hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høyde på gjerde?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Høyde på gjerde?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  23:17:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Etter en liten diskusjon på nettopp dette her hjemme, så er jeg veldig interessert i å høre deres meninger.

Skal slippe to varmblods "porselenshester" på beite noen uker nå, og selv er jeg usikker på hvor høyt gjerdet må være. Vet mange bruker høye plaststolper (fra fk), men fra før av så har vi en haug av den lave varianten. Usikker på hvor høye de er, men tipper rundt en meter. Mange mener at disse lave stolpene holder, og at hestene ikke vil hoppe over - at hovedpoenget med gjerdet er at hestene "føler" seg avgrenset, og at det da ikke er nødvendig med høyere gjerder. Det skal selvsagt være strøm på hele gjerdet, og de vil ha tilsyn store deler av dagen, siden de skal gå rundt et par hus.

Hva synes dere? Holder de lave gjerdestolpene, eller vil det være uforsvarlig?

Edit for å legge til at det er snakk om to forholdsvis rolige vallaker...

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow."
Redigert av - Ozzy&Kristina den 29/05/2006 23:18:48

samor

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  23:58:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
hei:)

vil ikke si at det er uforsvarlig å bruke de "pinnene" som gjerde siden dere bare skal stå der noen uker. til mer permanent gjerde vil jeg anbefale trestupper på 2m som er ca 6-8cm diameter. etter at de er slått ned i bakken vil gjerde være på ca en og en halv m.

hvis de "pinnene" på 1m er d sikkert nok de ukene;)

Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  00:18:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Tror det skal gå bra så lenge det er strøm på;)Hestene mine har sånne gjerdestolper no og det går helt fint=)
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 30/05/2006 :  07:03:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Har brukt lave stolper i alle år, det har hendt at jeg har måttet sette på to tråder, men da har det vært pga føll/åringer som ikke har lært seg hva strømgjerde er. Ellers har jeg kun hatt en hest som har hoppet over gjerdet og det var en 12 år gammel dansk varmblods spranghest:) Hun hoppet over når hun ble alene igjen på beitet.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  07:20:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tror de holder, hvis hestene er vant til å stå med slike. Hestene her hopper gjerdet endel, men de gjør det ofte når de andre hestene er utenfor gjerdet, f.eks. når vi har felles beskjæring av høver osv., mens minstemann (Miss) kryper under gjerdet . Så vi har lært oss å aldri la en hest gå alene igjen innenfor, ihvertfall ikke en av de yngre.

Lykke til :)

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  10:13:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
På strømgjerde tror jeg nok det går, men hadde det vært plankegjerde o.l måtte du nok hatt myye høyere:)vi har små ponnier (nordlandshester), og de har hoppet over gjerdet vårt, det er litt over en meter.Til og med føllet hoppet over! Nå har vi gjerde som er ca 1, 60/1, 70. Gå til toppen av siden

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  14:36:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
går nok bra d Kristina, så lenge du ikke lar en av de stå igjen alene (regner med at d er spranghester lr no.... Oz ivertfall, sant?) og har på strømm.... Linndi hoppet over gjerdet som sikkert i fjor sommer, d var ca. 1 m. men da var d ikke strøm på...

Ha på strømm, ikke la den ene stå igjen mens den andre er på tur e.l. så går d nok bra!! :)
Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  21:14:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
ja, strøm blir ordnet, og de kommer til å være sammen hele tiden. Satset på at det går bra da, det er jo ikke snakk om mer enn et par uker.

Ida: Ozzy ja, og pandoer, monica sin;)

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  20:29:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde også drøssevis med disse korte strømstolpene, og det fungerte fint i flere år.
Men da første hingsten kom til gårds, syntes jeg de ble for korte.
Så nye lange stolper, beregna på hest, ble innkjøpt.
Syntes det var litt dumt med de gamle som bare lå der, så jeg tapet de sammen, 2 og 2, sånn at de ble like høye som de lange stolpene mine og med muligheten til 2 høyder tråd.
Dette fungerte fint, til shettisen kom til gårds... hehe...
Da trengte jeg en nedre strømtråd til, løse isolatorer som man klipser på ble løsninga.
Nå er de fleste byttet ut, men det fungerte veldig bra faktisk.

Anette Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 31/05/2006 :  21:54:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg var nettopp og kjøpte de lave i dag, og det gikk helt fint. De fleste andre på stallen har de høye, men de har plassert tråden i samme høyde som jeg har uansett.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  13:45:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Herkula ville ikke stå på beite sitt i år.
hun hoppet over. de stolpene jeg hadde da var rundt 1m.

nå har jeg kjøpt meg stolper fra nessemaskin, de er ca 150 cm.

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  02:13:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har alltid brukt slike lave stolper på sommerbeite, og det har gått helt fint! Har vært noen på rømmen et par ganger, men det var fordi de rev ned gjerdet, ikke at de hoppet over. Og de som "pleier" å løpe gjennom gjerdet her hos oss har gjort det på vintergjerdet, som er dobbelt så høyt med dobbel tråd, så det virker ikke som det er høyden det kommer an på der.
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  12:49:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg bruker stolper på 1 meter, med strøm eller uten har lite å si for hestene mine. De står der hele sommeren, ingen problem!:) Men disse hestene har virkelig respekt for gjerde.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.