hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kaster med hodet, nøkker og slenger med leppa .
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Kaster med hodet, nøkker og slenger med leppa .
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kao
» VIP

Skrevet - 20/07/2006 :  18:08:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg rir henne, slenger hun veldig med hodet og leppa. HUn begynner med en gang hun får hodelaget på. Vet. skal komme og sjekke tennene hennes, da jeg har fått vite av forrige eier at det er på tide. Hun klarer i sammenheng med dette (tror jeg) heller ikke stå rolig. ( Altså, holdt) HUn må hele tiden sirkle, rygge litt slenge med hodet.

Jeg er ikke redd henne, for hesten er snill, men noe plager henne. Om det ikke er tenner, men uvane, hva gjør jeg da?

Takker for ev svar

I'm a redneck woman, I aint no highclass broad! ;)

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  19:27:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Når du har fått sjekket tenner og munn, og dersom det ikke er dette, kan du gå til neste steg; hvordan passer utstyret? Det kan hende hodelaget ikke passer, feilbittstr. eller at hesten rett og slett ikke trives med bittet. Hvordan er hesten å ri med et bittløst hodelag, f.eks sidepull? Merker du stor forskjell på hestens oppførsel da, kan dette være lurt å prøve.
En bør også være obs på at selvom hesten kaster på hodet, så trenger det ikke å være der det sitter dersom det er noe ubehag som skaper adferden. Det kan likesågodt sitte i ryggen som i munnen, en øm rygg fra en sal som ikke passer er nok. Ville også ha sjekket dette for sikkerhetsskyld, dersom det ikke går over etter tannstellet. Dette kan du få en dyktig equiterapaut/hestemassør til å gjøre.

Dersom det er en uvane, dropper du å ri henne på en liten stund, gå tilbake til bakken og tren derfra. Ha henne i taugrime og et langt leietau, og tren på å lære henne å stå i ro. Det er godt mulig hun er utålmodig og bare vil frem, men det skal du ikke finne deg i. Derfor kan du øve på å rygge henne, la henne komme inn til deg når DU gir beskjed om det, lær henne å stå på et sted du ber henne om, der skal hun stå. Vil hun komme inn eller flytte på seg når du ikke har gitt "klarsignal" om dette, rygger du henne enkelt og greit på plass igjen.
Det kan være lurt og bruke stemmen, "stå" når hun skal stå i ro, "kom/frem" når hun kan komme til deg, "bak/rygg" når hun skal rygge itillegg.
Trenger du mer "utdypning" innenfor dette får du bare si ifra, så kan jeg forklare mer!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  21:34:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Headshaking???

Gå inn på denne siden:

http://www.headshaking.com/symptoms.htm

Her kan du se om hesten har noen av disse "uvanene".

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  00:38:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tenner. Slapp av og ta evt. problemer derfra. ;-)

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  09:30:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Hoppa som hesten min står sammen med driver også med dette, men hun trenger ikke å ha hodelag på... hun bare slenger ut tunga og står der og "nikker" Ser skikkelig teit ut,
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Kao
» VIP

Skrevet - 21/07/2006 :  10:50:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar dere. Jeg tror det er tenner altså, men vet aldri, og siden jeg er innom her så sjelden så er det greit å spørre ;)
I'm a redneck woman, I aint no highclass broad! ;) Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  23:08:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Hesten min gjør det samme som din hest.. Fikk raspet tennene, men det har ikke hjulpet nå mye... Hvet ikke hva det er jeg...
(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 18/08/2006 :  13:26:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min var også sånn, selv om jeg rei på løse tøyler så ristet han på hodet,nikka og strakk leppa fram.
Først tenkte jeg tenner,fikk trekt ulvetennene og raspet ordentlig. Men han fortsatte,så tenkte jeg bitt og gikk over fra trinesebitt til tredelt,hjalp en stund,men så begynte han igjen,så tenkte jeg at han rett og slett var lei når vi hadde trent lenge og var på tur og at han bare ville hjem..men selv om jeg rei kortere økter og kortere turer fortsatte han med dette, jeg fikk også ny sal som ligger ok nå.
Så begynte jeg å lese om bitless bridle, konstruksjoner av hvordan bitt igger i munnen og skaper ubehag..og en kan jo bare tenke seg hvordan det er å fly rundt med detta metallet i munnen. Så jeg investerte i en bitless bridle og fy,for en forandring,han har kuttet helt ut med hoderistinga,bruker bakparten bedre,og samler seg uten å spenne seg lenge,så ja til bitless bridle!hehe
Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  21:23:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Hesten min er akkurat slik som hesten din *Prinsen*!
Har byttet bitt & prøv å ridd barbak, men ingen ting hjelper..
Kansje jeg skal prøve bitless bridle jeg og?
Hvor kjøpte du din? Hva kostet den?

(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 19/08/2006 :  20:36:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte min på http://www.bitlessbridle.com/ husker ikke akkurat hva jeg betalte,men kom vel på 1000,- inkl.porto + - men disse er av meget god kvalitet! Er absolutt å anbefale. Når jeg trener dressur bruker jeg bitt,har funnet ut at min trives best med et 16mm bitt,litt tykkere enn hva folk anbefaler for tida,men alle hester er jo forskjellige!men på tur bruker jeg bitlessen,han slapper mye mer av nå. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.