hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bukking!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Bukking!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  20:23:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Hesten jeg rir noen ganger begynner å bukke. Mest i galopp, og da bare fyker jeg over. Skjer ikke så mye nå lenger, men det gjorde det mye før. Pleier å bruke hjelpetøyler som festes til salen. Hva skal jeg gjøre får å få han til å slutte? Er det lurt å bruke hjelpetøyler? Eller? Hva syns dere?

=D
Redigert av - Victoria & Timon den 02/12/2003 20:24:44

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  20:41:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Få hodet opp når den bukker...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  20:55:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Vet at jeg må få hodet opp, men halsen hans er liksom litt sånn ja...
=D Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  22:56:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
når hesten bukker skal du ha stramme tøyler og bruke sjenkel. da driver du han mer frem og han får ikke tatt ned hodet sitt så mye... ellers så er det bare balansetrening, få han til å skjønne at bukking ikke hjelper!

hjelpetøyler fraråder jeg, det bare behandler symptomene og fjerner ikke årsaken til problemet. når bukker han, og hvorfor? hesten jeg hadde før bukket når det var noe hun ikke ville, hesten til venninnen min bukker av frustrasjon (ikke høye bukk, bare løfter seg litt for å si fra) og kan ta noen skikkelige sprang når han løper (av glede). hesten jeg skal ha på prøve nå bukker når han føler han har overtaket på rytteren (ifølge hun som eier han nå iallefall), og så har han sine gledessprang noen ganger. det er mange grunner...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

hestepiå

Skrevet - 03/12/2003 :  20:02:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å saml hesten meir. Da blir den tyngre bak og dermed vanskelig for han å bukke. en grunn til at dei bukker i galopp/når dei slår over, er nemleg at dei er for framtunge. (hesten bærer 75% av vekta framme) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/12/2003 :  20:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Nå har ikke jeg sett denne hesten når den bukker,men jeg regner med at den er frisk......? De fleste hester som bukker har faktisk ofte vondt et sted.

Hvis dette bare er "tull",kan du ta igjen med sjenklene/sporene hver gang sparket er på vei,og forsøke å holde hodet på hesten høyt.Timing er meget avgjørende her.Klarer du å korrigere til rett tid,kommer hesten til å gi seg nokså fort!Ri gjerne inn mot hjørnet på banen,så kommer den ikke så lett unna.

Hjelpetøyler gjør bare vondt verre i dette tilfellet! Det blir jo helt feil da du drar i tøylene,så vil jo hjelpetøylene dra ned og inn hodet på hesten,og det er jo da det er lettere å bukke for den.Du må få OPP hodet,da er det rett og slett fysisk umulig for den å klare det!

Det er ikke noe poeng å bruke noe annet enn evt.sporer som hjelpemiddel i dette tilfellet,forusatt at du kan å bruke de da...

Lykke til!

Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  23:39:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey hey
da er vi to som har endel med bukking å gjøre... men jeg tror Mostly begynner å bli lei det tullet med bukking...
Alt jeg gjorde var å være oppmerksom på hestens bevegelser, med engang jeg kjente det var noe tull på gang holdt jeg i tøylene og drev på... dette hjalp jo selvfølgelig ikke, så vi satte avgårde som et rodeo-par!! Jeg sir det bare en gang, har aldri ramlet av den hesten når han har bukket!!
men uansett, når han først begynner med å tulle, drar jeg opp hodet hans, og står i stigbøylene... jeg lover, det tar IKKE lang tid før hesten slutter!! du må bare tørre å dra hode opp... det ser veldig vondt ut, men drar du ikke FOR hardt, gjør det ikke vondt for hesten!!!
Lykke til!!!

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  10:37:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Sjekk er gode greier. Ellers kan du vrenge hesten inn i en plutselig volte når du merker han skal begynne å tulle... Utprøvd og effektivt:)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/12/2003 :  04:09:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk veldig dårlige erfaringer med hjelpetøyler og bukking. Når hesten bukker, må man få hodet OPP, ikke NED. Hjepletøyler hindrer som kjent hovedsakelig at hesten tar hodet opp, så de virker faktisk litt mot det man ønsker. Og hvis hjelpetøylene medfører at man glipper ut tøylen, så får hesten faktisk dratt hodet ned, og da smeller man i bakken. Snakker av hardkjøpt erfaring.. ;)

Hold relativt korte tøyler, hold skikkelig fast i dem så de ikke glipper ut av hånden, og løft eventuelt hånden oppover hvis du må. Får hesten dratt ut tøylen og tatt hodet ned mellom bena, så har du tapt.

Synes forøvrig at det å vrenge hesten inn på en volte er en nødløsning man bare skal bruke hvis man virkelig MÅ stoppe. Det bringer hesten ut av balanse, og har ingen ting med riktig ridning å gjøre.

Redigert av - eligj den 06/12/2003 04:10:53 Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  14:53:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
HJELPETØYLER ER FOR EKS. HVIS HESTEN VIL SPISE GRASS

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  15:49:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
da er det nok ikke "ekte" hjelpetøyler du tenker på *faramear*.... jeg har sett de hjelpetøylene du mener på, de går fra bittet til ringene nedenfor forvisselen på salen ikke sant? de kan hjelpe mot at hesten får hodet ned, men det hjelper også på frustrasjon til hesten... lær deg å sitte på i bukkesprangene, ri hesten gjennom dem, pøs på med sjenkel og ha korte tøyler på han, det er det eneste som hjelper...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Hårek

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  22:34:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHårek  Svar med kopi av melding
Hadde en ponni som bukka. Fikk råd om å bruke sjekk. Det virka, men han fikk vont i ryggen. Dessuten kan du ikke ri annet enn på flatt underlag, for om hesten snubler med sjekk på kan det gå galt. (Vi måtte stramme som bare det)
Var på horsemanship kurs med ponnien for å få råd, og det var enkelt: dra i den ene tøylen. Det virka. Men å bli skikkelig trygg etter så mange hiv var ikke enkelt, så ponnien ble solgt som bukkende kjørehest.

Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  20:08:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Ok! Men hva er sjekk???

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  20:57:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
sjekk er noe travere bruker for å få opp hodet så de holder travet bedre, og dermed får bedre fart. det er ei reim som går fra travselen, over nakken og hodet til hesten og festes i et ekstra bitt. hvis du ser på en travhest (med fullt utstyr) så ser du ei reim som "deler seg" redd under panna på hesten og går til munnvikene: det er sjekkreimen...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  11:06:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vondt i ryggen av sjekk?Da vil jeg tro det var noe annet galt som sjekken utløste. Sjekk er veldig effektivt, du bare bruker en longedelta på salen hvor du fester en karabinkrok du igjen fester i salen...
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  15:20:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Å ja... det har jeg også prøvd, og det virket. Men åssen skal jeg få løst probleme?
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.