hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min stresser ilag med andre hester!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hesten min stresser ilag med andre hester!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kaizers_tips
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  21:18:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaizers_tips  Svar med kopi av melding
Jeg har et problem, hesten min ernydelig å ri på tur når vi rir alene. Men med en gang jeg har noen ilag med meg blir han mongo. Løper ut, bukker, steiler å styrer. Ja, det er jo egentlig bare artig. Men jeg vil også at andre skal kunne ri han på tur, og jeg veit jo at dette medbringer fare ikke bare for meg, men for alle de andre som er med også. Han er ikke sånn i ridebanen. Kun på tur. Så hvorfor gjør han det? Jeg har bare hatt han i 4 mnd, og han stod oss forige eier i 6 år. Hun red han alltid alene. Kan det rett å slett være at han ikke er vant til andre hester på tur?

Noen tips

Jeg er meg, er du deg?

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 05/01/2007 :  21:21:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Hvor ofte har du ridd han med andre hester i lag da? Om det ikke er så ofte, kanskje han viser det fordi han er så glad over å ha med kompiser på tur? Hvis du prøver å ri med andre litt oftere, kanskje han roer seg ned etterhvert?
Ellers kan det jo også tenkes at han rett og slett trives med å være alene... :)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

Kaizers_tips
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  21:34:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaizers_tips  Svar med kopi av melding
rir han stort sett hver dag på bana ilag med andre hesta. Og rir ivertfall 3 ganga i uka på tur ilag med minimum en annen... Liker ikke å ri alene på tur, så har egentlig kun gjort det når vi skal på nabostalln, og på beitet. Virker som han kun er glad ilag med de andre. Bruker lizzom å ha svar på detmeste men nå har jeg fått meg en på
Jeg er meg, er du deg? Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  23:17:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Kanskje han blir litt usikker på rangen sin på tur med andre. På banen har han jo så mange ting å konsentrere seg om, at han nok ikke fokuserer like mye på de andre hestene. På tur er det alltid litt friere, lengere tøyler, mer avslappende.. og bedre tid til å opprettholde eller anskaffe seg en plass på rangstigen.
Bare en tanke....

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Kaizers_tips
» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  21:16:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaizers_tips  Svar med kopi av melding
ja, karnskje d... De står jo delt opp i paddocker så...

solanju

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  21:57:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Er det noen grunn til at de gjør det da? Hester liker jo godt å stå sammen uten gjerder som skiller dem fra hverandre..

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/01/2007 :  02:14:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok flokkinstinktet som "kicker inn" på turer med flere hester, særlig hvis han ikke er vant til å gå i flokk.

Egentlig burde en del ridesentra vurdere å slå sammen mange små paddocker til litt større luftegårder, hvor flere hester kunne gå sammen.

Tror at mange hester ville ha godt av slik sosialisering - både for egen del og for eierenes.

For mange år siden (1994) hadde vi storbrann i stallen, og 28 hester måtte skaffes stallplasser rundt om i en fart, for dette var i oktober. Og folk var greie: 2 hester her, 4 hester der, 1 hest dit, og et ridesenter stilte gjestestaller disponible for 10 av hestene våre - deriblant mine to.

Vi var to "hjemmeværende fruer" som enten hver for oss, eller helst sammen, sørget for stellet av disse ti hestene mht. ut- og inn-slipp, samt at vi foret OG bar et ukjent antall bøtter med vann (det var ikke innlagt vann) puuuhhh!! Vi fikk to små paddocker til disposisjon også, siden det ikke var store luftebeiter tilgjengelig på dette ridesenteret.

Ja, ja - to små paddocker - det blir 5 hester i hver. Og folkene i stallen så på med stooore øyne: 5 hester i en og samme paddock!! De kommer til å dreeeepe hverandre!! - Og så er de "naaakne"(dvs. gikk uten dekken)! - Vi kunne da fortelle at hestene var vant til å gå ute sammen hele dagen - riktignok på et stort utbeite, og var gode venner - og nei, vi brukte ikke dekken på dem.

Etter 4 uker fikk vi heldigvis plass til de 10 i en annen stall som hadde utegang, og de ble flyttet, mens nye staller ble bygd i rekordfart, og hestene kunne komme hjem etter knapt tre måneder.

Jeg tro kanskje at en del hester - og ryttere - ville få det litt bedre hvis hestene var sosialisert, og ikke hadde hver sin "garasje" både dag og natt....
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  16:21:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Signerer Trine her..

Kaizers_tips
» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  18:28:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaizers_tips  Svar med kopi av melding
Kaizer står ilag med en annen, men vi har de delt pga en fjordhest som er litt problematisk, og vi har liksom privathestene en plass og skolehestene en plass. Men alle hestene står ilag på sommeren. Det har også litt med at Kaizer og Di day ikke får rundball og Kindar som er den kranglete fjordingen ikke tåler det, mens di andre får det... Jeg liker også best at alle står ilag, men akkurat nå går det ikke...

solanju

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  19:32:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
nei da blir det jo en annen sak. Går ikke an å arrangere lekestunder for hestene på et område hvor det ikke er mat da, sånn at de kan få orientert seg selv om de ikke BOR sammen?

MarenElskerHera

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  20:03:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarenElskerHera  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarenElskerHera  Svar med kopi av melding
Rir dere side ved side ellr på rekke? kan hende han vil være fremst at han kødder med deg for at han blir liggende bak å karnsje bli nærvøs:)
Hester er ikke en hobby, men en LEVEMÅTE!:D Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.