hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som abselutt ikke vil inn på hengeren....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hest som abselutt ikke vil inn på hengeren....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  01:22:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Hvordan kan man på best måte trene på å få hesten til å gå fint inn på hengeren igjen...
Før gikk hun rett inn,men har nå i det siste funnet ut at hun ikke vil det...
Så nå med en gang hun ser en henger nekter hun å gå i nærheten av den,og har vi fått henne bort til lemmen så bare hiver hun baken til siden,og abselutt ingenting som nytter,de siste gangene har vi mått få hjelp av en haug av mannfolk for å bære henne inn...
Og sist gang var det 2stk som skulle ta tak i henne bak og skubbe,løfte henne innpå,og det hun gjorde da var å sette seg rett ned på baken...
Så hun har blitt en skikkelig idiot der,men det er bare tull fra henne for hun er ikke redd eller noe og når hun først kommer innpå står hun kjempe fint.

Lopke

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  01:28:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville prøvd (å ikke presse henne inn ved bruk av mange mannfolk) å være alene..
Ha hengeren på beitet en stund. Gi hesten kraftfor på hengeren. Lær hesten at henger er et trygt sted å være.. Jobb med hesten når den ikke er på henger, å la den få fri når den går "frivillig" på..

Dette tar sikkert tid...

Neste skritt er oppbinding.. lær den å kunne stå bundet i hengeren..

Neste skritt er små turer.. uten stress selvfølgelig..

(tror jeg, har ikke hatt dette problemet selv, så jeg er ikke sikker på det funker, men hadde prøvd dette om det var min hest)

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  02:19:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Vi har prøvd å ikke tvinge henne på noen måte hjemme før vi skal kjøre siden vi da ikke har disse "mannfolka" der...Disse mannfolka kom inn i bildet når vi skulle kjøre hjem fra travbanen for da måtte vi jo få henne inn,ellers kunne vi brukt mange timer på det...

Men ellers er det jo som du sier bruke tid på det og la henne få belønning når hun har gått inn i hengeren...Men hun var jo så snill før...
Men får bare trene masse på det og håpe det kommer seg etterhvert.

Og når jeg har fått henne inn er det som sagt ikke noe problem,hun er vant med å stå bundet,og vant med å kjøre både korte og lengre strekninger....

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  02:37:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde ikke du et lign problem tidligere? at hun ble rebelsk da dere kjørte? eller roter jeg nå??

Kan hester blir kjøresyke??
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  02:47:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Joda,det stemmer det,men det var en annen hest;)

Gå til toppen av siden

IdaogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  13:44:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bare til å trene lastetrening vær alene og øve sånn at hesten vet at det ikke er farlig. Men er det pga for å være sta så prøv å¨finn en måte å få hesten inn uten at hun har noe valg. Min nekter ofte å gå inn i helgeren. Man kan dra skubbe osv han nekter å gå inn. Men fester jeg 2 longsjerings reimer i grimen og tømmekjører han inn så går han inn uten å nøle. Da går bare en forran å holder han i leietauet og knyter han fast og den andre er fast og bestemt når hun tømmekjører hesten min.
Jeg skal trene mer lastetrening på min. Han skal kunne gå inn i hengeren uten å nekte, pga det er bare tull fra hans side.Med tanke han står som et lys i hengeren når han kommer inn.

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=10993&galleri=show&side=10 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 22/08/2006 :  22:23:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Min gamle, lure dame vet godt at henger ikke er farlig, og går rett inn når det passer henne. Når det IKKE passer, derimot... Må det sterkere lut til. Hadde hun bare vært redd, så, men nei...

Å TRUE med å stikke henne i rumpa med et plastgreip er som oftest nok til at hengeren er mer fristende. Overtalelse funker bedre enn gulerøtter i alle fall. Da stopper vi ofte på lemmen. Og STÅR....

Kan dog ikke anbefale andre å gjøre sånn med hester da, siden jeg ikke kjenner andre folk sine hester. Kjenner forsåvidt ikke noen andre hester dette funker/er nødvendig på heller. Men å begynne å tulle med longeringsliner bak rumpa etc etc med gamlemor, er å be om "brannsår" etter tauet, på enten hest eller folk. Bryr seg ikke i det hele tatt... Trussel om greip, derimot..

Jaja..

Hver og en får vel vurdere sin hest, og søke hjelp der det trengs. Men det hørst jo litt rart ut at hun skal være vrang nå, uten å ha vært det før, om hun ikke har opplevd noe spesielt....

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/08/2006 :  00:54:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Henger-vrange" hester har jeg opplevd det meste av - men heldigivis IKKE mine egne hester. De har tuslet snilt på og av hengere så lenge jeg har hatt dem.

Har opplevd å måtte rygge hengeren helt inn til stalldøra, sette opp lemmer, så ha to sterke folk med reimer bak hesten, samt en med kjørepisk, "blinde" hesten med en genser, og så JAGE/TVINGE hesten inn på hengeren. Dette måtte gjøres etter at hesten - som selvfølgelig ikke var redd, men bare hadde "ikke-gå-på-hengeren-dagen".....

Er selv ikke tilhenger av tvang, men å LÆRE hesten å gå pent inn på hengeren. Men når "fillegampen" nekter å gå inn, så må den faktisk lære at "du SKAL inn", og VI bestemmer - til slutt.

Har selv en hest som bare trenger å snuse på lemmen, så går hun inn, men har gjennom årene vært med på å forsøke å laste vrange hester - med ALLE midler.

Henger-vrange hester er ikke spøk, men et skikkelig problem for de som sliter med det. Dere har min fulle medfølelse - men dere Må bare jobbe med problemet, og følge de mange gode råd som er gitt.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  03:56:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke som ellers pleier å tusle inn på henger gadd ingenting i helga. Selvfølgelig når det virkelig gjelder og man må følge et tidsskjema, DA er hun vrang..

Vet ikke hva jeg hadde gjort uten Merete denne helga.. Tusen takk. Du er en engel!!!

Problemet denne gangen var uvilje og for liten/smal henger. Det hjalp å åpne opp midterskillet så hun fikk mer plass, kraftfor og Meretes stødige hånd, for jeg var helt skjelven... huff..
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 28/08/2006 :  09:03:31  Vis profil  Svar med kopi av melding

Et greit alternativ til greipet er en vanlig pia-savakost. Selvfølgelig være forsiktig og gi henne tid.

Jeg synes ikke det er dumt med longeliner, men da må det være en på hver side i kryss bak hesten ikke for og dytte, men for at hesten ikke skal bykse ned fra emmen på sidene. Mer som en innfanger igrunn.
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  15:41:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Jeg holder på å jobbe med og få Muddy på henger også.. Jeg hadde med hjelp av en kompis.. Først gikk jeg noen runder rundt hengeren, med rampen ned.. Rundt å rundt. Så stoppa vi forran rampen.. Rosta han masse.. Han var livredd, flere ganger han prøvde og stikke.. Men da sto han d er forran rampen.. Jeg roste han kjempe masse.. Så gikk vi rundt igjen.. Så stoppa forran rampen, masse ros og nå var det ikke spesielt skummelt lengre heller. Så kompisen min var inni hengeren med en bøtte kraftfor for og lirkelure han inn.. Det tok tid, lang tid, opp og ne av rampen og rundt og rundt hengeren.. Til slutt sto han der inni hengeren og gumlet kraftfor.. Så ga vi oss.. Roste masse hele tiden.. Så tok jeg han ut av hengeren og ut på beite igjen..:) Skal vei og trene igjen etterpå, så da får vi se hvordan det går:) Men det har allerede gått framover:)
Lykke til

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2006 :  11:57:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Hesten min var og sånn hengervrang. Ikke den jeg har nå (hun tusler rett innpå, hvis hun vil tulle iblant viser en bare longepisken), men den forrige.
Da jeg fikk han var han jo på travstall og travere flest er kjempegreie med henger, så det var null problem de første årene.
Men så var det et par ganger han skadet seg litt i hengeren, skrapte seg over øyet bl.a og skilleveggen datt ned.
Ikke sånn rett etter dette begynte han og tulle, men det var muligens årsaken til at han med årene ble vrang med henger. Den eksakte grunnen har jeg enda ikke funnet ut, tror mange forskjellige ting spilte inn. Alt fra personlighet på hesten, meg selv, sitausjoner som har skjedd osv...
Han var litt kranglete av seg og det tok vanligvis litt tid før han gav seg og lot meg bestemme. Greit nok det, at han ikke gikk rett inn, men problemet ble mer alvorlig etter sommeren (05)
Da hadde det gått lang tid siden sist han var på henger (før beitet var det masse stevner) og da var det ikke snakk om å gå på hengeren. Var et skikkelig problem, har hendt vi ikke kom oss avgårde på stevner, etter timer med lasting var stevnet over. Og utallige episoder da vi skulle hjem fra stevner, minst en halvtime med krangling og folk som måtte hjelpe osv. En dag vi dro på tur (med henger) stod vi i mange timer for å få han hjem igjen. Trodde aldri det ville gå!
Var altså skikkelig problematisk dette med at han var så vrang på hengeren, startet jo masse stevner og hver gang (etter sommeren spes.) var lastingen et stort problem... Var så ille at jeg tenkte på om jeg måtte selge han, mtp problemene med og komme seg på stevner...

Om han virkelig var redd henger er en annen sak. For jeg hengertrente mye, nesten hver dag i perioder var vi innpå hengeren. Stod der og spiste gulrøtter osv. Og da, når det bare var meg og han visste det var trening, gikk han rett innpå. Men straks bilen kom forann, han skjønte han skulle dra (lukke igjen luken) ble han vrang. Altså han var ikke redd for og gå innpå, men redd for og kjøre. Og han merker forskjell. Bare han hørte mamma tidlig om morgenen (stevne-stemning for hans del) begynte han og drite og ble stressa.
Så siden han var så grei på trening, gjorde jeg alt likt da vi skulle på stevner. Andre personer gjemte seg, stalldekken istedenfor stevnedekken, alt var normalt. Og han gikk innpå! Men straks en skulle lukke luken satt han seg ned og hoppet ut. Var et puslespill og lure han inn i hengeren og bli stående mens luken ble lukket. Noen ganger vant vi, andre ganger var hesten raskere og hoppet ut (mens lemmen var halveis oppe) Ble mange farlige situasjoner, og stress for både hest og folk. Ofte fikk vi lurt han inn på stallen, altså i treningssituasjon, men å laste han på stevneplasser for og dra hjem var mer problematisk.

Prøvde alt av metoder. Lokke med gulrot, genser over øynene, longepisk, longeringstau (en på hver side og dra til), jage innpå, forskjellige personer laster osv osv... Alt for og få denne hesten til å gå på hengeren! Gå sidelengs, ta rompa ut, sette seg på tauen osv, var hestens triks for og slippe unna.
Og jeg som sagt, tillitstrente på hengeren på den snille måten, men hva hjalp vel det når han skapte seg "når det gjaldt"!?

Ja, det var litt langt og rotete om "mine" hengerproblemer med forrige hest... Fikk jo aldri funnet utav problemet i og med at denne hesten skadet seg og måtte avlives:'( Men hadde planer om og oppsøke dyretolk, hestehvisker, horsemanshipkurs osv. Hva som helst!

Min hest hørtes ganske lik ut Rosita! sin. Han var grei før, og har de samme triksene for og slippe unna.
Jeg ville prøvd og finne ut HVORFOR hesten din ikke vil innpå lengre. Ikke lett, for all del, men tenk-tenk, hva som har skjedd som gjør at hun tuller. Spør deg selv; Har hun mistet respekt? Var sist hengertur negativ? Er hun redd for og stå alene? Osv osv... Vri hjernen for og finne ut grunnen...;) Da er det lettere og finne ut hvordan en skal løse problemet.
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 29/08/2006 :  19:19:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjenner til problemet. Prince er 16 år og hver gang han skal på henger står jeg og løfter et og et bein til han er inne på hengeren. Jævlig kjett. Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 01/09/2006 :  10:42:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min nekter også å gå på hengeren, tror det er fordi det virker så trangt+lemmen. Men,mye er bare tull,for når han først er inne på hengeren er alt greit og han står og napper høy og bare titter rundt seg.. Men når vi går mot hengeren,bare drar han rundt og drar avgårde i hundre,så jeg klarer bare ikke å holde han igjen, hjelper litt når vi har tau på sida, men han er no så fryktelig stri.. har prøvd å "longere" han utenfor og prøve igjen og igjen,men når han bare drar avgårde er jo ikke det så lett heller, ser jo helt teit ut med tau og kjetting og alt over nesa for å klare å holde han, tvinger han ikke inn,men han er så sterk,og bryr seg ikke om kjettingen og det heller..
Vi har jo trent mye horsemanship og han flytter og viker se for press og går bak og stopper når jeg stopper osv, derfor er det så vanskelig med tips,for han gjør jo det folk ber meg trene på når jeg trener han,er bare at når han finne ut at han ikke vil no så vil han ikke og da drar han,hehe. Kan jo være fordi hver gang han har måttet gå på henger,skal han til et nytt sted/ny stall, så kan jo være at han ikke vil flytte mer,men noen ganger blir det bare til sånn,og jeg får jo ikke skrudd tiden tilbake,så er det noen her som har opplevd det samme eler har noen nye tips????
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 01/09/2006 :  21:23:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Min gamle dame liker seg også mye bedre når det er mye plass der inne, så det er et must.

Piasava kost, derimot, VET hun ikke er "farlig".. Busta gir jo etter.. Og disse longe-linene... gir jo etter de også, om en bare setter seg nok på rævva...

Kort prossess, minst mulig tid på mik-mak , desto enklere å få henne på neste gang også. Desto flere ganger hun får "forsøke" å gå inn uten faktisk å gjøre det, jo flere ganger tuller hun også neste gang hun skal ut på tur. Derfor har jeg innført "kort prossess". Dvs DEtte skal skje-NÅ_ og sånn er det med det. Det funker på min.

Men så finnes det som sagt ikke så mange gamle damer med et sånt enormt hode som denne, hun er både smart og iskald, så det gjelder å vise seg som smartest/mest bestemt, hvis ikke gjør hun AKKURAT som det passer seg..

Er hesten bittelitt bakredd, så kan det hjelpe bare å SE longelina bak seg, hjalp til å laste en motvillig en senest onsdagskvelden. Den gikk tvert den så longelina to meter bak seg..

Men hester er som sagt så forskjellige, at en må bruke hodet, og i alle fall ikke holde på så en skader seg selv. Hester som kaster seg til siden for lemmen, eller rygger av/ned over lemmen i en helvets fart er slett ikke til å spøke med. Kanskje er nok eneste veien å gå, å jobbe mer med hvem som er sjef, helt fra bunnen av, og på alle andre områder enn hengeren også, først...

Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 02/09/2006 :  08:50:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville prøvd (å ikke presse henne inn ved bruk av mange mannfolk) å være alene..
Ha hengeren på beitet en stund. Gi hesten kraftfor på hengeren. Lær hesten at henger er et trygt sted å være.. Jobb med hesten når den ikke er på henger, å la den få fri når den går "frivillig" på..

Dette tar sikkert tid...

Neste skritt er oppbinding.. lær den å kunne stå bundet i hengeren..

Neste skritt er små turer.. uten stress selvfølgelig..

(tror jeg, har ikke hatt dette problemet selv, så jeg er ikke sikker på det funker, men hadde prøvd dette om det var min hest)

Opprinnelig postet av Lopke

Jepp, akkurat slik gjorde vi det med araberen vår! Han var livredd for hengere og ville ikke nærme seg dem. Men mamma var tålmodig, og etter et halvt år kanskje med mye hengertrening gikk han endelig innpå =]
De første skrittene hun gjor, var å få ham til å ta frembena på lemmen. Hun kunne komme hjem kl 10 fra stallen de kveldene hun holdt på, men var veldig fornøyd hver gang han satt frembena på lemmen.

Etter å ha klart dette i lange tider, turde han gå lenger og lenger frem med frembena. Og plutselig en dag var han oppå lemmen med bakbena også! :D

Så, fikk han frembena inn på selve hengeren, men det tok en stund før bakbena fulgte med.

Men da vi kjøpte ny henger, med sånn utgang foran også, tok mamma ut all "innmaten" i hengeren, og leide ham flere ganger igjennom den.

Alt dette ble altså gjort over lang tid, med mye tålmodighet.

Så etter hvert ble han bedre, og jeg husker vi var så glade da vi bandt ham trygt fast, fikk lukket baklemmen og framlemmen, og kjørte en tur rundt stallen. Nå har han kjørt frem og tilbake til beitet med henger, og brukte kun 10 min å få ham innpå. Nå skal mamma snart ta ham med ut på første dressurstevne ute, og det blir kjempekjekt hvis han går fint innpå!

Jeg har faktisk noen bilder der han demonstrerer disse skrittene. xD

Så, ta deg god tid, og du kunne kanskje prøve taugrime? Eller en henger med utgang foran? Du kan også ta med en dressurpisk og peke med den. Ellers, husk alltid hansker
Lykke til!

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.