fordi vi ofte ikke har noen valg, og begrenset tilgjengelighet. Kanskje den eneste plassen vi har mulighet til å ha hest på er en stall med små luftegårder. Vi prøver da å gjøre det beste ut av situasjonen fordi om.

Jo du har et valg.. du kan velge å ikke ha hest om den skal stå inne 20t i døgnet, gå 2 t på bane og 2 t i luftegård.

Kopi av melding:
Tja, da håper jeg at hesten er iskald i hodet, og ikke som mine, som kan skvette til om de blir skremt, og en plutselig får bruk for begge hender på tøylene.

Alle hester kan bli skremt men jeg bruker da aldri tøylene for å roe hesten... Om hesten skvetter er det siste jeg gjør å rykke i tøylene. Dessuten rir jeg (og mine hester kan å bli ridd) med en-hånds tøylesignaler på tur.

Man sitter oppå hesten og røyker, hvor ofte er det fallvind? Ikke ofte her i alle fall... røyken blåser slett ikke på hesten i det hele tatt. Om den skulle få seg "et trekk" vil jeg tro utegangen veier opp mot det i forhold til mange timer i dårlig stall-luft hva nedsatt lungekapasitet vedgår!!!!

Kopi av melding:
Når det gjelder foring, treningsmetodert osv. som ikke er heldige for hesten er dette en helt annen diskusjon, dette er ting vi somregel putter i dem eller på dem av en hensikt, for å nå et mål, eller rett og slett fordi vi ikke vet bedre. Men med røyking vet vi jo ganske mye etter hvert..

Det kan godt være men man VET at overforing av kraftfor fører til krysslammelse, stivelsesintoleranse, proteinforgiftning osv osv... likevel blir det gjort for å få hesten til å yte.
Man vet at Rollkür er en abnorm belastning for hestens nakke som ødelegger den, likevel gjør man det for å "bøye opp" hesten, man vet at barring ikke er bra, likevel gjør man det for å få hesten til å hoppe høyere, osv osv... de er som du sier alle for å nå et mål men forsvarer målet middelet.
Jeg VET det er skadelig å røyke, likevel gjør jeg det, hesten min røyker IKKE og jeg vil hardnakket påstå at han lider slett ikke under at jeg røyker. han har hva lungekapasitet anngår det helt utmerket, vi rir distanse og etter 6 mil er der slett ingen røykhoste å spore (-;

Jeg skjønner hva du mener men jeg synes rett og slett dette blir for hysterisk. Diskusjionen handlet OGSÅ om mobil og er du opptatt av sikkerhet synes jeg det er rart du ikke henger deg mer opp i den hvor tom øynene er festet på skjermen. Jeg har full oversikt og følger med fra ryggen selv om jeg tar meg en røyk, det har ikke de som skriver sms. I tillegg hater jeg sikkert lyden av mobiltelefon like intenst som du hater røyklukt... (-:

-Korak-

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  20:06:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo liksom ikke sånn at en hest kan bli avhengig av røyken xD
Syns egentlig man kan gjøre hva man vil oppå ryggen til hesten så lenge det ikke skader verken hest eller andre.
Tenk derfor alltid, Hesten først! ;)

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.