hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lange liner hardere for hestens munn..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Lange liner hardere for hestens munn..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lopke

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  17:01:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lange liner hårdere for hestens mund

Kørsel med lange liner, hvor træneren går på jorden, er hårdere ved hestens mund end almindelig ridning. Det viser en australsk undersøgelse, som har til formål at opklare, hvor meget tøjletræk, der skal til, når hesten skal lære forskellige øvelser.

Under forsøget blev grønne heste af forskellige racer, aldre, køn og størrelser trænet efter moderne, læringsteoretisk baserede principper til at udføre gængse opgaver, som indgår i almindelig grundridning. Imens blev trækket i tøjlerne målt, og til forskernes overraskelse var den blideste kontakt mulig, når hestene blev redet , og ikke når de blev kørt i lange liner. Det har fået etologen Amanda Warren-Smith, som står i spidsen for projektet, til at advare mod brug af lange liner til ungheste. "Lange liner skal bruges med ekstrem forsigtighed, og bør ikke anvendes jævnligt til unge heste. Især ikke hvis det langsigtede mål er at hesten skal kunne reagere på helt fine hjælpere", siger Amanda Warren-Smith til Heste-Nettet.

Undersøgelsen er blevet optaget til publicering i det videnskabelige tidsskrift, Applied Animal Behaviour Science, men er endnu ikke tilgængelig.

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/2218/

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  03:03:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeel - det betyr jo bare at alle som tilvenner og trener et føll VET hva de driver med, siden tømmekjøring er en bra måte å trene en uinnridd unghest på.

OG - kanskje det er her noen (ehh- kanskje mange, som ikke har erfaring) "gjør feil" - ved å være for "harde" med tømmene - og senere får en "tøyledød" og "hard" hest.

Man skal altså være klar over at "tømmekjøring" - eller "langtøyle-føring" er en KUNST - og et meget viktig arbeide, hvor man må bruke "lillefinger-arbeide" - dvs. bare såvidt ta "tak" i hesten. Det er STEMMEN som er en viktigste faktoren i denne prosessen!

Unghesten må altså lære seg å lyde STEMME - FØR det settes på bitt. Ellers blir det feil rekkefølge i opplæringen.

Mine føll ble tilvendt grime fra første uke. Når så tømmer ble satt på, var det på hver side av grima, altså leeenge før de fikk et bitt i munnen - som 2 1/2 - 3-åringer.

Håper ikke at denne danske "undersøkelsen" gjør at folk IKKE trener unghestene sine med tømmekjøring, for DA vil man få et problem med rebelske ungdommer som aldri har fått noen som helst utdannelse.

Tør ikke tenke på en 3-årig stor varmblodshingst som ALDRI har blitt satt noen som helst krav til - DA har du et stooort problem!!

Så altså: Et føll må gjøres vant til folk og deres "signaler", og så gå "på skole" hele tiden, med en opplevelse av at "folk er ålreite dyr".....
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  08:54:52  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
Veeel - det betyr jo bare at alle som tilvenner og trener et føll VET hva de driver med, siden tømmekjøring er en bra måte å trene en uinnridd unghest på.
OG - kanskje det er her noen (ehh- kanskje mange, som ikke har erfaring) "gjør feil" - ved å være for "harde" med tømmene - og senere får en "tøyledød" og "hard" hest.

ja hun her vet sikkert ikke hva hun snakker om
http://www.csu.edu.au/faculty/sciagr/rman/staff/amanda_warren.htm

Kopi av melding:
Håper ikke at denne danske "undersøkelsen" gjør at folk IKKE trener unghestene sine med tømmekjøring, for DA vil man få et problem med rebelske ungdommer som aldri har fått noen som helst utdannelse.

Dette var en australsk undersøkelse

du kan lese mer om den her nå den kommer
"Undersøgelsen er blevet optaget til publicering i det videnskabelige tidsskrift, Applied Animal Behaviour Science, men er endnu ikke tilgængelig."

jeg mener bare at man kan jo prøve å se hva denne undersøkelsen formidler før man konkluderer at den er heeelt feil.. og "vi" vet best her i Norge..
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 09/11/2006 :  22:15:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Selvsagt er lange liner og tømmekjøring hardere for hestens munn!
Har forresten lagt merke til at du Lopke har postet en del slike innlegg om forskning på hest og jeg må jo si at det meste er logiske ting som alle som driver med hest bør vite:) Trengs virkelig disse undersøkelsene? Vet ikke folk slike ting? Blir skremt igjen jeg..

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  22:49:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan virkelig anbefale boka "trening på hestens primisser" av Andrew Mc Lean som er australsk hesteetolog. Han står bak mange av disse undersøkelsene for forskningen på hester på verdensbasis. Et navn alle med litt interesse for hest bør kjenne mener jeg..

Han er ikke en NH guru bare så det er sagt. Denne boka handler om konfliktadfærd og rette signaler og en utdypende innføring i hvordan hestes hjerne fungerer. Jeg må bare si at det gikk mange lys opp for meg da jeg leste boka!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  22:49:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
men takk for du bet deg merke i min interesse for hesteforskning :) Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  22:30:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm, "alle" veit ikkje om slikt nei - det er derfor det er så viktigt at nokon gidd å legge ut slike inlegg.

Eg har alltid høyrt at longering med lange liner er mildare for hesten enn vanleg longering. Spesielt om det har vore ulike innspenningstøylar med i biletet.

Eg driv å kjørar inn unghesten min no, ein 2 år gammel shagyaaraber hingst.
Folk reagerar ofte på at eg brukar så lang tid på innkjøringa.
Eg har fått kommentaren at om ikkje hesten kan settast foran vogna etter ei uke-maks to så er den ikkje egna for kjøring...

Vidare har eg sett folk "kjøre inn" unghestar på knappe året over ei helg der unghesten har blitt tømmekjørt først på bane i eit par timar, deretter har dei tømmekjørt på tur for å gjennta prosessen med vogn dagen etterpå... Hesten kallar dei etter dette innkjørt.

Det er skremmande mange der ute som handterar unghest uten å ha nokon som helst formeining om korleis ein unghest faktisk utviklar seg.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 11/11/2006 :  07:53:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg carpe nox, både i at det er viktig å opplyse folk og det er kjempebra at noen tar på seg å gjøre det:) Jeg synes også det er viktig å bruke den tiden hesten trenger enten det er innkjøring eller annen trening/tilvenning det gjelder. Så Lopke det er kjempebra at du legger ut disse innleggene, jeg blir bare forskrekket over at det er nødvendig...
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.