hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - mørkredd rytter...hva bør gjøres?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 mørkredd rytter...hva bør gjøres?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 02/10/2006 :  21:54:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

ja det er vel ikke til å unngå at dagene blir kortere og snart må vi ryttere ri i mørket..
Her jeg har hesten min finnes det minimalt med lyktestolper også, og jeg har en ekkel tendens til å være mørkredd, selv om jeg har hode lykt å alt det der..
Jeg kan ikke ri i de få timene det er lyst midt på vinteren heller, siden jeg jobber.
Så da lurer jeg; hva bør jeg gjøre for å ikke virke redd?
vet jo at dersom jeg blir redd blir hesten det også å det vil jeg ikke... jeg prøver å være så rolig som overhodet mulig, men uansett hvor godt jeg prøver, så vet jeg ikke om jeg lykkes...

Jeg er roligere selv da jeg rir sammem med noen, men dette går ikke hver dag...

alle tips og meninger mottas med takk

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 02/10/2006 :  22:28:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
tenk på at hesten din merker om det er noe galt, og mest sannsynlig vil vise det :)
så du altså har hesten å forholde deg til om det er noe skremmende, som det sjeldent er, men om det skulle være, så viser hesten, om ikke så er det ikke noe farlig :)

du er jo ikke "alene" :)

hjelper kanskje ikke, men kanskje det funker å tenke slik?

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 03/10/2006 :  00:26:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var veldig mørke redd når jeg var litt yngere,men jeg husket at jeg trøstet meg med at hesten merker skummle ting før deg og at de som regel kan løpe fra det meste og bringe deg i trygghet Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  14:49:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Syng en sang
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  15:52:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg har kjøpt meg en skikkelig hodelykt (må være god kvalitet, så den lyser langt) som jeg bruker når jeg rir på tur i mørket. Det fungerer veldig godt :) Lettere både for hest og rytter å se hvor man går.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  22:56:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg er egentlig livredd for mørket,å lurte på hvordan dette skulle gå når jeg fikk hest.men nå har hesten min det med å stoppe om jeg er veldig redd og legge mulen sin på skoen min,sånn ved å si,jeg skal passe på deg jeg vennen:P
ah,elsker hesten min:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 04/10/2006 :  23:16:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Trøster meg også med at jeg ikke er alene, og det at hesten min kan løpe fort og bringe meg inn i trygghet.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  00:34:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg rir også en del tur i mørket. Få av stiene som er opplyste, noen av dem er så mørke at jeg ser ingenting. Føler bare folk passere og hører dem. Mørke skoger osv.. Litt creepy:p Hadde aldri turt gått slike steder alene sent om kvelden, men jeg er jo med hesten min! Det gir meg en trygghet;)
Hun har bedre sanser enn meg, jeg merker når hun hører det kommer noen. Så jeg stoler blindt på hesten min ute på tur i mørket;) Har relativt godt mørkesyn selv og, blir vel bedre jo mer man trener det;)

Om vinteren er det jo mørkt gjerne 5-6, og jeg rir tur ca 50% av treningen, noe som betyr at jeg er nødt til å trosse den evnt. mørkeredselen... Blir liksom vant med det, de første gangene i mørket alene på tur er ofte litt skumlerer, enn senere på vinteren når man er vant til det;)

Så det beste rådet jeg kan gi er: Stol på hesten! Du er ikke alene, men sammen med et dyr som har bedre sanser enn en selv, og slik jeg alltid tenker: Skulle det skje noe er det bare til å flykte i galopp:p Min største frykt er at jeg skal falle av/bli dratt av hesten i mørket, slik at jeg ikke følger med på flukten når noe skummelt skjer:p Så lenge jeg holder meg sammen med hesten, store og sterke dyret, er jeg trygg! Mye tryggere enn om jeg hadde gått...;) Tanken på at jeg kan flykte i full fart med hesten har alltid beroliget meg;)
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  15:10:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syng en sang eller hør på mp3, men bruker du mp3 må du jo være klar over at enhver situasjon fort kan oppstå med hest.
Jeg er ikke særlig mørkeredd selv, men hvis det en gang blir skummelt så føler jeg at hesten beskytter meg. Ingen kan "få tak i meg" når jeg sitter på hesten min.

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Vilona

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  16:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei=), du burde kjøpe hodelykt:) da ser bilene deg og du har lys:) du kan og synge en sang:D
-De som ikke tror lykke kan kjøpes for penger vet ikke hvor det er hester tilsalgs:D<3
-BeateOchAmadeusOchMatrix<3-
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  16:45:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syng en sang eller hør på mp3, men bruker du mp3 må du jo være klar over at enhver situasjon fort kan oppstå med hest.
Jeg er ikke særlig mørkeredd selv, men hvis det en gang blir skummelt så føler jeg at hesten beskytter meg. Ingen kan "få tak i meg" når jeg sitter på hesten min.

Opprinnelig postet av -Korak-

mp3 høres skummelt ut syns jeg:p Hadde følt meg litt lost uten verken syn eller hørsel:p hehe...
Men for de som slapper bedre av med musikk og sånn, er det jo bra;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 06/10/2006 :  10:04:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar:) jeg har faktisk ikke tenkt over det (dumme meg) at hesten selvsagt merker dersom det er en fare på ferde.. da kommer jeg muligens til å føle meg litt tryggere ja:)
hodelykt har jeg alt kjøpt inn... alt er klart til mørkets rideturer, men bare ikke psyken min:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  10:13:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har kjøpt meg en skikkelig hodelykt (må være god kvalitet, så den lyser langt) som jeg bruker når jeg rir på tur i mørket. Det fungerer veldig godt :) Lettere både for hest og rytter å se hvor man går.

Opprinnelig postet av christine26.

Tør ikke ri med hodelykt jeg, for da kan jeg jo komme til å SE elgen, moskusen, lamaen, trollet etc Så jeg og Holter tusler rundt i uvissthet om farene som lurer...

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 06/10/2006 10:16:04 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.