hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kva gjer du om hesten bukkar?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Kva gjer du om hesten bukkar?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  21:57:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ja, som overskriften sier, kva gjer du om hesten bukkar? Kor lang lunte har du? Slakser du til hesten eller roer du den ned? I sitvasjonen: Du er ute på banen eller på grusveien, og hesten plutselig slår seg vrang ettersom du ikkje vil at den skal trave. Hesten bukker, så kva hadde du gjort?
Fortell gjerne om andre sitvasjoner også

Tillit og respekt er ikke det samme:)

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:10:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det spørs jo veldig på situasjonen og hesten. Er det plutselig uten grunn, som om den hadde det vondt, ville jeg skjekket om noe var galt med hesten eller utstyret.

Hvis det bare er fordi den er i tøysehumør får den et lite "det er ikke lov-pirk" fra pisken, et "ey, gi deg!" fra meg, også rir jeg bestemt videre som om ingenting har skjedd og prøver å få den til å konsentrere seg istedet for å tulle.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:10:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fortsetter å ri fram om hesten bukker, mange hester som tar igjen om man feks smekker til dem, og man har lite sjans mot 500-600 kg som hopper rundt som det skulle vært en rodeooppvisning:) Jeg har prøvd å ta igjen, og har ofte endt med noen kjempe bukk og at jeg har mistet balansen totalt, altså en kjempe seier for hesten. Lille meg har ikke mye sjans om hesten bestemmer seg for å ta av!

Så bukker hesten, rir jeg skikkelig fram tvert og korter så ned tempo, spesielt i galoppen. Skjer det i skritt eller trav, aktiviserer jeg hesten ved å feks bøye masse på en volte, flytte rompa eller andre "tunge øvelser". Poenget er å vise hesten at tull = hardt/ubehagelig arbeid.

Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/06/2006 :  23:52:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har et sånt problem jeg, at hesten bukker, spessielt i ridehus.
Feks. hvis jeg skal ta en storvolte i galopp, så bukker hun. Da driver jeg henne bare mer frem og tenker lenger frem.
Ellers prøver jeg og kliste meg fast til salen, følge hestens bevegelser og ikke falle av.

Har aldri opplevd hest som har bukket i skritt/trav. Men regner med jeg har gjort det samme.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/06/2006 :  23:53:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjør som Hege J.-rir umiddelbart frem og forlanger noe krevende slik at hesten skal forbinde det med noe slitsomt og derav negativt.
Er det nødvendig løfter jeg også samtidig begge tøylene høyt opp slik at hesten heve hodet og frampart,da blir det vanskelig å bukke..
Rekker de og kjøre hodet sitt ned,får du et større problem for da får hesten krummet ryggen og "tatt i".
Så opp og frem er mitt beste råd.

(Tatt i betraktning at jeg vet hesten er frisk selvsagt og at det er en ulydighet.)

Redigert av - xxxx den 21/06/2006 00:01:48 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 21/06/2006 :  05:41:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Rir frem og aktiviserer den gjerne mer. Om det blir mye tull bruker jeg stemmen for å irettesette, samtidig stiller jeg hesten til ene siden. Lettere å holde hodet oppe når den ikke har helt rett hals.
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/06/2006 :  09:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rir frem og aktiviserer den gjerne mer. Om det blir mye tull bruker jeg stemmen for å irettesette, samtidig stiller jeg hesten til ene siden. Lettere å holde hodet oppe når den ikke har helt rett hals.

Opprinnelig postet av carambee

Hva for en døgnrytme er det du praktiserer???
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  09:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er blitt gammel og bryr meg ikke om han gjør noe sprell i glede, men skulle det være i ren skjær fanteri for å få meg av. Vel da ville jeg nok irettesatt han med stemmen, og ikke orket en rodeo:) Men er det ikke sånn da at hesten gjerne har vondt en vei hvis den gjentatte ganger bukker? Eller har den tanker på om å være slem??? Spør dumt, men bedre å spørre enn å la hver:)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  10:39:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Bukkesprang kan være utrykk for så mangt, etter min erfaring. Noen hester bukker fordi det har vondt noen plass, ex. som følge av dårlig tilpasset utstyr. Bukkespranget er da utrykk for smerte / irritasjon hos hesten. Bukking kan også være utrykk for at hesten ikke forstår signaler som gies, altså igjen irritasjon.
Andre igjen kan bukke av ren og skjær livslyst og overskuddsenergi, dette er vel mer vanlig. Jeg ser ofte hester som fiser rundt og bukker rett etter at de er sluppet ut i luftegård f.eks :)
Forhesten min har bare bukket en gang med meg. Det blåste og var skikkelig drittvær, og som den stolte araber han er hater han både vind og regn ;) Plutselig kom det noen unger med noen svææære isoporplater som de gnikket på et stykke unna. Han bukket da av ren og skjær forfjamselse!
Så tror man må se an den enkelte hest før man bestemmer hva det "betyr". Gjentatt problem med bukking er vel ofte tegn på at noe er galt. Et bukk i ny og ne kan de fleste hester gjøre uten at det nødvendigvis feiler dem noe.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/06/2006 :  11:19:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så tror man må se an den enkelte hest før man bestemmer hva det "betyr". Gjentatt problem med bukking er vel ofte tegn på at noe er galt. Et bukk i ny og ne kan de fleste hester gjøre uten at det nødvendigvis feiler dem noe.

-Dette sier seg jo selv.
Jeg tenker bla. i forbindelse med inn/tilridning og feks. tilvenning av feks.sporer,sjenkler og flyttninger sideveis.
I det hele tatt skolering,lydighet og utdanning mot "voksen" ridehest.

Noen "stallbundne" hester har også funnet ut at bukking (kan også være småsteiling/snu),er en enkel metode å sette rytteren litt ut av fatning på,og så vil de prøve å få nesa hjemover til det trygge.
Prøver rytter da å ri videre,kommer det kanskje et bukk eller tre som protest.
Ikke et uvanlig "fenomen".De er flokkdyr og tryggest hjemme,OM de ikke helt respekterer sin ledsager-i dette tilfelle rytteren.

Man kan også flytte de enkelt fra bakken kun med lillefingeren,men kjenner de sporene/sjenkel kommer ofte en protest eller flere til de godtar det.
Det er en del av det å bli "voksen" for mange hester.
Nye ting er ikke automatisk godtatt..
Noen godtar det raskt,andre trenger litt mer tid.
Her spiller temperament også en rolle,ikke alle er like..
Og når man holder på med uferdige hester;(sjenkelbruk,samling og flyttninger) er bukking ofte en måte å si fra at; "nei,dette gidder jeg ikke,det er slitsomt og ubehagelig".
Akkurat som noen vil kaste av rytteren/salen.
(Det har jeg takk og lov sluppet unna til nå da.)

En hest er født med egen vilje/instinkter og vil prøve å "tøye strikken" om man ikke setter grenser.
Bukking er derfor ofte bare en av flere måter de kan prøve/teste å si nei på å ta over "styringen"/lederskapet.

Så poenget mitt er at bukking må nødvendigvis ikke alltid bety at den har vondt eller bare er glad..
Så "enkelt" er det desverre ikke.

(edit pga leifs.)

Redigert av - xxxx den 21/06/2006 11:50:16 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  11:45:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror Carambee har nattevakt på riggen :) Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  12:42:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:

-Dette sier seg jo selv.

Ja?

Kopi av melding:

Så poenget mitt er at bukking må nødvendigvis ikke alltid bety at den har vondt eller bare er glad..
Så "enkelt" er det desverre ikke.

Jeg er veldig enig i det du skriver, men syntes du fikk innlegget mitt til å virke litt vel unyansert nå. Kanskje jeg ikke er så god til å formulere meg.

For å gjøre det helt klart mener jeg fremdeles at bukking må tolkes individuelt, og bukking kan være, som jeg sa i delen av innlegget over som du ikke siterte;

1) Utrykk for smerte / ubehag
2) Irritasjon (her kommer også protestering / teste grenser inn)
3) Livsglede / overskuddsenergi

Livet er ikke svart - hvitt, og jeg mente ikke å fremstille det slik :)

OT: er veldig fan av innleggene dine, lærer masse av dem:)

edit skriveleif

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 21/06/2006 12:47:06 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/06/2006 :  13:38:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synses bare at du fokuserte for mye på at det måtte feile hesten/utstyret/rytter et eller annet. For meg blir det liiitt for "søtt og uskyldig". Det er ikke pyttesmå pudler vi hanskes med..

Siterer fra ditt første innlegg (som du "etterlyste":
Kopi av melding:
Bukkespranget er da utrykk for smerte / irritasjon hos hesten. Bukking kan også være utrykk for at hesten ikke forstår signaler som gies, altså igjen irritasjon.

-Du nevnte ikke noe om at hesten faktisk også kan gjøre det av ulydighet/teste grenser- og det blir litt misvisende...synes jeg da..

Men når du nå i andre innlegg skriver;
2) Irritasjon (her kommer også protestering / teste grenser inn)

-Da forstår jeg bedre hva du egentlig mente ja.

*Frøken pirk*

Redigert av - xxxx den 21/06/2006 13:54:40 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  15:10:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Hehe.. jeg ser nå at det første innlegget var litt kjapt og dårlig formulert, så presisering var altså nødvendig. Sorry meg i dag, sitter i innspurten med hovedoppgaveskriving, så er litt lite til stede :P

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/06/2006 :  15:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
No problem! Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  23:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min er(var) en liten rodeomaskin...Hun har ikke vondt noe sted, alt er sjekket opp, vi prøvde masse forskjellig for å få henne til å slutte, det eneste som fungerte for oss var at jeg sparker tilbake når hun bukker. Da får jeg noen ekstra bukk der og da, men etter 1ukes tid med dette var bukkinga over..Nå kommer det bare en gang i mellom..

Man må finne ut hva som fungerer for hver enkel hest. På min, som bare er ung, rebelsk og leter etter hvor grensene er, fungerte dette veldig effektivt...Det værste man kan gjøre er vell å stoppe opp(for å få igjen pusten :P) da blir det verre. Ri fram og ta problemet der og da, puste kan man gjøre senere ;) hehe...

Gud, detta ble rotete innlegg :P

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.