hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Problematferd, hesten blir som eieren...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Problematferd, hesten blir som eieren...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

comicstripes

Skrevet - 19/09/2006 :  11:00:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
... eller i alle fall slik eieren behandler hesten.

Vi er ganske flinke til å klage på at hesten vever, er krybbebiter, skraper i gulvet, slår i døra, river ned dekken osv.
Også at den ikke vil stå stille når vi skal opp eller av, at den vimser rundt ved børsting og øvrig håndtering.

Se deg rundt om i stallen. HVILKE hester gjør HVA?

TRE tydelige eksempler, tatt rett ut fra virkeligheten.

EKS. 1:

- En hesteeier som rir når hun føler for det. Hesten er rastløs, skraper i gulvet (han måtte skoes betraktelig oftere enn normalt fordi fremskoene var så slitte), river ned dekken i hytt og gevær og oppfattes som RASTLØS og UNDERSTIMULERT av andre personer i stallen. Hesten var under ridning DAFF og lite ridbar.
Så ble den solgt. Den nye eieren rir hesten daglig, og steller med han, børster, skaper hover. Bare vanlige daglige rutiner. Men hesten er totalforandret. Han står dønn i ro når han er inne i stallen, kan finne på og døse stille i et hjørne av boksen. Dekkenet henger pent på plass på boksdøren. Og når hun rir ser han faktisk sprek ut, som om han koser seg og har det morro.

Gamle eieren av denne hesten har fått ny hest, som skraper i gulv og dør, napper etter folk og hester + river ned dekkenene som henger på boksen så fort de kommer opp. Sammenheng?

EKS. 2:
- En hesteeier er rastløs og litt ubestemmelig. Hun kommer og går når de passer seg. Hun liker å tulle med hestene.
Hest nr 1: Var snill og rolig, føyelig som et lam til andre ryttere, mens hn under denne rytteren ble sett på som både skummel og farlig. Løp ut, sparket bakut, var redd for ALT. Bet og sparket gjorde hun også.
Hest nr. 2: En hest som hadde blitt brukt som lærehest for nybegynnere. Han løper ut på tur, tar bittet på ridebanen og stopper på 60 cm. høye hindere. Får etter hvert større problemer med beina.
Hest nr. 3: Settes igang som "sprangponni" som 2-åring. Hesten har dog jernhelse, så den klarte seg fint da dette var for en kortere periode. Den opptrer respektløst i forhold til mennesker, og er hun på løpetur og du stilelr deg i veien, ja, da løper hun rett over deg.
Hest nr. 4: Var meget interessert i denne i starten. Hesten var super snill og føyelig. Helt til den ble kjedelig. Da ble den stående. Det er en snill hest, men er blitt herjet veldig mye med. Hun har null respekt for mennesker. Skal hun drikke, og du står i hennes vei, går hun bare rett frem. ikke over deg men heller ikke til siden. Hun har utviklet en skummel atferd som skremmer folk som ikke kjenner hesten

EKS. 3:
- En dame har flere hester. Hun må bruke rå makt og vold for å få de til å adlyde, mens fôrrytteren hennes kan si STÅ, og hestene såtr som støtter. Denne damen er en dominerende og bestemt person.

MENINGER folkens?????

LisaFi

Skrevet - 19/09/2006 :  12:58:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Den hesten jeg har hatt lengst er meget veloppdragen til de fleste, eneste "uvane" vi ikke klarer å få av henne er noe intenst til skraping i gulvet før hun får maten sin.

Ja, også hvis noen hun ikke LIKER skal hoppe opp for å ri, da står hun ikke i ro... ;)

Hva sier det om meg?? ;)
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  16:36:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Veeeelll. Nå har jeg fem hester..
Og de er meget forskjellige alle sammen.. ;-)

Line.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  17:33:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Når du sier "hun rir når hun føler for det", betyr det at du mener at det er veldig negativt at man ikke rir fast (mandag-kort tur, tirsdag-bane, onsdag-longering osv)?

Jeg rir ikke fast, men kan ikke se at hesten mistrives for det. Det er heller ikke slik at jeg ikke er hos hestene når jeg ikke rir, men jeg kan gjøre andre ting, som leietur, kosing, stell, miljøtrening o.l.

Men så er hestene i flokk, på utegang og vant til såkalt "hobbybruk".

Ellen Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  18:09:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
har også to veldig forskjellige hester.. Ene hesten er snill som ett lam, andre litt mer utålmodig og sprek.

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/09/2006 :  11:33:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har kun hatt en hest av gangen opp gjennom årene, men de har alle vært forskjellige i gemytt. Når jeg var yngre var jeg nok også en smule mer "rå" på behandlingen, jeg fant på mye rart og det skulle helst være tempo hele tiden. Alike vel så hadde jeg rolige og fine hester, men det merkelige er at jeg hadde en værstinghest for fire år siden. Helt uhåndterlig og uberegnelig. Nå har jeg verdens beste hest som faktisk kun har EN feil - og det er tungefeil.

Jeg ser ikke sammenhengen med trådstartes innlegg og svarene, så min konklusjon er at det kan være helt tilfeldig forholdet hest/rytter.
Gå til toppen av siden

scuba

» VIP

Skrevet - 01/01/2007 :  06:01:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
River ned dekken i hytt og gevær. Hesten var under ridning DAFF og lite ridbar.
Opprinnelig postet av comicstripes

uff der har du min hest:p hehe, eller han er ikke lite ridbar, han blir ridd omtrent hver dag 1-2fridager..

men han river ned AAALT uansett hva det er så må han stappe nesa borti det.. så han kan være understimulert.. uff ikke få meg på sånne tanker.. jeg driver jo ikke akkurat med hjernetrim.. dumt.. for jeg rir ikke dressur og sånne ting sånn at han må bruke hode litt også, jeg rir kun på tur.. kanskje jeg skal begynne med litt hjernetrim, det er jo så gøy:)

men vil egentlig ikke si han er rastløs. men han må rive ned alt...
Gå til toppen av siden

scuba

» VIP

Skrevet - 01/01/2007 :  06:01:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
meen han skraper ALDRI med beinet:) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 01/01/2007 :  10:56:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir veldig lett og kategorisere. Hester blir som de blir behandlet ... men samtidig ... jeg har sett flere som virkelig er harde mot hestene sine og behandler dem som dritt... og hestene er alikevel trygge, snille og høflige ... det er vel mer snakk om HVILKET individ som handler i hvilken hender tror jeg ...

Noen hester takler alt og andre takler ingenting.

Med hester med store adferdsproblemer kan man se på hestens hverdag og se hvor man finner feilen. Men man kan ikke automatisk sette sammen hestens problem og eier. MAnge kjøper seg jo hester med store problemer også ...

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 01/01/2007 :  20:25:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok at samarbeide over tid mellom hest og rytter, vil prege begge to, og kan gi seg litt sånn utslag som trådstarter snakker om. men stakkars meg hvis folk skal gå rundt å dømme utfra hestene mine.. da veit ikke jeg hva de kom til å få ut av det. Hesten jeg har hatt fra hun var føll, er rett og slett noe av det snilleste som fins, men han andre som jeg kjøpte som 5 åring og har hatt like lenge, ikke er like forutsigbar og rolig. felles for begge to, er at de liker å være sammen med mennesker, stikker hue i grima og virkelig VIL være med på trening.
tror ofte det er sånn at den man er gir en viss innvirkning på hvordan hestene er, men det er klart at den enkelte hests personlighet også spiller stor rolle.
jeg har holdt på med personlighetsanalyse på hester en stund, og jeg ser at veldig mange velger seg hester som enten er like av utseende eller i lynne. feks ser jeg ofte at den samme eieren har tre hester, og at alle tre er lynende intelligente, eller at alle er veldig nysgjerrige, eller at alle hestene er rolige. ganske facinerende.
ser et "morsomt" eksempel i nabobygda. der er det ei jente som først hadde en ponni. jeg syns alltid så synd på denne fordi den daffet opp og ned gang- og sykkelstien med henne "sjenklende" på ryggen. altså satt hun og sparket den i siden konstant tur retur. nå har denne jenta skaffet seg en større hest, og denne er blitt nøyaktig lik den andre.. fullstendig døv for de sparkende sjenklene. Hester er utrolig tilpasningsdyktige.. kanskje mer enn de burde være noen ganger. tenk bare hva som hadde skjedd om hun hadde valgt seg en hest som min kaldblods. det hadde vært et sparl med sjenkler i sida, og av med henne.. Han ville aldri funnet seg i det tullet der!
Jeg har derfor litt tro på at vi som eiere har en tendens til å plukke oss spesielle typer. noen av oss er flinke til å plukke de som passer for oss, mens andre plukker de som de ikke passer så godt. En annen ting er at vi som eiere og trenere lager oss vaner som vi bruker i nærheten av alle hester vi behandler helt ubevist, og at de hestene vi steller over litt tid tilpasser seg disse og reagerer i forhold til dette utfra hvordan personlighet de har.

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 01/01/2007 :  22:05:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
for å være helt ærlig liker jeg ikke sånne type meninger... "hun rir når det passer henne", "kommer og går som hun vil" og "dominerende og bestemt person" osv... ALLE hester er forskjellige, akuratt som eierne! og at noen kan ha bedre kjemi med hesten enn andre så er vel i grunn det ganske naturlig? Jeg blir så oppgitt av sånn derre, hun gjør feil - jeg kan alt holdning... Jeg mener a så lenge det ikke er dyreplageri, eller at eier ALDRI er i stallen - så bør vi passe våre egne saker. En hest har ikke vondt av å ha fri en uke eller to heller... Det kan jo vær at eier faktisk merker at hesten har en bedre kjemi med forrytter og dette kan jeg levende forestille meg må være ganske sårt...

Grunnen til at dettte engasjerer meg er at jeg opplevde slike holdninger i stallen jeg var før... Der var det ei jente som ALLTID sa, hver gang hun traff meg: "lenge siden jeg har sett deg nå! og Rir du aldri lengre?!". Jeg ble så sint. JEg var der hver eneste dag, men aldri på faste tidspunkter da jeg jobber turnus... Noen dager var jeg der 8 om morgenen mutters alene. andre ganger kl 12 eller 17 og av og til senere. Sier ikke at du er sånn, men liker vel generelt bedre å diskutere mine problemer og ikke legge meg opp i hva naboen driver med - så sant det ikke er skadelig for hesten...
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  16:40:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Tror nok ikke at hesten blir som meg , men skal ikke utelukke at vi har mye til felles av både personlighet og fortid
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.