hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Elg på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Elg på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  12:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ved stallen så kryr det av elg i skogholtet. Jeg har aldri møtt på elg før mens jeg har vært ute og ridd, men jeg merker at jeg er veldig på vakt og spenner meg. Har noen erfaring med møte på elg? Hvordan skal man forhold seg, og hvordan pleier hestene å reagere?

Det er jo litt dritt å tenke på elg når det finnes så mye annet kos å tenke på når man er i skogen

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  12:42:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Elgen ser som regel dere før dere ser den, hva med å synge eller prate litt høyt. Det gjør jeg når jeg rir i områder hvor jeg vet det er mye elg. Noen hester stopper bare opp og blåser, mens andre vil hjeeeeem fort! Elgen går ikke til angrep liksom med mindre du er kommet mellom ku og kalv.
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  12:45:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
haha, det er bra det er flere som meg. Jeg synger nemlig også for full hals - nr jeg rir alene. Ser sikkert latterlig dumt ut Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  23:40:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
synging er bra! elgen løper sikkert fordi jeg synger så falskt

om vinteren står det nesten alltid 10-20 elg på jordet nedenfor stallen, hvor vi både rir og går forbi. hestene bryr seg ikke, de bare titter litt. elgen er som regel mer redd for deg, enn du er for den. det eneste du skal bekymre deg om, er hvis du kommer mellom en kalv og moren - prøv å unngå det, og hvis det skjer, kom deg unna uten å løpe. så lenge du er oppmerksom på hvor elgen er, er de sjelden noe problem. rent snille dyr er de

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  02:02:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hester er redd for elg, andre er helt coole - har opplevd begge deler.

Det vil være en stor fordel å være "bråkete" på ridetur i elg-områder, helt klart. Da får elgen i det minste en sjanse til å trekke seg unna.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  07:59:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vær litt herjete på turen - ta noen galoppsteg, syng høyt og snakk med hesten din. Om våren bør du holde kjeft og liste deg rolig. Det er ingenting som irritere en ku med kalv mer enn bråk.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  10:03:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det er også endel elger som ikke reagerer på bråk. Elegene oppi skogen vi rir er så vant til mennesker og dyr at de er ikke nevneverdig raske til å flytte på seg. Mange turer vi har sett elg litt i overkant nærme etter min smak. Men heldigvis så har det gått bra til nå og krysser fingrene for at det fortsetter sånn !!!
Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  13:57:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vær litt herjete på turen - ta noen galoppsteg, syng høyt og snakk med hesten din. Om våren bør du holde kjeft og liste deg rolig. Det er ingenting som irritere en ku med kalv mer enn bråk.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Ikke enig der. Det er Myyye verre å komme brått på dem!!!!! Bedre å gi dem en advarsel slik at de kan komme seg unna. Da føler de seg ikke truet. For det er når kua føler seg truet at den går til angrep. Og den føler seg truet hvis du kommer brått på den.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  14:20:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Mari^_^

Ikke enig der. Det er Myyye verre å komme brått på dem!!!!! Bedre å gi dem en advarsel slik at de kan komme seg unna. Da føler de seg ikke truet. For det er når kua føler seg truet at den går til angrep. Og den føler seg truet hvis du kommer brått på den.

Opprinnelig postet av Stall Nakkim

Mulig det, men det er ikke min erfaring. Om du kommer brått på, får de ikke tenkt seg om, og de flykter som første utvei. Om du gir dem en forvarsel før tolker kua det som at du er truende og at du planlegger å angripe, og enkelte går da til angrep. Men heldigvis er de færreste voldelige

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  14:31:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Mari: Det mest safe for din egen del er å gi dem forvarsel. De flykter da også. Dette er ikke noe jeg gjetter på, men vet. Har lært en del sånne ting av lederen i viltnemda i kommunen. Utrolig dyktig mann som vet hva han snakker om.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  14:35:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Fullt mulig det. Kanskje det er bare elgen her jeg bor som er merkelig sånn. De angriper bare om de blir "varslet". Har bl.a. omkommet endel hunder som følge av at turgåere har varslet elgen lenge på forhånd, elgen blir irritert og blir truende. Men jeg er ikke ekspert :P

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  14:37:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
tror kanskje det ligger litt mer til historien da....... Uansett Ta fordåndsregler. Why risk it?

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  21:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, uten at jeg kan komme med noen kyndig uttalelse, så føler jeg selv det å hoje og herje og advare er det beste og mest logiske. Og det som i tillegg er positivt med å sitte å synge en trall på hesteryggen er jo at man slapper mye mer av, ergo slapper hesten mye mer av, og i tillegg forteller jeg elgen at "her kommer vi, vær så snill og hold deg unna"

Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  09:16:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
jeg synes også at det mest logiske ville vært å rope, synge ol. FØR du oppdager elgen. Da kommer vel den mest sannsynlig til å stikke avgårde? (8])

Haoli <3 Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  09:27:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så da var det bare å ta sangtimer Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  10:03:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Jo surere du synger jo fortere stikker elgen... og hesten?... hihihi
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.