hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekken på utegangerhester ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Dekken på utegangerhester ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

-Korak-

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  16:05:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei
Her kommer litt fakta:
Det er påbudt med ly for utegangshester. Med ly menes et bygg med minst 3 vegger og tak, underlaget inne skal være tørt. Dispensasjon kan bli gitt dersom det finnes skog eller lignende som kan erstatte et skur men da må det søkes om det. Vanlig sommerbeite kommer ikke innunder denne regelen.

Dekken kan ikke erstatte ly og bør heller ikke brukes på utegangshester.

Opprinnelig postet av Brum

Jeg/Vi vet jo at det er påbudt!
Men stalleieren her er så sløøøøv..
Han sier at hestene går på utegang...med de har jo ikke no skur.
Dessuten kan jeg ikke ha hesten noen andre steder,..Kanskje til våren :D *Heldigvis*
Dessuten sendte jeg melding til stalleier og hørte om jeg kunne ha hesten inne på natta i vinter, men han sa at da måtte jeg ta han inn og ut selv...Så sa han også at hesten min var bare oppstallet der for å være utegangerhest...Det har vi aldri hørt noe om! Så han er en god del snål denne mannen, utrolig slapp!

Så jeg syns da i det minste at hesten kan få lov til å gå med dekken når han/de ikke har noe ly...(stalleier sitt ansvar)
Jeg skulle GJERNE ha hatt hesten min inne om natta, men det er dessverre ikke jeg som bestemmer.. det er stalleier. og jeg har heller ikke tid å ta han inn og ut hver morgen og kveld...fordi jeg verken har bil eller moped..(10 minutters kjøretur)

P.S. Vi har ikke lyst til å mase på stalleieren for plutselig sier han at vi ikke får ha hesten der mer ..og da må jeg selge han..
Så lenge min går med dekken nå holder han seg tørr og fin, mens de andre blir så våte at de står å skjelver..
*livet er ikke lett!*

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 15/10/2006 :  14:12:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge det er nedbør ville jeg tatt på dekken. Men, når det ikke er nedbør vil hestepelsen isolere bedre uten dekken. Dekkenet presser pelsen sammen og fjerner noe av luftlaget i pelsen som gjør at hesten holder varmen. Det er også lettere for hesten å kontrollere sin egen kroppstemperatur uten dekken - så lenge den er tørr. Hvis du skal ha på dekken hele vinteren krever det flere gode dyre dekken som puster og har god passform og som er rene. Skitne dekken gir mindre varme. Hesten må sjekkes hver dag så et ødelagt dekken som ikke ligger godt på hesten ikke får mulighet til å sette seg fast og skade den eller lage gnag og ubehag.

Sløve bønder er det alltid nok av. Da må du ta ansvar å gjøre det som er en best mulig løsning for deg og hesten. Kanskje du må gjøre endel ting som egentlig burde vært bondens ansvar sånn som f.eks kjøpe inn noen halmballer i løpet av vinteren så de får tørt liggeunderlag en gang i blandt. Mange bønder lar deg gjøre mye selv, bare du ikke maser på dem. Spør om lov, og ordne alt selv så det ikke blir noe ekstra jobb eller utgift for bonden.
Hold nøye øye med vekten på hesten din. Hvis den faller i vekt MÅ du gjøre noe! Hester bruker mye energi på å holde varmen i vinterhalvåret og hvis de ikke får nok mat tærer de på fettreservene sine. Så lenge hesten har noen ekstra kilo på kroppen og får litt ekstra omsorg har de det som oftest nokså bra på utegang -selv om den ikke oppfyller alle lovens krav.
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  14:56:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville bare si at , i går når vi dro fra stallen lå det 1 høyball der..ca 30 kg. Når vi kom idag, hadde han ikke gitt dem noe mat! De skulle jo allerede fått middag, kvelds og morgen.
Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :'(
Vi bruker å gi hestene høy hver gang vi kommer når vi ser at de ikke har fått noe.

Hørte i dag at han hadde visst kanskje tenkt å selge hestene... Det var egentlig på tide, men jeg vet ikke om jeg kan ha Korak der lengre. Selv trives jeg så ABSOLUTT IKKE der borte.
Hva skal jeg gjøre????! :'(

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2006 :  23:01:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
På en måte litt OT: Kan man ha dekken på en utegangshest, nå tenker jeg ikke bare på når den er svett ogsånn, for da bruker jeg dekken. Men jeg tenker på sånn "hele tiden", så hesten ikke setter så mye pels?
Haoli <3 Gå til toppen av siden

_hestejenta_
» VIP

Skrevet - 24/10/2006 :  12:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei
Her kommer litt fakta:
Det er påbudt med ly for utegangshester. Med ly menes et bygg med minst 3 vegger og tak, underlaget inne skal være tørt. Dispensasjon kan bli gitt dersom det finnes skog eller lignende som kan erstatte et skur men da må det søkes om det. Vanlig sommerbeite kommer ikke innunder denne regelen.

Dekken kan ikke erstatte ly og bør heller ikke brukes på utegangshester.
Kopi av melding:

enig med Brum der.

Hester er fra naturens side utstyrt med "dekken", alltså hårlaget som skal beskytte de i all slags vèr. Men når de først blir vandt med dekken, så blir automatisk hårlaget det også, så da produserer de ikke så my hår(lag) som normalt. Så da skjønner jeg at de som bruker dekken bruker det. Men vist en hest som aldri har brukt dekken fra liten av, så ser jeg ingen vits i å ha dekken på hesten. men i -Korak- sitt tilfelle, så er det vel ikke noe annet alternativ for henne.. med mindre du/dere bygger ett ly på tørt underlag:)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/10/2006 :  02:52:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke bare hårlaget som bestemmer om hesten har det bedre med eller uten dekken - det er FETTET i pelsen som er avgjørende!

En sammenligning: Sjøfugler som utsettes for forurensning og olje mister isolasjonen i fjærene, ved at vannet trenger gjennom den isolerende fjærdrakten, som fra naturens side er beskyttet med et fettlag, som fuglen selv produserer. Fuglene dør fordi den isolerende og fete fjærdrakten blir ødelagt. Selv den minste flekk med olje kan føre til at vannet trenger inn til huden, og fuglen dør.

NB: Olje og fett er IKKE det samme!!

Når det gjelder hester, må man altså tenke på hva man gjør ved å vaske bort fettet i pelsen, istedet for å stimulere til øket fettproduksjon.

I den kalde årstiden bør altså hester ikke vaskes i det hele tatt. Da bare MÅ man pakke dem inn i "klær", så de ikke fryser ihjel....!

Den beste måte å finne ut om hesten har en fet og isolerende pels på, er å ta en titt på pelsen når hesten en dag kommer våt av regn inn i stallen: Skill pelsen på krysset og se hvor "våt" hesten er nærmest huden.

NORMALT vil pelsen være tørr rett under overflaten, og det vil være et isolerende luftlag før man kommer til selve huden.

Da kan du være trygg på at hesten verken blir våt eller kald - selv uten "klær".....
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  23:22:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne "utegangen" som du kaller det er vel strengt tatt ikke lovlig. Vet om noen i nærheten her hvor jeg bor (østlandet) som ikke hadde plass til å ha hestene inne når vinteren kom, da eierene ikke kom å hentet hestene. Her var dyrevernet på hyppige besøk helt til hestene ble flyttet. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/11/2006 :  13:58:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jammen Brum, HVORFOR skal ikke utegangshester bruke dekken? Selvfølgelig skal det ikke være erstatning for manglende le, alle utegangsstaller skal ha le med minst 3 vegger og to åpninger (ihvertfall har vi det slik).

Men dekken må da hestene få lov til å ha på seg hvis de trenger det, de går jo tross alt ute 24 timer i døgnet, de går faktisk ikke inn i "stallen" selv om det blir vått og kaldt sånn helt av seg selv bestandig.

Så argumentet ditt forstod jeg ikke Brum..regner med du mente at dekken ikke skulle være erstatning, men håper utegangsheter for lov til å bruke dekken likevel ;)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  19:01:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brum: Korak er en GUTT!! .. Hehe ^^,

Brum

Skrevet - 07/11/2006 :  19:29:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hei rusket:) Dekken bør ikke brukes på utegangshester fordi bruk av dekken ødelegger pelsen sine naturlige funksjoner. Hesten trenger disse funksjonene for å kunne stå ute og beskytte seg mot vær og vind. Mange synes synd på hestene og legger på dekken når det er vått eller kaldt, men resultatet blir at hesten fryser når den går uten og et dekken kan aldri erstatte den naturlige vinterpelsen.

Håper ting ordner seg for deg Korak og at du finner en ny plass til hesten din. Denne ordningen høres ikke bra ut i det hele tatt.
Skjønte ikke helt det siste innlegget ditt??

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/11/2006 :  21:19:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er delvis enig med deg brum. MEN, når hesten står på utegang for første gang og tydelig ømmer i kroppen ved nedbør og kulde, så bør den vel hjelpes med dekken? Den står ikke akkurat og fryser når den er innpakket i pysj for å si det sånn.

Har en hest som allerede sliter med ømme ledd/muskler, ute i kulda uten dekken gjorde det bare værre.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/11/2006 :  02:02:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil si det sånn: En hest som IKKE er vant til å gå med dekken - som aldri har hatt det - bør man ikke begynne å bruke dekken på. Den har utviklet en naturlig pels, og vil under de fleste tilfeller klare seg bra.
MEN - hester som er blitt vant til dekken bør man ikke "kle av" sånn helt plutselig. Da kan hesten få problemer.
Nå snakker jeg om uteganger-hester, som ikke får komme inn på vinterstid.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 08/11/2006 :  06:44:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Vel jeg vil ikke anbefale å sette en hest på utegang uten en tilvenningsperiode først. En bør starte på våren og sommeren med å la hesten gå uten dekken(hele tiden). Da vil hesten bli i bedre stand til å klare seg ute og den vil sette en god pels. Denne pelsen er god nok for hesten selv om det gjerne ikke blir før den andre vinteren på utegang man kan se skikkelig naturlig vinterpels. Uten tilvenning bør men ikke sette hesten på utegang i det hele tatt. Bruk av dekken vil ikke hjelpe hesten til å venne seg til å gå ute, men hemme utviklingen av den pelsen hesten trenger. Fri tilgang på for er også viktig for hester som står ute da de trenger mye mere energi for å holde varmen.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/11/2006 :  08:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er ikke vant til å gå uten dekken fra før jeg fikk han (i sommer). Har ikke gått med dekken hos meg før inntil 1 mnd siden. Jeg var fast bestemt på at han ikke skulle ha på dekken, for min del så kan han sette så mye pels han bare orker.

MEN, han sliter veldig med stive muskler/ledd og blir bare værre når han går uten dekken. Så inntil equiterapeut får dreis på kroppen hans så blir det dekken ihvertfall denne sesongen

-Korak-

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  14:20:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry Brum, var visst _hestejenta_ som hadde skrevet hun (Korak) :P Unnskyld ;)
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.