hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Opp etter fall!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Opp etter fall!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  00:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan lese i flere bøker og blader at du skal stige opp på hesten igjen etter å ha falt av, dette for ikke å bli redd for å ri!!!
Dette er egentlig det dummeste jeg har hørt, men selvfølgelig klarte jeg å huske på det da jeg gikk på hau av hesten!! Det var opp og hopp... var på tur i en times tid etter fallet, og ved ankomsten i stallen ble jeg hjulpet inn på sosialrommet... Jeg hadde sånn hodepine at jeg skrek!!! På helsesenteret fikk jeg diagnosen kraftig hjernerystelse!!
Ble sendt til sykehuset og ble der i tre dager... Det var kjipt.... Men tilbake til "opp etter fall": hjernerystelsen kan ha blitt verre enn den var i utgangspunktet pga tur!! og jeg husker vel ikke at jeg satt meg opp igjen (hele den dagen er borte vekk), så da jeg satte meg på Mostly første gang etter ulykken, knøt det seg i magen min og jeg ble redd!!! Nå går det fint, men hva mener dere om å hoppe opp på hesten igjen rett etter et fall??

Julekoz fra Eileen & Mostly Glasgow

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  01:21:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å komme seg opp på hesten etter et fall er som oftest viktig for din egen del. For å unngå skrekken siden.. Men selvfølgelig må en vurdere situasjonen. Er du svimmel er det kanskje ikke så lurt? Det var jo det du var her?

Har selv bare falt av en gang hvor situasjonen var den at jeg ikke hoppet opp igjen. Årsaken var at jeg blødde neseblod, og det rett og slett passet veldig dårlig. Regelen sier vel at en skal prioritere helse først og fremst, så får en hoppe opp om det er forsvarlig og en føler det er riktig. Hadde aldri hoppet opp igjen om jeg hadde følt meg en anelse svimmel. Og hadde svimmelheten kommet etterhvert, hadde jeg hoppet av med en gang. Heldigvis følger det lite skader med de fleste fall, og det er disse fallene du skal komme deg opp på hesten igjen etter. Også litt for hestens del.. Nå er det ulike årsaker til at en faller av og ikke alltid er det like viktig for hesten at du kommer deg opp. Men hester kan være smarte nok til å skjønne at den kan bli kvitt ryttern, og i slike tilfeller bør en komem seg opp slik at hesten ikke ser på fall som direkte fri. Nå er det ofte for sent å straffe hesten etter et fall om det faktisk var noe bøll fra hestens side som førte til fallet. Men du kan være mer forutsigbar og ta hesten dersom den prøver seg igjen. Heldigvis er de færreste hester slik at de finner slike metoder som veien til å få "frihet".

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/12/2003 :  01:21:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Som du nå har erfart,bør man se an helsetilstanden først.UANSETT hva ridelæreren eller andre måtte mene! Det er tross alt DU som vet best hvordan kroppen din kjennes ut der og da...
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 07/12/2003 :  01:23:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Vel, man maa jo se ann situasjonen litt, Om noen har vaert bevistloos, knekt noe, eller er svimmel(tegn paa hjernerystelse), boor man nok ikke sette seg opp paa hesten. Er det bare ett lite fall, med noen smaa skrubbsaar og blaamerker er det lurt aa sette seg opp paa hesten igjen. Og aa sette seg opp paa hesten igjen betyr ikke noodvendigvis aa ri rundt paa tur i flere timer, men aa sette seg oppaa, skritte litt(kanskje hjem), for aa se at det egentlig ikke var saa farlig.

Jeg har altid satt meg opp paa hesten rett etter ett fall, men saa har jeg aldri skadet meg noe veldig heller(forstuet ett par ting). Men jeg husker en gang jeg falt av Nick paa galopsporet(han gjorde en 180 grader flip i lufta med super fart), da ville jeg helst vente til jeg hadde gaatt ut av galoppsporet med aa sette meg opp igjen. Jeg merket faktisk at jo mer og mer jeg gikk ved siden av hesten, jo mer og mer engstelig ble jeg for aa sitte opp igjen! Saa satt jeg meg opp, og angsten var fort borte! Saa jeg tror det ligger noe i det..

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  14:39:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Veldig enig, se ann situasjonen. Jeg er kasnkej heldig har aldri blitt redd for noen hester etter fall. Selv om jeg har ridd ned ridelærere, blitt kastet av inn i vegger og styrtet med hest (og fått hele dyret over meg). Har alltid satt meg opp igjen, men det er vel en kombinasjon av stahet, dumhet og gode råd. Og så langt har jeg overlevd. Men kunne kanskje sluppet unna et par kneskader ol hvis jeg hadde latt hesten stå og heller ikke satt meg opp igjen...

se ann situasjonen, og de fleste av oss er jo smarte nok til å kunne tenke også :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  22:10:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Selvsagt må man se an situasjonen og evt skader. Men hvis man ikke har slått seg alvorlig ER det en god ide, spesielt for urutinerte ryttere, å sette seg opp om så bare for å skritte noen meter.
Det er noe med at kroppen "husker" og at det lønner seg å gi seg med en positiv opplevelse. Men har du slått deg skikkelig så bruk sunn fornuft!
Det gjelder også mht hvor lenge du venter med å ride etter en mer alvorlig skade. Magefølelse er viktig, men respekter legens ordre om å holde deg i ro!
Pleier selv å jumpe eller kravle opp igjen, for å berolige både meg selv og hesten, men i gamle dager måtte noe ryke, knekke eller blodet sprute først. Var jeg ikke bevisstløs så kranglet jeg selv på båre på vei til ambulansen...
Men, jeg har da lært og er mye mer forsiktig nå!
Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  23:40:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeel, både jeg og venninnen min lærte mye av det fallet jeg hadde... Men jeg regner med at det var min enorme stahet som gjorde at jeg satte meg opp og red videre... Men det kom også av min venninnes dummhet!! Hun hadde sett at jeg ikke var meg selv etter fallet, men hun kunne ikke følge meg til stallen... alt hun tenkte på var tur!! Men helt ærlig så vet jeg ikke hva det var jeg tenkte på selv, husker jo ingen verdens ting... Men jeg hadde påstått at jeg hadde det helt fint og ville ikke ri hjem alene...
Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  23:44:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Tror faktisk aldri jeg har satt meg opp igjen etter å ha falt av. Men har stort sett holdt meg på hesteryggen - skyldes nok mest flaks, men allikevel... . Har vært i bakken en gang de siste 12-13 årene, og da veltet hesten. In the old days tror jeg dessuten jeg var for "dum" til å bli skremt.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  12:34:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Skam på venninnen din! Håper virkelig hun lærte noe av dette sånn at hun tenker seg bedre om hvis hun havner i en lignende situasjon igjen. Når man får seg en trøkk og ikke er 100% seg selv er man faktisk avhengig av at de rundt en bruker sin sunne fornuft og insisterer på det sikreste alternativet!
Hadde jeg vært på tur med noen som gikk i bakken så det sang hadde jeg insistert på at vedkommende kom seg tilbake på stallen eller hjem så hurtig og smertefritt som mulig.
Hvis det er raskest å tilkalle hjelp gjør man det, og tar evt med hesten som leiehest tilbake, og hvis hesteryggen er det sikreste/raskeste bærer det rett hjem - i svært rolig tempo.
Ofte kjenner man ikke hvor vondt det gjør før det har gått en liten stund, og selv om det kan være lurt å korrigere en rampete hest umiddelbart er det faktisk viktigere å passe på at man ikke forværrer skaden.
Med andre ord, har du såret annet enn stoltheten så hold deg på bakken og ta det med ro!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  16:48:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig, men det er ikke bare bare å gå hjem hele tiden heller. i sommer falt jeg av hesten jag hadde på fôr, men ble hengende at par steg i tøylene (hun pleier å stoppe da, med en gang hun kjenner manglende vekt på ryggen + trykk i munnen). jeg skrapte meg opp skikkelig på kneet (det var grusvei med løs grus), ødela den nye, fine buksa mi og ble skikkelig sint, både på meg selv og hesten. det er vel ikke nødvendig å si at vi var ut på tur, og vi var kommet skikkelig langt også så det var ikke så greit å gå hjem (begynte å få fkikkelig vondt i kneet). jeg hadde lagt igjen mobilen i stallen, og hun jeg red sammen med hadde ikke penger på sin. derfor var den eneste løsningen å hoppe på hesten å ri hjem igjen... det gikk i skritt hele veien, kvalmen kom og gikk og etter over en halv time var vi endelig på stallen igjen. såret har ennå ikke grodd skikkelig (og dette var et skrubbsår!), det er kjempelett å rive opp huden igjen...

dette viser hvor viktig det er: husk mobil, putt den i skoa/støvelen hvis du ikke har noen lommer, slipp tøylene når du faller og ikke ri tro at det går greit fordi du ikke kjenner noe! jeg kjente ingenting (kneet var helt numment), og følte med helt fin, det var hun jeg red sammen med som insisterte på at vi skulle ri hjem igjen (pluss det faktum at ridebuksen var helt innsmurt av blod og skitt). jeg ble ikke dårlig før etter en stund...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  18:59:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kristy - Urk! Håper det gror skikkelig etterhvert og at du ikke har fått et varig problem! Nifst å falle av langt hjemmefra, og bra at du ikke var alene selvom venninnen din ikke kunne hjelpe med mobil eller annet praktisk. Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  00:24:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Venninnen min har nok ikke lært så veldig mye egentlig... Som sagt før ette ller annet sted er hesten min utrolig skvetten og ustø på bena!! Så vi var på ridetur da jeg gikk på "snørra" av hesten, igjen... Denne gangen gikke jeg litt og kjente etter om jeg hadde det bra før jeg hoppet opp igjen... Men venninna mi spurte bare hvordan jeg klarte å ramle av og That`s it liksom!! Jeg synes ikke det er like gøy å være med henne på tur lengere, men vi kan jo ha det artig, så jeg vet egentlig ikke hva jeg skal si når hun spør!!?? Hjeeeeelp!!!
Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden

maythE

Skrevet - 15/12/2003 :  02:51:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
man må jo selvfølgelig se det an da, når man har falt av..hver gang jeg har falt av, har jeg steget opp igjen bortsett fra 2 ganger..ene gangen falt jeg på isen og gjorde et eller annet med kneet, og andre gangen besvimte jeg trur jeg?! hmm..
i hvertfall, man kan jo seff ikke gå på igjen hvis man har brukket no f.eks?!
men det er jo som spoff sier at det er viktig med tanke på skrekken..
jeg ble heldigvis ikke redd..:)
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  10:35:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Man må se det litt an. Hvis du er svimmel osv. er det ikke noe gøy å sitte på hesten. Men hvis du bare har litt vondt i beineT, og bare får et blåmerke litt senere kan man sette seg opp igjen.

GOD JUL

=D
Redigert av - Victoria & Timon den 22/12/2003 10:36:44 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  12:01:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Venninnen min har nok ikke lært så veldig mye egentlig... Som sagt før ette ller annet sted er hesten min utrolig skvetten og ustø på bena!! Så vi var på ridetur da jeg gikk på "snørra" av hesten, igjen... Denne gangen gikke jeg litt og kjente etter om jeg hadde det bra før jeg hoppet opp igjen... Men venninna mi spurte bare hvordan jeg klarte å ramle av og That`s it liksom!! Jeg synes ikke det er like gøy å være med henne på tur lengere, men vi kan jo ha det artig, så jeg vet egentlig ikke hva jeg skal si når hun spør!!?? Hjeeeeelp!!!

Opprinnelig postet av pia_88

Hei igjen Pia,

Jeg synes du skal ta deg en prat med venninnen din jeg! Si ifra at du synes det er kjempeartig å ride med henne, men feks at du har bestemt deg for bare å ride sammen med folk som ikke er så "tøffe" som det hun er i fohold til å falle av og sånt.
Si, som sant er, at du virkelig ble litt skremt av den første episoden og at du er redd for at du, når du er sammen med henne, rent underbevisst føler deg "presset" til å ride selvom du har slått deg eller blitt skremt. Rett og slett fordi hun er så "tøff" som hun er.
Si at det er bra at hun ikke er av den hysteriske typen, men at du trenger å ta det enda litt mer forsiktig så lenge hesten din er såpass ustabil.
Det har ingenting med manglende ridekunnskaper eller feighet å gjøre, man blir lett påvirket av hvordan andre takler situasjonen og føler seg lett pysete hvis man vil ride hjem eller ta det rolig.
Hvis hun synes du er teit - da er jo det hennes problem - og da slipper du ihvertfall å bortforklare hvorfor du ikke vil ride med henne! Men sannsynligvis har hun ikke opplevd det samme som deg og har såpass lite erfaring at hun rett og slett ikke tenker så langt.
Hvis du er hyggelig, men bestemt, og gjør det klart at du på ingen måte er sur på henne - bare forsiktig med deg selv - bør hun ikke ta det ille opp!
Håper du klarer å beholde både helse og vennskap, men hvis du må velge så er det jo ingen tvil hva som er viktigst!
Lykke til, med både hesten og vennskapet!
God jul, og håper du slipper å falle av i 2004!

Redigert av - elx den 22/12/2003 12:08:31 Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  14:27:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av pia_88

Hei igjen Pia,

Jeg synes du skal ta deg en prat med venninnen din jeg! Si ifra at du synes det er kjempeartig å ride med henne, men feks at du har bestemt deg for bare å ride sammen med folk som ikke er så "tøffe" som det hun er i fohold til å falle av og sånt.
Si, som sant er, at du virkelig ble litt skremt av den første episoden og at du er redd for at du, når du er sammen med henne, rent underbevisst føler deg "presset" til å ride selvom du har slått deg eller blitt skremt. Rett og slett fordi hun er så "tøff" som hun er.
Si at det er bra at hun ikke er av den hysteriske typen, men at du trenger å ta det enda litt mer forsiktig så lenge hesten din er såpass ustabil.
Det har ingenting med manglende ridekunnskaper eller feighet å gjøre, man blir lett påvirket av hvordan andre takler situasjonen og føler seg lett pysete hvis man vil ride hjem eller ta det rolig.
Hvis hun synes du er teit - da er jo det hennes problem - og da slipper du ihvertfall å bortforklare hvorfor du ikke vil ride med henne! Men sannsynligvis har hun ikke opplevd det samme som deg og har såpass lite erfaring at hun rett og slett ikke tenker så langt.
Hvis du er hyggelig, men bestemt, og gjør det klart at du på ingen måte er sur på henne - bare forsiktig med deg selv - bør hun ikke ta det ille opp!
Håper du klarer å beholde både helse og vennskap, men hvis du må velge så er det jo ingen tvil hva som er viktigst!
Lykke til, med både hesten og vennskapet!
God jul, og håper du slipper å falle av i 2004!

Opprinnelig postet av elx

Helt enig med det Elx skriver her, håper oxo du ikke faller av i 2004

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.