hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - galopp foran vogn ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 galopp foran vogn ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Chatrine

» VIP

Norway
Innlegg: 46

Skrevet - 07/11/2003 :  13:06:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei !

Jeg har alltid hørt at man helst ikke skal galoppere når man kjører, noen som har greie på dette ? skal begynne å kjøre med hesten min nå, så da tenkte jeg jo litt på dette da ! Har sett mange som gjør det, å hørt like mange som ikke liker det ! er det skadelig ? eller kommer det ann på vogntype ?

Mvh Chatrine

ToneKristin

» VIP

Norway
Innlegg: 2056

Skrevet - 07/11/2003 :  17:29:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kommer helt an på hesten, kusken og vognen/sleden. hvis hesten er rolig og kald, kusken er erfaren og kald og vognen/sleden ikke er for stor og kort (sjekene), så er det helt ufarlig å galoppere. vi har to små sleder (plass til maks 3 pers og er hevet ca 10-15cm over bakken) som vi pleier å kjøre på vinteren. de er det helt ufarlig å galoppere med, men de skrenser ganske mye i svingene så hesten er nødt til å være godt innkjørt og kald i hodet. når det er skikkelig snø så pleier vi å kjøre på åkeren, i full galopp (men med kontroll), det er kjempebra trening for hestene, og kjempemorro for oss. men du må være flink til å se når hesten blir sliten, bare litt for mye kan føre til overbelastning og halthet. vi har også en rockard som vi pleier å la hestene galoppere litt foran. ellers så har vi en stor vogn som med to store jul, den kan bare traves foran.

hvis du har en liten vogn/slede, en fornuftig hest og en erfaren kusk så er det ingenting i veien med å galoppere med vogn/slede.

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Chatrine

» VIP

Norway
Innlegg: 46

Skrevet - 08/11/2003 :  02:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar :) ble klokere nå ja ! Hesten er kald og rolig, men jeg er fersk, så da blir nok det en stund til ! Må legge til at jeg får hjelp til å lære da !

Chatrine & Shanin
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Innlegg: 767

Skrevet - 08/11/2003 :  14:15:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Det kommer jo litt an på hva du mener med å galloppere. I kjørekonkuranser så gallopperes det alltid foran vogn, enten det nå er maraton, presisjon osv. det konkureres i. Man gir ikke "flatt jern" med vogn, når hesten ikke er innkjørt skikkelig. Men det gjør man vel ikke under rytter heller eller hva?

Man kan galloppere foran alle vogner, med alle hester - dersom hesten er sterk nok til å bære seg i galloppen. Vedkommende kusk må så klart vite hva han/hun driver med. Men det synes jeg han/hun burde uansett om det er en unghest eller en pensjonert kjørehest på 25.
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway
Innlegg: 134

Skrevet - 02/12/2003 :  14:43:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Det kommer litt an på. Jeg har kjørt inn en hest (ponni). Han kan jeg ikke galoppere med ennå. Han er jo heller ikke så dreven på dette heller da. For å galoppere må hesten være dreven i det den holder på med (syns jeg i hvert fall). Enig med det Kristy sier jeg...
Det kommer jo litt an på vogntype og da.
Lykke til! (Hvis du holder på med dette eller vil begynne). Det er kjempe gøy! Kanskje litt tungt i starten. hehe...

=D
Redigert av - Victoria & Timon den 02/12/2003 14:45:14 Gå til toppen av siden

Anti
» VIP

Innlegg: 8

Skrevet - 11/12/2003 :  20:44:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har kjørt travere hele mitt liv, og lært at galopp er fy-fy, men nå springer ike hesten min noe, så jeg har begynt å galloppere med henne. min erfaring er dermed at hvis hesten er såpass rolig at den ikke skvetter sidelengs i dragene, og bremser nøyaktig der du vil, så er det bare å galloppere i vei. men jeg ville ikke begynt med en helt nyinnkjørt hest... husk også på det at jo større fart du har i svingene jo lettere er det å velte... så begynn i hvertfall med en stødig vogn, på et rett strekke... lykke til, følelsen er herlig hilsen ei som har oppdaget maraton! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.