hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 16år og koste såpass
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 16år og koste såpass
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  23:35:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg vet hvem denne aktuelle 16 åringen er. Det er en hest som den rette rytter kan dra rett ut å starte i NM-klassene. Altså en hest utover det vanlige, som selges billig grunnet alder. En svært god lærehest, og en hest for en som vil nå langt. 16 år eller ikke 16 år..

For noen er kanskje 150000kr en ok pris for å ri NM. Vi andre som kanskje har litt andre ambisjoner og forhold til hvordan vi ville brukt penger, kan kanskje tenke annerledes. Men om det i seg selv er et mål, så har du hesten til det iallfall. Jeg tror hesten skal kunne bli solgt for denne prisen.. Det er vel snakk om å bruke den for en junior eller ung rytter, og isåfall er ikke denne karrieren så lang heller. Om det er hesten man vokser fra, og likevel har råd til å tape pengene, er det kanskje en fin invistering.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 27/09/2006 23:37:43 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/09/2006 :  23:53:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg må ærlig innrømme at jeg skjønner hvorfor hest koster penger...
og men jeg er det motsatte av rik, derfor hender det jeg syns hester koster "mye penger" selvom de ikke nødvendigvis er dyre, og det tror jeg nok jeg fullt ut er i stand til å ergrere meg litt over, og mumle litt om.
Men likevel: det er som regel (her er det viktig å ikke få med alle) slik at det er en grunn for at en hest koster penger. Samtidig så er det jo en sikker måte å miste penger på. Har du lagt 150' i en hest på 16, så får du ikke tilbake de 150' når hesten er pensjonist...Men sånn kan det jo være samme hvilken hest man kjøper :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  08:49:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke:
Spennende (eller interessant eller hva som helst;-)) det du skriver om at morsstammen er det som er viktig. Det virker jo å være helt motsatt i "vanlig" ridehestavl.
Der hvor det virker som du kan sette føll på "nesten hva som helst" av hoppe, bare faren er flink. Enda man veldig godt vet at det ikke bare er far som viderefører sine gener.

Når man tenker over det virker det jo på mange måter også ganske fornuftig. Hingster kan bedekke masse, masse...en hoppe kan ikke få på langt nær så mange føll.
Derfor vil hun jo på en måte ha mer å si for hvert individ :-)

Så et lite spørsmål til: hvordan kan en hingst være kåret, men ikke godkjent for avl? Kan en hingst kåres i sitt hjemland? og siden må den til Nederland og bli godkjent for avl?

mvh
Guro

Opprinnelig postet av Guro

OT:)
Ja det er derfor det er så viktig å få kåret sin hoppe, får den "godkjent" for avl på en måte. Da har man et kvalitetsstempel at hesten har noe av det man ønsker å beholde i rasen. Og ja det er jo mor som preger føllet MYE. for ikke å snakke om gemytt og bevegelser. Føllet skal trossalt lære av denne.. Alt dette blir og besømt av dommere. 60% bevegelse 40% eksteriør. Og de går virkelig i dybden. Man får karakterer for alt mulig. Og jeg synes de er inne på noe riktig. Jeg forstår heller ikke at folk bare parrer i vei, selvom de finner en godkjent hingst, når hoppa er langt fra noe som burde avles på.. Føllene blir deretter. tror det er litt mer forkus på dette sørover og. Jeg forstår ikke selv at noen kjøper en "avlshoppe" som skal få frem de gode føll når man tydelig kan se at moren ikke er den som skal bidra med gode gener og prestasjon.. men men.. sånn er de altså strege på frieseravlen. Desverre er det dog mange som driver på alikevel og føllene blir deretter..

Når man kårer hingster så blir de bedømt sånn sett på lik linje som hoppene.. Dette kan skje i Norge. Det er en vurdering av hesten som frieser og ikke avlshingster her. De skal ha så så bra i det og det.. det får ster 1 eller andre premie, stambok eller blir stående i føllboka. Når man får 1 premie på hingsten sin (ikke så lett faktisk) vil man om dommerne synes det er noe bra, få innbydelse til avlskåring i Holland. Denne er alltid i Holland. Det er for øvrig og kun hollandske dommere som kårer i Norge. De blir flydd inn.. Kun FPS og ikke andre kan kåre en frieser.

Men altså når hingsten da får gå videre, blir den ridd, testet og prøvd i alt mulig. Kjøring, dressur, DNA test for hvite avtegn, røde gener og sommereksem.. De får tjekket sædkvalitet og mange faller fra her.. Frieseren har ikke sterk sæd for å si den sånn. Så er det to runder med hingstekåring (januar 12 og 24 tror jeg til neste år, jeg gleeeder meg :) Første runde vises de unge hingstene og det blir sortert fra. Andre runder er "old boys" og de nye unge som har klart seg gjennom testene. Det er snakk om promiller her så veldig få hingster blir godkjent. De skal trenes i holland av beridere og alt foregår der. Så det er sikkert litt dyrt om man får en flott hingst.. på den andre siden blir den værdt fra 5-50 millioner etterpå..
etter 3 eller 5 år (husker ikke) skal avkommene testes. OG hingsten igjen.. Klarer den denne testen er den godkjent for avl. Noen blir avkåret pga for dårlig avkom.. så må den ikke avles på mere.. så det er vel rundt 50 hingster som er godkjente.. Når man skal finne hingst i Norge må man derfor inseminere. Da må man huske å tjekke innavsprosenten. Den SKAL være under 10% og helst under 5%. Derutover ser man på høyde, farge, hårvekst, bevegelser alt som må passe til din hoppe. Sæden skal og komme fra en EU godkjent stall så allerede her er noen eliminert. Så jeg er nede i 5 hingster til Lopke jeg kunne tenkt meg å bruke. Derfor skal jeg se på dem til januar :)

Fordi man nesten med 100% sikkerhet kan si at det er toppkvalitet å avle på hvilken som helst godkjent frieserhingst er det derfor hoppestammen som avgjør hvor gode papirer føllet har.

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  09:15:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Hvis hesten går piaff og passage og er klar for å starte, uten store feil eller helsemessige problemer syntes jeg dette er en grei pris. Denne hesten er nok godt trent, og en yppelig læremester! Tenk hvor mye det koster å utdanne en hest, for å ikke å snakke om hva denne hesten sikkkert kostet i sin ungdom. Tenk bare på Star Fortune, som i en alder av 18 år vant sitt tiende strake NM gull, og gikk i spektrum i fjor. Denne hesten koster nok betydelig mer (om den i det hele tatt er til salgs). Det er svært få hester som går piaff og passage, og hvis formen for øvrig er god, så syntes jeg faktisk dette er en grei pris.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  10:03:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har en hest i stallen, i sin tid kostet den over 300.000.. nå er den pensionert da :) spranghest som også gikk i spektrum. Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  10:19:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Syns ikke 150 000 var all verdens for en såpass god hest (går ut fra at den er startet da!?) ;) Selfølgelig er det mye penger, men gode hester koster, sånn er det bare!

Personlig ville jeg ikke kjøpt en så gammel hest, uansett hvor god den er, av den grunn at når jeg kjøper en hest selger jeg den ikke igjen. Og å stå der med en pensjonert hest om relativt få år (kan brukes en del år til altså, men sett i forhold til en feks 10-åring) som ikke kan brukes aktivt i konkuransser, er ikke noe jeg hadde ønsket...

Skal en derimot ha hesten en liten periode (noen år) gjør det ikke så mye (bortsett fra økonimoien) at hesten er 16 år. Den går høye klasser og en kan gå rett ut å starte;)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.