hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan roe ned eks-traveren min ???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 Hvordan roe ned eks-traveren min ???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Chatrine

» VIP

Norway
Innlegg: 46

Skrevet - 06/12/2003 :  02:11:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei !

Har tenkt på å kjøre litt med hesten min, han er veldig fin og stødig, men han er veeeldig stressa foran vogn !!! Sist vi kjørte han, (for 2 år siden med lånt utstyr) stakk han med meg
det var ikke noe hyggelig, jeg fikk stoppet han... så vidt det var...

Vel, det jeg lurte på er hvordan jeg kan få roet han ned ? har prøvd litt et par dager nå, han virker roligere men jeg føler meg ikke helt trygg.
Det er noen som har sagt jeg kan bruke postkandar på han, men er ikke det et veldig skarpt bitt ?


Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 06/12/2003 :  10:28:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Som jeg har sagt utallige ganger før, så tror jeg ikke et skarpere bitt hjelper hvis hesten ikke har forstått hvordan han skal reagere på det, så jeg ville startet fra bakken, lært hesten rygging osv ved et lite trykk på tøylen, når hesten har forstått at tøyletak betyr brems, så blir den lettere foran vogn. Men først ville jeg sjekket om det er noe med kjøring og vogn han reagerer spesielt på, siden det er da han stresser, slik at du kanskje bør starte helt fra begynnelsen, med tømmekjøring, og ta det rolig (i hestens tempo) slik at hesten føler seg trygg og føler den mesterer dette, for jeg tror det er grunnen, at den ikke forstår og dermed stresser.

Vel, jeg ser først nå at det er snakk om en eks-traver her, og da forstår jeg stressingen. En traver har jo lært at den alltid skal løpe foran vogn, og når den plutselig ikke skal det lenger, så blir den forvirret og stresser, og det med tøyletak betyr noe helt annet i travverdenen. Kuskene holder et stramt tøyletak for at hesten skal kunne støtte seg på tøylen og dermed få mer kraft bakfra for å løpe fortere, men i ridningen betyr det noe litt anderledes, hesten skal ikke legge seg på tøylen, men gi etter for den og bære seg selv, det er dette du må få hesten til å forstå, at tøyletak ikke nødvendigvis ikke betyr å løpe fortere, så jeg ville som sagt startet fra bakken og lært den rygging osv for et lite trykk på tøylen.

Det finnes foresten flere debatter angående dette, ta en titt på dem.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 06/12/2003 10:36:43 Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway
Innlegg: 438

Skrevet - 06/12/2003 :  11:45:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med Holter! Traveren er lært opp til å springe på stramme tøyler, så jeg tror ikke skarpere bitt er løsningen, d blir bare for å ødelegge munnen på den...
Lykke til

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway
Innlegg: 134

Skrevet - 08/12/2003 :  20:24:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Helt enig med Holter!!! Traveren har jo blitt opplært til å trave med stramme tøyler som også sPikE sier. Skarpere bitt tror ikke jeg er løsningen.


Lykke til!

=D Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 09/12/2003 :  00:22:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Tror heller ikke at å bruke skarpe bitt er noen god løsning i lengden. Det viktigste er at bittet er mest mulig behagelig for hesten, og å dra minst mulig i tøylene. Prøv først å lære den å skritte på løse tøyler. Det kan ta tid, men hvis du husker å gi ettergift etter hvert tøyletak og ikke bli hengende så skjønner han det nok etterhvert. Når han omsider går pent på løse tøyler så kan du etterhvert venne han til at lett tøylekontakt ikke alltid betyr at han skal begynne å løpe. Når dette sitter kan du begynne og la han trave littegrann, bare noen meter i starten. Blir nesten som å kjøre den inn på ny.
Heldigvis er de fleste som holder på med travhester flinke til å lære hesten å være lett å bremse, men det finnes en del untak De spenner hesten for sulkyen og lærer de at kjøreturer=full fres. Disse hestene synst jeg ikke kan betraktes som innkjørt, selv om de har hundrevis av timer i skjekene bak seg.
Husk at hesten gjør sikkert sitt beste, og han tror at han er superflink hvis han løper så fort han kan
Gå til toppen av siden

Chatrine

» VIP

Norway
Innlegg: 46

Skrevet - 09/12/2003 :  19:04:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei !

Takk for svar :) Joda, han er egentlig veldig flink, han prøver å forstå... men han er jo så gira så konsentrasjonen er ikke der... så blir han sikkert litt stressa av at han ikke forstår også ! ond sirkel det der...

Men det ser ut til å gå bra, han roer seg forholdsvis fort ned igjen. Vi har bare skritta nå, tenkte å fortsette med det en stund til han, som du sa Dagros, klarer å skritte rolig på løse tøyler.

Ang bitt, så bruker vi det samme som når vi rir han, et 3-delt med messing kule, han trives veldig godt på det :) Han går fint på vanlig trinse også, men det ligger ikke like bra i munnen hans. Å vi ser tydelig at han foretrekker 3-delt. Ville bare understreke at vi ikke rir han på et hardere bitt fordi vi "trenger" det :)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.