hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Begynnende utrbyter karriere........Noen tips??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Begynnende utrbyter karriere........Noen tips??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2006 :  18:46:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ponnien min Heffalompen har den siste uka forsøkt å smette ut igjennom porten til hestehagen hver gang jeg kommer inn der med hoppa vår. Ennå har han ikke klart å komme seg ut men han forsøker stadig. Jeg har alltid vært føre vare, men i dag var det på hengende håret at han ikke kom seg ut. Han forsøkte å smette under spiral strømstråd porten, og i samme øyeblikk fikk jeg gitt han et rapp over bogen for å drive han tilbake. Temmelig misfornøyd løftet han hodet sitt opp, rygget fort tilbake og gryntet irritert. I det han løftet hodet sitt havnet spiralstømtråden (det var ikke strøm i den heldigvis) over nakken hans. Spiralporten kan bli ganske lang om den strekkes skikkelig og han bykset overrasket bakover, fortsatt med spiral tråden over ryggen sin. Først etter å ha strekket den flere meter i panikk slapp den taket så jeg fikk den midt i fleisen men nå var iallfall Lompen på plass inne i lufte gården igjen. Han blåste lettet i nesa da han endelig var løs fra spiral tråden og ristet oppgitt på hodet. Han tar stadig større sjanser i forsøkene på å komme seg ut av luftegården og jeg er livredd for at han snart skal klare det. Vi bor tross alt rett ved siden av en diger motorveien og bare tanken på hva som kan skje gir meg gåse hud. Siden han ennå ikke har klart det kunstverket å komme seg ut er han bare i startgropa på en utbryter karriere. Hva kan jeg gjøre for å stoppe han en gang for alle i å forsøke å smette seg ut???
Hilsen tuppelura på Skogli

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Molly

» VIP

Skrevet - 11/10/2006 :  22:37:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Strøm på gjerdet er vel 1.bud- selv når du setter inn den andre hesten. Noen Må lære den harde veien

Har du mulighet til å lage sluse foran porten? Slik at hvis han kommer seg ut en gang så er han fremdeles inngjerdet... Blir da en til port han må gjennom for å komme helt fri Og denne er da selvfølgelig stengt selv når du kommer med damen

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/10/2006 :  00:06:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første ville jeg byttet spiralfjærstengselet ut til fordel for enten vanlig strømtråd med håndtak eller det nye taustengselet.(Koster ikke mer enn spiralstengsel.)

Spiralfjæra kan gjøre mye skade og den er alt annet enn "hestevennlig".
Den ryker svært sjeldent,og jeg har sett mange hester henge seg fast både i halen og rundt beina.Taustengselet er mye bedre og de fleste utstyrsforhandlere selger den.
Alternativt kan du som nevnt bruke strømtråd med håndtak.Har du muligheten kan du også legge over en planke.

For å få hesten unna porten mens du driver der,ville jeg lært den å vike unna for kroppsspråket ditt.Akkurat som en lederhest gjør når den vil ha unna en som blir for "nærgående" og frekk.
Her må man være fokusert og svært konsekvent.
Om ikke hesten responderer godt nok når du vifter med armen;bruk en liten kjepp eller pisk som en forlengelse av armen din for å statuere at den skal holde seg i sin "boble" så lenge du er der.
Den kan brukes på bakken rett foran forbeina til hesten hvor du da driver den vekk/bakover.
Sørg for at den reagerer raskt og flytt den gjerne noen ekstra steg vekk.

Så fort hesten responderer og blir stående på avstand utenfor "boblen" du oppholder deg i,åpne porten å gå ut/inn med andre hesten.
Ikke prat (ros), hesten når du trener på dette.
Det kan oppfordre til at den kan få nærme seg deg.
Bruk kroppspråket slik en annen hest ville gjort,ikke se den i øynene og vær bestemt.

Dette er som oftest en enkel sak å fixe.
Men det kan bli et problem hvis andre tar ut/inn hest og ikke gjør det samme som deg..
Bare et lite tips.
Skal man lære en hest forskjell på riktig og galt må det gjenomføres fra a-å slik at hesten virkelig forstår det.Hvis ikke blir det urettferdig ovenfor hesten og svært frustrerende.
Skal man sette grenser må de være klare- og det hver eneste dag..

Dette problemet med at han vil smette ut er jo kun når du er der med annen hest som enten skal ut eller inn.(Det er ihvertfall slik du beskriver det).
Derfor ville jeg trent på at den faktisk skal respektere deg og at du ber den holde seg unna porten.
For du kan putte på 10.000 volt i gjerdet men hesten vil trolig prøve å smette ut alikevel.
Det er du som faktisk må vise den at så lenge du skal ut/inn med annen hest for han holde seg på avstand.
Goood avstand...
Lykke til!

Redigert av - xxxx den 12/10/2006 00:14:29 Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  17:23:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
I "børjes" har dem sånne trådgrinder med strikk. Det har jeg tenkt å kjøpe meg. Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  23:33:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Strøm på gjerdet er vel 1.bud- selv når du setter inn den andre hesten. Noen Må lære den harde veien

Har du mulighet til å lage sluse foran porten? Slik at hvis han kommer seg ut en gang så er han fremdeles inngjerdet... Blir da en til port han må gjennom for å komme helt fri Og denne er da selvfølgelig stengt selv når du kommer med damen

Opprinnelig postet av Molly

Det syns i hvertfall jeg var en god ide.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.