hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har du noen fæle opplevelser fra beite?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Har du noen fæle opplevelser fra beite?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Galie

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  19:15:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
Bare i en siste tida har jeg hørt en del skrekkeksempler på hvor galt den kan gå når man har hesten på beite.

* Hest fikk sinnsyke skader etter å ha blitt slipt ut på beite der to av de andre hestene hadde sko...

* 2 hester som har brekt beinet på beite og måtte avlives på stedet

* Drektig Hest som har druknet etter å ha sklidd ut i en bekk med synkeleire

*Hest som brakk nakken på beite

www.gallemann.piczo.com

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  19:34:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Her kan du lese om kva eg opplevde i 2005
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  19:42:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
En hest sparker ikke med mer kraft fordi den har sko. Bein går av uten sko også.

Generelt kan det gå galt over alt; på beitet, i stallen, i ridehuset, på gårdsplassen - man dør av å leve, vet du. Håper ikke folk nøler med å sette hesten sin på beite fordi ulykker potensielt kan skje.
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  19:57:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
2 av hestene jeg tok for en trener tidligere, fikk begge bein problemer!

Den enne var på beite stokk halt. Jeg stelte henne ikke på det tidspunktet. Hesten ble ikke tatt ned før en mann skulle se på hesten og han kom 2-3 dager senere! = brekt hovbein..

Den andre fikk også bein problemer på beite, skulle delvis avlives pgr av et eller annet, men stod der med bein som stakk ut pgr av at mannen skulle orden forsikring-ikke spør meg hva-hvordan.. Ganske lang historie-problemer med hvem som skulle ha forsikring av trener(xeier) og jenta som kjøpte, da treneren hadde hatt hesten stående hos seg mens hun hadde fått nye hest bla bla osv..

Trist når sånt hender!
Selv er jeg på beite hver/annen dag å besøker hesten min, også pgr av at jeg savner han

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  20:29:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heheh.. Jeg hadde bare dødsuflaks. Mine 2 hester stod på beite. En dag kom jeg ut for og hente dem og skulle ri, da hadde Challe fått et stikksår på bog/skulder og var dødshalt og hoven. Fullt opplegg med antibiotika og inn fra beite. Red han etter 4 dager.
Noen dager senere fant jeg jammen den andre hesten min med samme type sår på "overarmen" på frambeinet, samme behandling på henne, men red henne etter 2dager.
Noen dager etter jeg fant min 2.hest med sånn her skade, var det jammen en hest til som fikk et større stikksår litt under bakkneet, hun har stått 1 1/2 uke på bjerke og er fortsatt ikke frisk.
MULIG! Dette har bare vært sommern da ALLE hestene fikk store sår, jeg har blitt eks\pert i sårbehandling! Det er hvertfall positivt

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  00:32:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En hest sparker ikke med mer kraft fordi den har sko. Bein går av uten sko også.

Generelt kan det gå galt over alt; på beitet, i stallen, i ridehuset, på gårdsplassen - man dør av å leve, vet du. Håper ikke folk nøler med å sette hesten sin på beite fordi ulykker potensielt kan skje.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

mener det går an å ta visse forhåndsregler jeg da som å ta av sko på hester som skal gå sammen på beite. et spark kjennes bedre med sko,det har jeg selv erfart.
ellers er det vel vanlig å fjerne potensielle farer, evt gjerde dem inn.

har ingen skrekkhistorier fra beite. håper jeg ikke får noen heller..
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  10:02:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
eksempler jeg har hørt/sett!

kolikk
forgifting pga smørblomst
forfangenhet
sommer eksem
hovbyll
halt pga mistet sko og eieren så det ikke før lenge
insekt bitt
et tilfelle der huden sprakk og verk randt ut av beina og ansiktet.

sikkert mer og men kommer ikke på det i farten

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  10:24:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Æsj... min hest er halt nå og står på stall. Ikke så store såret da, ca 4 cm, men det punkterte en blodåre, så blodsputen pumpet. Blør ikke nå, men vil ha henne inne til det er grodd, for at det ikke skal gå betennelse i såret, fluer osv.
Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  10:29:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke, men jeg syntes det er vesentlig å ta stilling til hvor mange hester som går på beitet kontra hvor mange som blir skadet? Og hvor mange som faktisk står på stall og fortsatt blir skadet? Og det er jo som oftes menneskenes feil mye av det som skjer, i hvertfall det Tigull skriver. Syntes det er helt idiotisk å bruke argumenter/eksempler som er til en viss grad er menneskets skyld. Det er jo eier som har sluppet hesten ut på et beite med smørblomster, ikke har sjekket om de har mistet sko, forfangenhet ( ikke vendt nok til gress?? ) og sommereksem er noe som alltid ligger i disponerte hester, blir feil å si at det kommer pga beitet, mer riktig å si at de får utslag i så fall. Insektbitt er jo en selvfølge, det får jo alle dyr og mennesker. Hester er jo skapt for å leve i naturen, så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skal få lov til det. Hvis huden sprakk så har vel hesten vært allergisk eller noe? Kolikk er forøvrig også noe som skjer stadivekk og ikke kan skyldes på at hestene går på beitet. Hovbyll er jo en infiksjon som ligger LENGE i hoven før den får utslag. Jeg vet ikke, men det kan jo hende det har skjedd før den ble satt på beitet? SEND HESTEN PÅ BEITET, den syntes jo det er titusner av ganger bedre enn stall! Ta forhåndsregler hvis dere er redd for at hesten skal bli skadet. Sett hesten på beitet med hester den kjenner, ha daglig tilsyn, sjekk høver/gå, ta av sko, se over hesten etc...
Redigert av - *sofie&lavageitene den 27/07/2006 10:31:23 Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:06:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vet ikke, men jeg syntes det er vesentlig å ta stilling til hvor mange hester som går på beitet kontra hvor mange som blir skadet? Og hvor mange som faktisk står på stall og fortsatt blir skadet? Og det er jo som oftes menneskenes feil mye av det som skjer, i hvertfall det Tigull skriver. Syntes det er helt idiotisk å bruke argumenter/eksempler som er til en viss grad er menneskets skyld. Det er jo eier som har sluppet hesten ut på et beite med smørblomster, ikke har sjekket om de har mistet sko, forfangenhet ( ikke vendt nok til gress?? ) og sommereksem er noe som alltid ligger i disponerte hester, blir feil å si at det kommer pga beitet, mer riktig å si at de får utslag i så fall. Insektbitt er jo en selvfølge, det får jo alle dyr og mennesker. Hester er jo skapt for å leve i naturen, så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skal få lov til det. Hvis huden sprakk så har vel hesten vært allergisk eller noe? Kolikk er forøvrig også noe som skjer stadivekk og ikke kan skyldes på at hestene går på beitet. Hovbyll er jo en infiksjon som ligger LENGE i hoven før den får utslag. Jeg vet ikke, men det kan jo hende det har skjedd før den ble satt på beitet? SEND HESTEN PÅ BEITET, den syntes jo det er titusner av ganger bedre enn stall! Ta forhåndsregler hvis dere er redd for at hesten skal bli skadet. Sett hesten på beitet med hester den kjenner, ha daglig tilsyn, sjekk høver/gå, ta av sko, se over hesten etc...

Opprinnelig postet av *sofie&lavageitene

AMEN!

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:17:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av *sofie&lavageitene

Okei etter antallet hester på beite kontra skader så er det mange som har blitt syke hos oss.

3 på beite og 2 sjuke.

Men meningen med debatten er vel, at man skal si de fæle opplevelsene man har med beite.
Det har jeg gjordt!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:29:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Vinur, 2 åringen min, fikk for noen uker siden et langt og dypt sår rett under øye. Bare flaks at ikke øye ble ødelagt. Aner ikke hvordan det har skjedd.
Da jeg oppdaget det, såg det ut til å gro fint. Var ganske dypt, men tørt og fint. Hadde jeg oppdaget det når det var helt nytt, ville det nok blitt sydd, men dette hadde nok skjedd kvelden før (hesten har tilsyn hver dag). Etter et par dager såg det dessverre mye verre ut. Det myldret av fluer som åt opp såret og ingen fluemidler hjalp. Det ble kjøpt inn heldekkende fluemaske og smurt med sårsalve. Problemet er at maska ikke henger særlig lenge på. Har en misstanke at det er kompisen som river den av. Uansett er det ihvertfall blitt mye bedre nå. Så maska har nok vært lenge nok på til at det får dannet en skorpe i hvetfall. Vi har hatt leteaksjon etter maska ca annen hver dag (tusen takk til Nina og Xantia ) Det var temmelig uggent med alle fluene. Det nyttet ikke å vifte dem vekk. De måtte plukkes ut for hånd! Og det var helt svart med fluer dypt nedi. Æsj!!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  12:02:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
mener det går an å ta visse forhåndsregler jeg da

Noe annet sa jeg heller ikke. Jeg mente med mitt innlegg bare at folk ikke må bli hysteriske selv om hesten til mora til tanta til pappan til kusinen til tremenningen til onkeln til ... skadet seg på beitet. Da kan vi snart ikke bruke hest mer. :-)

Kopi av melding:
som å ta av sko på hester som skal gå sammen på beite. et spark kjennes bedre med sko,det har jeg selv erfart.

Forskjellige mennesker, forskjellige erfaringer. Bein knekker selv om skoen er av. Det er ingen forskjell i kraften som kommer.

FTR, har jeg heller ingen skrekkhistorier. Iallfall ikke skadehistorier, men jeg kan ikke si det var så koslig når gamle "matriarken" her tok springfart og sprang gjennom strømgjerdet her for å komme til gresset som bestandig er grønnere på andre siden. Hun tok nemlig med seg 4 andre hester.
Gå til toppen av siden

Cheyenne

Skrevet - 27/07/2006 :  12:42:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde en hest på beite hos meg. Hadde vært der i 5 dager da den trakket på en "vippestein" og havna i en smal elv med bakbeina. Skrapte seg et sår på 10x3 cm på utsiden av bakfoten, rett over koden, og huden berre hang der, dypt va da óg Fekk samtidig et dypt kutt i hasen... Heldigvis gikk alt bra, og leddet i hasen er helt fint Ellers er det ene hoppen min som fikk hovbyll. Byllen brukte 2 uker fra tåen på hoven til ballen der den kom ut. Tok litt over 2 måneder før hun i det hele tatt kunne få komme ut igjen...
Men som mange andre sier, ikke la ulykker hindre deg å sette hesten på beite. Ulykker skjer når du minst aner det, og det skjer FORT!! Hesten som ramlet i elven, sto jeg nesten rett ved siden av og jobbet med gjerdet... Fikk ikke hindret ulykken uansett...
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  23:33:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
For ein del år sidan skulle søstra mi passe naboen sin vallak, ein svær Dansk Varmblods på 173cm, i ei veke. Hesten gjekk på eigaren sitt beite, ilag med 3-4 andre fjordhestar (av ein annan nabo). Søstra mi hadde ikkje tenkt å ride den ettermiddagen, men ei anna vennine fekk ho med seg, og dei gjekk oppover beitet for å leite etter hestane. Dei fann alle, utanom den store brune.
Søstra mi blei litt redd, og gjekk og leita. Det var ein stor hest, og ikkje av den typen som stakk av, så ho lurte frykteleg på kva som hadde hendt. Ho høyrde plutseleg ei svak vrinsking, og gjekk etter lyden. Då ho kom fram møtte ho eit frykteleg syn. Denne store hesten låg nedi ein brønn!

Ho skreik til vennina si, som heiv seg på den eine hesten og galopperte heim til mamma og pappa å skreik at dei måtte få tak i dyrlege. Så bar det vidare til dei andre naboane våra, som eigde dei andre hestane om at dei måtte kome å hjelpe.
Søstra mi var der heile tida, og nekta å gå. Dei brukte ein stor traktor til å heise opp hesten. Han hadde greidd å halde hovudet oppe av vatnet/blodet, då eine beine satt fast oppe på kanten. Han hadde eit djupt kutt i eine bakbeinet, pga blekkplater som hadde låge oppå brønnen. Me var med hesten heile kvelden, men den greidde ikkje å reise seg. Far til jenta som eigde han var med hesten heile natta, men kl. 7.00 var det slutt. Hesten greidde ikkje meir, og døydde.

Den hadde sikkert indre skader, sa veterinæren.

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  08:59:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ellers er det ene hoppen min som fikk hovbyll. Byllen brukte 2 uker fra tåen på hoven til ballen der den kom ut. Tok litt over 2 måneder før hun i det hele tatt kunne få komme ut igjen...

Opprinnelig postet av Cheyenne

Hvorfor tok det 2mnd før den fikk komme ut?? Når hovbyllen sprekker pleier jo hesten å være "frisk" etter bare noen dager, ofte tom. med en gang!

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.