hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skjærer tenner, Redd!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Skjærer tenner, Redd!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  23:15:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg har en 5 år gammel hest som er fæl til å skjære tenner!
Han gjorde det da vi kjøpte han for 1 og et halvt år siden, bare mer ekstremt.
Vi så han hadde en låsning og når vi fikk den løst opp opphørte det nesten.
Også kom det og gikk i perioder mens han ble ridd.
Vi hadde jevnlig besøk av kiropraktor, som allti fant en eller annen ting.
Så gikk vi til verks med "tannlege" Som lukket opp munnen, dro raspa frem og tilbake et par ganger og lukka igjen..
Merka ingen forskjell.
2 mnd senere kom Geir Haugerud og tok han..
Det resulterte i trekking av 2 ULVETENNER og 2 melketenner som han ikke hadde felt..( Ho dyrlegen var mye proff eller?)
Knirkinga forsvant litt.
Men når han er veldig konsentrert og er godt i gjennom når jeg rir, så knirken han tenner. Det føles som en veldig positiv reaksjon, sett fra min side som rytter.. (Ikke det at det er riktig at han skjærer)
Han knirker tenner når han er sliten.
Han knirker tenner på tur- Han knirker tenner i lonsjen.
Han knirker tenner (I grime) Når han er sur på en annen hest på gangen, hvis han blir stelt med. Men aldri ellers.
Han er ikke en veldig sensitiv hest. Og jeg har aldri merket at han ikke lar meg ta på han noe sted.
Ikke redd for hode eller munn, nakke, rygg.

Leste i equipage at dette var tegn på rytterfeil/feil bitt/sal/hodelag
Eller under stress.. Men hesten min er jo roligere enn de fleste. Og han er sjeldent i panikksone når han knirker tenner.
Heller motsatt.

Han tar bitt og hodelag villig, åpner munn til og med. Og salen spisser han ørene etter...
Råd?

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får!

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  00:21:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Dette er kanskje litt far off.. men jeg har hørt at det å skjære tenner kan være tegn på mavesår. Ellers er dette en uvane det er vanskelig å avlære når den først er etablert. Høres ut som at hesten din skjærer tenner når han er stresset / usikker.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  12:50:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Tenkte på det med usikker og redd jeg og.. Men altså det er mere mot det enn for hvis du ser alle punktene over.
Han er ikke redd for noen hester som står på gangen.. Det er han som begynner alltid.
Mavesår har jeg vanskelig for å tro.
Han er bare 5 år gammel. Og han har aldri blitt trent hardt, før i løpet av sommeren

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  15:31:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kan det ha blitt en (u)vane for han å gjøre det? For det om årsaken er fjernet?

Bare en tanke..

Therese
Gå til toppen av siden

Tonje-og-Czardasz

» VIP

Skrevet - 24/10/2006 :  00:27:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min også skjærer tenner. Når de skjærer tenner kan det vere fordi de stresser, eller har vondt en plass. Hesten min stresser og skjærer tenner, spessielt i sprangen. Eller viss den har mye energi! Gå til toppen av siden

Tonje-og-Czardasz

» VIP

Skrevet - 24/10/2006 :  00:27:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min også skjærer tenner. Når de skjærer tenner kan det vere fordi de stresser, eller har vondt en plass. Hesten min stresser og skjærer tenner, spessielt i sprangen. Eller viss den har mye energi! Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2006 :  08:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den ene hesten min skjærer tenner når han må inn i stallen helt alene, så han gjør det når han blir stresset og alene på stallen. Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 09/11/2006 :  09:53:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Høres ut som en skikkelig dårlig uvane. Han har hatt vondt før du fikk han og lagt seg til den uvanen og når blir han bare ikke kvitt den....

Magesår kan alle hester uansett alder få. Magesår kommer som regel av for mye foring med kraftfor. Er du usikker vil en blodprøve vise om han har mavesår. Bare et kjapt tips.

Du har jo kommet noe på vei med å bli kvitt gnissingen med tenner, men borte vil jeg ikke tro at det blir. Så et tips er vel bare å passe godt på tennene hans fremover så de ikke slites ned for fort pga gnissingen hans.

Kanskje man skulle ha funnet opp plast"gebiss" til hester?? Slikt som du trer utenpå de normale tennene for å skåne dem mot slitasje som slik gnissing medfører......hmmm..det hadde vært noe.

Lykke til videre med hesten og jeg håper du finner en måte å få han til å gi seg med det på.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 09/11/2006 :  10:56:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg kjøpte i sommer står mye og tygger, så jeg var snar til å sjekke tennene hans med veterinær. Viste seg at han har et munnproblem som har ført til ubehag ved bruk av bitt, noe som igjen har ført til tygging og gombiting. Slik har han sikkert hatt det i store deler av livet. Mest tygger han når han blir puslet med, men jeg har lært å tyde tyggingen. Når den er rolig så slapper han av og koser seg, når den er intens og kraftig så er det noe som stresser han. (logisk nok)

Jeg har derfor aldri brukt bitt på han, men tyggingen vedvarer (ikke i så stor grad som før). Vi tror han står og tygger av ren og skjær vane. Neste gang Ellen Schmedling (tannspesialist) tar turen nordover så skal hun få lov til å se på han

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Caroliine~

Skrevet - 16/11/2006 :  11:59:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaroliine~  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaroliine~  Svar med kopi av melding
Hesten til venninna mi gjorde det da hun fikk henne, oftest på stallgangen det da.. Og det var som regel da hun børstet henne under magen, som sikkert kilte litt, og når hun stramma salgjorden. Men hver gang hun skjærte tenna, så tok hun å daska til hesten (ikke hardt da selvfølgelig) på bogen, og snakka litt strengt til henne!
OG den dagen hun leverte fra seg igjen hesten, skjærte hun ikke tenner i det hele tatt :)
Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  22:02:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Det var ei her som sa at når hesten skjærer tenner da er det enten pga stress eller usikkerhet og INGNENTING annet??! Hvordan kan du vite det? Vi har en hest på stallen som gjør dette hver gang vi jobber med henne skikkelig, dette er en rolig og helt trygg hest! hun stresser ikke og har ikke vondt noe sted. Dette kan likegodt være en dårlig uvane eller så er dette pga hesten konsentrerer seg om det den blir bedt om. Sånn som med oss mennesker, de fleste har en eller annen merkelig uvane og noe de gjør automatisk når de konsentrerer seg.. så henne er jeg ganske uenig med. Men noen råd til deg som startet dette har jeg desseverre ikke:/
hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.