hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hissig på stall.. noen råd?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hissig på stall.. noen råd?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

facette

» VIP

Skrevet - 30/12/2006 :  22:26:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei dansk varmblodshoppe på 13 år. Hun er en veldig omgjengelig hest, men blir sur hvis noen klapper hun på halsen eller under magen. Å stramme salgjorden reagerer hun også på. Hun legger på ørene og står å biter i løse lufta (hun har aldri bitt eller sparket mennesker, bare i løse lufta) Syns det er litt dumt at hun er slik, så hvis noen har noen gode råd å gi meg slik at dette kan forbedres ville jeg satt stor pris på det:-)

solanju

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  22:58:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
les boka til Linda Tellington jones som heter ttouch og ttteam. Der er det masse tips og råd om hvordan du kan tilnærme deg og kurere disse problemene gjennom positiv berøring. Da fjerner du også problemene og ikke bare symptomene, noe som jo alltid lønner seg over tid.
Jeg tror at årsaken enten er smerte/ usikkerhet eller overfølsomhet, og vil råde deg til å aldri kjefte eller straffe for dette, bare være tålmodig og vise henne at "ok dette syns du er kjipt, men jeg må faktisk få lov til å gjøre det alikevel. Fordi jeg forstår det skal jeg forsøke å gjøre det så enkelt som mulig for deg å akseptere det." utforsk hva konkret hun ikke liker. Er det forsiktig trykk, hardt trykk, stryking, klapping, brå bevegelser, sene bevegelser, konstant trykk.. på den måten kan du tilpasse det du gjør etter hva som er akseptgrensen hennes akkurat nå, mens du kurerer det hun ikke aksepterer over tid.
et eksempel fra min vallak:
Bajas var ekstremt hodesky når han kom. Jeg forsket på han, og oppdaget at dersom jeg ikke kilte og ikke var hard i hendene men passe fast, og begynte å stryke han på siden (hvor han ser) før jeg gikk inn i blindsonen mellom øynene og over ørene, var han roligere. For min del hjalp det også å si høyt"nå skal jeg..." før jeg gjorde det, da blei han roligere. ikke fordi han forsto det jeg sa, men han forsto på toneleiet mitt at jeg visste at han ikke likte det, og skulle være hensynsfull. For din del kan kanskje skulderen være et bra utgangspunkt for å jobbe med nakken? jobb deg derfra, og vær hele tiden rolig. Når hun viser med ørene at hun ikke er helt trygg, eller du kjenner spenninger under hånda, skal du stoppe der, og jobbe fra skulderen og dit. Viser du at du respekterer at hun ikke liker det, går hun etterhvert med på det alikevel, fordi hun føler seg forstått.
Lykke til!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 30/12/2006 :  23:11:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bør kunne stryke hesten på hele kroppen. Begynn med de områdene som er ok for henne, og gå gradvis over til halsen/under magen. Dette gjør du ved å nerme deg - trekke deg tilbake fra de stedene hun "beskytter", helt til hun godtar berøringen. Hvis du respekterer grensene hennes ved å ikke gå lenger enn akkurat forbi den berøringen som er ok for henne går dette vanligvis ganske raskt. Ideelt sett bør du ikke binde hesten når du gjør dette, men holde henne løst i et leietau. Hvis hun biter og sparker kan du bruke en forlengese av armen (f.eks. en pisk) til å stryke med, og et langt tau.

Sørg for at salen passer!! Det er veldig mange hester som går med feil sal, og ofte er det vanskelig å finne en passene sal (med bom) da hesten gjerne utvikler seg i muskelmasse og hold. Pass også på at du legger salen på riktig sted. Den skal ligge bak skulderbladet til hesten. Dette beinet finner du nedenfor manken. Vær obs på at skulderbladet ligger vesentlig lenger bak når hesten strekker foten frem.
Hvis salen passer gjelder samme metode her. Bruk en ganske lang salgjord i begynnelsen og stram den gradvis slik at du ikke fester spennen, men holder i stroppene. Når hesten viser tegn til at du holder for stramt slipper du litt ut. Så nærmer du deg igjen, etter samme prinsipp. Gå til "grensen" hennes hver gang, men trekk deg så tilbake. Slik flytter du grensen og hun lærer å tåle stadig mer press.
Gå til toppen av siden

facette

» VIP

Skrevet - 31/12/2006 :  11:54:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for gode råd:-) Hun er ikke en spesielt følsom hest, å hvor hard og hvor raskt jeg stryker hun på disse områdene har ingenting å si på om hun reagerer eller ikke. Hun legger på ørene omtrent bare ved at jeg gir antydning til å klappe hun på halsen og nedunder magen. Har nettopp hatt ankupunktør på hun og fikk veldig skryt av hestens nakke og rygg. Hun hadde en låsning i et ribbein som den eneste "anmerkning", og den ble "låst opp". Ankupunktøren mente at dette kanskje kunne være årsaken til problemet, og at selv om denne låsningen nå var borte kunne det hende at hesten fremdeles ville reagere ved f. eks stramming av salgjord fordi smerten har vært tilstede så lenge og hun derfor er vandt til at det gjør vondt. Problemet er bare at nå nærmer det seg 2 måneder siden ankupunktøren var der, og problemet er der fortsatt.
Ang. om salen passer så VET jeg at den gjør det Hun har hatt samme sal i 3 år og aldri hatt problemer med ryggen. Salen hun har er en prestige golden star sprangsal.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 31/12/2006 :  13:11:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da kan låsningen kanskje være grunnen til at hun er skeptisk til å stramme salen. Jeg prøvde dette jeg skrev om å stramme salgjorden på en hest som hadde gått med feil sal i flere år (selvsagt etter at han hadde fått en sal som passet.) Det tok ikke så veldig lang tid før det ikke var noe problem lenger. Men det er klart, det går fortere å lære at noe er ubehagelig enn å lære at det ikke gjør vondt lenger. Gå til toppen av siden

facette

» VIP

Skrevet - 31/12/2006 :  14:44:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mhm. Får vel bare se hvordan det går fremover. Hesten er snill på alle andre måter, så det er ikke såå farlig, men hadde jo vært greit med en litt blidere hest Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  15:29:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hva med å klikkertrene den på berøring. da vil du mye raskere komme fram til målet, fordi motivasjonen blir mye større.

klikker er veien, sannheten og livet.. for meg og mine hester!

facette

» VIP

Skrevet - 31/12/2006 :  15:55:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har egentlig aldri helt fått med meg hva klikktrening er/går ut på.. noen som kan forklare? Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 01/01/2007 :  22:25:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg har forsøkt meg på en enkel fremgangsmåte for klikker på min hjemmeside. kanskje du vil gå å sjekke om denne er så enkel som jeg håper på??
www.solanju.piczo.com

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.