hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spising på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Spising på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

anneogida

» VIP

Skrevet - 06/10/2006 :  23:21:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en 4 år Kaldblods som jeg har ridd inn nå i sommer. Han er fin og ri, går fint fram og ikke spesielt redd av seg. Det store problemet jeg har er at han er helt desperat etter å spise når vi rir på tur. Han skal spise alt han kommer over. Har ingenting å si om det er tørre greiner, visne blomster eller gress Han går fint fram med toppa ører og plutselig bryter han av og vi står midt inne i et buskas mens han tygger lystig i vei Han får aldri lov til å spise og jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få han fra dette. Klart han synes det er fryktelig spennede med alt det nye i skogen. Han har blitt trent i trav hele sitt liv og stort sett bare sett treningsbanen på jordet før jeg kjøpte han. Jeg ønsker bare ikke at han skal fortsette med dette, turene blir jo ikke noe koselig da jeg til slutt bare blir frustrert.

Er det noen som har tips til meg???

-Korak-

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  00:41:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
En rapp med pisken kan duge? Om ikke sjenkler hjelper da.
True friends always stay friends,
Redigert av - -Korak- den 07/10/2006 00:41:43 Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 07/10/2006 :  00:55:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det beste er hvis man klarer å forutse hva hesten planlegger å gjøre, og vise hesten at du er oppmerksom ved å gi ham oppgaver. Når du rir på tur kan du ri litt aktivt, tempovekslinger, flytte hesten til siden, stoppe og rygge, eller andre øvelser som hesten kan. Da blir det litt spennende for hesten også - dere gjør noe viktig sammen og da er det ikke tid til matpauser Jeg tror helt sikkert at hesten liker å gå på avslappet tur, men de fleste hester liker jo godt å få oppgaver - og du får trent på nyttige ting på en positiv og spennende måte.

Prøv som sagt å få hesten til å tenke på andre ting enn mat, og hvis du tror den er på vei til å prøve seg på en jafs ber du straks om en oppgave. Det trenger ikke å være de største øvelsene hver gang, en halvparade kan være nok. Du som kjenner hesten må bare kjenne etter hva som kreves. Etter hvert som hesten blir mer oppmerksom vil det kanskje være nok at du flytter det ene beinet ditt en centimeter, retter opp overkroppen eller vibrerer litt i en slakk tøyle. Små signaler som forteller hesten at du faktisk er våken. Slike små signaler virker best hvis du har et passivt sete i utgangspunktet.

I de tilfellene du ikke klarer i stoppe hesten før den strekker hodet mot maten, må du passe på at hesten møter en jevn motstand i tøylen - ikke et rykk. Tøylene holdes i en slik posisjon at hesten ikke møter motstand når den går slik den skal, men møter en jevn sperre i bittet når den strekker hodet ned og fram. Hvis uerfarne ryttere rir hesten (eller hvis man er litt trøtt en dag) fungerer det å feste et par reimer fra bittet til salen. De må henge løst når hesten går vanlig, men hindre den i å spise.

Viktigst av alt er det å være konsekvent. De reglene du bestemmer for når det er lov å spise og ikke skal føles. Alltid.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/10/2006 :  03:53:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde samme problem med en ung hest (min nåværende) for mange år siden.
JEG hadde lært henne at spising "på jobb" IKKE var OK, og når jeg var i nærheten var det aldri noe problem.
MEN - hun skjønte FORT at andre ryttere ikke håndhevet dette - og det ble et problem - for andre enn meg.
Løsningen ble at JEG ble med på div. turer med "nye ryttere", og hver gang hun prøvde seg, VAR jeg der, med streng beskjed til hesten om at dette IKKE var lov. Da hun skjønte at rytteren OGSÅ visste at spising IKKE var lov, så gav hun seg- motvillig...

Hesten har altså LÆRT at når en rytter sitter PÅ henne, er det IKKE lov å gresse/nappe kvister. Men hvis rytter stiger AV, kan hun ta en spisepause - akkurat som vi gjør når vi er på tur og tar en rast med mat...
Gå til toppen av siden

anneogida

» VIP

Skrevet - 08/10/2006 :  22:34:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for gode svar Jeg får bli enda mere obs når jeg er ute og rir. Får printe inn i hodet på den lille rampen min at han ikke får lov. Har fulgt rådet om å holde inn tøylene mere enn jeg har gjort og det funker. Synes også det var et bra råd at han IKKE får spise når rytter sitter på, men at det er LOV når rytter går av. Har tenkt litt på dette også. Synes jo det er kos at de får kose seg og spise litt når vi har pause på tur, men når jeg har latt han fått lov til dette har han blitt enda verre når vi rir videre Jeg får jobbe videre med saken Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  14:53:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det beste er hvis man klarer å forutse hva hesten planlegger å gjøre, og vise hesten at du er oppmerksom ved å gi ham oppgaver. Når du rir på tur kan du ri litt aktivt, tempovekslinger, flytte hesten til siden, stoppe og rygge, eller andre øvelser som hesten kan. Da blir det litt spennende for hesten også - dere gjør noe viktig sammen og da er det ikke tid til matpauser Jeg tror helt sikkert at hesten liker å gå på avslappet tur, men de fleste hester liker jo godt å få oppgaver - og du får trent på nyttige ting på en positiv og spennende måte.

Prøv som sagt å få hesten til å tenke på andre ting enn mat, og hvis du tror den er på vei til å prøve seg på en jafs ber du straks om en oppgave. Det trenger ikke å være de største øvelsene hver gang, en halvparade kan være nok. Du som kjenner hesten må bare kjenne etter hva som kreves. Etter hvert som hesten blir mer oppmerksom vil det kanskje være nok at du flytter det ene beinet ditt en centimeter, retter opp overkroppen eller vibrerer litt i en slakk tøyle. Små signaler som forteller hesten at du faktisk er våken. Slike små signaler virker best hvis du har et passivt sete i utgangspunktet.

I de tilfellene du ikke klarer i stoppe hesten før den strekker hodet mot maten, må du passe på at hesten møter en jevn motstand i tøylen - ikke et rykk. Tøylene holdes i en slik posisjon at hesten ikke møter motstand når den går slik den skal, men møter en jevn sperre i bittet når den strekker hodet ned og fram. Hvis uerfarne ryttere rir hesten (eller hvis man er litt trøtt en dag) fungerer det å feste et par reimer fra bittet til salen. De må henge løst når hesten går vanlig, men hindre den i å spise.

Viktigst av alt er det å være konsekvent. De reglene du bestemmer for når det er lov å spise og ikke skal føles. Alltid.

Opprinnelig postet av gladhest

Og dessuten vil det også gi hesten mye bedre selvtillit.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.