hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - putter grima i munnen........
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 putter grima i munnen........
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  11:05:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hjelp meg litt nå igjen her da
altså åringen min har fått den leie uvanen at når jeg skal ta på henne grima.så putter hun enten underdelen eller overdelen av nesebåndet i munnen.har prøvd å være konsekvent med det,men hun skal absolutt gjøre det da.har noen noe tips?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  23:35:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Ikke et tips akkurat, men jeg opplever med de fleste åringer at det er noe som vil gå over av seg selv med tiden.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/10/2006 :  00:57:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
De liker å tygge på ting Ofte går det over ja. Men et tips du kan prøve er å ta på grima, mens ene delen er i munnen til hesten. La hesten stå med grima slik en stund. Da er det kanskje ikke like populært å bite etter grima neste gang?

Prøvde det på en to åring jeg hadde, han beit fælt. Hjalp ikke på han da, desverre. Men kanskje han burde stått slik lenger? Var redd han skulle tygge i stykker grima jeg
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/10/2006 :  04:16:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
He - he - da er det jo bare å skaffe et lite hodelag med bitt, så har du kommet et langt skritt videre i oppdragelsen av føllet, siden det på egen hånd søker etter et bitt.

Jeg hadde et hingsteføll som gjorde det samme, og han reagerte overhodet ikke da han en dag fikk et bitt i munnen, og jeg kunne fortsette treningen av ham uten problemer. Han var 5 mndr. gammel da jeg kunne vise ham i tømmekjøring på oppvisning - med hodelag med bitt og en rundgjort med tømmene gjennom ringene. Han adlød min stemme og klare kommandoer, og han hadde også blitt vant til kjørepisken.

Det må tilføyes at han fikk gå rett bak sin veloppdragne mor det meste av tiden, så han LÆRTE "alt" hans mor kunne, ved å gjøre det samme som henne. Jeg fikk altså "gratis" en fin kjørehest - leeenge før han overhodet ble forspent noe som helst.

Det er ingen grunn til å "vente" med å lære opp et føll eller en unghest - tvert imot.

Det var ikke uten grunn at bøndene i "hestekreftenes tider" lot føllene, omtrent fra den dagen de ble født, følge med mora ut på pløying, slått osv. Da lærte de tidlig alle kommandoer og å stå rolig osv. osv.

Selv har jeg drevet med terapiridning med egne nl-hester i 23 år. Alle de 9 føllene jeg har hatt, fikk bli med mor på alle turer og timer med funksjonshemmede ryttere, og de lærte fort at de IKKE skulle bite i rytternes tær, men følge pent med når mamma var "på jobb". Ja, tilog med mødrene "satte føllene på plass" hvis de ikke fulgte med og oppførte seg...

Nå som det er blitt oktober, så er det vel mange av dere som hadde "nusselige små", som nå har "rakkere" på omtrent 6 måneder. De BØR allerede være godt igang med "trening" for å lære seg "heste-skikk".

IKKE tro at det blir "lettere" å vente til våren - for DA har du et "problem" å hanskes med!!

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/10/2006 :  00:28:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det et problem overhodet spør nå jeg..? De er bebiser...og bebiser gjør slike ting...
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/10/2006 :  01:44:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Ehh - forøvrig enig med oleo - hva er "problemet".....??

Men hvis du kan få deg en "bitt-temt" unghest i løpet av vinteren, så har du et godt utgangspunkt for den videre treningen.
Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 16/10/2006 :  14:06:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Enig med T. Boysen. Selv om føll er føll, hadde jeg ikke likt om den hadde puttet grima i munnen. Ser for meg at det kan bli en uvane, og hvem liker vel oppspiste tøyler, saler, leietau og det som er? Nei takk...
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/10/2006 :  18:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje bebiser jgør slik, men de bør ikke gjøre det. Det er ikke noe bra at du ikke får på grima fordi hesten skal tygge på den i et kvarter først. Hester skal ikke tygge på grimer, hodelag eller annet utstyr.

Det er vel opp til hver enkelt hva de anser for å være et problem.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  11:51:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er vel opp til hver enkelt hva de anser for å være et problem.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Ja, akkuratt..... Jeg ser ikke på dette som et problem. At eier gjør det er jo helt åpenbart ellers ville hun vel ikke ha skrevet inn her under problemadferd?
Men siden du gjør det...hva foreslår du bør gjøres? Jeg synes ikke at en åring bør få bitt i munnen...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 17/10/2006 11:56:29 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 17/10/2006 :  12:03:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
.....mens jeg syns at ett-års alderenen er en fin tid å venne hesten til bitt.

Våre hester starter vi forsiktig å kjøre litt med når de er ett år.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  23:53:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Tone har heller ikke jeg noe imot at åringer får bitt i munnen

Det jeg gjør: legger hånda over neserygg og sier strengt nei. Gjentar til hesten roer seg ned og ikke biter. Det har fungerte bra. Men den ene hesten jeg hadde, samme to-åring som jeg har fortalt om før, sluttet ikke med det. Fikk da nettopp tips om å la han stå med grima i munnen. I håp om at han da ville synes at det var kjipt å måtte ha denne svære greia i munnen over tid, var liksom ikke det som var tanken hans, skulle bare tygge litt han.
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  19:14:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Hesten min på 7 er helt ekstrem til å skal bite på ting.. Grima, leiebond, børstene.. Han skal altid ha noe og bite på.. Han har ikke problemer med tennene for det har jeg sjekket;)
Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  19:14:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Hesten min på 7 er helt ekstrem til å skal bite på ting.. Grima, leiebond, børstene.. Han skal altid ha noe og bite på.. Han har ikke problemer med tennene for det har jeg sjekket;)
Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Liinikko

» VIP

Skrevet - 21/11/2006 :  09:09:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke noe svar på hvordan du skal bli kvitt problemet, men hvis du føler det er et problem, bør du finne på noe. Jeg så aldri det som et problem at hesten min putta grima i munnen, men nå som han er godt voksen, er det det. Unger klarer ikke å få på han grima, og det er bestandig det lille ekstra tullet hver gang noen andre skal ha på han grima. Stort sett berger jeg unna, for jeg smetter den på i full fart. Ikke overse ting du synes er unoter nå, de blir ikke bedre etter som hesten din vokser til. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/11/2006 :  19:33:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes faktisk dette er et *problem* jeg, fordi det er nå hun lærer seg hvordan forholde seg til alt mulig senere. Lærer den seg og tulle med grima nå, blir det større jobb senere.

Akkurat hva som virker på din hest er vanskelig og si. Jeg har en som gjøre akkurat det samme, der prøver jeg ut litt forskjellig, holder rundt hodet hennes, holder i neserdelene på grima, etc, og prøver og få den på uten at hun får den i munnen. Holder grima slik at hun ikke får det til. Prøv deg fram på forskjellige måter og sette på grimen, og se om du finner en måte som gjør at ikke den får det til. Etterhvert blir det en vane og ikke spise på grima, og man kan sette den på hvordan man vil.

Skader ikke med en *ta på grime treningsøkt* i ny og ne :
Gå til toppen av siden

Liinikko

» VIP

Skrevet - 22/11/2006 :  07:22:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten, prata med ei på stallen som bruker å slippe ut hesten min. Hun ber ham alltid rygge to steg før hun setter på grima. Det ser ut som om han får noe annet å tenke på da, og glemmer å bite på grima. Det med å rygge, har jeg lært kan være nyttig for å unngå mange små "problemer". Urolig hest, napping o.l... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.